Page 1 of 2

Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 01 May 2016 19:15
by F M
Pedaaltjes tegen de grond rijden, went dat?

Want ik heb me vandaag verschillende keren verschoten...

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 01 May 2016 19:42
by Muug
dat went zeker, op den duur begin je wel door te hebben in welk soort situaties het mogelijks zou kunnen gebeuren. En als het gebeurt: gewoon dat binnenvoetje wat opheffen, de steun wat laten scharnieren en rustig verder kachelen.

Dat gezegd zijnde : 't is van oneindig lang geleden dat ik dat nog heb mogen ervaren, niet allleen omdat dat niet lukt met een KTM Adventure maar ook omdat het ellendig lang geleden is dat ik nog op wegen gereden heb die me voldoende vertrouwen gaven om zo snel doorheen bochten te gaan.

Theoretisch gesproken zou ik nu met de Blade weer in staat moeten zijn om de steuntjes aan de grond te rijden. :lipsrsealed2: Afin, mét antennes toch , ze zijn verdikke 5 cm lang :shock: Zonder antennes zal nog een beetje duren peis ik. :lipsrsealed2:

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 01 May 2016 19:50
by Jopet
Hangt vooral af van de situatie, met de FJR kwam ik dat nogal eens tegen en als ik het zag aankomen was het geen probleem maar wanneer ik het niet verwachtte had ik de neiging de FJR wat rechter te trekken, vooral ik korte snelle bochten duwde ik hem rap met de voetsteun tegen de grond maar trok dan ook meestal mijn voet ietsje op zodat het niet constant gebeurde . Maar met 2 en vol bagage zat ik ook rap tegen de grond en dat voelde ik vooral goed in mijn rug..... als ik mep kreeg van het vrouwtje ;-)
Met de KTM kwam dat natuurlijk niet voor wegens de hoge positie van de voetsteunen maar nu met de scooter is dat slag om slinger dat ik tegen de grond schraap.... met de middenbok, die scooter is gewoon niet gemaakt om diep in een bocht te gaan :cry: .

Hangt dus vooral van het soort motor af en hoe diep je durft te gaan in een bocht en waarschijnlijk ook hoe zwaar je beladen bent want hoe zwaarder beladen hoe dichter tegen de grond natuurlijk, als het te snel gebeurt volgens jouw zou ik proberen de vering ietsje harder te zetten.

Groetjes,
Jopet

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 01 May 2016 22:29
by OzzePaa
F M wrote:Pedaaltjes tegen de grond rijden, went dat?
Want ik heb me vandaag verschillende keren verschoten...
Zebben u toch niet beboet wegens onvrijwillige beschadiging van het Germaanse biljartasfalt :?: :o :lol:
Allez : het mankeert dus inallegeval pesies niet aan rijplezier daar :ricky:
Als die stepkes "opplooibaar" maakt dat meer lawaai dan het erg is ... Ik zet op bochtige stukken m'n schoentoppen iets verder naar de buitenkant van de steps : dan slijten dus eerst de toppen van uw botten en zijde gewaarschuwd dattet direct "sccrraaaaaaaap" gaat zijn :mrgreen: Met den Blaawe Geschelpte is dat, net als Jopet al zei, bijna de norm alst wat neig gaat. Zeker op rotondes en korte bochten waarin je de moto meer "duwt". Met twee moet dan ook dikwijls zeggen : "Jomma Maa, ik kandaar écht niks aan doen zenne" :angel: :whistling: Gertruud heeft er veel minder last van, maar vandaag onderweg in Dardennen, bij een paar toeknijpers, toch ook justekes touché geweest (vooral met links).
Met een Explorer zou ik dat toch ook niet om de haverklap verwachten :dontknow: Achterveervoorspanning wat aandraaien zodattem iets hoger staat ? Of staat de demping misschien wat zacht ? :dontknow:

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 01 May 2016 22:56
by Tom Thumper
Ik denk dat OzzePaa een beetje gelijk heeft. Een Tiger wil al wel eens een keertje de klauwen in het asfalt zetten maar sinds ik een paar stevige draaien aan de veervoorspanning heb gedaan, lukt dat een beetje minder goed. Maar soms ja, dan heeft hij daar goesting voor maar dan ben je al wel aan het betere bochtenwerk bezig me dunkt. 't Is blijkbaar plezant op congé!

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 01 May 2016 23:28
by F M
Wel, bij de RT en de KTM heb ik dat bij allebei 1 keer meegemaakt, en dan was het denk ik doordat het wegdek wat bulten vertoonde en ik net langs zo een bult de bocht nam.

Vandaag met de Explorer meerdere keren. En omdat ik daar nog niet gewend aan ben, deed dat mijn vertrouwen geen goed. Ik heb Wim meermaals moeten laten gaan. Zo ook op een weg waar ik hem vorig jaar moeiteloos kon volgen en waar ik zo van genoten had, dat ik die weg dit jaar opnieuw in de route opgenomen had. En dit jaar was het harken en werken om de bochten door te geraken, en Wim al rap uit het oog verliezen...

Mogelijks moet de veervoorspanning hoger omwille van de bagage. Maar de vering zelf moet zeker niet harder voor mij; ik vind die nu al te hard.

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 02 May 2016 08:23
by the riding man
Met mijn duke op circuit vorig jaar een paar keer, op de openbare weg nooit gehad.
Met mijn r1200rt 1x in de ardennen toen het tempo en het vertrouwen er goed inzat, niettegenstaande ik daar eigenlijk niet van verschoten was en daarna nog altijd vlot bleef rijden heb ik dat tot nogtoe niet meer ervaren.

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 02 May 2016 08:43
by Koeno
Ondanks ik van mijzelf vind dat ik toch "vlot" kan rijden...
heb ik het nog maar 1 keer meegemaakt... Dat was ergens in schotland...

Met de varadero wel al enkele keren de tip van mijn schoen aan de grond gereden op een rotonde, waardoor ik nu meer op mijn positie van de voeten let... maar nog nooit geschraap...

met de vfr nooit in de buurt geweest denk ik van de voetsteuntjes
en op den 125cc ook ni...

Misschien ben ik dan toch een slak in't verkeer ;)

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 02 May 2016 11:19
by pingu
F M wrote:Wel, bij de RT en de KTM heb ik dat bij allebei 1 keer meegemaakt, en dan was het denk ik doordat het wegdek wat bulten vertoonde en ik net langs zo een bult de bocht nam.

Vandaag met de Explorer meerdere keren. En omdat ik daar nog niet gewend aan ben, deed dat mijn vertrouwen geen goed. Ik heb Wim meermaals moeten laten gaan. Zo ook op een weg waar ik hem vorig jaar moeiteloos kon volgen en waar ik zo van genoten had, dat ik die weg dit jaar opnieuw in de route opgenomen had. En dit jaar was het harken en werken om de bochten door te geraken, en Wim al rap uit het oog verliezen...

Mogelijks moet de veervoorspanning hoger omwille van de bagage. Maar de vering zelf moet zeker niet harder voor mij; ik vind die nu al te hard.
Vaneigens moet die omhoog, ge voegt toch gewicht toe? Op mijn 800 verander ik de voorspanning wel tussen: "topcase bevat alleen boterhammekes" en "topcase zit vol met laptop, reservekleren,...". En dat scheelt alles bij mekaar misschien 10 kilo...

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 02 May 2016 12:42
by Davy78
Toen ik dat de eerste keer voorhad met de vfr zag ik waarschijnlijk lijkbleek, net zoals Sheila die het enkele weken geleden voorhad op de vrom cursus :grin: Nadien went dat wel, maar het blijft verschieten. In een lange snelle bocht gaat ge dat zo snel niet voorhebben denk ik, maar in zo van die korte bochten die ge met een ferme duw op uw stuur neemt wil dat wel es voorvallen.

Bij de tiger 800 die ik nu sinds kort heb zie ik dat als een van de voornaamste gebreken: die gaan echt wel heel snel tegen de grond, en eigenlijk knaagt dat een beetje aan mijn vertrouwen ... want ooit loopt wel es mis denk ik.

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 02 May 2016 17:35
by KlaasN
Als ik dat zo hoor, mpet ik dringend op mijn bochtenwerk gaan oefenen. Meestal ga ik maar net zo snel als de snelle wagens. :wall:

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 02 May 2016 18:56
by Blackbert
't Loopt pas fout als er iets de grond raakt dat niet meegeeft, zoals de 'opstap' van de middenbok bij een Goldwing 1200. Ineens dat achterwiel een stapke opzij. 't Was rap al heel wat minder in den draai naar links.

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 02 May 2016 19:39
by OzzePaa
Blackbert wrote:'t Loopt pas fout als er iets de grond raakt dat niet meegeeft, zoals de 'opstap' van de middenbok bij een Goldwing 1200. Ineens dat achterwiel een stapke opzij. 't Was rap al heel wat minder in den draai naar links.
BB opne Goldwing ... :pillepalle: :?: Daar kan ik me nu toch echt moeilijk iets bij voorstellen seh ... :? :shock: ;)

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 02 May 2016 21:56
by Muug
OzzePaa wrote:BB opne Goldwing ... :pillepalle: :?: Daar kan ik me nu toch echt moeilijk iets bij voorstellen seh ... :? :shock: ;)
Da was den tijd dat 'm nog veel haar op zijn hoofd had. BB en haar op zijn hoord :pillepalle: , daar kan ik me nu toch echt moeilijk iets bij voorstellen seh :shock:
:lol:

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 02 May 2016 22:58
by bompa
Op mijne blackbird in den tijd kwam dat geregeld voor die voetjes aan den asfalt ,soms de onderkuip ook, daar stonden ook wat scharretjes op langs 2 de kanten, hoe dat kan :?: weet ik niet maar die raakte soms , maar na de blackbird het eigenlijk niet meer voor gehad.Misschien nu met den bandit zou kunnen ,maar zal er in ieder geval geen moeite voor doen .

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 03 May 2016 13:52
by Blackbert
Muug wrote:
OzzePaa wrote:BB opne Goldwing ... :pillepalle: :?: Daar kan ik me nu toch echt moeilijk iets bij voorstellen seh ... :? :shock: ;)
Da was den tijd dat 'm nog veel haar op zijn hoofd had. BB en haar op zijn hoord :pillepalle: , daar kan ik me nu toch echt moeilijk iets bij voorstellen seh :shock:
:lol:
Ik kan 't mij ook maar moeilijk meer voorstellen, haar op mijn hoofd. :whistling:
Diene GW was van den daddy trouwens. Geen haar op m'n hoofd enzovoort. :mrgreen:

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 03 May 2016 18:22
by Wipr
https://m.youtube.com/watch?v=sYxU_lYBHpY

Zoiets. Ni plezant en vooral kostelijk. Er zijn genoeg motorfietsen in jet tour-segment, evenals custom, choppers met (te) weinig grondspelling. Zonde en waarom eigenlijk.

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 03 May 2016 20:58
by Koeno
Wipr wrote:https://m.youtube.com/watch?v=sYxU_lYBHpY

Zoiets. Ni plezant en vooral kostelijk. Er zijn genoeg motorfietsen in jet tour-segment, evenals custom, choppers met (te) weinig grondspelling. Zonde en waarom eigenlijk.
Er komt nog een dag, misschien niet ver weg dat hier ook nog een ouwe chopper staat :p
maar wie een chopper/custom gebruikt om snelle bochten te gaan nemen is gewoon een kieken zonder kop,
dat dient daar ni voor...

Ge gaat ni me nen 250cc 2takt crosser via autosnelweg naar spanje,
Ge gaat ni me nen racer pur sang meerijden in een cross wedstrijd,
En ge gaat ni met ne choppr zotte bochtjes proberen te nemen :p

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 04 May 2016 20:33
by vet on wheels
Wipr wrote:https://m.youtube.com/watch?v=sYxU_lYBHpY

Zoiets. Ni plezant en vooral kostelijk. Er zijn genoeg motorfietsen in jet tour-segment, evenals custom, choppers met (te) weinig grondspelling. Zonde en waarom eigenlijk.
inderdaad geen goede manier van afstappen .... :grin: :shock: :shock:

Re: Aan de ervaringsdeskundigen

Posted: 05 May 2016 00:18
by bompa
Ja iets raken dat ni plooit ,achterwiel naar omhoog en ge zijt weg.Maar voetjes teneinde van het scharnieren geeft het zelfde effect als je niet oppast.