Remmen Reviseren
Re: Remmen Reviseren
gemakkelijkst : laten doen
2de gemakkelijkst : speciaal pomp-met-darmpjes-systeem kopen zodat ge de vloeistof erdoor pompt/zuigt/perst (geen idee hoe het exact werkt)
al de rest: kost tijd met boterhammen en is morsig.
2de gemakkelijkst : speciaal pomp-met-darmpjes-systeem kopen zodat ge de vloeistof erdoor pompt/zuigt/perst (geen idee hoe het exact werkt)
al de rest: kost tijd met boterhammen en is morsig.
Re: Remmen Reviseren
Dan zal ik alvast beginnen met smossen
zo'n tooltje kopen voor 1 keer te gebruiken (want nooit meer knutsel ik aan een motor ) is wat gek.
Binnendoen, sjah, kan, maar kheb nu al zoveel zelf proberen doen...
dus smossen it is
zo'n tooltje kopen voor 1 keer te gebruiken (want nooit meer knutsel ik aan een motor ) is wat gek.
Binnendoen, sjah, kan, maar kheb nu al zoveel zelf proberen doen...
dus smossen it is
Re: Remmen Reviseren
Voor je de leidingen op de klauwen monteert, de klauwen vullen. Scheelt een hoop nadien.
Voor de rest, gewoon 't potje aan 't stuur vullen, aan de klauw ontluchten. Beginnen met die aan de langste leiding.
Enkele vodden hier en daar om uw lak en zo te beschermen.
Zien dat je 't potje bijvult voor je lucht trok.
Een ringsleuteltje op de ontluchting, en dan zo'n overloopslangetje van een accu. Veel properder.
Pomp-pomp-pomp-houden - ontluchting open en dicht - repeat.
Geduld, heel uw leiding moet opgevuld worden. Evt morgen de procedure herhalen, als je het toch maar zozo zou vinden bij een testje.
Voor de rest, gewoon 't potje aan 't stuur vullen, aan de klauw ontluchten. Beginnen met die aan de langste leiding.
Enkele vodden hier en daar om uw lak en zo te beschermen.
Zien dat je 't potje bijvult voor je lucht trok.
Een ringsleuteltje op de ontluchting, en dan zo'n overloopslangetje van een accu. Veel properder.
Pomp-pomp-pomp-houden - ontluchting open en dicht - repeat.
Geduld, heel uw leiding moet opgevuld worden. Evt morgen de procedure herhalen, als je het toch maar zozo zou vinden bij een testje.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Remmen Reviseren
En een helpende hand is ook altijd handig. Ik roep mijn nichtje van 13 er bij. Zij zorgt voor de remdruk, ik zeg wanneer duwen en wanneer lossen. Gaat makkelijk en snel. Al een paar auto's ook zo gedaan...
Re: Remmen Reviseren
als ge denkt dat alles gevuld is, een remklauw ne keer hoog ophangen kan ook helpen, om de luchtbellen in de leidingen tot bij de ontluchtingsnippel van de remklauw te krijgen.
en tikjes geven op de remleidingen en de remklauwen ook.
en tikjes geven op de remleidingen en de remklauwen ook.
Re: Remmen Reviseren
Ik hoor u zeggen, dat ik de CB even met zijn wielen omhoog moet leggen?
Vanavond eerst luchtfilter finaal installeren, en terwijl al om DOT4 remvloeistof gaan.
Morgen waarschijnlijk beginnen met de voorremmen (moeilijkste eerst enzo).
Vanavond eerst luchtfilter finaal installeren, en terwijl al om DOT4 remvloeistof gaan.
Morgen waarschijnlijk beginnen met de voorremmen (moeilijkste eerst enzo).
Re: Remmen Reviseren
Nen ontluchter is gemakkelijk, maar de met-de-hand methode gaat uiteindelijk even goed.
Gelijk Bert het beschrijft is't eigenlijk, maar met een paar nuances. Ge begint met een leeg systeem, dus eerst gewoon één nippel openzetten (met een darmke erop dat ge naar een leeg oliebuske doet gaan bvb) en dan gewoon pompen tot er remvloeistof uitkomt. Nippelke dicht en dan de andere klauw hetzelfde proces. Als ze beiden doorstromen kunt ge beginnen met ontluchten. Druk opbouwen door een paar keer te pompen, remhendel ingetrokken houden, nippel zachtjes opendraaien. Als ge de druk op het hendel voelt wegvallen, nippelke dicht. Het hendel pas lossen als het nippelke dicht is. Repeat vanaf druk opbouwen tot ge normale remdruk voelt.
Dan idem met de 2de klauw, die gaat normaal gezien veel sneller gaan. Ge kunt eventueel uw remhendel een nachtje laten staan met het hendel dichtgetrokken met een tiewrap om de laatste bubbelkes naar het reservoir te doen stijgen.
