remorque

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

remorque

Post by Tom Thumper »

Ik ben bezig met een beetje verbouwingswerken en ben op zoek naar een occasie remorque. Na zo wat lezen wat er bestaat en vroegere niet altijd even positieve ervaringen met een remorque had ik graag zo een beetje tips.

Na even checken op mijn rijbewijs heb ik gemerkt dat ik een BE rijbewijs heb en dus aanhangwagens tot al veel meer kilo's mag trekken dan dat ik nodig heb. Mijn auto kan geremde aanhangwagens tot 2 ton trekken. (Yep, dat kwam nog verniet bij mijn rijbewijs B) maar ik heb in het verleden wel heel wat rijervaring opgedaan met aanhangwagens.

Natuurlijk wil ik in de mogelijk zijn om toch ook moto's op die remorque te gooien. Een goot is goed, twee beter.

Ooit eens een accident gehad met een ongremde remorque die begon te slingeren nadat een andere weggebruiker moeilijk ging doen en ik heel hard moest remmen. Ik ga ervan uit dat een geremde toch wel veiliger is?

Maar toen ging ik een beetje googlelen omtrent de wetgeving en kwam ik vanalles tegen ivm identificatieplaatjes en coc attesten op aanhangwagens van na 2012 en aankoopfacturen enzo om een en ander te bewijzen. En snelheidsbeperkingen in België tot 90 op de snelweg enzo. Hoe zit dat eigenlijk? Stel ik koop een tweedehands aanhangwagen moet daar dan het origineel factuur bij? En als dat er niet is? Hoe bewijs ik dat die ouder is dan van 2012? Staat dat op het indentificatieplaatje? Zijn er zo nog van die dingen waarmee ik rekening moet houden? Addertjes onder het gras enzo? Enkele as of dubbele?
Me gusta la moto, me gustas tu.

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: remorque

Post by vet on wheels »

ofwel eentje huren?
met ne zware moet ge ook naar de controle, extra nr-plaat ook misschien ...?

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: remorque

Post by Muug »

ne keer een klapke doen op een rijschool? Daar moeten ze 't wel weten, 't is hun beroep!

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: remorque

Post by Blackbert »

Alles met een MTM >750kg moet geremd zijn, heeft een aparte inschrijving, nrplaat en verzekering en moet naar de keuring.
Hier staat een <750kg dubbelasser van 250 bij 130 of zoiets, en dat ligt als een blok op de baan. De assen kunnen elk een ton dragen.
Vroeger een <750kg enkelasser van 200 bij 100 en dat lag ook als een blok op de baan, op voorwaarde dat het zwaartepunt vóór de as ligt. Anders gaat hij slingeren en dat gaat er maar uit door sneller te rijden. Of niet als de wagen niet echt meer kan accelereren, en dan ga je in schaar.
Verstandig laden is dus de boodschap, altijd.
Waarom nu een grotere? daar kunnen standaard platen (OSB, gyproc, ...) in ipv erop. En een dubbelasser huppelt zo niet als hij leeg is.
Ongeremd, allebei, en nooit in de problemen gekomen. Je moet daar ook geen 1200kg opgooien natuurlijk.

Voor motoren, een losse goot met beugel is niet zo duur, let wel op dat je genoeg bindhaken hebt onder de zijkant van de kar.
Zo'n kar van 130cm breed gaat nipt zijn voor 2 moto's wegens de opstaande zijkanten. Tenzij je de ene niet even ver vooruit zet als de andere. maar let dan wel op dat de voorkant niet te licht wordt.
Voor motoren lijkt een plateau mij tricky wegens hoog zwaartepunt.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: remorque

Post by Stefke »

Muug wrote:ne keer een klapke doen op een rijschool? Daar moeten ze 't wel weten, 't is hun beroep!
Bah nee,Tom heeft een BE dus zijn alle problemen wat rijbewijs betreft al opgelost. De rest is geen dada voor de rijschool... 8-)

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: remorque

Post by zappa »

Een dubbele as stuurt gemakkelijker achteruit, ik rij liever een zig zag parcours achteruit af met mijn paardentrailer dan met het klein (niet eens zichtbaar in de spiegels) enkel as motoremorque-je.

