Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Wipr »

F M wrote: 15 Oct 2019 14:46
Wipr wrote: 14 Oct 2019 21:26 (lange versie geworden. 1.6 diesel 120pk. 6 zitplaatsen en nog laadruimte 2meter in de bak.
Wat zou de overgebleven laadruimte ongeveer zijn bij de gewone wielbasis?
De laadruimte in de lange versie dubbele cabine is een 2m40cm en dus een 50cm langer dan een korte versie dubbele cabine maar opgelet met de lengtes want deze lengte is gemeten op de vloer en het tussenschot maakt een kromming naar het dak en daar verlies je toch veel cm’s

Image

User avatar
F M
Posts: 5064
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by F M »

F M wrote: 27 Aug 2019 11:35 Awel, onze Berlingo gaat binnen afzienbare tijd over naar de dochter, wier Mazda 2 nogal klein is voor haar en haar vriend en haar hond.

Wij willen dan ook een kruising tussen een gezinswagen en een bestelwagen kopen. Bij ons moet het echter nog meer naar bestelwagen neigen, want onze vereiste is dat we 2 fietsen gemakkelijk in de koffer moeten kunnen laden, waarvan minstens 1 elektrische, maar liefst 2.

Onze Berlingo is daartoe net in staat, maar we moeten wel altijd de tweezitsbank eruit halen. Eruit halen kan ik alleen, maar voor het terugplaatsen moet je met 2 zijn (omdat ik niet sterk genoeg ben).

Gezien mijn ervaringen met auto's, bv geen of nauwelijks problemen met de Fiat en de Citroens, maar wel met de Hyundai en de Toyota, ben ik niet meer zo gefocused op 'betrouwbare' merken. Ik hoop gewoon geluk te hebben. 8-)

Eigenlijk zou ik graag weer een Ford Transit heb. Of een VW Transporter, Renault Traffic of Mercedes Vito...
Héhé, dit dateert dus al van de zomer van 2019. Eindelijk is het zo ver. De Berlingo wordt in orde gezet door de dealer, hij gaat naar keuring voor verkoop, en dochter neemt hem over. Ze kan de grotere laadruimte nu ook gebruiken voor haar nakende verhuis naar hun nieuw gekocht huis.

En wij hebben een Ford Transit van 2017 gekocht. Neen, mis, een Ford Tourneo Custom. Ik haal de dubbele zetel van de 3e zetelrij er permanent uit, en ik kan 2 elektrische fietsen gemakkelijk inladen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11800
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Muug »

F M wrote: 21 Jan 2021 14:18 Ford Tourneo Custom. ........... ik kan 2 elektrische fietsen gemakkelijk inladen.
Allez dan, ge hebt dus een hybride wagen ! :w00t:

User avatar
F M
Posts: 5064
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by F M »

:shock: :whip:
:grin: :grin: :grin: :grin:

Neen, in feite een diesel euro6. Motorisch de topversie. 170 PK of zo, wat nogal een verschil is met de Transit die we 20 jaar geleden hadden met zijn ocharme 70 pk :)
En verder ook nog de beter uitgeruste versie met automaat, elektrisch bediende lederen zetels, gps, achteruitrijhulp (camera ;) ) enz. Spijtig genoeg wel manuele airco.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11800
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Muug »

Als onze euro5 naft auto ooit geen LEZ meer binnen mag gaan wij ook eens kijken naar iets anders.
Logischerwijze weet ik nog niet wat. 8-)

Koeno
Posts: 3223
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Koeno »

Raketman wrote: 18 Oct 2016 14:40 Zo stillekesaan gezocht :

een kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen. Moet ne remork kunnen trekken (dus niks hybrid/eco/bluemotion gedoe). Bij grote voorkeur ne naftmoteur. Liefst airco, voor de rest zo weinig mogelijk elektronica. Geen nieuwe (ik smijt zo al genoeg geld naar de regering hare put) maar een okkazie van een jaar of 2-3.
serieus na datum maar goed:
ondertussen is hybride toch ook geen reden meer om geen remork te trekken..
hebben hier sinds kort nen Skoda SuperB plugin hybrid...
zou een koppel moeten geven van 400nm (en een gecombineerd vermogen van 218pk)...
kheb nog geen (in mijn ogen zwaar) geladen remork achter gehangen, maar 'k peis niet dat die daar veel moeite mee zou hebebn...

