Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Muug »

Waar moet ne mens zijn creaties zetten als 'm geen goesting meer heeft om door FB in zijnen bloten gezet te worden. :whip:
Op zijn eigen forum dan maar :lipsrsealed2:
Een geluk dat er een rubriek is gelijk "Toogpraat". :laughing:

Bon, dus, wat doet ne mens die graag wat plaatjes hoort, en die dan liefst zo goed mogelijk wilt horen? Bvb een phonovoorversterker bouwen. Géén geld geven aan mastodonten van bedrijven die op voorhand beslissen hoeveel het hun maar mag kosten, na hoeveel jaar dat kapot moet gaan, en dan een winstmarge van 500% of meer pakken. En jawel, het modelleke dat wél het beste in het gamma is, dat kost dan simpelweg astronomisch veel.... Zélf bouwen dus. Een goed doordacht en uitgemeten ontwerp. Een ontwerp waarin alleen kwaliteit van tel is, waarin énkel de schoonheid van de weergave telt. Let wel: ik ga het niet zelf ontwerpen, daar heb ik de brains niet voor. Maar iets namaken op basis van een goed elektrisch schema en een rudimentaire bouwbeschrijving van de ontwerper, plus een lijstje met adresjes waar je al dat spul kan bestellen, dat moet wel lukken.

Stap 1: verzamel onderdelen
Image
Stap 2: smijt die in de goeie volgorde bij elkaar
Image
Stap 3: luister
Image

User avatar
Stefke
Posts: 2947
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Stefke »

Muug wrote: Stap 3: luister
properkes! Maar ik hoor niks... 8-)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by OzzePaa »

Ahhhh.... Ik dacht al : ne spoiler op ne moto :?: :? :dontknow: :krabje:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Davy78 »

Knap. Vooral hoe je het in dat houten bakske hebt ingebouwd!

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Muug »

Davy78 wrote:Knap. Vooral hoe je het in dat houten bakske hebt ingebouwd!
en dat is dan nog een heel erg groot bakske. Er zijn er die het op ongeveer de helft van de ruimte doen ook, maar daarvoor zijn mijn vingers te dik.

User avatar
Stefke
Posts: 2947
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Stefke »

Muug wrote: maar daarvoor zijn mijn vingers te dik.
dochterlief aan't werk zetten! 8-)

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Davy78 »

Muug wrote:en dat is dan nog een heel erg groot bakske. Er zijn er die het op ongeveer de helft van de ruimte doen ook, maar daarvoor zijn mijn vingers te dik.
Maakt niet uit he, zo past het beter in uw rek ;)

Is dat een kit die ge hebt gekocht, of hebt ge een schema gezocht en dan alle onderdelen samen gesprokkeld? Zijn er zo van die schemas te vinden voor een stereo amp die een 80W kan genereren?

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Muug »

Het is allemaal zelfbouw, en je moet zelf maar alles bij elkaar krijgen. De pure zelfbouwer die er veel van weet, zoekt gewoon op internet naar goede en goedkope trafo-sets, en timmert zelf een behuizing in elkaar. Ik haal de "basisset" bij deze jongens : http://www.aetransformatoren.nl
De baas daarvan staat op zeer goede voet met ontwerper Dick en maakt speciaal voor hem trafo's op maat, met heel specifieke specs. De basisset omvat dan de trafoset, een eiken behuizing, alu boven- en onderplaat, en de weerstanden, elco's, zilverdraad, zilversoldeer en dergelijke meer. Hun lijsten zijn echter zonder uitzondering onvolledig en je moet dus heel goed je schema bestuderen om te zien wat er nog ontbreekt. Ander klein spul haal je hiero : https://www.eoo-bv.nl/
Er zijn ook nog diverse andere sites waar je het nodige materiaal kan bestellen.

Schema's voor buizenversterkers haal ik van www.triodedick.com, maar die zit de laatste vijf jaar vooral te werken voor audio-creative.nl. Daarop zie je af en toe nieuwe versies van zijn oude ontwerpen verschijnen, zoals er van de "oude" Phonodude in 2014 en 2015 een update van het schema is verschenen.
Maar goed, dat zijn allemaal buizen. Op audio-creative.nl hebben ze bvb ook dit als ontwerp : http://www.audio-creative.nl/audio-crea ... 6-chipamp/. Lijkt mij eenvoudig op te bouwen en toch wel een zuivere 53W bij 8ohm-luidsprekers.

