BMW F800ST : atleet in de dop maar helaas epileptische sukkel (met update !)
Posted: 27 Oct 2016 11:44
Zo,
vandaag maar eens met een BMW F800ST naar het werk gereden. Altijd boeiend zo'n testritjes.
Da's een ZEER schone moto die werkelijk zeer veel belovend is. Om te beginnen de uitrusting van dit exemplaar : propere duurzame riemaandrijving, ABS, TCS, uitstekende handvatverwarming, alarmpinkers, boordcomputer die oa temperatuur, verbruik en zelfs bandendruk toont, goede spiegels die lekker ver naar buiten staan, turbulentievrije wnidbescherming (omdat hoofd en schouders in een mooie laminaire airflow zitten)(de ruit hier op de foto is een XL-ruit, dus niet de standaardruit)(het stuur staat ook een pak hoger dan origineel, dit is meer een GT-stuur), middenbok, alarm, drie koffers. Zonder koffers lekker nauwe moto waarmee je zeer vlot kan filefilteren. Tof motorblok dat graag toeren maakt en heel goed is uitgebalanceerd. Standaard een Akrapovic-uitlaat met efficiënte db-killer. Remmen werken echt enorm goed en er is altijd die ABS die kan bijspringen indien nodig. Heel erg stabiel rijden, toch speels sturen. Enkel bij "surplacen" voel je dat de stuurdemper eigenlijk wat te zwaar is. Tankinhoud van bijna 18 liter en door zijn verbruik van 4-5 liter dus zo'n 400km actieradius wat lekker veel is. Zitpositie is toersport, niks knelt of doet pijn, alles zit heel natuurlijk.
Kortom, een pracht bak toch?
Maar dan kom je in Brussel en begin je je te wurmen tussen alle andere voertuigen en obstakels door, je staat al eens vijf minuten aan te schuiven als er werkelijk geen doorkomen meer aan is. En dan begint de ralenti plots de hik te krijgen. De computer van de moto begint dotjes gas te geven, waardoor de ralenti opwipt van 1000 tot wel bijna 2000 toeren. Dit is een fenomeen dat je - alweer - nooit kan hebben met een carbu-moto. Na een hik of tien valt de moto uit. Je herstart, hij hikt twee keer en valt uit. Contact uit, herstarten, een paar keer hikken en weer uitvallen. Starten en toeren houden en dan valt ie niet uit.
Uiteindelijk ben ik dan toch tot in de parking van 't werk geraakt. Toch maar effe op internet zoeken. "F8000ST se caler" of "ralenti" of "f800st idle problem" levert metéén gigantisch veel hits op. Het blijkt overduidelijk dat dit motorblok overal ter wereld last heeft van hetzelfde euvel. Frans, Engels, Duits, Spaans, Nederlands, in alle talen die ik een beetje begrijp hebben ze het er over. Je vindt diverse topics waarin de mensen gek worden van frustratie, die in garantie al de halve motor hebben laten vervangen: sensoren, elektromotoren, klepjes hier en daar, slangetjes en filters, injectors uitgekuist, tank laten ontwateren,.... en niemand vindt de oplossing.
Ik ben benieuwd of ik vanavond vlotjes thuis ga geraken.
vandaag maar eens met een BMW F800ST naar het werk gereden. Altijd boeiend zo'n testritjes.
Da's een ZEER schone moto die werkelijk zeer veel belovend is. Om te beginnen de uitrusting van dit exemplaar : propere duurzame riemaandrijving, ABS, TCS, uitstekende handvatverwarming, alarmpinkers, boordcomputer die oa temperatuur, verbruik en zelfs bandendruk toont, goede spiegels die lekker ver naar buiten staan, turbulentievrije wnidbescherming (omdat hoofd en schouders in een mooie laminaire airflow zitten)(de ruit hier op de foto is een XL-ruit, dus niet de standaardruit)(het stuur staat ook een pak hoger dan origineel, dit is meer een GT-stuur), middenbok, alarm, drie koffers. Zonder koffers lekker nauwe moto waarmee je zeer vlot kan filefilteren. Tof motorblok dat graag toeren maakt en heel goed is uitgebalanceerd. Standaard een Akrapovic-uitlaat met efficiënte db-killer. Remmen werken echt enorm goed en er is altijd die ABS die kan bijspringen indien nodig. Heel erg stabiel rijden, toch speels sturen. Enkel bij "surplacen" voel je dat de stuurdemper eigenlijk wat te zwaar is. Tankinhoud van bijna 18 liter en door zijn verbruik van 4-5 liter dus zo'n 400km actieradius wat lekker veel is. Zitpositie is toersport, niks knelt of doet pijn, alles zit heel natuurlijk.
Kortom, een pracht bak toch?
Maar dan kom je in Brussel en begin je je te wurmen tussen alle andere voertuigen en obstakels door, je staat al eens vijf minuten aan te schuiven als er werkelijk geen doorkomen meer aan is. En dan begint de ralenti plots de hik te krijgen. De computer van de moto begint dotjes gas te geven, waardoor de ralenti opwipt van 1000 tot wel bijna 2000 toeren. Dit is een fenomeen dat je - alweer - nooit kan hebben met een carbu-moto. Na een hik of tien valt de moto uit. Je herstart, hij hikt twee keer en valt uit. Contact uit, herstarten, een paar keer hikken en weer uitvallen. Starten en toeren houden en dan valt ie niet uit.
Uiteindelijk ben ik dan toch tot in de parking van 't werk geraakt. Toch maar effe op internet zoeken. "F8000ST se caler" of "ralenti" of "f800st idle problem" levert metéén gigantisch veel hits op. Het blijkt overduidelijk dat dit motorblok overal ter wereld last heeft van hetzelfde euvel. Frans, Engels, Duits, Spaans, Nederlands, in alle talen die ik een beetje begrijp hebben ze het er over. Je vindt diverse topics waarin de mensen gek worden van frustratie, die in garantie al de halve motor hebben laten vervangen: sensoren, elektromotoren, klepjes hier en daar, slangetjes en filters, injectors uitgekuist, tank laten ontwateren,.... en niemand vindt de oplossing.
Ik ben benieuwd of ik vanavond vlotjes thuis ga geraken.