Jopet
Posts: 829
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Jopet »

Koeno wrote: 21 Jan 2021 15:51 serieus na datum maar goed:
ondertussen is hybride toch ook geen reden meer om geen remork te trekken..
hebben hier sinds kort nen Skoda SuperB plugin hybrid...
zou een koppel moeten geven van 400nm (en een gecombineerd vermogen van 218pk)...
kheb nog geen (in mijn ogen zwaar) geladen remork achter gehangen, maar 'k peis niet dat die daar veel moeite mee zou hebebn...
Mijn benzine slurpende en alles behalve ecologische Insignia (uitstoot X 5,7 in vergelijking met Koeno zijne Superb) heeft ook een koppel van 400nm en in 19' toen we naar Oostenrijk gereden waren merkte ik dus nauwelijks dat er een remorque (met de GSa erop) achter mij hing, de snelheid van 100km/u hield hij overal zonder problemen aan....

Toch vraag ik mij af of deze super ecologische Superb in werkelijkheid 5,7 X minder zou verbruiken, na 2 1/2 jaar heb ik een gemiddeld verbruik van 11,25l., wat er op zou neerkomen dat die Superb na dezelfde periode een gemiddeld verbruik van 1,97 zou moeten hebben :shock: Ben benieuwd ;)
Volgens de gegevens die ik vind zou die Superb met een volle tank benzine/electriciteit pas na 3533 km opnieuw moeten gaan tanken :o Dat zou ik toch eens in werkelijkheid willen zien, deze verbruikscijfers kun je zelfs met de meest economische rijstijl op gelijk welke manier nooit of te nimmer halen, zelfs niet buiten de bebouwde kom aan bvb een constante snelheid van 70 km/u. Mijn Insignia daarentegen zou theoretisch 712km ver moeten geraken, wat buiten de bebouwde kom haalbaar is.

Probleem met die testen (zelfs de nieuwe WLTP) is dat ze onrealistisch zijn, de afstanden en tijd om verbruik te bepalen zijn gewoon veel te kort, 3 testcycli van 30 minuten, 23,5 km en gemiddeld 46 km/u.... dus op 90 minuten en 70,5 km afstand wordt de uitstoot bepaald.... Doe dit alles bijvoorbeeld X 4 zonder dat er mag bijgetankt worden en dan liefst testen in de 4 seizoenen, dus zowel bij 30 graden als bij -10 graden en je krijgt vooral bij de plug in hybrides heel andere cijfers....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno
Posts: 3223
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Koeno »

Jopet wrote: 21 Jan 2021 21:10
Volgens de gegevens die ik vind zou die Superb met een volle tank benzine/electriciteit pas na 3533 km opnieuw moeten gaan tanken :o Dat zou ik toch eens in werkelijkheid willen zien, deze verbruikscijfers kun je zelfs ..
Hoe kom je daarbij?

Letterlijk van de website van skode geplukt:
The SUPERB iV is ŠKODA’s first production model to be fitted with plug in hybrid drive. A 1.4 TSI petrol engine and an electric motor deliver a combined power output of 160 kW (218 PS). The all electric range is up to 55 km in the WLTP cycle; up to 850 km can be covered when combined with the petrol engine. This new drive variant is available for the Ambition and Style trim levels as well as for the SUPERB SPORTLINE and the SUPERB L&K.

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Schussboelie »

Mijne Benz E300DE kan volgens de website ook 55km elektrisch rijden.
Als ik er 34 doe ben ik echt zuinig geweest...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3223
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Koeno »

45 heb ik al gehaald... airco uit. Temperatuur op 18graden. Wisselen tussen de gewone d en b stand... en fluwelen voet...

Jopet
Posts: 829
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Jopet »

Koeno wrote: 21 Jan 2021 21:15
Jopet wrote: 21 Jan 2021 21:10
Volgens de gegevens die ik vind zou die Superb met een volle tank benzine/electriciteit pas na 3533 km opnieuw moeten gaan tanken :o Dat zou ik toch eens in werkelijkheid willen zien, deze verbruikscijfers kun je zelfs ..
Hoe kom je daarbij?

