Een bleittopic exclusief voor iedereen

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Locked
User avatar
Blackbert
Posts: 3470
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Blackbert »

Akkoord.
De smalle comfortzone. Prioriteiten. Egoïsme.
Een fucking GSM mag 1000€ kosten, een T-shirt 1€.

Soms een beetje te uitgesponnen, maar het kijken waard wegens voor een groot deel ook hier van toepassing.
grease up your baby for a ball on the hill

Mario
Posts: 729
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Mario »

Schussboelie wrote: 27 Jul 2022 17:06
Blackbert wrote: 27 Jul 2022 11:39Dankzij de kortzichtigheid van de economische en politieke elite, dankzij de geopolitiek die blijft primeren op samenwerking gaan we het niet halen.

Niet de bange blanke man/vrouw/het die voor alles een smartphone nodig heeft.
Die tweede is zeker zoveel deel van het probleem als de eerste.
Zolang we als vliegen op stroop naar de Action, de Primark en de nieuwste iPhone vliegen is het veel te gemakkelijk om het op een ander te steken.
zet er gerust "reizen met Ryanair en consoorten" bij

User avatar
Blackbert
Posts: 3470
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Blackbert »

Ja hoor.

Allemaal samen te vatten als 'zaken kopen die ik niet nodig heb met geld dat ik niet bezit om indruk te maken op mensen die ik niet ken'.

Ik kom wel eens bij mensen over de vloer, ook in delen van het huis die normaal privé zijn.

Aan de ene kant goeie verdieners, ruim huis met alles op en aan, soms zelfs met stijl. 2 echt dikke bakken, recent, voor de deur, dure kleren en meubels.
Aan de andere kant loonslaven, huisje met meubels uit de Ikea of nog verder de wibra, 1 dikke bak, ouder, voor de deur. Primark en action toestanden.
Tussenin die iets jongere stellen, huis gekocht of verbouwd, dank aan mama en papa voor de keuken/badkamer/grond, ... Leningske van 1000€ per maand, medium bak voor de deur (danku baas) en een dure racefiets in de garage.

Maar wel allemaal een reuzachtige tv, een iphone en nikes.

Tenzij we die drang om te consumeren beteugelen gaat die laatste groep in de voorlaatste terechtkomen. Sneller dan verwacht vrees ik, onder andere door de energiekosten. Ze gaan het niet redden door huismerken van dun Aldi en de Lidl te eten.

Trouwens, waarom is kerosine veeeeel lager belast dan euro95? Ja, er verdienen veel mensen hun boterham in het zuiderse toerisme. Maar toch.
grease up your baby for a ball on the hill

Stoffel
Posts: 489
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Stoffel »

Met een leningske van 1000€ ga je in veel buurten niet ver geraken als ik zo de prijzen van huizen zie :pillepalle:
Als wij (mijn vrouw en ik) soms rondkijken denken we ook heel dikwijls dat we ander (veel beter betaald) werk moeten zoeken… Ieder zijn prioriteiten zeker.
Ik ben er wel zeker van dat er de aankomende herfst & winter er veel mensen in de kou gaan zitten omdat ze de energie niet meer kunnen betalen…
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Wipr »

@Muug: idd LPG is zwaarder dan lucht dus als er een paar auto’s op LPG, en dat hoeven er zelfs niet veel te zijn, zouden lekken in een ondergrondse garage kan dat 2 gevaren opleveren. Ik weet niet hoeveel een tank van 50lit LPG als gasvorming zou geven maar denkende aan vloeibaar stikstof dat je uitkapt......

Enfin. Enerzijds het ontploffingsgevaar en anderzijds verstikkingsgevaar door het verdrijven van de lucht, omdat het, zoals je zegt, zwaarder is dan lucht. Dus je hebt dan een bad (de ondergrondse garage) met LPG en net zoals vele andere gassen loop je daar in en voor je het weet ben je bewusteloos en sterf je uiteindelijk. In de petrochemie meermaals een meetapparaat moeten laten zakken in tanks of daar wel zuurstof genoeg is. Doe je dat niet en je daalt af. 20sec en je hebt het niet meer geweten.

