Eens iets anders...

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Eens iets anders...

Post by Raketman »

Aangezien moto's restaureren iet of wat routine begint te worden, is het naast enkele projectjes voor andere mensen tijd om voor mijn eigen eens iets anders aan te pakken...eigenlijk zijn de jaren '80 mijn minst favoriete tijdperk maar bij deze kan ik stellen dat ik er volledig ingeluisd ben door mijn madam. 't Is dus officieel haren auto :mrgreen: .

Image
Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Eens iets anders...

Post by Raketman »

Beetje werk aan natuurlijk :

- nieuwe benzineleiding van tank tot motor, daarvoor moet de versnellingsbak en volledige achterophanging eruit...lolbroeken bij Porsche :?
- injectiesysteem uitkuisen
- nieuwe ontsteking
- nieuwe wiellagers
- remmen volledig reviseren
- vanalles aan't interieur dat verstorven is
- voorste zetels
- vering en volledige ophanging nazien
- nieuwe deurrubbers + dichtingen van het open dak
- beetje volledig poulieren
- beetje volledig groot onderhoud

De volledige kas is nog in orde, geen roest. En hij heeft al gedraaid op startpilot dus dat komt allemaal in orde :lipsrsealed2: 8-) .
Alle verlichting werkt ook nog, inclusief de inklapbare lampen.
Nil volentibus arduum

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Eens iets anders...

Post by Wipr »

Wauw, nen droom....

-veel plaats
-rustige omgeving precies
-veel plaats
-heb k al gezegd dat ge precies veel plaats hebt :mrgreen:

Niet mijn favoriete model van Porsche maar het blijft wel ne Porsche.

Ale, ge weet weeral wat te doen in t kort :mrgreen:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Eens iets anders...

Post by Blackbert »

Neenee, zijn madam weet wat te doen, 't is haar auto. :mrgreen:

Denk niet dat het Raket zijnen hof is, eerder de 'barn' waar dat apparaat gevonden is.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Eens iets anders...

Post by zappa »

Wie weet hebben steenmarters hier en daar nog een kabeltje door gebeten? :shock:

En ik krijg rillingen van die rode laklaag, als je daaraan komt, voelt dat als een schuursponske?

Hoe ga je dat goed krijgen? En wat is dat toch met rood en zijn vergankelijkheid ?

Maar alvast veel courage :thumbsup:
sig nature

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Eens iets anders...

Post by Jopet »

Wauw tof zeg, mocht ik de tijd en de plaats hebben zou ik dat ook direct doen, te beginnen met een Opel calibra ;-)

Veel plezier!!!

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Eens iets anders...

Post by Jopet »

zappa wrote: 18 May 2019 08:00
En ik krijg rillingen van die rode laklaag, als je daaraan komt, voelt dat als een schuursponske?

Hoe ga je dat goed krijgen? En wat is dat toch met rood en zijn vergankelijkheid ?
Alle niet verniste kleuren trekken mat, alleen bij rood was dat mat trekken ook gelijk aan roze worden :o ..... terwijl dit bij andere kleuren niet zo opviel, zwart wordt grijs en zo.
En toch zijn er de dag van vandaag die nog durven een rode auto te kopen zoals ik 8-)

Image

Groetjes
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Eens iets anders...

Post by Raketman »

zappa wrote: 18 May 2019 08:00 En ik krijg rillingen van die rode laklaag, als je daaraan komt, voelt dat als een schuursponske?
Hoe ga je dat goed krijgen? En wat is dat toch met rood en zijn vergankelijkheid ?
Mja rood van de jaren '80 staat er idd niet voor bekend om zijn tint goed te houden en dat is hier niet anders. Maar ik heb daar heel goed gerief voor om dat nog voor een paar jaar tot een redelijk niveau terug te brengen. Daarna zal hij wel volledig gespoten worden, want het origineel is een pak voller en donkerder. Rode autolak op waterbasis verkleurt niet meer zo hard dus bij ne modernen auto is dat eigenlijk geen issue meer.
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Eens iets anders...

