Eerste ritje met de TRX: een verslagje
Eerste ritje met de TRX: een verslagje
Allez, eerste toerke gedaan met de TRX. Het weer was geen meevaller. De remmen ook nog niet, de nieuwe blokken moeten zich nog zetten naar de schijven.
Zitpositie is wel OK, beenhoek valt goed mee, en de clipons staan relatief "hoog" waardoor ik geen rare dingen moet doen om binnen mijn brilglazen te kijken. Dat was bij de Blade wel wat anders. Druk op de polsen valt ook goed mee. Tussen tank en borstkast is er nog plaats voor een grote tanktas, hoewel het nogal op de limiet is, en 't is geen zicht ook eh.
De vering staat op "standaard" voor en achter en is toch wel hard. Dempiing en vering zijn wel goed in balans, maar 't is toch hard. Niks progressiefs aan. Mijn Blade was een pak comfortabeler. Verschil tussen budget en de hogere prijsklasse speelt hier wel een rol. Ik ga ne keer rondkijken voor andere "ressors" voor en achter, peis ik.
Veel sturen heb ik nog niet kunnen doen, maar wat ik kon doen voelde wel vertrouwenwekkend aan, bijna intuïtief. Eén keer verschoot ik toen ie zo precies naar binnen wou vallen, maar dat heb ik maar één keer gevoeld.
Het motorblok is wel fijn. Neemt goed op bij lage toeren, en eigenlijk blijft dat in één ruk doortrekken tot aan de rode zone. Dat had ik niet verwacht. Ik had ergens verwacht dat ie de laatste 2000 toeren ging doodvallen, maar da's dus absoluut niet waar. Sterker nog, als ik niet oplet zit ik de hele tijd te rijden in het gebied tussen 5000 en 8000 (begin rode zone, dacht ik). Motorblok is ook goed in balans, geen wilde trillingen, geen gedaver, geen gerammel. 't is dan ook wel een Yamaha-twin, geen Ducati.
Maar wat een lange vitessen zeg ! 't zijn er "maar" vijf en dat maakt dat elke vitesse verdomd lang is. Bij "gebrek" aan teller ben ik gelijk vroeger weer beginnen tellen in welke vitesse ik zat, en bij het tragere bebouwde kom-werk merkte ik dat ik verdomd veel in eerste aan het rijden was! Je haalt dan ook ongeveer 80-90 km/u in die versnelling, dus tja. Toen ik dat bemerkte heb ik wel geprobeerd om meer in 2de te blijven en minder in 1e te rijden. Daar moet ik nog wat op oefenen.
Verder is het wel een motoke dat u graag vooruit jaagt. Hoewel, jaagt... 't is waarschijnlijk wel een beetje te relativeren. 140-160 haal je relatief snel, maar ge zit dan toch "al" in derde. Bij - alweer - die Blade zit je dan nog maar in tweede. Die laatste heeft ook wel een soort van magneto-aandrijving, waardoor je zonder het te merken 200+ snelheden haalt, met een gemak dat je niet voor mogelijk houdt. Deze twintig jaar oude TRX moet toch wel harder werken dan, dat voel je wel. Maar hey, dat is ook wat je wíl voelen op zo'n twin.
Heel aangenaam is de natte platenkoppeling, een bruikbaar en discreet ding, in alles het totaal tegenovergestelde dan wat men op die ouwe Ducati's dierf monteren: een droge platenkoppeling. Droog, dat is dus droog gelijk in hostiedroog, of maandverbanddroog (vóór gebruik), of gazettepapierdroog. En dat pakt, of niet. Aan-uit. Da's dus eigenlijk een soort van elementaire digitale koppeling bij Ducati. Probeert daar maar ne keer mee te filefilteren of zo. NOT!
Ook heel aangenaam is de lekker normale, korte draaicirkel. Bij mijn Ducati 900SS gebeurde het me af en toe dat ik bij rechts afslaan onverwacht tegen de stuuraanslag sloeg, met twee neveneffecten als gevolg: ge verliest keihard uw evenwicht én ge moet uw bocht plots belachelijkj breed nemen. Dat ga je met deze TRX niet voorhebben. Gelukkig maar.