Maar goed, zoals ik aangaf ben ik blij met m’n LPG karretje. Renault 1000cc 3 cilinder in het vooronder en het rijdt zoet en soepel en net snel genoeg om de vrachtwagens voor te blijven. ;)

@BB: ik volg je helemaal daar waar je zegt dat de veranderingen inzake het klimaat te maken hebben met hoe dit blauwe bolletje doorheen de ruimte vliegt. En helemaal mee eens dat door toedoen van de mens het allemaal zoveel sneller gebeurd. Blijf er wel bij dat ik niet overtuigd ben dat de ambities van de laatste jaren dermate succesvol zullen zijn dat onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen een aarde van 500j geleden gaan terugkrijgen.


Langs de andere kant. Heb tevens ook een testritje gemaakt met een Spaans motorfietsen merk dat een elektrische motor equivalent 125cc op de markt heeft en in boost modus trekt dat enorm goed op. Een polestar en Taycan doen dat ook trouwens :mrgreen:
Een motor van Energica gaat ook goed van de plek. Dus mij hoor je niet klagen over de elektrificatie evolutie maar vrees dat het moeilijk haalbaar gaat zijn binnen, toch wel, een korte periode geen wagens meer te produceren op fossiele brandstoffen.

Langs de andere kant. Koop gerust nog een nieuwe benzine of diesel als het nodig is. Het gaat nog lang duren voor alle wagens op elektriciteit gaan rijden en net omdat een nieuwe elektrische wagen volgens mij voor velen onbetaalbaar zal blijven, zal de 2dehandsmarkt nog goed draaien na 2035. Maar dat is giswerk.

User avatar
Blackbert
Posts: 3470
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Blackbert »

LPG is zwaarder dan lucht (1.5-2, lucht = 1), dus hangt tegen de vloer, kruipt in de afvoeren ... ongeveer 4 liter vloeibaar geeft 1m³ zuiver gas. explosiegrens tussen 1.5 en 9.5 vol% in lucht. een klein lek kan lokaal het juiste mengsel geven dat maar een vonkje nodig heeft, of een weggegooide peuk.
CNG is veel lichter dan lucht (0.5-0.65), hangt dus tegen het plafond, wordt meegenomen door de ventilatie, drijft naar buiten. explosiegrens tussen 5 en 15 vol%.
vooral omdat lpg blijft hangen en cng vervliegt mag de eerste niet in de parkeergarage en de tweede wel.

Wipr, we zij het volledig eens. Ik vrees er ook voor dat we het omgekeerd krijgen, of gestopt voor de gevolgen zeer ernstig zijn. Gelijk die mannen op een uurrecord fiets, zonder remmen. Duurt efkes om in gang te geraken, maar dan gaat het snel. Weer uitbollen naar 0 heeft ook zijn tijd nodig.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11811
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Mooie vergelijking, die fiets!

Ik heb chemie gestudeerd en één van de fascinerende dingen was oa de versnelling van de snelheid waarmee reacties doorgaan, eens ze in gang gezet zijn. Ongetwijfeld is die klimaatopwarming ook zoiets. Voorbij een bepaald punt zal het bliksemsnel gaan. Maar bliksemsnel is voor een mens wel nog iets anders dan voor een wereldbol.

Enkele maanden geleden heb ik het boek The Peripheral van William Gibson gelezen. Er wordt daar een wereld beschreven van rond 2100. Er wordt verwezen naar een periode die enkele tientallen jaren beslaat, waarin de mensheid gedecimeerd geraakt, bijna uitgestorven zelfs, niet door één megaramp maar door een escalatie van kleinere rampen, zoals diverse natuurrampen, klimaatopwarming, virussen etc.... exact wat nu eigenlijk aan het gebeuren is. Het boek was in 2014 geschreven, lang voor deze pandemie...

Koeno
Posts: 3231
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Koeno »

Muug wrote: 28 Jul 2022 10:17 Het boek was in 2014 geschreven, lang voor deze pandemie...
Maar wel 12 jaar na SARS.
Dat was dan geen wereldwijd verspreid virus, maar toch een schone voorbode.

Als mens beginnen consuminderen is volgens mij ook niet makkelijk.
Er zit zoveel ingebakken in de mens, wat 'moet' om 'gelukkig' te zijn.

