Droneliefhebbers in de zaal?

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Droneliefhebbers in de zaal?

Post by Muug »

Ik vind het prachtige toestelletjes: de DJI Tello, de Spark, de Mavic Pro... maar zoals steeds hou ik de vinger ferm op de knip. :lipsrsealed2:
Een 2dehands dronetje van WLToys twv 35 euro heb ik hier, zo eentje die niks gestabiliseerd is. Een titanengevecht om dat ding geland te krijgen waar je het wou :mrgreen: Gelukkig heb ik er zes of zeven batterijtjes bij.
Eén keer heb ik met een Mavic Pro mogen vliegen en dat was fabuleus. Gelijk of je van een ouwe Lada in één van de nieuwste luxewagens stapt. 8-)
Voornaamste reden om er géén te kopen is dat ik er totaal geen nut in zie voor zoiets duurs. Ik ben geen videofanaat, heb al een fototoestel waarover ik zeer tevreden ben en ik ben niet van plan om er de kost mee te verdienen.
Zijn er hier gebruikers ?

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by Wipr »

Lex (zoon) heeft een drone waar ik ook al eens mee vlieg maar ondertussen is deze reeds helemaal ontmanteld en komt er vroeg of laat wel iets nieuw in huis. Ik ben een fan van de Parrot drones.

Goede kameraad van me gebruikt de drone voor professionele doeleinden. https://www.youtube.com/watch?v=2p2dAc1a_gI is 1 vd filmpjes die hij gemaakt heeft. De drone die hij heeft is genen brol en kost evenveel als een toffe motor.

Mja nu ik erover begin na te denken ken ik wel wat vrienden die met zo een drone vliegen of beter gezegd gevlogen hebben want sinds al die certificaten nodig zijn zijn ze er allemaal mee gestopt behalve dan de maat die het filmpje hierboven heeft gemaakt.

Ik vind alles wat vliegt interessant (buiten rijdende voertuigen die uit de bocht "vliegen" :mrgreen: )

Kijk eens via aliexpres. Staan vele toffe drones tussen.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by bompa »

Heb er hier ook eentje liggen ,was is in den aldi te koop, da ding vliegt wel goed ,maar ik zou er is ergens in een weide of zo mee moeten gaan oefenen :grin: , want hier bij mijn buur is er een vijver in den hof, bij mij is er ook een vijver in den hof, niet de ideale omgeving om te oefenen, want als hij per ongeluk gaat zwemmen is het over en uit :grin:

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by 't spook »

das ist aber VERBOTEN :stupid:
:? KMK :roll:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by bompa »

't spook wrote: 28 Sep 2018 01:45 das ist aber VERBOTEN :stupid:
Ja maar toen ik da kocht was da nog niet verboden .Maar nu ligt da ergens in de kast wegens toch niet zo gemakkelijk om tijdens het vliegen uit de vijvers te blijven :? :mrgreen:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by F M »

't spook wrote: 28 Sep 2018 01:45 das ist aber VERBOTEN :stupid:
Van wat ik op het web gevonden heb, mag er toch wel iets.
* totale gewicht maximaal 1 kg
* max 10 m hoog vliegen
* enkel hobbymatig
* enkel boven privégronden, mits toestemming van de eigenaar
* minstens 50 m verwijderd van obstakels (gebouwen, gsm-masten

In de praktijk mag dus erg weinig :mrgreen:

