Ik zal met mijn beperkte kennis eens mijn laatste 2 ritjes omschrijven:
VTR 1000 F
Nota van de redactie:
Deze motor had aangepaste vering, open leovinci uitlaten, k&n luchtfilter, afgestelde carburator en volledig andere plastiek achteraan (monozit) en geen achteruitkijkspiegels.
Motorisch:
Standaard 103pk / 88nm voor een motor van 210 kg.
Onder de 3000 toeren is het eigenlijk niet aangenaam vertoeven,
veel spelen met de ontkoppeling om het beetje acceptabel te houden van bokken...
tussen 4-5000toeren zit duidelijk een sweet spot als het wat trager mag gaan...
vanaf 6000toeren begint de speeltijd....
Tijdens het testrijden heb ik nooit echt doorgetrokken, 't is uiteindelijk je eigen motor niet.
maar tot 180-190 is dat ding Stabiel, met hoofdletter S.
Remmerij:
Vond ik eerder zwakjes dan sterk, achteraan vond ik er weinig gevoel in zitten...
Zitpositie:
De clipons zitten onder een rare hoek, en zijn vreselijk smal.
De kniehoek is voor mij te scherp, al kon ik er wel een uurtje op bollen zonder last te hebben.
Door de vering is de hele boel nog al strak, superstrak waardoor elke hobbel een aanslag op je knieën en polsen is.
Volgens sommige is de zitpositie helemaal nog niet extreem, voor mij was het meer dan extreem...
Terug leren om de rug op te spannen om zo armen en polsen te ontlasten...
Sturen:
Alweer Strak, met een hoofdletter S, niet echt in bocht gebied gaan testen maar het geheel klopte compleet...
Komende van de varadero was de eerste afslag wel even wennen, bochten nemen met clipons terwijl die eerste kilometers je volledige gewicht nog op je polsen steunt...
Al bij al mij wel geweldig geamuseerd... Enkel rijden op een rijstraceraket zonder spiegels vond ik levensgevaarlijk....
De 2de testrit was iets relaxter:
Harley Davidson XL883N Sportster Iron
Nota van de redactie:
Deze motor had open (kachel)pijpen
Ik denk ergens 50pk en 70nm
Komend van een VTR naar deze is dit eigenlijk eerder een traktor dan een motor.
Alles is veel relaxter, de zitpositie is sofa achter, breed stuur, voetjes naar voor laten rusten, zadel dat je toelaat beetje door te zakken...
Maar in slaap vallen zal je niet lukken, de open pijpen geven zo'n lawaai dat je na 20km autosnelweg gewoon met pijn aan je oren afstapt...
Met veel plezier doe ik nog eens een testrit, maar dan met stille uitlaten...
het rijden, remmen, sturen, is niet te vergelijken met een andere motor dat ik al gereden heb...
't nodigt niet uit om gas te geven, maar wel om rustig genietend van het landschap te cruisen...