User avatar
Muug
Posts: 11811
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Koeno wrote: 28 Jul 2022 10:29
Muug wrote: 28 Jul 2022 10:17 Het boek was in 2014 geschreven, lang voor deze pandemie...
Maar wel 12 jaar na SARS.
Dat was dan geen wereldwijd verspreid virus, maar toch een schone voorbode.
Jep, de mens is natuurlijk mee met zijn tijd. Het is ook gewoon een SF-boek, waarbij de auteur gewoon de feiten wat in de tijd geëxtrapoleerd heeft, en het in een verhaal heeft geïntegreerd.

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by red_zebra »

Blackbert wrote: 27 Jul 2022 17:21 Akkoord.
De smalle comfortzone. Prioriteiten. Egoïsme.
Een fucking GSM mag 1000€ kosten, een T-shirt 1€.
Djeezes ... ik bestelde al zelden op Amazon en zo van die dingen maar nu ga ik er nog meer over nadenken.
En ik ben helemaal akkoord met Bert, we are the virus.
Overconsumpties, teveel dingen hebben, de laatste trends enz.
Met die piraten van RyanAir willen reizen omdat het low cost is en dan zagen over de service, low brand shit kopen dat niets kost maar dat zodanig snel versleet dat je er sowieso meer van moet kopen, alles nu hebben en ego centrisch bezig zijn ...
Ik heb geen kinderen, ben niet op mode gericht, heb niet de laatste IT snufjes maar ... ik heb wel andere vice ...

En om op de immo and gas topic te komen;
We hebben jaaaaaaaren moeten zoeken en zagen bij de banken om eindelijk een lening te mogen hebben, twee veertigers met deftige jobs, maar we konden niet alle vakjes vinken en dus njet, geen lening.
Als ik de immo markt vandaag zie, dan ben ik verdomme blij dat we vorig jaar net onze lening gehad hebben, want nu ziet het er echt de shit uit.
Maar er gaat geen dag door dat ik niet denk dat het een slechte keus geweest is. Nu, ik snap wel de economische logica van huren vs kopen ... maar doch.
En er is geen week dat door gaat waar ik niet wens dat ik alles en iedereen naar de maan zou kunnen sturen en gewoon een ouwe benzine camper zou kunnen kopen en weg gaan, ergens in de middle of nowhere, of Noorweegen of Schotland gaan leven.
Of nog erger, alles verkopen en met een select groep van gekozen handige harry's and such een verloren dorp in Frankrijk kopen en daar proberen beter te leven en te genieten.
Maar bon, het is veel te ver weg van mijn comfort zone dus ga ik maar in mijn vers gekochte ouwe huis blijven klussen zeker.
En hopen dat ik nog een paar jaar kan bollen met mijn Euro5 diesel, en wanneer dat niet meer kan, hopen dat de 2pk in oldtimer wel mag blijven rijden.
En ondertussen blijven genieten van mijn motoren uiteraard!
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

Koeno
Posts: 3231
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Koeno »

red_zebra wrote: 29 Jul 2022 09:42 Maar er gaat geen dag door dat ik niet denk dat het een slechte keus geweest is. Nu, ik snap wel de economische logica van huren vs kopen ... maar doch.
Ik kan u in contact brengen met iemand die overtuigd is dat een huis kopen het domste is wat je kan doen in uw leven.
Zelf ben ik daar niet slim genoeg voor, maar 't is ene héél verhaal en een volledig andere levensstijl.

Stoffel
Posts: 489
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Stoffel »

@ red_zebra: jij schrijft wat ik denk, met dat verschil dat hier 2 kinderen rondlopen…

@Koeno, klopt dat een huis huren voordelen heeft, maar met de huidige huurprijzen zie ik dat voordeel toch als sneeuw voor de zon verdwijnen.