Wil je meer, dan heb je vergunningen nodig, opleiding,...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by Muug »

jep
en ik merk ook dat de reactie van mensen heel vijandig of achterdochtig kan zijn. Mijn buur heeft op drie weken tijd al twee keer gezegd dat 'm dat spel uit de lucht gaat smijten, terwijl dat zo nen brave mens is.
En toen ik het op kantoor demonstreerde (ik heb een Tello, is een binnendrone) was er zelfs een collega die er goed op lette om heel hard uit beeld te blijven.
Heel raar.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 28 Sep 2018 18:21 jep
en ik merk ook dat de reactie van mensen heel vijandig of achterdochtig kan zijn. Mijn buur heeft op drie weken tijd al twee keer gezegd dat 'm dat spel uit de lucht gaat smijten, terwijl dat zo nen brave mens is.
En toen ik het op kantoor demonstreerde (ik heb een Tello, is een binnendrone) was er zelfs een collega die er goed op lette om heel hard uit beeld te blijven.
Heel raar.
Dat er op elke hoek van de straat een camera u in de gaten houdt waar de eerste de beste wizzkid uw doen en laten mee kan volgen interesseert blijkbaar niemand. Maar o we als het de buurman is! :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by Muug »

Het is een gespletenheid die het surrealisme serieus overstijgt ja.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by pingu »

Die camera's op de hoek van elke straat, daar valt helaas nog weinig aan te doen. Die boot is jammer genoeg vertrokken. Omdat het overgrote deel van de bevolking geen idee heeft wat privacy precies is, of waarom het gebrek er aan een probleem is.
Maar gelukkig is die drone waarmee de buurman u in uwen hof komt lastigvallen, een probleem dat vrij snel opgelost is... :rifle: :mrgreen:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by Blackbert »

't is zoals met dieven. de overheid wil geen concurrentie. :twisted:
grease up your baby for a ball on the hill

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by Wipr »

Blackbert wrote: 30 Sep 2018 09:35 't is zoals met dieven. de overheid wil geen concurrentie. :twisted:
:mrgreen: :stupid:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by Raketman »

Ik heb zo eens mogen meekijken met zo ne camerabril, met iemand die wedstrijden vliegt door allerlei obstakels. Dat was zo heftig dat ik na minder dan ne minuut dat spel moest afzetten of 't was :freak: :sick2:

Om op vakantie geweldige panorama-views te maken van één of ander prachtig landschap lijkt mij dat ook wel tof.
Nil volentibus arduum

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by petervdc »

Blackbert wrote: 30 Sep 2018 09:35 't is zoals met dieven. de overheid wil geen concurrentie. :twisted:
grappig
triestig...
Keep going

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by F M »

De reglementering voor drones is nu niet meer Belgisch, maar wel Europees. Hier te vinden:
https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaar ... rie%20Open?

Waarom ik dit oprakel? Omdat ik getriggered ben door een filmpje van Bret Tkacs, waar hij het heeft over zijn drone, een Skydio 2.
Die drone is heel sterk in het zelfstandig volgen van een object. Hij slaagt er in om allerlei hindernissen te ontwijken, zodat hij zelfs tussen de bomen iemand kan volgen.

En je ziet dan meer filmpjes op Youtube, en je begint te dromen. Wat een mooie beelden kan je daarmee filmen.

Maar er is een constante in die filmpjes. Ze spelen zich niet af in Europa. Als je die regelgeving ziet, dan begrijp je waarom...
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by Koeno »

Vorige week even kunnen spelen met een drone die +/-2000euro waard is...
Ik vond dat follow-me verhaal toch zo goed niet werken...

Kameraad reed op de motor, en ik mocht gewoon even kijken op het schermpje :p
Hij duid zichzelf aan op het scherm en de drone volgt (perfect).
Zodra hij een u-turn maakt op de motor bleef de drone ter plaatse hangen...
De rug van kameraad was namelijk net uit het zicht verdwenen, dus gedaan met follow me...

alle 5 seconden alarm (een stuk onkruid dat uitstaak, een laag hangende tak) voor dingen die hij zag...
Ontwijken deed hij dus niet...

Sneller dan 50km/u rijden en dan ging ofwel de batterij pokke snel leeg of wel volgde die drone niet...
wel 4K kwaliteit qua filmen :p

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by F M »

Wel, die Skydio 2 doet dat net wel heel goed, zowat als enige in de niet-professionele drone-categorie. Zoek maar eens wat filmpjes op youtube over deze drone. Die drone moet het te volgen object niet visueel zien, als je werkt met een beacon. Dan zoekt hij die met de ingebouwde gps.

Maar natuurlijk is de snelheid bij motoren een spelbreker. Maximum snelheid van de drone is rond de 60 km/u.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by Muug »

Drones.
Het zegt me niets eigenlijk. En vooral omdat er weer gigantisch veel werk is gepasseerd eer ge een schoon filmke hebt. :grin:
Een collega hier heeft met x aantal mensen y aantal jaar geleden een drone bedrijf opgericht. Doen ondertussen de meest opdrachten: het scannen van gebouwen met IR-camera's bvb, het filmen van fietskoers, van autorally's etc... Hij zag het zeker zitten dat ik dat ook zou doen. Ik heb in zijn tuin eens mogen "spelen" met een redelijk gesofistikeerde DJI. Het mysterieuze toestel met acht armen was ietskes te duur om er mee te spelen. :? De camera van die DJI was angstaanjagend goed. De drone zelf mocht natuurlijk niet wegvliegen want de "vlucht" was niet aangevraagd, maar de manier waarop die camera kon inzoomen mannekes toch: ge kunt haast de klein letterkes lezen op het etiket van een confituurpot, die een paar honderd meter verder bij een buur op de keukentafel staat. :shock:

Alles bij elkaar ben je zo'n 2500€ kwijt wil je alle brevetten hebben.

FWIW, ik heb hier nog wat "speelgoed" drones liggen, plus tig accuutjes, en reserve propellers. Ideaal om binnen te oefenen, of buiten als het windstil is, want ze waaien zo weg. Niks geen stabilisatie dus. Ideaal om uw zenuwachtige vingers onder controle te leren houden. 60 euro en 't is van u. Voor meer info en foto's: laat maar iets weten.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by F M »

Bedankt, maar neen, hoor.

Waarom zou ik een drone willen? Inderdaad zoals Raket zei om prachtige beelden vanuit de lucht te kunnen maken. En om jezelf te kunnen filmen als je in beweging bent. En daarvoor heb je een zelfstandig vliegend ding nodig.

Zo een goedkoop ding dat met wat wind de hort op gaat, daar heb ik niets aan. :mrgreen:
Muug wrote: 17 May 2021 16:08 Alles bij elkaar ben je zo'n 2500€ kwijt wil je alle brevetten hebben.
Maar voor het gebruik wat ik voor ogen heb, met de drone die ik voor ogen heb, zijn de vereisten: de handleiding goed lezen ( :grin: :grin: :grin: ), een online theoretische opleiding volgen en een on line theoretisch examen afleggen. Die opleiding is gratis.

Nu ja, de drone kost toch nog te veel (de mississ gaat niet akkoord zijn), en de Skydio is zo gevraagd dat ze niet kunnen volgen met de fabricatie. Met andere woorden: hier niet te verkrijgen... :(
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Droneliefhebbers in de zaal?

Post by Muug »

F M wrote: 17 May 2021 16:27 Zo een goedkoop ding dat met wat wind de hort op gaat, daar heb ik niets aan. :mrgreen:
Zoals ik al zei: om je overcorrigerende vingertjes te oefenen. ;) Wees er maar zeker van dat je dat nodig hebt.
Maar 't was eerder tegen Koeno dan tegen jou.

Ik weet wel beter: het ziet er allemaal wel cool uit, en voor ferme foto's van een waterval bvb of een meer of bvb aan de Preikestolen zou ik dat nog durven gebruiken, maar niet voor filmpjes. Sorry nee dank u. Te bewerkelijk. De DJI Mavic vond ik wel cool toen dat uit kwam. Maar ik zie dat ze nu al de DJI Mini 2 hebben, een ultraklein ultralicht ding. Misschien kan dat wel dienen voor wat ik het zou gebruiken. Als ik het al zou kopen. :thumbsup:

Post Reply