Gelijk Bert het beschrijft is't eigenlijk, maar met een paar nuances. Ge begint met een leeg systeem, dus eerst gewoon één nippel openzetten (met een darmke erop dat ge naar een leeg oliebuske doet gaan bvb) en dan gewoon pompen tot er remvloeistof uitkomt. Nippelke dicht en dan de andere klauw hetzelfde proces. Als ze beiden doorstromen kunt ge beginnen met ontluchten. Druk opbouwen door een paar keer te pompen, remhendel ingetrokken houden, nippel zachtjes opendraaien. Als ge de druk op het hendel voelt wegvallen, nippelke dicht. Het hendel pas lossen als het nippelke dicht is. Repeat vanaf druk opbouwen tot ge normale remdruk voelt.
Dan idem met de 2de klauw, die gaat normaal gezien veel sneller gaan. Ge kunt eventueel uw remhendel een nachtje laten staan met het hendel dichtgetrokken met een tiewrap om de laatste bubbelkes naar het reservoir te doen stijgen.
Nil volentibus arduum
Re: Remmen Reviseren
Remmen staan dus officieel op de planning voor morgen.
al het materiaal ligt al klaar
al het materiaal ligt al klaar
Re: Remmen Reviseren
en wat als je helemaal geen druk opbouwt?
ik heb denk ik de stappen toch gevolgd, maar de pistons bewegen nog een milimeter, en ik voel geen druk op de remhendel komen...
Zou er dan echt zoveel lucht nog inzitten?
ik heb denk ik de stappen toch gevolgd, maar de pistons bewegen nog een milimeter, en ik voel geen druk op de remhendel komen...
Zou er dan echt zoveel lucht nog inzitten?
Re: Remmen Reviseren
Nevermind, alle banjo's nog eens los gedraaid, en plots plots plots, druk...
snel getest door aan de hand te lopen, en we kunnen remmen...
remmen vooraan schuren weer hard wel... wiel kan geen rondeke draaien na stevige zwier...
vroeger nooit getest, dus geen idee wat normaal is :p
snel getest door aan de hand te lopen, en we kunnen remmen...
remmen vooraan schuren weer hard wel... wiel kan geen rondeke draaien na stevige zwier...
vroeger nooit getest, dus geen idee wat normaal is :p
Re: Remmen Reviseren
Als het wiel gene volledigen draai kan draaien zonder tot stilstand te komen gaan ze hier niet buiten. Een beetje schuren mag, maar de hitte en tegenstand die ge zo gaat opwekken gaat wat veel zijn vrees ik. Hebt ge enkel de klauwen gedaan of ook de pomp ?
Vastzittende remmen kunnen komen door verstorven rubbers in de klauwen (maar die hebt ge vervangen dacht ik), pistons die niet goed meer bewegen door slijtage en vervuiling allerlei (zou het dus ook niet mogen zijn) of de pomp waar het terugvoergaatje gedeeltelijk verstopt zit, de cups van de piston te hard opgezwollen zijn, en/of de boring van de piston eens moet gehoond worden.
Vastzittende remmen kunnen komen door verstorven rubbers in de klauwen (maar die hebt ge vervangen dacht ik), pistons die niet goed meer bewegen door slijtage en vervuiling allerlei (zou het dus ook niet mogen zijn) of de pomp waar het terugvoergaatje gedeeltelijk verstopt zit, de cups van de piston te hard opgezwollen zijn, en/of de boring van de piston eens moet gehoond worden.
Nil volentibus arduum
Re: Remmen Reviseren
remschijf krom
heb ik geregeld is voorgehad vroeger...
ah, niet dat het hier iets mee te maken heeft, maar als ge toch bezig zijt...
ik haal altijd de as uit de remhendel, ontdoe die van alle vuil en vet die goed in alvorens terug te monteren
nooit harde punten in remdrukopbouw
heb ik geregeld is voorgehad vroeger...
ah, niet dat het hier iets mee te maken heeft, maar als ge toch bezig zijt...
ik haal altijd de as uit de remhendel, ontdoe die van alle vuil en vet die goed in alvorens terug te monteren
nooit harde punten in remdrukopbouw
KMK
Re: Remmen Reviseren
ik heb enkel de klauwen aangepakt (demontage, uitkuisen, dichtingen vervangen, remleidingen vervangen) maar aan de pomp zelf niet aangeweest...
Wat ik nu wel nog is ga doen is de remklauwen er afnemen, en kijken of de pistons dan echt ni meer terug komen... en of terug duwen goed lukt... kwestie dat ik zeker ben dat ik de remblokken wel goed gemonteerd heb :p
Wat ik nu wel nog is ga doen is de remklauwen er afnemen, en kijken of de pistons dan echt ni meer terug komen... en of terug duwen goed lukt... kwestie dat ik zeker ben dat ik de remblokken wel goed gemonteerd heb :p