Post by Stefke »

haha tof! Meer VW-Audi dan Porsche! Heb dat altijd leuke autokes gevonden. De enige Porsche die nog redelijk betaalbaar te vinden is.
Hopelijk is het eentje zonder gescheurd dashbord, scheelt een hoop werk...
Ik kijk uit naar het eindresultaat.

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Eens iets anders...

Post by 't spook »

meer vw audi dan porsche
uitklapbare koplampen
...
gezien de foto niet te zien is denk ik dan ... 924 :?: :|

of 914 :?: :thumbsup:
:? KMK :roll:

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Eens iets anders...

Post by Stefke »

't spook wrote: 20 May 2019 00:57 ...
gezien de foto niet te zien is denk ik dan ... 924 :?: :|
yep, eentje vanaf '83.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eens iets anders...

Post by Muug »

Blackbert wrote: 18 May 2019 06:58Denk niet dat het Raket zijnen hof is, eerder de 'barn' waar dat apparaat gevonden is.
Ik ken die barn wel, ik herken zelfs de schim die zich achter de klep wegsteekt. :thumbsup: Daar zijn al vele tientallen jaren lang allerlei motorische (on)dingen van allerlei pluimage - met en zonder wielen zelfs - de revue gepasseerd. 8-)
Misschien dat er tegenwoordig wat meer onkruid stond dan tien jaar terug, maar ik kan het wel begrijpen.

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Eens iets anders...

Post by 't spook »

914 is knap
924 is dat voor mij niet, valt door de mand met zwak blok en te brave looks

944 is wel tof
breder, stoerder en met 150pk van de 2.5 net sterk genoeg om de naam Porsche te dragen
heb heel kort zo eentje gehad, voor geen geld opgehaald in schotland
de aankoop en de rit naar huis waren toffer dan het ownership erna, was na een maand of 3 al weer den hof af

hier 2 straten verder staat ook altijd een 924
schitterend gerestaureed tot zijn understated origineel
:? KMK :roll:

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Eens iets anders...

Post by Droopy »

Een Rakketman versie van Car SOS/ Wheeler Dealers. :grin:

Veel succes en vergeet zeker niet om hier af en toe wat beeldmateriaal van de evolutie te posten. :thumbsup: ;)

ps voor zover ik weet kan je rode lak weer zo goed als nieuw krijgen met behulp van een goede polijstborstel en kilo's polijstpasta, dat heb ik ooit eens gezien in een van bovenstaande programma's. (als ik me niet vergis was het met Edd China)
Last edited by Droopy on 21 May 2019 16:38, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Eens iets anders...

Post by Koeno »

Dat rode herstellen door enkel te polieren zal afhangen hoe de lak er aan toe is.
In het beste geval: ja dan kan dat zeker, liefst met een poliermachiene die ook excentrisch draait zodat de kans kleiner wordt om de lak verder te vernielen....

Maar kans is evengroot dat je dat nooit meer deftig krijgt....
Alleszins mocht polieren uw favoriet ding niet zijn, daar wil ik zelfs mijn handen voor uit de mouwen steken...
dat doe ik nog graag (heb mijn Pa zo al een paar keer geholpen om zijn aanrijdingskes weg te werken :p )

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Eens iets anders...

Post by Wipr »

Heel benieuwd of je de lak terug krijgt hoe je ze hebben wil door enkel te polieren. Ik zie dat de “vernislaag” ook al begint af te pellen. Carrosserie intrigeert me maar verven en spuitverven zijn een vak apart en het sleutelwoord is geduld en niet te snel willen werken en te veel en te en te en te en dat is totaal mijn kracht niet. Hoe vaak dat ik mijn werk vernis en iets in me zegt: het is genoeg maar toch blijven bijspuiten en nog en nog tot je druppels krijgt, het punt waar je niet meer terug kan en daarna terug moet gaan schuren. Verschrikkelijk vind ik het. Ale, dat schuren ok nog maar dan terug verfspuiten en op tijd kunnen stoppen. Zoals ik zeg, een stiel apart.

