vering GS

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
toeternietoe
Posts: 183
Joined: 21 Jun 2011 17:35

vering GS

Post by toeternietoe » 26 May 2018 15:09

Ik erger mij steeds meer aan de vering van mijn GS (lc). Bij korte oneffenheden lijkt het alsof er geen vering is. Op straten met opgelapte en geribbelde asfalt voelt het aan als rijden met een gietijzeren achterwiel. Ik krijg de klappen dan onverkort door. Althans zo voelt het toch aan.
Veranderen van rijmodus of het harder of zachter zetten van de vering geeft weinig verschil. Ik heb er nochtans nog maar 18000 km mee gedaan.

In het wegwerken van korte bultjes is de GS nooit echt goed geweest, maar ik heb de stellige overtuiging dat het nu nog erger geworden is. . Een technieker bij mij dealer beweerde dat dit gekend was en dat een reset van de veringscontrole verbetering zou kunnen brengen.

Heeft iemand hier al mee te maken gehad?
To Ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
Muug
Posts: 6610
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: vering GS

Post by Muug » 26 May 2018 22:43

Beter eens je oor te luisteren leggen bij het bmwgsclub-forum.

User avatar
Raketman
Posts: 726
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: vering GS

Post by Raketman » 28 May 2018 14:11

Die blijft gewoon in de hardst gedempte stand staan. Software probleem...zie dealer. Ge kunt daar zelf niks aan doen.
Nil volentibus arduum

User avatar
zappa
Posts: 3811
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: vering GS

Post by zappa » 28 May 2018 14:55

Raketman wrote:
28 May 2018 14:11
Die blijft gewoon in de hardst gedempte stand staan. Software probleem...
Had mijne scrambler ook maar SOFTwaar ? waar? awel vooraan en onder mijn ... :mrgreen:
sig nature

User avatar
't spook
Posts: 36
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: vering GS

Post by 't spook » 28 May 2018 16:08

vering dat is een veer en een demper
als ge daar vooraf ingestelde brol opduwt met computercontrolled input... dan moet da slecht aflopen
software, reset
remap
...
:evil:

ik kies steevast voor de R versies bij KTM...
omdat het een 21 inch voorwiel gewoon moet zijn, de andere zijn mottige dingen
en omdat die klassieke vering hebben, volledig instelbaar maar niet met een knoppeke op het dash...
daar staan tegenwoordig al genoeg knoppekes :lipsrsealed2:
:? KMK :roll:

petervdc
Posts: 3032
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: vering GS

Post by petervdc » 29 May 2018 11:30

't spook wrote:
28 May 2018 16:08
ik kies steevast voor de R versies bij KTM...
omdat het een 21 inch voorwiel gewoon moet zijn, de andere zijn mottige dingen
en omdat die klassieke vering hebben, volledig instelbaar maar niet met een knoppeke op het dash...
daar staan tegenwoordig al genoeg knoppekes :lipsrsealed2:
de achtervering bij mijn 2013 1190 R trekt op geen kloten, tis niet progressief zoals op de 990
de 2017 versie heeft dat trouwens wél

helaas heb ik geen 800euro teveel om een andere (aftermarket) erin te zetten, de 2017 vering erin kost 1500...

voor de rest ferm content (behalve de vering dus & de warmte afgifte vh blok)
Keep going

User avatar
't spook
Posts: 36
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: vering GS

Post by 't spook » 29 May 2018 19:52

achtervering 1190R 2013 is ongelofelijk goed
net zoals de voorvering trouwens
vorig jaar nog in Toscana strada bianci baantjes gereden
vering standaard en 5 jaar oud dus
met duo en bagage
driften
beide wielen van de grond
alles
...
geeft geen krimp

hebben die progressiever gemaakt op laatste jaargang omdat veel mensen het in hun broek doen als ze de mogelijkheden van de 1190 proberen te benutten

spijtig...


probleem is, als iemand zone moto koopt voor de uitstraling en bvb ni omdat hij/zij met ne 950/990 continu op de begrenzer stuit en dus wat meer vermogen welkom zou zijn... dan rijdt de 1190R met de piloot en niet omgekeerd...
met ne 950 geraakt ne gewone sterveling maar zelden aan de limieten van het chassis en de vering, op nen 1190R al helemaal ni denk ik...
dat ding doet echt alles
mijne stond bij droog weer steevast in "sport" modus en als ge dan op hellingshoek net na de apex het gas opendraaide ging het voorwiel op hellingshoek gewoon van de grond... met duo :ricky:
niet echt iets dat ge ongeschonden kunt navertellen als de vering niet goed is...
ik heb nooit de limiet van het blok of het rijwielgedeelte benadert trpuwens
denk dat dat enkel aan godenkinderen gegeven is

zowel on en allroad is het rijwielgedeelte van de 1190R perfect...
voor zover zo'n beer perfect kan zijn voor enduro naturlijk
vlakt net als bij de 950/990 alle oneffenheden weg op verbazende manier...
tijdens de BAJA Deutschland en toen we onlangs voor de MDC in Marokko waren heb ik een paar 1190Rs zien rijden
allemaal van kortbij gaan bekijken natuurlijk
vreemd genoeg allemaal de originele vering :lipsrsealed2:
de australsiche offfroaders die ik al jaren volg ondertussen rijden bijna enkel allroad met die dingen...
idem dito originele vering
terwijl ik er zou kunnen inkomen dat net die mannen toch een iets andere veer steken

wat niet perfect is zijn de originele contis
allroad dribbelen die continu over steentjes en oneffenheden allerhande
dunlops zijn nog erger
pirelli scorpions lossen veel op

wilt ge goede achterdemping?
zet die standaard qua in- en uitgaande demping en haal wat van de veervoorspanning af
bij ne mens met mijn gewicht die graag voelt wat de moto doet wordt die integendeel opgevezen... reageert heel het ding nog strakker op elk millimeterke gas en voel je heel goed wat je aan't doen bent...

als ge dus als modale motard nen 1190R hebt gekocht voor de uitstraling, meestal nog wat opgedirkt met een ander ruiteke, etra lampekes enzo en ge moet vaststellen dat de supersloerie van KTM ver boven uw mogelijkheden zit en ge u dus niet op uw gemak voelt is het een makkelijke oplossing het op de vering te steken...

wilt ge bij KTM blijven, 1090R
vering is iets progressiever
power output is als de 1190R in regenmodus (daarom dat ik die 1090 al terug verkocht heb, verslaafd aan die berg koppel van de 1190, nooit meer tevreden met minder vrees ik)

anders ... is een V strom met Dakar sticker een mogelijke oplossing :stupid:

niets nieuws onder de zon eigenlijk
in 2003 en 2004 kochten veel mensen de 950 want dat was wat ge moest hebben... 60% van die moto's werden na een paar maanden verkocht wegens hondsbrutaal en ver boven de mogelijkheden van degenen die ze gekocht hadden... met bakken kritiek op de KTM als gevolg... terwijl die dingen alles deden wat ge als motard kunt dromen... :dontknow:
:? KMK :roll:

petervdc
Posts: 3032
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: vering GS

Post by petervdc » 30 May 2018 13:11

't spook wrote:
29 May 2018 19:52
achtervering 1190R 2013 is ongelofelijk goed
een achtervering die toeslaat als ik over een drempel rij van 5cm is brol. punt.
Keep going

User avatar
Koeno
Posts: 1297
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: vering GS

Post by Koeno » 30 May 2018 14:00

petervdc wrote:
30 May 2018 13:11
't spook wrote:
29 May 2018 19:52
achtervering 1190R 2013 is ongelofelijk goed
een achtervering die toeslaat als ik over een drempel rij van 5cm is brol. punt.
Ik kan het mij niet laten:
Koeno wrote:
20 Apr 2017 16:00
petervdc wrote:
20 Apr 2017 15:58
Koeno wrote:
20 Apr 2017 15:49
namelijk: ik geloof dat zijn vering toeslaat...

Maar ik kan niet geloven dat op zo'n adventure (ook al is die vering minder waardig aan de 950/990 series) een vering toeslaat als je over een drempel rijdt...
Wtf... :wall: :wall:
Ik bedoel dat er volgens mij echt iets niet snor zit op jouw vering:
Dus ik geloof dat jouw vering toeslaat,
ik geloof niet dat dat op elke ktm 1190 zo zal zijn.
Ik blijf bij mijn standpunt van toen: er is iets mis met jouw vering...
maar goed, daar ben je niet mee vooruitgeholpen...
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

User avatar
F M
Posts: 2897
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: vering GS

Post by F M » 30 May 2018 16:37

Erg om toe te geven :mrgreen: , maar het spook heeft gelijk over de vering van de KTM. Die van de 'gewone' 1190 was al fantastisch, dan moet die van de 'R' in principe nog beter zijn, want die is meer op off road gericht.

Alleen, handmatig instellen zal wel beter en verfijnder kunnen dan voorgeprogrammeerde instellingen die elektronisch oproepbaar zijn, maar voor een noob (en dat is de meerderheid van de motorrijders in mijn opinie, en ik zeer zeker) is dat toch 10 keer beter. Als ik zelf moet gaan sleutelen, breekt me het zweet al uit. Draai ik dat niet te ver door? Of niet ver genoeg? En dan moet ik een stuk gaan rijden, zien of dat goed genoeg is, stoppen, opnieuw draaien (te ver of niet ver genoeg en is het wel de goede richting ?) opnieuw proberen, enz.

Geef mij dat dus maar elektronisch. En dan kan dat nog onder het rijden ook. :thumbsup:

En natuurlijk kan elektronica kapot gaan. Maar mechaniek kan dat ook. En voor beide zaken moet ik naar de garage, dus who cares wat de reden is dat het kapot gaat. Als het maar gemaakt kan worden.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest