Alleh, omdat ge het zo lief vraagt
Vandaag dus met een 1290 Super Adventure R gaan rijden.
Het model 2017/2018.
De dag begon met mijn S1000XR te ontwaken uit zijn winterslaap.
Sinds de herfstrit had die feitelijk niet meer gereden. Dus banden op druk brengen, ketting nog eens smeren en rustig warm rijden.
En dan tot bij de barmhartige samaritaan gaan die wel eens van moto wou wisselen.
Toegekomen bij de samaritaan stond de SAR mij al op te wachten.
De SAR had een comfortzadel, da's nog iets hoger als het eendelige zadel.
Ik werd gewaarschuwd dat ik mogelijk maar tipteentjes gewijs aan de grond zou kunnen.
Mijn lijf was het daar niet mee eens... ik ben maar 1.81m maar heb blijkbaar toch lange benen.
Langs beide kanten kon ik vrij vlot aan de grond, maar ik moet eerlijk zijn, 't was niet platvoet gewijs, en bij allroad momentjes zou het soms wel eens pittig kunnen zijn.
Vertrekken dan maar:
Sleutel? die steek je gewoon in de zak.
Knoppetje duwen en die 1301cc draak komt tot leven...
We duwen hem in 1e vitessen en laten de koppeling zachtjes opkomen: Verdekke hoe kan zo'n monster van een motor zo liefjes draaien en vertrekken.
De 990 ADV is toch echt een bruut in vergelijking met deze SAR.
Vrij snel had ik het door: ik ben fan van koppel in lage toeren...
't Is misschien wat mij het meeste stoort aan de S1000XR (jaja, kritiekpuntjes komen naar boven he
).
Mijn cb1000R leek pakken sterker onderin als de S1000XR, maar de 1290 voelt echt pakken sterker aan.
Véél makkelijker te rijden op rustige manier... tot je dat rechterhandvat eens omwringt...
Jawel, daar zitten héél wat paardjes verstopt! De stuurdemper zal wel werk hebben als je die regelmatig opentrekt want voorkant voel je wel wat lichter worden.
Blijkbaar zijn powerwheelies in 3e echt geen probleem: Neen dat heb ik niet getest want ik ben bang van wheelies.
Of de ene sneller is dan de andere? Geen idee... laten we zeggen dat ze beide "snel genoeg" zijn.
Zitpositie, hoe comfortabel de S1000XR ook leek, de zitpositie op de SAR (met comfortzadel) is alsof je op een troon zit...
Back 2 back getest voel je je plots weer geplooid zitten op de S1000XR.
De SAR lijkt enorm groot, maar dat gevoel verdwijnt zodra je aan't rijden bent...
Vering?
Awel euhm, de S1000XR had tijdens de testrit al laten merken dat hij strak afgeveerd staat.
De SAR stond ingesteld op comfort, maar dan 1 standje strakker (apeupreh).
Dat viel op, SAR was veeeeeeel comfortabeler op de betonbanen en kapotte banen die we gereden hebben.
De barmhartige samaritaan zal wel even jaloers geweest zijn :-p
Op dat vlak, sinds mijn ktm 990 zijn vering aangepakt is durf ik zeggen dat ik een goeie vering begin te herkennen.
Deze 1290 SAR speelt toch nog op een hoger niveau als mijn gereviseerde 990.
Wat valt er dan nog te vermelden:
1. Ik kreeg regelmatig flashbacks naar mijn R 1200 GSa... op steroids.
2. Ik vroeg mij regelmatig af: is die 160pk en 140nm aan koppel nodig? Natuurlijk niet...
3. Meerdere mensen vroegen mij vandaag al: En wat nu?
In de alpen wist ik het al een beetje: S1000XR is bere sterke en goeie motor...
Maar misschien toch nét niet mijn ding.
Of deze SAR dat wel is?
Géén idee. Dat ding is de max: luxueus, snel, comfortabel, en misschien kan je daar zelfs allroad mee rijden.
Of ik dat laatste effectief zou durven? Geen idee
Mochten er nog vragen zijn, geef een gil!