Mijn 2 cents in dezen : de (vele) pro's die een SmartPhone biedt als navigatie-apparaat wegen voor mij (bij gebruik op de motor) nog niet op tegen het risico dat da spel kapot gaat. Vraag me niet hoe, maar de 550 en 340 zijn in de loop van hun carrière al aan zowat alle snelheden onder 90 per uur solo of samen met de ijzerwinkel waarop ze gemonteerd staan tegen het canvas gegaan, doormekaar gerammeld op allerlei soorten wegdek en aan redelijk wat ongunstige weersomstandigheden blootgesteld. Geen centje pijn : werken nog altijd met alle opgelopen schrammen, deuken, barsten en krassen ... GSM's heb ik al twee keer mogen in de vuilbak mikken door "gewoon" te laten vallen en efkes ongewild in de WC te deponeren.
Een "protective case" zal zeker de vulnerabiliteit verminderen, maar dat lijkt me toch weer "een gedoe" als je het ding bv. voor één van de 1000 andere mogelijkheden ervan even nodig hebt. Al is dat dan weer wat minder het geval voor een "rugged" exemplaar cfr. Pingu.
De verschillende zienswijzen van FM en TT i.v.m. het GPX-besandsformaat intrigeerden me genoeg om dat ookis van wat nabij te bekijken.
Efkes een routeke gemaakt in BaseCamp (MapSource is nog sneller en handiger in gebruik vinnek, maar die kan geen spoor (track) maken van een route en evenmin vice-versa) en de track die dat programma ervan maakte geëxporteerd naar een GPX-file.
Dezelfde route met Kurviger getekend (gaat eerlijk gezegd moeizamer dan met de Garmin-planners) en ze als track opgeslagen in een GPX met relevante naam.
Naast elkaar geopend met Notepad zien die er kwazie hetzelfde uit. Garmin doet er wat meer (naar niet-te-openen) "URL"-lijntjes bij, maar dat doet Kurviger dus ook. BaseCamp geeft nog mee dat de lijn in DarkGrey moet gekleurd, maar in het <trkseg> stan, behold bijgevoegde files, exact hetzelfde aantal trk-entries. Kurviger geeft er naast de positie zelfs nog de hoogte en tijdstip van aanmaak van het punt bij.
Dan de twee GPX-en naar de Zumo XT gekopieerd en dat apparaat er een route van laten maken. De BaseCamp versie was een fractie sneller klaar dan het Kurviger exemplaar maar op de ongeveer 3 benodigde seconden is dat verschil er geen.
Beide routes zijn identiek en volgen mooi de beide zichtbaar gemaakte tracks. Dat alles ging sneller dan de tijd die je nodig had om dit allemaal te lezen.
Wat GDB en GPX betreft ga ik mee met FM : dat was indertijd toen opslagcapaciteit nog een issue was, een proprietary-extensie van Garmin om hun spullen op te slaan, beetje als ITN voor TomTom ... vandaag niet erg zinvol meer. In een GPX kunnen immers evengoed routes, trackx en waypoints zitten.
Op de smartphone ondertussen OsMand van de PlayStore geplukt. OSM-kaarten zijn prachtig gedetailleerd en altijd meer up-to-date dan de CN-exemplaren van Garmin, maar dat wisten we dus al lang. Alleen kon ik er met Kurviger met geen mogelijkheid de route leggen op een plek waar MapSource d.m.v "directe route" me probleemloos langs "dat plezant wegske" liet rijden.
De tracks uit GPX-en openen in OsmAnd vanuit een aan mezelf gestuurde e-mail met de files in bijlage, ging flawless nadat ik de GMail-client op de smartphone vervangen had door BueMail. De App maakt er razendsnel een route-met-aanwijzingen van. Op de Garmin kan het spoor binnen de routelijn zichtbaar gemaakt worden ... dat zie ik niet bij OsmAnd. Op
deze foto hieronder voelt het misschien niet zo aan, maar naast elkaar bekeken is voor mij de GPS op één of andere manier duidelijker en, vermoed ik sterk, beter leesbaar tijdens het rijden. Too much info op de OSMP-kaart
De Zumo XT heeft ook veel gedetailleerdere topo-kaarten ter beschikking, maar die gebruik ik enkel om soms onderweg eens te kijken of er bij omleidingen o.i.d. toch hier of daar geen wegske is wat niet op de CN-kaart staat. Niet om de hele tijd de geplande route te volgen.
De instellingen van OsmAnd zijn zoals Duibche al zei ook niet van de poes, en er is amoonavis toch ook een zekere leercurve nodig om dat programma -of moet ik het die GPS noemen - onder de knie te krijgen.
Al bij al gaat mijn voorkeur dus voorlopig toch naar het "dedicated" navigatie-apparaat ...