Banden, 't blijft iet vies

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
't spook
Posts: 191
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Banden, 't blijft iet vies

Post by 't spook » 06 Oct 2018 10:50

door wat Raketman schreef over het gedrag van de AT dacht ik dat het ni slecht zou zijn uw ervaringen met banden te kennen
ik weet dat dat een heel subjectief gegeven is en iedereen dat anders aanvoelt maar laat dat nu net het interessante eraan zijn


ikke :?:

SeeBee 1300 gekocht
volledig origineel
zelfs de banden waren 13 jaar oud
nieuwe Dunlops eronder, was origineel ook zo
heel tevreden
3000 km verder
vroeger was ik zot van de D207s
die "schreven" een beetje voor ze opgaven in een bocht en waarschuwden de piloot duidelijk voor het te laat was

op de XJR vroeger Michelin Macadam en later Contis
ook heel goe
omdat die snel op ideale temperatuur waren ideale alleskunners
mijn neef die ooit is met de TRX meereed stak na het eerste rond punt in de gracht omdat hij circuitrubber beter vond maar ge die dingen op de baan nooit ofte nimmer op temperatuur krijgt :lol:
hij vond dat ik zot was om met koude banden zo door ene bocht te gaan... :shock:

maar op de trails die ik ooit had ligt het moeilijker
de transalp uit 96 had origineel bridgestone rubber
heb ik er heel rap afgesmeten
bij regen niet te vertrouwen

dan toevallig uitgekomen bij Metzeler
Enduro 4 was dat toen
een wereld van verschil
zalige band

dan KTM
950 standaard Pirelli Scorpion AT
nooit in mij opgekomen om daar iets anders op te leggen
baan
nat
droog
circuit
gaf geen krimp

1190R stond op contis
heel goed op de baan
maar ernaast niet
gravel was ni te doen, voorwiel spoorde niet goed, botste overal over, ene nachtmerrie
toen heb ik er dunlops opgemikt
trailmax of wat was da?
ging al een pak beter
en toch had ik me gezworen er Pirelli Scorpion op te smijten als hij bleef
niet dus
:? KMK :roll:

Marsman
Posts: 17
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Marsman » 07 Oct 2018 15:21

standaardbanden waren Dunlop Trailmax en daar was ik niet malcontent mee. Zelfs in de regen konden ze redelijk goed mee, maar na een dikke 11000km was het vet wel van de soep. Heb er nu Conti TrailAttack2 opleggen en die zijn toch een heel stuk beter. Geven geen krimp. Alleen voor off-road zijn ze niet geschikt. Maar het is dan ook niet mijn bedoeling om veel naast de weg te gaan rijden, welintegendeel :mrgreen:
Op de vorige motor staken standaard Bridgestones en die begonnen na 6000km onvoorspelbaar te doen. Die prullen er afgegooid en daar heeft nooit nog iets anders opgelegen dan Michelin. Tot mijn algehele tevredenheid. :thumbsup:

Al moet ik toegeven dat de Bridgestones op mijn vierwieler (sorry voor de off-topic, moderator) het tegen alle verwachtingen schitterend doen. Alleen zijn ze veel te zacht wat inhoudt dat ze het amper 35000km uithouden :shock:

User avatar
Muug
Posts: 6893
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Muug » 07 Oct 2018 22:37

Op mijn TRX heb ik S21's liggen van mijn lievelingsmerk Bridgestone. Tamelijk sportieve banden die echter op zo ongeveer alle vlakken goed scoren. Op circuit hebben ze alleszins bewezen van snel op te warmen, megaveel grip te geven en mooi op te krullen. Ook op de weg - want het zijn wel degeiljk straatbanden - zijn ze uitstekend.

Wipr
Posts: 1709
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Wipr » 09 Oct 2018 23:04

Shame on me want ik weet totaaal ni wat er op de 9T steekt maar het feit dat ik nog ni ben gaan zien is voor mij een goe teken. Volgende keer eens gaan zien. Enkel tijdens droog weer mee gereden. Ene keer in een stortbui met hagel met pothelm en zonnebril dus het was met enen arm aan t stuur en met een hand voor mijn gezicht want die hagelbollen beginnen nijtig te worden vanaf 50km/u. :mrgreen: :grin:

petervdc
Posts: 3059
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by petervdc » 10 Oct 2018 09:03

al de 3e set TKC70, ferm content van, 20K per setje trouwens
Keep going

Blackbert
Posts: 2206
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Blackbert » 10 Oct 2018 14:41

Onder de ZZR en de Bandit, dat weet ik al niet meer.
Onder de Blackbird lagen BT20's. Alleen jammer dat die op nat asfalt bij het ingaan van de bocht altijd efkes een ietske opzij moest gaan, vanachter. ErikBBxx had Metzelers, Roadtec, en die deden dat niet. 't Was inderdaad veel beter, ook onder de mijne.
De Varadero ook op Metzelers, Tourance. Nooit klagen van gehad.
Het TAke stond op Michelin Anakee. Dik in orde op de weg. Maar da's redelijk rap Pirelli MT21 geworden, die goed hun ding deden, ermee rekening houdend dat een noppenband niet gemaakt is voor op nat asfalt.
Onder de KTM wil ik op de weg niks anders dan de originele Pirelli Scorpions. Doen gewoon wat ze moeten doen: altijd grip geven. Verwittigt ook zachtjes als 't zot genoeg geweest is.
Ooit eens de Karoo 3 gehad voor de Alpenpistes. Ging goed, maar een beetje te schuiverig in de regen.
Naast de weg: MT21 vanvoor, Dunlop D908 achter. Met dikke binnenbanden. Goed genoeg op pistes, zand, modder. Met genoeg druk erin ook zeer goed op droog asfalt met veel bochten.

