kleine wielen versus grote wielen ...
Posted: 31 Aug 2016 21:29
Nu ik op grote wielen overgegaan ben en toch al wat km-ervaring heb, de volgende bevindingen:
(uiteraard zijn niet alle bevindingen gekoppeld aan de grote/kleine wielen)
Rijcomfort is minder.
- Ik zal met de NC750 minder lange afstanden (of uren) op een comfortabele manier kunnen afwerken. Maar daar zijn terraskes goe voor ...
- hardere zadel ... alhoewel ... na een paar weken blijken m'n achterwerk en m'n zadel naar een compromis toe te groeien ...
- veel gevoeliger voor zijwind ... vroeger kon ik met 1 hand een vrachtwagen voorbij-steken zonder dat de moto zich maar verzette ... kaarsrechte rijlijn. Nu ondervind ik dat ik m'n stuur goed moet vasthouden
- terug meer blootgesteld aan de weerselementen ... deels opgelost door een hoger windscherm te plaatsen.
- bagage-ruimte is minder ... Ik heb m'n rammelende topkoffer terug gemonteerd zodat ik weer frangipannekes kan meepakken en andere zaken die ik niet direkt nodig heb ...
- de zithouding is aktiever ... (ik leun meer naar voor) geeft wel meer 'vertrouwen' in bochtenwerk, maar voor langere stukken (snelwegen) heb ik meer last in de polsen ... her en der krampen in de voeten/benen/kruis. Maar dat komt misschien door de leeftijd ...
Funfaktor is duidelijk beter ...
- geeft veel meer vertrouwen. (perceptie?)
- bochtenwerk voelt veel beter aan. Zithouding is 'aktiever'. Als de scooter zich al eens durfde 'opzij zetten' was dat een zweet-moment. Met grote wielen is dat zo een fase van ... tiens, dat was precies effkes iets.
- ge zit hoger, geeft toch de indruk dat je een beter zicht hebt op het verkeer en baan.
- kleine putten, oneffenheden hebben minder effect dan kleine wielen ...
Kwaliteit
Ik veronderstel/hoop dat het hetzelfde zal zijn ... 't is nen honda hé
Verbruik: Stukken zuiniger.
gemiddeld 3.5 liter/100km ... tegen de scooter 4.8 liter/100km.
de tankinhoud is 'slechts' 14 liter maar ik haal er 300 km uit voordat de reserve-indikator (na 9 liter) aangaat. De scooter had 16 liter en na 250 km ging het reservellampje aan ... (op 12 liter)
Kleiner onderhoud kuisen/smeren: is minder.
- Veel minder tupperware, meer blote onderdelen, hoeken en kanten ... 't kuisen neemt veel meer tijd in beslag. Nu, mezelf kennende, dat is niet echt een punt waar ik over struikel ...
- ketting smeren is een discipline die ik mezelf zal moeten opleggen.
Dat DCT-systeem: Rijd geweldig.
Zowel in 'D'rive- als in 'S'port-mode. Manueel met de +/- flippers werkt perfect ... maar dat ben ik nog niet gewend. Ik zit nog in de variomatic- ontwenningsfase denk ik. Het is raar, maar 'op den buiten' rij ik op Drivemode en in bebouwde kom in S mode ... De motor houd zich dan in de hogere toeren en dat geeft toch een beter gevoel en reageert wat vlotter op het (de?) gas.
In D-mode schakelt ie ongelooflijk snel omhoog ... je zit al in 6e versnelling als je 60 rijd. Je hebt de indruk dat die zolang mogelijk op ralentie wil draaien. Wil je dan voorsteken en het gas opendraaien, dan schakelt hij automatisch terug naar 4e en gaat over op hogere toeren en rijd hij schijnbaar in S-mode ... als het maneuver gedaan is, gaat ie weer naar 5e-6e.
De motor heeft een zeer vlakke koppel-curve ... dat trekt op lager toeren 'bijna' zo fel als in de hogere toeren ...
Het systeem schakelt in functie van het toerental en het koppel dat je nodig hebt. Het houd totaal geen rekening of je nu op een rondpunt of in een bocht ligt. Op zich heb ik daar geen probleem mee omdat juist die DCT steeds ervoor zorgt dat de trekkracht op het achterwiel er is. Je hoort 'm wel schakelen maar voelt dat eigenlijk niet, die trekt gewoon door ...
Motor-rem werkt goed. Je kan steeds manueel omlaag schakelen ('-' knopje drukken), ook al sta je in automaat (D/S).
De linkervoet hangt er de ganse rit werkloos bij ... de'r is gewoon niks (buiten de voetsteun uiteraard)
De rechterhand
Al met al had ik heel tevreden met de switch. Ik heb bewust de functionaliteit- en de fun-faktor in m'n wenslijstje van plaats verwisseld en heb wat ik wou. Een bompa-fun-motor ...
en aangezien ik reeds 6000 km gereden heb op 4 weken, zegt genoeg wat ik ervan vind denk ik ...![joehoe :rayof:](./images/smilies/rayof.gif)
(uiteraard zijn niet alle bevindingen gekoppeld aan de grote/kleine wielen)
Rijcomfort is minder.