Kortom, dus, enfin, ik ga er duidelijk nog wat meer mee moeten rijden en zien waaraan ik nog wat eurootjes ga uitgeven. Een groot onderhoud misschien? Of de carbs reviseren? Of meteen voor totaal nieuwe schokbreker achteraan gaan en nieuwe voorveren? En valtoppen natuurlijk.
En Zappa, sorry dat ik plots zo rap weg moest, maar ik stond op uur.
Zitpositie is wel OK, beenhoek valt goed mee, en de clipons staan relatief "hoog" waardoor ik geen rare dingen moet doen om binnen mijn brilglazen te kijken. Dat was bij de Blade wel wat anders. Druk op de polsen valt ook goed mee. Tussen tank en borstkast is er nog plaats voor een grote tanktas, hoewel het nogal op de limiet is, en 't is geen zicht ook eh.
De vering staat op "standaard" voor en achter en is toch wel hard. Dempiing en vering zijn wel goed in balans, maar 't is toch hard. Niks progressiefs aan. Mijn Blade was een pak comfortabeler. Verschil tussen budget en de hogere prijsklasse speelt hier wel een rol. Ik ga ne keer rondkijken voor andere "ressors" voor en achter, peis ik.
Veel sturen heb ik nog niet kunnen doen, maar wat ik kon doen voelde wel vertrouwenwekkend aan, bijna intuïtief. Eén keer verschoot ik toen ie zo precies naar binnen wou vallen, maar dat heb ik maar één keer gevoeld.
Het motorblok is wel fijn. Neemt goed op bij lage toeren, en eigenlijk blijft dat in één ruk doortrekken tot aan de rode zone. Dat had ik niet verwacht. Ik had ergens verwacht dat ie de laatste 2000 toeren ging doodvallen, maar da's dus absoluut niet waar. Sterker nog, als ik niet oplet zit ik de hele tijd te rijden in het gebied tussen 5000 en 8000 (begin rode zone, dacht ik). Motorblok is ook goed in balans, geen wilde trillingen, geen gedaver, geen gerammel. 't is dan ook wel een Yamaha-twin, geen Ducati.
Maar wat een lange vitessen zeg ! 't zijn er "maar" vijf en dat maakt dat elke vitesse verdomd lang is. Bij "gebrek" aan teller ben ik gelijk vroeger weer beginnen tellen in welke vitesse ik zat, en bij het tragere bebouwde kom-werk merkte ik dat ik verdomd veel in eerste aan het rijden was! Je haalt dan ook ongeveer 80-90 km/u in die versnelling, dus tja. Toen ik dat bemerkte heb ik wel geprobeerd om meer in 2de te blijven en minder in 1e te rijden. Daar moet ik nog wat op oefenen.
Verder is het wel een motoke dat u graag vooruit jaagt. Hoewel, jaagt... 't is waarschijnlijk wel een beetje te relativeren. 140-160 haal je relatief snel, maar ge zit dan toch "al" in derde. Bij - alweer - die Blade zit je dan nog maar in tweede. Die laatste heeft ook wel een soort van magneto-aandrijving, waardoor je zonder het te merken 200+ snelheden haalt, met een gemak dat je niet voor mogelijk houdt. Deze twintig jaar oude TRX moet toch wel harder werken dan, dat voel je wel. Maar hey, dat is ook wat je wíl voelen op zo'n twin.
Heel aangenaam is de natte platenkoppeling, een bruikbaar en discreet ding, in alles het totaal tegenovergestelde dan wat men op die ouwe Ducati's dierf monteren: een droge platenkoppeling. Droog, dat is dus droog gelijk in hostiedroog, of maandverbanddroog (vóór gebruik), of gazettepapierdroog. En dat pakt, of niet. Aan-uit. Da's dus eigenlijk een soort van elementaire digitale koppeling bij Ducati. Probeert daar maar ne keer mee te filefilteren of zo. NOT!
Ook heel aangenaam is de lekker normale, korte draaicirkel. Bij mijn Ducati 900SS gebeurde het me af en toe dat ik bij rechts afslaan onverwacht tegen de stuuraanslag sloeg, met twee neveneffecten als gevolg: ge verliest keihard uw evenwicht én ge moet uw bocht plots belachelijkj breed nemen. Dat ga je met deze TRX niet voorhebben. Gelukkig maar.
Kortom, dus, enfin, ik ga er duidelijk nog wat meer mee moeten rijden en zien waaraan ik nog wat eurootjes ga uitgeven. Een groot onderhoud misschien? Of de carbs reviseren? Of meteen voor totaal nieuwe schokbreker achteraan gaan en nieuwe voorveren? En valtoppen natuurlijk.
En Zappa, sorry dat ik plots zo rap weg moest, maar ik stond op uur.
Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje
Niet erg, beetje mijn babbelwater dat u uurwerk-blind gemaakt heeft
Ge hebt wel vlugger gereden dan google maps had berekend
Dat van die natte en plakkerige koppeling bij ducati ga ik morgen bij heldere hemel en hoofd/ogen nog eens opnieuw lezen
Leuk uw moto test-ingeu-dingeu hier te lezen.
Leuk om uw gele remkabeltjes onder de carport heb mogen zien staan, chance dat ik mijn kraai niet meer heb, die had ze zeker los gerukt en d'r mee weg gevlogen
sig nature
Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje
Allemaal goed en wel, maar ik kan er mij niks concreets bij voorstellen.
Ttz, een paar prentjes van het beestje in kwestie zijn altijd een mooie onderbreking van uw proza.
Ttz, een paar prentjes van het beestje in kwestie zijn altijd een mooie onderbreking van uw proza.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje
Een fotootje zou welgekomen zijn
Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje
jaja kindjes, dat komt er aan.
Ik wou wachten tot 'm schoon was en 't schoon weer was, en dan mijn schone camera pakken om er schoon foto's van te pakken, met de zon aan de goeie kant en zo, maar ik zal ik vanavond mijn smartphone nemen en rap wat foto's nemen van ene die eergisteren door de regen gereden heeft....
Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje
Ik wou wachten tot ze schoon was en 't schoon weer was, en dan mijn schone camera pakken om er schoon foto's van te pakken, met de zon aan de goeie kant en zo
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
- duibhce Kaelann
- Posts: 2928
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje
En als je het forum goed gevolgd hebt, zou je daar al een foto van moeten zien passeren hebben [emoji14]
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje
Man man man, jullie kunnen wel een pakske zeveren, maar een fotoke plaatsen...
I am confused. Oh no, maybe not!
- duibhce Kaelann
- Posts: 2928
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje
Euh, hoeveel moto's hebben jullie dan ?
2 kawa's
2 terra's
...
Keep going
Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje
Ja hoor, ik had al gezien dat die zo terloops - tussen de patatten door - ergens in een topic was verschenen.duibhce Kaelann wrote: ↑11 Oct 2017 10:58En als je het forum goed gevolgd hebt, zou je daar al een foto van moeten zien passeren hebben [emoji14]
- duibhce Kaelann
- Posts: 2928
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje
In mijn geval:petervdc wrote:Euh, hoeveel moto's hebben jullie dan ?
2 kawa's
2 terra's
...
1 Terra, 1 Versys, 1 WR450F, 1 TRX850. Tesamen nog steeds significant goedkoper dan 1 nieuwe 1190 btw [emoji6]
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje
en een van uw toekomstige moto's is just terug van een verwen weekendje, alles weer rijklaar en gesmeerd
sig nature
Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje
Heeft er iemand een nieuwe 1190 ?duibhce Kaelann wrote: ↑11 Oct 2017 13:08 In mijn geval:
1 Terra, 1 Versys, 1 WR450F, 1 TRX850. Tesamen nog steeds significant goedkoper dan 1 nieuwe 1190 btw [emoji6]
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje
Me al da gezever hier, ga k'ik sebiet nog rapper zijn om nieuwe aanwinst te tonen...
ahnee, wacht daarvoor moet ge eerst een nieuwe aanwinst hebben zeker he
ahnee, wacht daarvoor moet ge eerst een nieuwe aanwinst hebben zeker he
Re: Eerste ritje met de TRX: een verslagje
in mijn volgend leven doe ik het ook zoduibhce Kaelann wrote: ↑11 Oct 2017 13:08 1 Terra, 1 Versys, 1 WR450F, 1 TRX850. Tesamen nog steeds significant goedkoper dan 1 nieuwe 1190 btw [emoji6]
Ne écht nieuwe zou ik nooit kopen trouwens, noch auto noch moto.
Kheb geen auto btw
wat is [emoji6] ?
Keep going