Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen
Posted: 30 Sep 2018 09:21
Waarom wel ESA...
Wel simpel, ik heb geen kaas gegeten van afstelling van veringen, ik ken er te weinig van om zelf heel die afstelling te doen en te weten wanneer het dan goed (lees veilig) is of niet. M.a.w. ik liet die staan zoals ik die gekocht heb.
Mijn FJR in 2008 was een motor waar je achteraan de vering met een simpel hendeltje zacht of hard kon zetten, als ik solo gewoon reed zette ik die op zacht, wanneer we met 2 reden of heel sportief dan zette ik die op hard en ondervond dus het verschil.
Op de KTM 1190 adv kon ik de vering via het menu aan passen en dat deed dit ik dan ook regelmatig met positief resultaat.
Daarom dat ik ook op de GSa absoluut ESA wou, nu moet ik zelfs niets meer instellen (Dynamic ESA) omdat het systeem automatisch alles regelt, dus moet ik met of zonder belading of passagier niets meer instellen, en wanneer we sportief willen rijden zetten we de motor op Dynamisch en de vering wordt ook wat harder. Desgewenst kun je nog steeds aanpassingen doen via het menu.
Toen ik nog niet wist of ik een nieuwe of occasie moto ging kopen zocht ik steevast in de advertenties van GS/GSa modellen naar moto's met ESA. Een gewone zou ik dus nooit gekocht hebben....
M.a.w. er zijn nog veel mensen zoals ik die niet weten hoe ze correct en veilig een vering moeten afstellen en daarom is voor velen ESA belangrijk.
Groetjes,
Jopet
Wel simpel, ik heb geen kaas gegeten van afstelling van veringen, ik ken er te weinig van om zelf heel die afstelling te doen en te weten wanneer het dan goed (lees veilig) is of niet. M.a.w. ik liet die staan zoals ik die gekocht heb.
Mijn FJR in 2008 was een motor waar je achteraan de vering met een simpel hendeltje zacht of hard kon zetten, als ik solo gewoon reed zette ik die op zacht, wanneer we met 2 reden of heel sportief dan zette ik die op hard en ondervond dus het verschil.
Op de KTM 1190 adv kon ik de vering via het menu aan passen en dat deed dit ik dan ook regelmatig met positief resultaat.
Daarom dat ik ook op de GSa absoluut ESA wou, nu moet ik zelfs niets meer instellen (Dynamic ESA) omdat het systeem automatisch alles regelt, dus moet ik met of zonder belading of passagier niets meer instellen, en wanneer we sportief willen rijden zetten we de motor op Dynamisch en de vering wordt ook wat harder. Desgewenst kun je nog steeds aanpassingen doen via het menu.
Toen ik nog niet wist of ik een nieuwe of occasie moto ging kopen zocht ik steevast in de advertenties van GS/GSa modellen naar moto's met ESA. Een gewone zou ik dus nooit gekocht hebben....
M.a.w. er zijn nog veel mensen zoals ik die niet weten hoe ze correct en veilig een vering moeten afstellen en daarom is voor velen ESA belangrijk.
Groetjes,
Jopet