achtervering 1190R 2013 is ongelofelijk goed
net zoals de voorvering trouwens
vorig jaar nog in Toscana strada bianci baantjes gereden
vering standaard en 5 jaar oud dus
met duo en bagage
driften
beide wielen van de grond
alles
...
geeft geen krimp
hebben die progressiever gemaakt op laatste jaargang omdat veel mensen het in hun broek doen als ze de mogelijkheden van de 1190 proberen te benutten
spijtig...
probleem is, als iemand zone moto koopt voor de uitstraling en bvb ni omdat hij/zij met ne 950/990 continu op de begrenzer stuit en dus wat meer vermogen welkom zou zijn... dan rijdt de 1190R met de piloot en niet omgekeerd...
met ne 950 geraakt ne gewone sterveling maar zelden aan de limieten van het chassis en de vering, op nen 1190R al helemaal ni denk ik...
dat ding doet echt alles
mijne stond bij droog weer steevast in "sport" modus en als ge dan op hellingshoek net na de apex het gas opendraaide ging het voorwiel op hellingshoek gewoon van de grond... met duo
niet echt iets dat ge ongeschonden kunt navertellen als de vering niet goed is...
ik heb nooit de limiet van het blok of het rijwielgedeelte benadert trpuwens
denk dat dat enkel aan godenkinderen gegeven is
zowel on en allroad is het rijwielgedeelte van de 1190R perfect...
voor zover zo'n beer perfect kan zijn voor enduro naturlijk
vlakt net als bij de 950/990 alle oneffenheden weg op verbazende manier...
tijdens de BAJA Deutschland en toen we onlangs voor de MDC in Marokko waren heb ik een paar 1190Rs zien rijden
allemaal van kortbij gaan bekijken natuurlijk
vreemd genoeg allemaal de originele vering
de australsiche offfroaders die ik al jaren volg ondertussen rijden bijna enkel allroad met die dingen...
idem dito originele vering
terwijl ik er zou kunnen inkomen dat net die mannen toch een iets andere veer steken
wat niet perfect is zijn de originele contis
allroad dribbelen die continu over steentjes en oneffenheden allerhande
dunlops zijn nog erger
pirelli scorpions lossen veel op
wilt ge goede achterdemping?
zet die standaard qua in- en uitgaande demping en haal wat van de veervoorspanning af
bij ne mens met mijn gewicht die graag voelt wat de moto doet wordt die integendeel opgevezen... reageert heel het ding nog strakker op elk millimeterke gas en voel je heel goed wat je aan't doen bent...
als ge dus als modale motard nen 1190R hebt gekocht voor de uitstraling, meestal nog wat opgedirkt met een ander ruiteke, etra lampekes enzo en ge moet vaststellen dat de supersloerie van KTM ver boven uw mogelijkheden zit en ge u dus niet op uw gemak voelt is het een makkelijke oplossing het op de vering te steken...
wilt ge bij KTM blijven, 1090R
vering is iets progressiever
power output is als de 1190R in regenmodus (daarom dat ik die 1090 al terug verkocht heb, verslaafd aan die berg koppel van de 1190, nooit meer tevreden met minder vrees ik)
anders ... is een V strom met Dakar sticker een mogelijke oplossing
niets nieuws onder de zon eigenlijk
in 2003 en 2004 kochten veel mensen de 950 want dat was wat ge moest hebben... 60% van die moto's werden na een paar maanden verkocht wegens hondsbrutaal en ver boven de mogelijkheden van degenen die ze gekocht hadden... met bakken kritiek op de KTM als gevolg... terwijl die dingen alles deden wat ge als motard kunt dromen...