Letterlijk van de website van skode geplukt:
The SUPERB iV is ŠKODA’s first production model to be fitted with plug in hybrid drive. A 1.4 TSI petrol engine and an electric motor deliver a combined power output of 160 kW (218 PS). The all electric range is up to 55 km in the WLTP cycle; up to 850 km can be covered when combined with the petrol engine. This new drive variant is available for the Ambition and Style trim levels as well as for the SUPERB SPORTLINE and the SUPERB L&K.
CO2-uitstoot - CO2-Emissie : 35 g/Km (Skoda) Ndec
Verbruik - Brandstofverbruik - Gecombineerd - Gemiddeld : 1.5 L/100km
Brandstoftank - Tankinhoud : 53 L
Actieradius : 3533 Km

Als je maar 1,5l verbruikt en een tank hebt van 53l dan geraak je theoretisch 3533 km ver...

Wanneer je echter maar 850 km zou kunnen rijden zoals jij schrijft, dan zou je gemiddeld 6,10l. verbruiken of een uitstoot hebben van ongeveer 140 g/km....

Daaraan kun je zien hoe de boel belazerd wordt met die plug-in hybrides :(
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno
Posts: 3223
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Koeno »

Jij gaat er van uit dat de batterij geen beperkte range heeft...
en dat je dus onbeperkt hybride kan rijden... daar zit jouw denkfout volgens mij toch wel.
Nu ben jij ook de theoretische rang aan't verbruiken...

In praktijk kan ik nu zeggen:
Ik heb de wagen volgetankt bij het afhalen in de garage...
Nu +/-1800km later heb ik nog geen enkele keer moeten bij tanken en de tank is nog meer dan halfvol...
Op dit tempo vermoed ik een volgende tankbeurt binnen 1000km nodig te hebben...
Maar de wagen hangt natuurlijk wel tussendoor aan de lader...

De dagen dat ik meer dan 40km moet rijden zijn momenteel eerder zeldzaam...
Dus rijd ik meestal volledig elektrisch zelfs in plaats van hybride..

User avatar
F M
Posts: 5064
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by F M »

Dat maakt het opgeven van verbruik bij een plug-in hybride ook zo moeilijk. Er hangt heel veel af van hoe je de auto gebruikt.
Rijd je dagelijks een beperkt aantal kilometer, en je laadt elke dag de batterij op, dan gebruik je zo goed als geen benzine.
Rijd je dagelijks grote afstanden, dan heb je niet veel aan je batterijen, en verbruik je heel veel benzine.

Hoe kan je daar nu een gemiddeld benzineverbruik op plakken?
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3223
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Koeno »

F M wrote: 22 Jan 2021 09:23 Dat maakt het opgeven van verbruik bij een plug-in hybride ook zo moeilijk. Er hangt heel veel af van hoe je de auto gebruikt.
Rijd je dagelijks een beperkt aantal kilometer, en je laadt elke dag de batterij op, dan gebruik je zo goed als geen benzine.
Rijd je dagelijks grote afstanden, dan heb je niet veel aan je batterijen, en verbruik je heel veel benzine.

Hoe kan je daar nu een gemiddeld benzineverbruik op plakken?
Mijn idee inderdaad...

Ik moet eerlijk zijn, ik kom ook van het idee dat onzen 2.2CDI mercedes den beste moteur ooit was zenne...
En als ik die range hoorde van de batterij moest ik ook eens lachen...
En die verkoper zei heel droog: kiest voor de wagen en binnen een jaar praten we nog eens over de range...

En voor mij persoonlijk:
Awel, bij mij duurt het geen jaar, maar na 2 maand kan ik zeggen:
Dieje range is zo slecht ni... en voor ons dagelijks verbruik... komt dat meer dan toe...

Maar goed, het gemiddeld verbruik cijfer moet idd wel een doorn in het oog zijn van diegene die er niet in geloven...

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by OzzePaa »

Nogal evident dat met een (de vraag is wel : voor hoeveel jaar geldende :?: ) electrische range van 55km, ge er elke dag 40 kunt doen op ellentrik. Als da spel elke dag (avond) aan de pries gaat, de "omstandigheden" goed tot optimaal zijn en ge u een beetje inhoudt ;) :thumbsup:
Daarom vind ik zoals FM zegt, een PEV een goed idee, maar wel in functie van zo'n gebruiksprofiel.
Reed een keer mee met m'n broer z'n Tesla S ... na een "vlot" maar min of meer urban ritje, met alle toeters en bellen ingeschakeld, van 15km gaf de televisie tot zijn verbazing een range vermindering aan van 57km :pillepalle: :o
Maar al zeker in kleine stadswagens voor mensen die slechts af en toe buiten de perimeter van hun woonplaats komen, lijkt me het wel de ideale oplossing.
Niet vergeten om de auto elke dag aan te hangen is dan natuurlijk wel de voorwaarde. Daarom zou zo'n draadloos oplaadplatformke als voor de smartphone voor velen wel handig zijn vermoed ik ;) :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11800
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Muug »

dus uwe naft blijft maanden in uw tank, terwijl de naft tegenwoordig gigantisch snel veroudert en er ontstaan bezinksels en er blijft allerlei aanslag achter in het injectiesysteem etc etc etc :shock: :shock: :shock:

Koeno
Posts: 3223
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Koeno »

OzzePaa wrote: 22 Jan 2021 12:02 Nogal evident dat met een (de vraag is wel : voor hoeveel jaar geldende :?: ) electrische range van 55km, ge er elke dag 40 kunt doen op ellentrik.
Zo evident is dat feitelijk niet...
Wij waren gewend om airco altijd op te laten staan, temperatuur op 20°C te zetten...
Tegenwoordig staat airco (zeker nu) uit, temperatuur op 18°C... dat maakt een verschil van 10km range...
55KM heb ik nog nooit gehaald... 45wel, maar dan ben je echt aan't pushen om zuinig te wezen, da's niet echt "fijn" rijden... :p

misschien dat in de lente (warmere temperaturen, nog geen nood aan airco) dat dan die 55Km beter haalbaar is...

User avatar
Muug
Posts: 11800
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Muug »

En dat terwijl ze toch zeggen van uw airco te laten aanstaan? :dontknow:
Want als ge dat niet gebruikt dan gaan er in die buizen en leidingen allerlei harige beestjes gaan groeien plus 't feit dat uw freongaskes gaan ontsnappen omdat de dichtingen uitdrogen.
Allez, ik zeg maar wat ze mij al zoveel jaren zeggen.

Voorlopige conclusie:
- uw tank zit vol en blijft vol met snel verslechterende benzine die overal aanslag achter zal laten
- uw airco gaat binnen de kortste keren stinken en slecht functioneren omdat ge die niet gebruikt.

Allez, goe bezig :? ende :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

(disclaimer: mijn kennis is pré-hybride kennis, dus het kan zijn dat de airco en de motor van zulke hybride wagens perfect zijn aangepast om niet meer te lijden onder deze negatieve effecten)
Last edited by Muug on 22 Jan 2021 15:19, edited 1 time in total.

User avatar
F M
Posts: 5064
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by F M »

Tja,

moesten we een nieuwe kopen, dan was ik waarschijnlijk ook voor de plug-in hybride Tourneo gegaan, gezien het overgrote gebruik van de auto door mijn vrouw.

Maar een paar jaar terug bestonden die nog niet. Dus moet ik wel voor de diesel gaan.

Muug heeft wel een punt. Misschien is het beter om maar een kleine voorraad benzine te tanken? Als je benzine te kort komt, kan je altijd gemakkelijk snel bijtanken, wat met elektriciteit niet mogelijk is. En airco kan inderdaad beter altijd aan staan. Een lek in de leidingen van de airco op een vervelende plaats, dat betekent toch serieuze kosten, zoals we gemerkt hebben. :evil:
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by bompa »

Ik heb laatst een programma op de Nederlandse tv gezien over taxie eigenaars met een volledig elektrische wagen, die waren daar niet over te spreken, konden hun dag niet vol maken zonder bij te laden, omdat die wagen niet aan de beloofde km komen, ze beloofde ik dacht gemakkelijk 360 km, maar ze konden er in het echt 100km minder , die gasten waren er helemaal niet tevreden van .

Post Reply