Als je veel gewicht op je kar hebt, dan zou ik er toch ook liever een remmende achter hangen hebben :?

Wel naar de keuring :cry: en als je dat dan samen met je auto kan, dan hoef je maar één keer aan te schuiven en naar de keuring te rijden.

Er zijn ook remorquen met een speciale keuring dat je in D aan 100 mag rijden.

En als je nog meer info wil, bel of ga eens naar enen die aanhangers verkoopt, die weten waarschijnlijk wel wat en hoe? Beetje ver van bij u, maar hier bij ons in de streek een van de grotere : http://auman.be/nl
sig nature

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: remorque

Post by TRooPER »

Hier staat een geremde enkelas <750kg,
Staat ook zo op id plaatje.
Geen aparte verzekering
Geen aparte inschrijving
Geen keuring.

Dus jij ka' kiezen.
Groot en zwaar =meer (aankoop) kosten
Kleiner <750= goedkoper


En opletten, tis niet omdat uw auto 2ton MAG trekken, dat em het ook KAN.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: remorque

Post by Muug »

TRooPER wrote:En opletten, tis niet omdat uw auto 2ton MAG trekken, dat em het ook KAN.
a neen? :dontknow:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: remorque

Post by F M »

zappa wrote:En als je nog meer info wil, bel of ga eens naar enen die aanhangers verkoopt, die weten waarschijnlijk wel wat en hoe? Beetje ver van bij u, maar hier bij ons in de streek een van de grotere : http://auman.be/nl
Vlak bij Tom heb je de deze: http://www.vermeir.be. Die kent hij ongetwijfeld.

En info van op die site:
Nieuwe reglementering in voege sinds 01/05/2013

Het rijbewijs B laat toe een aanhangwagen te trekken met een Maximaal Toegelaten Massa (M.T.M.) tot 750 kg.

Als de M.T.M. van de aanhangwagen meer bedraagt dan 750 kg, volstaat rijbewijs B op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer dan 3,5T bedraagt.

Als de M.T.M van het samenstel meer bedraagt dan 3,5T, maar 4250 kg niet overschrijdt, wordt de “code 96″ op het rijbewijs vereist, hetgeen je verkrijgt na het volgen van een praktijkopleiding en het afleggen van een praktijkexamen.



Rijbewijs B+E is vereist voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximaal toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg. Indien je wilt rijden met een aanhangwagen met een M.T.M. hoger dan 3.500 kg, op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer bedraagt dan 12.000 kg, dan dien je in het bezit te zijn van rijbewijs C1+E.
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: remorque

Post by pingu »

F M wrote:Als de M.T.M. van de aanhangwagen meer bedraagt dan 750 kg, volstaat rijbewijs B op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer dan 3,5T bedraagt.
Yup, en zolang de combinatie < 3,5T blijft geldt ook de snelheidsbeperking van 90Km/h niet.
Hier nen dubbelasser van 255x130, geremd, MTM 2T. Wreed handig voor betonplaat enzo, Of voor 2,5* amerikaanse eik, al zit die dan wel ietsje boven die 2T :whistling:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: remorque

Post by Tom Thumper »

Merci voor de input allemaal!
Ik begin door het bos de bomen te zien. Het zal vermoedelijk een <750 kg worden, niet te groot. Als ik er dan een nodig heb om meer dan 1 moto te vervoeren, kan ik er nog altijd eentje huren. Voor het meeste waarvoor ik die zou gebruiken volstaat een <750kg. Ik ga wel opteren voor een geremde. Ongeremd kan ik bij mijn auto slechts 600 km trekken, geremd 2T. <750 kg geremd wil dus eigenlijk zeggen dat het er eentje zal zijn die eigenlijk meer lading aan kan maar een plaatje heeft waar opstaat dat er maar 750 kg in mag. Occasioneel overladen zal dus, behalve voor meneer polis, niet echt een probleem zijn. Dat plaatje gaat niet reklameren.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: remorque