Mijn turnleraar had ooit een Ford Sierra, ook in het rood maar dat was na jaren en jaren simpelweg roze geworden.

Keep us posted!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eens iets anders...

Post by Muug »

Koeno wrote: 21 May 2019 14:53 Alleszins mocht polieren uw favoriet ding niet zijn, daar wil ik zelfs mijn handen voor uit de mouwen steken...
dat doe ik nog graag (heb mijn Pa zo al een paar keer geholpen om zijn aanrijdingskes weg te werken :p )
Koeno, gij zijt mijne man !
Wilt gij onze BMW 523i van 1999 komen polieren? :pom:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Eens iets anders...

Post by Koeno »

Bajaat, we kunnen daar altijd is voor afspreken...
Weet wel: een volledige beurt heb ik wel echt 2 dagen voor nodig... (mijn Cliootjes was ooit in zo'n slechte staat heeft mij 3 dagen geduurd om die naar mijn gedacht te krijgen).

gaande van wassen -> kleien - > wassen -> afplakken -> polieren stap 1 -> polieren stap 2 -> polieren stap 3 -> wassen -> lak voeden -> waxen -> plakband verwijderen...

en dan beginnen we aan de velgen, en ramen...
interieur kan ik niet... moet eens kijken wat ik nodig heb voor zo'n diep-stoom-reiniging te doen....
(ben natuurlijk geen professional he...)

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Eens iets anders...

Post by Muug »

Koeno wrote: 05 Jun 2019 13:02 Bajaat, we kunnen daar altijd is voor afspreken...
Weet wel: een volledige beurt heb ik wel echt 2 dagen voor nodig... (mijn Cliootjes was ooit in zo'n slechte staat heeft mij 3 dagen geduurd om die naar mijn gedacht te krijgen).

gaande van wassen -> kleien - > wassen -> afplakken -> polieren stap 1 -> polieren stap 2 -> polieren stap 3 -> wassen -> lak voeden -> waxen -> plakband verwijderen...

en dan beginnen we aan de velgen, en ramen...
interieur kan ik niet... moet eens kijken wat ik nodig heb voor zo'n diep-stoom-reiniging te doen....
(ben natuurlijk geen professional he...)
:pillepalle: :pillepalle: :pillepalle: :pillepalle: :pillepalle: :pillepalle: :pillepalle:
WTF hoeveel Youtube-filmkes hebt ge daarvoor moeten bekijken???!!!!
Respect man, ongelooflijk dat iemand zoiets graag doet :mrgreen:
Als we eens gaan testrijden/moto wisselen zullen we ne keer passeren langs die wagen. :thumbsup:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Eens iets anders...

Post by Koeno »

Kleien, wassen en afplakken is simpel he:
Kleien = elke stukske lak met nen spray inspuiten, en dan met nen speciale klei derover wrijven tot de klei geen verkleuring meer krijgt.
Wassen = juiste shampoo of ontvetter, 2 emmers, 3 sponsen (bovenste helft wagen, onderste helft wagen en velgen) en een tuinslang.
Afplakken = alles wat niet lak is beetje beschermen (sproeiers, koplampen, rubbers, sleutelgaten, ramen,...)

polieren is de lastigste, alhoewel een excentrisch masjien al veel dingen gemakkelijker maakt (ge brandt dan niet zomaar door de lak heen)....

maar de juiste combinatie van pad en pasta vind ik het moeilijkste...
en dan het juiste toerental gebruiken, want de ene pad mag niet te snel, de andere niet te traag en bla bla bla...

na een tijdje kunt ge zowat inschatten welke lakschade welke combinatie nodig heeft....

Post Reply