Wat ik nooit meer wil: TKC80. Ziet er stoer uit, maar is bang van alles wat nat is.

En een beetje naast de kwestie: de Volvo V70 had Pirelli Rainsport 2 en later 3. Geweldig goed, nat, droog, sneeuw. Alleen heb ik er 3 gehad met een scheur in de wang. Van een opspringend metalen plaatje, van ikweetnie en van net de borduur te raken bij het parkeren in visgraatmotief. Aan de prijs van die band is dat niet grappig.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
't spook
Posts: 191
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by 't spook » 10 Oct 2018 14:50

petervdc wrote:
10 Oct 2018 09:03
al de 3e set TKC70, ferm content van, 20K per setje trouwens
amai... da's zuinig gereden
ik deed 8000K met een set baanbandjes op dat ding
oedoededa :?:
enkel offroad :?:
:? KMK :roll:

User avatar
Davy78
Posts: 640
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Davy78 » 10 Oct 2018 18:06

Ik ben al een aantal keren verbaasd geweest over het verschil dat een setje banden kan maken ...

De street twin van sheila had in het begin eigenlijk gewoon een bagger rijgedrag: als je er een beetje hellingshoek mee nam begon de achterkant direct heel instabiel aan te voelen, echt geen leuk gevoel. Het was eigenlijk zo erg dat ik dacht dat het niet alleen aan de banden kon liggen. Achtervering keihard zetten hielp, maar het was nog altijd niet wat het moest zijn. Uiteindelijk hebben we de standaard pirelli's, waar nog geen 5000km mee gereden was, vervangen door een setje continental road attack 3 en het resultaat was een compleet ander rijgedrag. Het is zelfs een leuk speleding nu :grin: We hebben de vering ook terug een pak zachter gezet. Ge zou denken dat een merk toch iets of wat deftige standaard banden op hun motos zou leggen, maar ik heb bij 2 verschillende triumph dealers de mechaniciens al horen toegeven dat ge die bandjes er direct best afsmijt. Eén van die 2 noemde het zelfs "hipster-rommel" ... Uiteraard hoort ge van de verkopers een ander verhaal ...

Deze zaterdag ga ik met mijn nieuwe tiger ook om andere banden ... er liggen "tourance next" bandjes op die nog veel profiel hebben (er is 8000km mee gereden) dus ze zouden in principe nog wel effe meekunnen, maar ze geven mij niet het vertrouwen dat ik gewoon ben. Waarschijnlijk ook omdat de achterband al redelijk vierkant begint te staan. Heb effkes getwijfeld om daar nu ook die continentals op te leggen, maar ik ga toch terug voor een setje michelins.

Stefke
Posts: 1443
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by Stefke » 10 Oct 2018 20:24

Laatst kreeg ik zo'n setje Tourance Next kado, 2000km gebruikt. Best een aardig bandje, stevig aan de tand gevoeld in de eifel, weinig klagen. Heb zeker de achterste snel kunnen verslijten, voorste kan nog wat mee. Heb nu de nieuwe Road 5 achter met de Tnext voor, zelfs die combinatie doet het goed qua grip. Die R5 is dan weer heel zacht op de flanken, kunt ge nogal ne gang mee gaan... :pillepalle:
Maar ik blijf toch een bibendumrijder... 8-)
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000

pingu
Posts: 313
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Banden, 't blijft iet vies

Post by pingu » 10 Oct 2018 20:55

Op de Tiger 800 ook Tourance Next gehad, weinig van te klagen. Vlot sturen, grip genoeg als het droog is, en ook in het nat meer dan vertrouwen genoeg. De standaard Pirelli Scorpion Trails waren mijns inziens rommel: oncomfortabel als het droog was, en geen vertrouwen in het nat. Op de Soes begonnen met standaard BattleWings, maar in de regen toch niet ideaal. Nu setje Road 5 en wat is dat zeg! In het droge meer grip dan ik ooit ga kunnen benutten. En als het regent? Gewoon (proberen) doen alsof het droog is :mrgreen: Die dingen geven geen krimp. :shock: 'k heb precies ook de indruk dat de Road 5 minder de neiging heeft om "in de bocht te vallen" dan de Pilot Road 2 & 3 die ik op de Yamaha en de Tiger 1050 had. Die Tiger 1050 kwam trouwens met Dunlop RoadSmarts. Ook niet slecht, maar na een paar duizend kilometer was het vet van de soep. 'k ben dus ook een beetje een Michelin fan vrees ik...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests