Vorige week nog eens een motor onder mijn geschoven om te testen.
Een Bééé èèèèmmmm Wééééé Es Duust Iks Er (met géén aggresieve mapping).
Veel tijd was er niet, en 't was warm dus zo snel mogelijk opstappen en rijden.
Zo ne wanne be adventure zit makkelijk. Zit positie is enorm comfortabel.
Het zadel is wat komvormig, veel plaats om te verzitten is er niet.
Maar het zit wel zeer comfortabel, niet te zacht maar ook geen houten plank.
Het stuur is breed, gs-a-like breed... met véél knoppekes.
Maar ik had natuurlijk voorkennis, de look & feel van de knoppen is nog enorm gelijkend aan de R1200GSa van mij.
4 rij-modi.
Rain, Road, Dynamic , Dynamic pro.
De eerste en de laatste heb ik niet geprobeerd.
De Road is beschaafd, de dynamic? Die euhm, is al vrij stevig maar laat dan automatisch de motor meer backfires geven.
Dynamic pro werd mij verteld: doet dat op circuit ofzo, op de baan niet nodig.
Circuit zegt u? Awel ja, der zit zelfs nen laptimer op dat spul... waarom?
2 vering mode: Road & Dynamic.
De vering is strak en sportief afgeveerd. heeft zijn voor en nadelen.
Esa op gsa vond ik machtig (als het werkte). Strakke vering, dit ding is echt niet gemaakt voor het pure comfort. (zie samenvatting).
4 in lijn cilinder en 160pk?
Awel da's een straf beestje, eenmaal boven 5 a 6000 toeren begint die effectief te
janken als een racemasjien
bizar voor
iets wat op een adventure moet lijken.
Toeters en bellen?
Cruise controle: kort getest en jawel, ik was direct verkocht aan zo'n optie...
Dynamic ESA: op 30 minuten test je dat niet, maar ik was al fan van de esa, dan zal dit ook wel snor zitten.
Rij modi (inclusief pro): awel ja road is voor de dagdagelijkse momenten, en die dynamic zie ik mij wel gebruiken op luxemburg ritjes waar het wat "vlotter" aan toe gaat.
Scherm in 2 standen: boh jah, 't is makkelijk te verzetten, je voelt wel degelijk een verschil, maar mocht zoiets voor mij zijn vermoed ik dat die vaak in laagste stand blijft staan, zelfs op snelweg.
Laptimer: euhm, nee, die vat ik niet... zal wel overblijfsel zijn van zijn s1000rr genen
Bochten abs pro: Euhm, nee, niet getest, de theorie ervan is machtig, de mens die erop zit zal dat nooit ten volle benutten...
Kortom, de samenvatting staat hier boven in't
vet
Een sportmotor in een adventure kleedje.
In mijn ogen echt een crossover tussen een s1000RR en een R1200GS
Heeft hij nadelen?
Jawel, voor de mensen die gevoelig zijn aan trillingen: blijf er van weg.
tegen 120km/u trilt de linkse spiegel vrij hevig, rechtse spiegel blijft altijd helder beeld geven. Blijkbaar een gekend iets.
In de handvatten voel je het ook wat, maar niet dat het mij zou storen.
Cb1000R en KTM hebben elk ook hun déél van trillingskes op bepaalde punten.