Destination World

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Destination World

Post by laouen »

Na 5 keer heelhuids dwars door Tehran in volle spits te zijn geraakt (waarvan 1 keer in het pikdonker, tot zover onze voornemens om nooit in het donker te rijden), wil ik hier persoonlijk Johan, Stefke, Pol, Chris en andere rij-insteucteurs nog 'ns bedanken voor alle lessen de voorbije jaren :mrgreen: Ze zijn van pas gekomen :shock:

Ondertussen is mijn rijstijl wel wat veranderd van ietwat defensief naar Iraans assertief en vind ik mijne claxon blindelings en instictief!

Iraans verkeer is... euhm... onbeschrijflijk. Van 3 rijstroken maken ze er zoveel als er auto's naast mekaar passen. Dus dat kunnen er 4-5-6 zijn, spiegel aan spiegel. Voorsorteren is niet nodig, en liefst sla je van uiterst links rechtsaf, ook als er 4-5-6 'rijstroken' zijn, en dat doe je altijd op het allerlaatste moment. Ook verkeerslichten zijn optioneel, net zoals de lichten van je voertuig in het donker. Op ronde punten geldt de wet van degene met het meeste lef. Daar ben ik ondertussen wel goed in 8-)
De rechtse rijstrook is meestal het minst druk, maar dat is dan ook de plek waar je je rem-en-uitwijk-manoevres het beste kan oefenen. Die strook wordt overal en altijd gebruikt om te stoppen: bussen, marsjroetka's (minibustaxi), taxi's, om en sigaretje te roken, thee te drinken, fruit te kopen, of simpelweg de deur even open te gooien ... Het is ook de plek voor fietsers, voetgangers, en de hele beestenboel, hoewel koeien zich meestal nergens aan storen maar die zie je wel minder in de stad. Als je van die rijstrook vertrekt doe je dat ook liefst heel snel en zonder te kijken. Dat geldt trouwens ook voor invoegstroken allerhande.
Slalommen is een heuse sport en wordt beoefend aan hoge snelheid. Iedereen doet er aan mee maar het is het populairst bij brommerkes en taxi's.
En in al die chaos houden Iraniërs er van om een praatje te komen slaan, je welkom te heten in hun land, te vragen welk merk en hoe krachtig de motor is, je uit te nodigen voor de thee, lunch, dinner of zelfs om te blijven slapen, foto's te nemen en te filmen... of simpelweg om je met een gigantische smile een dikke thumbs up te geven :grin: :thumbsup:

Iraans verkeer is nooit vervelend :mrgreen:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Destination World

Post by Blackbert »

:mrgreen: :pillepalle: :thumbsup:

wat ik mij daar bij voorstel zal nog niet helemaal de realiteit zijn waarschijnlijk.

about the bike: een los idee dat door mijn kop ging (kon het net op tijd pakken): kleppen die luidruchtiger zijn, kan dat iets te maken hebben met niet-originele pakkingen, dunner? of te veel vloeibare pakking waardoor olie haar weg niet meer zo goed kan vinden?

gooi dat eens efkes terug open. ;) ;)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Destination World

Post by Muug »

laouen wrote:Iraans verkeer is nooit vervelend :mrgreen:
Het roept herinneringen op aan het verkeer in Madrid tijdens het spitsuur. :thumbsup:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Destination World

Post by pingu »

Tom Thumper wrote:Whoppa, whoppa!!! Super nieuws en belangrijke beslissingen te nemen. Spannend.
:stupid:
Goed om horen dat het in elk geval voor nu opgelost is.

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Destination World

Post by petervdc »

Muug wrote:
laouen wrote:Iraans verkeer is nooit vervelend :mrgreen:
Het roept herinneringen op aan het verkeer in Madrid tijdens het spitsuur. :thumbsup:
Idem : met de fiets door centrum Parijs, mét véél (camping)bagage, toen we vanuit Belgie naar Compostella reden.
15 jaar terug, toen ik nog jong & sportief was...
Keep going

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Destination World

Post by Raketman »

Vertrouwen in de moto niet te hard geschonden nu ? Ik zou alle moeite van de wereld hebben om mij daar niks van aan te trekken en verder te kachelen...overal rare geluiden horen waarvan ge dacht dat ze er vroeger niet waren etc etc.