Post by Blackbert »

max MTM tot 750kg wil eigenlijk zeggen dat je daar ongeveer 500kg mee kan vervoeren. Als hij geremd is en de assen kunnen meer aan is er technisch niet zo'n probleem. Die beginnen maar bij controle, of bij ongeval, waar de verzekering niet meer wil meespelen.
Maar in dat scenario zitten veel alsen. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: remorque

Post by Tom Thumper »

Blackbert wrote:max MTM tot 750kg wil eigenlijk zeggen dat je daar ongeveer 500kg mee kan vervoeren. Als hij geremd is en de assen kunnen meer aan is er technisch niet zo'n probleem. Die beginnen maar bij controle, of bij ongeval, waar de verzekering niet meer wil meespelen.
Maar in dat scenario zitten veel alsen. ;)
Yep, de modellen die ik tot nu toe gezien heb (enkele as, geremd) wegen een 200kg, dus een 550kg nuttig laadvermogen. Je gaat nu toch niet insinueren dat ik met een zwaarder geladen remorque de openbare weg op zou gaan?

Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: remorque

Post by Blackbert »

Nooo Sir, absolutly not. :lipsrsealed2:

:mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: remorque

Post by Wipr »

Het zal al wel geweten zijn maar opteren voor eentje met betonplexplaten in een stalen frame lijkt me het best in je geval. Vloer en wanden stuk door zwaar grof vuil zoals stenen enz dan kan je deze nadien vervangen en is em als nieuw.

En wielklemmen kan je apart kopen en op de betonplexplaten plaatsen. Heb een paar enkelassers ongeremd gehad. Ook voor indertijd de markten mee af te schuiven en nooit geen moeite mee gehad. Geen geslinger, geen overdreven springerig gedrag. Goh maar ik kan goed laden en verdomd goe rijden :whistling: :krabje:

Dubbelasser uiteraard stabieler. En wat gelijkvormigheidsattest betreft. MOET je zeker hebben/krijgen als je occasie koopt. Daar zou ik geen risico in nemen.

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: remorque

Post by Stefke »

Wipr wrote: betonplexplaten
Serieus? :o zo ne rommel? Gewoon direct degelijk stalen traanplaat erin en klaar is kees. 8-)
Wipr wrote: Dubbelasser uiteraard stabieler.
Geen idee, veel met enkelasser gereden, nooit problemen gehad. Twee moto's er op en gaan! 8-) De stabiliteit hangt volgens vooral af van de bouw van uw trekkend voertuig en de de dissellengte van de aanhenger.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: remorque

Post by Wipr »

Traanplaat...... Is dat ten opzichte van gelijk welk ander materiaal dan niet kostelijker?

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Re: remorque

Post by Nickel »

Ik heb er ene van bij BCW aanhangwagens. Gebruik die al een paar jaar om met 2 motoren op reis te gaan. Heel content van en heel stabiel op de weg, ook op autostrade.

http://www.bcw-aanhangwagens.be/folders ... er-web.pdf
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: remorque

Post by Bij »

Nickel wrote:Ik heb er ene van bij BCW aanhangwagens. Gebruik die al een paar jaar om met 2 motoren op reis te gaan. Heel content van en heel stabiel op de weg, ook op autostrade.

http://www.bcw-aanhangwagens.be/folders ... er-web.pdf
Op mijnen oprit staat al 15 jaar ne remork van BCW 2,4x1,25m gegalvaniseerd met betonplexplaten.
Vorig jaar na mijn verbouwing heb ik dan toch is die platen moeten vervangen. Kwalitaief echt super gerief.
De volgende (grotere) zal waarschijnlijk ook van daar komen en die ga ik dan wel ineens laten voorzien van bevestigingspunten voor goten en wielklem om de moto te kunnen vervoeren. Maatwerk is bij die mannen echt geen probleem.
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: remorque

Post by Stefke »

Wipr wrote:Traanplaat...... Is dat ten opzichte van gelijk welk ander materiaal dan niet kostelijker?
misschien wel, maar ik bekijk dat altijd op langere termijn... 8-)

Post Reply