MAAR het beste nieuws heb ik voor het laatste bewaard. Een wiel uitvinden kan immers een heel leven duren, wil je rapper evolueren dan moet je de goede antwoorden op de goede vragen krijgen. En daarvoor doe ik een beroep op dit forum : http://zelfbouwaudio.nl/forum/ Daar zitten tientallen zeer vriendelijke mensen met ZEER veel kennis van zaken, zowel supergoeie houtbewerkers als hyperprofessionele printplaatontwerpers die méér dan perfect weten waarover het gaat. Sommige van die kerels maken echt geheel complete toestellen, met zelfs bouwtekeningen voor het front en de rug van een standaard behuizing,die dan bij een duits bedrijf op maat gemaakt worden, en heel correcte onderdeellijsten, zodat je totaal niet meer moet nadenken. Gewoon nabouwen. Zo een mooi voorbeeld is de AFDAC-LB van Knuisje, da's een DAC op basis van één of andere interessante chip. Wil je een versterker van 80Watt bouwen, dan kan je daar zeker advies en ontwerpen vinden.

Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Wipr »

Muug, heb het ooit al eens aangehaald en voor wat het je waard is maar mijn beste maat heeft een winkel/shop/werkplaats waar je elk componentje apart kan kopen en de info krijg je er gratis voor niets bij. "MEC Merksem" via Google. Tevens ook webshop

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Muug »

Eh da wist ik niet!
Is genoteerd!

User avatar
Bij
Posts: 444
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Bij »

Wipr wrote:Muug, heb het ooit al eens aangehaald en voor wat het je waard is maar mijn beste maat heeft een winkel/shop/werkplaats waar je elk componentje apart kan kopen en de info krijg je er gratis voor niets bij. "MEC Merksem" via Google. Tevens ook webshop
Miljaar de MEC :ugeek: in een ver verleden toen we nog wekelijks ons discobarreke opstelden kwamen wij daar heel veel over de vloer. Zowel voor elektronica spullen als voor de vinylplaten :)
Goe om te weten dat die er nog is als ik nog is iets van doen heb...
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Wipr »

Muug wrote:Eh da wist ik niet!
Is genoteerd!
En als je zegt dat ik je gestuurd heb kan dat schelen op bepaalde vlakken ;)
@koen: yep nog steeds. Enkel "de Jan" die de winkelbediende die er quasi vastgeroest was is er niet meer maar de winkel wordt nog steeds gerund door de bezieler Louie en stiefzoon Philippe, deze laatste is nu zaakvoerder en doet zelf de winkel nu.
Ik kijk ook altijd online naar bijv de ledstrips die ik koop maar ze passen hun prijs wel aan daar waar mogelijk.
Blijft een rommelige winkel vind ik maar je vind er quasi alles wat betreft weerstandjes, printplaten enz.

User avatar
Bij
Posts: 444
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Bij »

yep "de Jan" de rots in de branding en meedenker....
Wij hadden toen zelf onze volledige lichtsturing gebouwd maar soms kwam daar wel eens een rookpluimpje uit :mrgreen:
(meestal kwam dit door overbelasting....) Jan loste dit meermaals mee op ;)
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Koeno
Posts: 3261
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Koeno »

Elektronica gewijs kan je denk ik ook wel bij Gotron in Aalst terecht.

User avatar
den Bullet
Posts: 1485
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by den Bullet »

In mijn jeugdjaren was dat Cotubex achter het Sint-Jan-Berchmanscollege in Brussel.

Nu zitten ze (o.a.) in Elsene.

Elak was/is een goed alternatief (Fabriekstraat aan de Ninoofsepoort).

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Muug »

Koeno wrote:Elektronica gewijs kan je denk ik ook wel bij Gotron in Aalst terecht.
Ge zoudt (of is het zout?) er van verschieten hoe weinig ik daar mijn gerief vind. :evil:

J2FK
Posts: 140
Joined: 19 May 2015 17:28

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by J2FK »

Ah kijk se,... zo wa prutsen in mijnen ondergrondse, met een zacht muziekske op den achtergrond of den teevee die staat te schreeuwen, de geur van soldeersel die langs mijne neus passeert, ne stoot placeren op de pooltafel of een dartje gooien, vind ik ook wel eens tof.
;)

Image

Image

Image

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Muug »

ola
echte "mancave"
niet slecht
:thumbsup:
straf dat de venten tegenwoordig naar een kelder zijn verdrongen, terwijl ze vroeger de beste plekskes in huis hadden. :whistling:

User avatar
Raketman
Posts: 1266
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Raketman »

'k heb dat vroeger ook allemaal gedaan...transistor-en lampenversterkers, allerlei effecten voor gitaar, noem maar op. Nu staat hier nog enkel mijn eerste lampenpreamp en nog 1 versie van een 19" rack eindversterker die ik ooit in een serie van 35 stuks gebouwd en verkocht heb. Vantegenwoordig ben ik vooral bezig met allerlei manieren te vinden om de CANbus van ne moto te misleiden. Wat op zich minstens even boeiend is...
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wat geknutsel (spoiler: gaat niet over moto!)

Post by Muug »

Raketman wrote:19" rack eindversterker die ik ooit in een serie van 35 stuks gebouwd en verkocht heb
Moh, en daar toch geen vervolg opgebreid? Als ge ziet welke megalomane audioproducten men tegenwoordig maakt .... http://www.gydotron.com/

Post Reply