Als er teveel vloeibare pakking gebruikt is en er zitten oliekanalen verstopt duurt dat toch niet te lang alvorens er nieuwe problemen komen.
Ander klepgeluid kan ook stomweg komen van het feit dat ze nu gesteld zijn met iets meer speling, wat dan weer absoluut geen probleem hoeft te zijn. Beter iets te veel dan te weinig.
Nil volentibus arduum

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Destination World

Post by duibhce Kaelann »

Raketman wrote:Vertrouwen in de moto niet te hard geschonden nu ? Ik zou alle moeite van de wereld hebben om mij daar niks van aan te trekken en verder te kachelen...overal rare geluiden horen waarvan ge dacht dat ze er vroeger niet waren etc etc.
oh. absoluut wel. continue.
De motor staat ook koud niet zo lekker. maar eens warm draait alles goed en op de zingende kleppen na bij motorrem klinkt verder als wel ok. Naar mijn gevoel wel iets minder vermogen dan tevoren.
Koud starten zou kunnen liggen aan de te dikke olie die ze hebben moeten gebruiken. 20W50 ipv 5W50. Maar zou ook aan de kleppen kunnen liggen. olie wordt sowieso over een rijdag of 2 vervangen door de correcte.
Raketman wrote:Als er teveel vloeibare pakking gebruikt is en er zitten oliekanalen verstopt duurt dat toch niet te lang alvorens er nieuwe problemen komen.
Ander klepgeluid kan ook stomweg komen van het feit dat ze nu gesteld zijn met iets meer speling, wat dan weer absoluut geen probleem hoeft te zijn. Beter iets te veel dan te weinig.
geen vloeibare pakking. en de dichtingen die gebruikt zijn waren allemaal binnen de spec voorgeschreven in het wphb volgens wat ze mij verteld hebben. Ik was er jammergenoeg niet continue bij.
Ik hoop in Tbilisi de klepspeling eens te meten. Ben ook geen expert op het vlak van kleppen, maar imho zijn zingende kleppen eerder een teken van te veel speling? En dat vind ik inderdaad niet zo erg als te weinig. Voor de rest zal de olie veel zeggen. Als er bij de wissel nog steeds partikels in zitten neem ik geen risico en gaat het richting Bulgarije op de ferry voor onmiddellijke vervanging met de bestelde onderdelen die bij bert zullen toe komen. Indien alles ok met de olie wil ik het risico wel nemen met het huidige blok.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Destination World

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 20W50 ipv 5W50.
oela da's een erg groot verschil. En jawel dat maakt bij koudstart ENORM veel verschil ! Die dikke pap geraakt veel moelijker overal doorgeperst.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Destination World

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: oela da's een erg groot verschil. En jawel dat maakt bij koudstart ENORM veel verschil ! Die dikke pap geraakt veel moelijker overal doorgeperst.
Jups, inderdaad. Maar ik hoop dat dat de enige oorzaak is van de slechte koude start. we zouden het binnen enkele dagen moeten weten. Nu even uitrusten in Armenië.
Iraanse gastvrijheid is eindeloos, maar ook erg vermoeiend. :D
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Destination World

Post by Tom Thumper »

duibhce Kaelann wrote:... Nu even uitrusten in Armenië.
Iraanse gastvrijheid is eindeloos, maar ook erg vermoeiend. :D
Tja, is Armenië dan wel en een goede plek om uit te rusten? Wat ik me herinner van Armen Stevigzuipian en zijn vrienden is dat die wel graag eens een feestje bouwen en dan ook wel eens een keertje iemand willen uitnodigen. Have fun in Armenië!
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Destination World

Post by Muug »

nieuwe banner !

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Destination World

Post by Blackbert »

Awel da's ene die van mij mag blijven staan (of terugkomen als die 2 er geen nieuwe meer leveren ;) )
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Destination World

Post by OzzePaa »

Azzek niet beter zou weten, zou ik denken dat de Fujiyama zo'n achtduust killemeters westwaarts was opgeschoven :o
Subliem panoramake 8-)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Destination World

Post by Droopy »

Muug wrote:nieuwe banner !
:thumbsup: topfoto.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Destination World

Post by Muug »

't is inderdaad een prachtfoto.
't is niet evident om foto's te vinden die in een streepke van 240 pixels hoog een voldoende boeiend beeld geven! Die foto' met de moto op de vrachtwagen bvb, daar is bijna niks op te zien, 't is puur de kracht van onze verbeelding die er de rest bijdenkt, dat we zien waarover het gaat.

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Destination World

Post by petervdc »

Wauw...
Keep going

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Destination World

Post by pingu »

Top! :thumbsup:

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: Destination World

Post by Drummer »

8-) 8-) 8-)


Precies een paar dingen gemist, terwijl ik in het Noorden aan het rondbollen was, kzal precies wa moeten gaan bijlezen als ik terug ben

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Destination World

Post by duibhce Kaelann »

Ararat! En een lucky shot met de Garmin Virb. Dat ding pakt verrassend mooie foto's. Maar wel enkel wanneer het licht optimaal is.
Goeie keuze Pol!
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Destination World

Post by Muug »

ondertussen ........

"With the oil that drained from Jo's bike back in Tbilisi, so drained our hopes of reaching the 'Stans' during this trip. Too many metal particles to safely continue, so we decided to return back to Bulgaria to get it properly fixed. In the meantime Sofie's bike is now presenting us with the next issue in the form of warning lights and error messages showing up on the dashboard :O The next couple of days will decide whether we continue or not...
At least we have made it back here!"
(en ginderachter is : Motocamp Bulgaria)

Post Reply