![notlike :thumbsdown:](./images/smilies/thumbsdown.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
- Ik zal met de NC750 minder lange afstanden (of uren) op een comfortabele manier kunnen afwerken. Maar daar zijn terraskes goe voor ...
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
- hardere zadel ... alhoewel ... na een paar weken blijken m'n achterwerk en m'n zadel naar een compromis toe te groeien ...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
- veel gevoeliger voor zijwind ... vroeger kon ik met 1 hand een vrachtwagen voorbij-steken zonder dat de moto zich maar verzette ... kaarsrechte rijlijn. Nu ondervind ik dat ik m'n stuur goed moet vasthouden
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
![ksnaphetniet :dontknow:](./images/smilies/dontknow.gif)
- terug meer blootgesteld aan de weerselementen ... deels opgelost door een hoger windscherm te plaatsen.
- bagage-ruimte is minder ... Ik heb m'n rammelende topkoffer terug gemonteerd zodat ik weer frangipannekes kan meepakken en andere zaken die ik niet direkt nodig heb ...
- de zithouding is aktiever ... (ik leun meer naar voor) geeft wel meer 'vertrouwen' in bochtenwerk, maar voor langere stukken (snelwegen) heb ik meer last in de polsen ... her en der krampen in de voeten/benen/kruis. Maar dat komt misschien door de leeftijd ...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Funfaktor is duidelijk beter ...
![like :thumbsup:](./images/smilies/thumbsup.gif)
![motootje :ricky:](./images/smilies/ricky.gif)
- geeft veel meer vertrouwen. (perceptie?)
- bochtenwerk voelt veel beter aan. Zithouding is 'aktiever'. Als de scooter zich al eens durfde 'opzij zetten' was dat een zweet-moment. Met grote wielen is dat zo een fase van ... tiens, dat was precies effkes iets.
- ge zit hoger, geeft toch de indruk dat je een beter zicht hebt op het verkeer en baan.
- kleine putten, oneffenheden hebben minder effect dan kleine wielen ...
Kwaliteit
![ksnaphetniet :dontknow:](./images/smilies/dontknow.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Verbruik: Stukken zuiniger.
![like :thumbsup:](./images/smilies/thumbsup.gif)
gemiddeld 3.5 liter/100km ... tegen de scooter 4.8 liter/100km.
de tankinhoud is 'slechts' 14 liter maar ik haal er 300 km uit voordat de reserve-indikator (na 9 liter) aangaat. De scooter had 16 liter en na 250 km ging het reservellampje aan ... (op 12 liter)
Kleiner onderhoud kuisen/smeren: is minder.
![tegek :w00t:](./images/smilies/w00t.png)
- Veel minder tupperware, meer blote onderdelen, hoeken en kanten ... 't kuisen neemt veel meer tijd in beslag. Nu, mezelf kennende, dat is niet echt een punt waar ik over struikel ...
![fluitje :whistling:](./images/smilies/whistling.png)
- ketting smeren is een discipline die ik mezelf zal moeten opleggen.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Dat DCT-systeem: Rijd geweldig.
![like :thumbsup:](./images/smilies/thumbsup.gif)
Zowel in 'D'rive- als in 'S'port-mode. Manueel met de +/- flippers werkt perfect ... maar dat ben ik nog niet gewend. Ik zit nog in de variomatic- ontwenningsfase denk ik. Het is raar, maar 'op den buiten' rij ik op Drivemode en in bebouwde kom in S mode ... De motor houd zich dan in de hogere toeren en dat geeft toch een beter gevoel en reageert wat vlotter op het (de?) gas.
In D-mode schakelt ie ongelooflijk snel omhoog ... je zit al in 6e versnelling als je 60 rijd. Je hebt de indruk dat die zolang mogelijk op ralentie wil draaien. Wil je dan voorsteken en het gas opendraaien, dan schakelt hij automatisch terug naar 4e en gaat over op hogere toeren en rijd hij schijnbaar in S-mode ... als het maneuver gedaan is, gaat ie weer naar 5e-6e.
De motor heeft een zeer vlakke koppel-curve ... dat trekt op lager toeren 'bijna' zo fel als in de hogere toeren ...
Het systeem schakelt in functie van het toerental en het koppel dat je nodig hebt. Het houd totaal geen rekening of je nu op een rondpunt of in een bocht ligt. Op zich heb ik daar geen probleem mee omdat juist die DCT steeds ervoor zorgt dat de trekkracht op het achterwiel er is. Je hoort 'm wel schakelen maar voelt dat eigenlijk niet, die trekt gewoon door ...
Motor-rem werkt goed. Je kan steeds manueel omlaag schakelen ('-' knopje drukken), ook al sta je in automaat (D/S).
De linkervoet hangt er de ganse rit werkloos bij ... de'r is gewoon niks (buiten de voetsteun uiteraard)
De rechterhand
Al met al had ik heel tevreden met de switch. Ik heb bewust de functionaliteit- en de fun-faktor in m'n wenslijstje van plaats verwisseld en heb wat ik wou. Een bompa-fun-motor ...
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
en aangezien ik reeds 6000 km gereden heb op 4 weken, zegt genoeg wat ik ervan vind denk ik ...
![joehoe :rayof:](./images/smilies/rayof.gif)