En verder ga ik straks met mijn oude moto een toerke naar RAD doen :ricky:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2925
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by duibhce Kaelann »

red_zebra wrote: 29 Jul 2022 09:42 Of nog erger, alles verkopen en met een select groep van gekozen handige harry's and such een verloren dorp in Frankrijk kopen en daar proberen beter te leven en te genieten.
Maar bon, het is veel te ver weg van mijn comfort zone dus ga ik maar in mijn vers gekochte ouwe huis blijven klussen zeker.
Het zal nog een hele tijd duren voor het zover is, maar ik ben nog steeds van plan om het huis in Bulgarije zoveel mogelijk off-grid te maken. Water uit de put en een regenwatercollector, zonnepanelen installeren, goed isoleren en een CV kachel op lokaal hout/pellets.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11811
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Ik zou tegenwoordig voor een tiny house gaan, peis ik.
Ouwe camper: ik ben fan!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1238
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by TuttoTerreno »

Koeno wrote: 29 Jul 2022 09:45
red_zebra wrote: 29 Jul 2022 09:42 Maar er gaat geen dag door dat ik niet denk dat het een slechte keus geweest is. Nu, ik snap wel de economische logica van huren vs kopen ... maar doch.
Ik kan u in contact brengen met iemand die overtuigd is dat een huis kopen het domste is wat je kan doen in uw leven.
Zelf ben ik daar niet slim genoeg voor, maar 't is ene héél verhaal en een volledig andere levensstijl.
ik ben ook huurder, ik zie niet zoveel verschil in levensstijl.

OK, ik heb wel eens een sabatical van een jaar of drie genomen om een autark huis te bouwen op de evenaar.

Maar voor de rest ben ik heel normaal. :whistling:

Koeno
Posts: 3231
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Koeno »

TuttoTerreno wrote: 29 Jul 2022 12:44
Koeno wrote: 29 Jul 2022 09:45

Ik kan u in contact brengen met iemand die overtuigd is dat een huis kopen het domste is wat je kan doen in uw leven.
Zelf ben ik daar niet slim genoeg voor, maar 't is ene héél verhaal en een volledig andere levensstijl.
ik ben ook huurder, ik zie niet zoveel verschil in levensstijl.
Neen, begrijp mij niet verkeerd. De modale huurder of modale huiseigenaar verschilt niet perse van levensstijl.
De persoon over wie ik het heb heeft echt een andere visie op hoe je met financiën moet omgaan.
Ik kan zelfs geen 10 percent meer herhalen wat ik toen allemaal uitgelegd kreeg (is helemaal mijn winkel niet).
maar bv al het geld zit vast in één of ander belegging/optie/aandeel.
Bankrekening zo goed als leeg, blablabla, again gaat te ver voor mijn simpel vlaams boerenverstand :p

Maar inderdaad levensstijl verschilt niet persé van huurder tot huiseigenaar.

User avatar
Blackbert
Posts: 3470
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Blackbert »

red_zebra wrote: 29 Jul 2022 09:42
Djeezes ... ik bestelde al zelden op Amazon en zo van die dingen maar nu ga ik er nog meer over nadenken.

Uit eerste hand: het sorteercentrum van BOLPUNTKOM near Eindhoven draait voor en na nieuwjaar vooral op Zuid- en Oosteuropese loonslaven, genaamd interimmers. Verblijven oa in een aantal vakantieparken in en rond Lommel. Op eigen kosten. Werken op afroep, wie de pech heeft niet vaak geroepen te worden steekt er geld in bij. Afhankelijk van welk interimburo mogen ze ook nog betalen voor vervoer naar en van het werk.
Na enkele maanden moeten ze effe terug naar huis, want anders vallen ze onder de Nederlandse sociale wetgeving en worden ze te duur.
In die parken loopt security rond. Om de opstootjes door stress, drank, dope en goesting in de hand te houden.

Bij een aantal van de koerierbedrijven worden de chauffeurs betaald voor het rijden, de leveringen. Niet voor dat uur daarvoor wanneer ze hun bus volladen.

Of dacht je dat "gratis levering" van de winst van de baas afging? zo geraak je nooit in een raket (jammer dat ze terugkwam).


Met die piraten van RyanAir willen reizen ...
Eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven.
Om het niet te hebben over de drijvende all-in reservaten genaamd cruiseschip. CO2 zei u?


En om op de immo and gas topic te komen;
Ook uit eerste hand: Eerste kwartaal 2022 gaf 30% minder verkopen tov 2021. (anderen doen het misschien nog wat beter, of slechter).
Het was al veel strenger dan 'vroeger' en het schrijfgeld bijlenen al helemaal niet meer, maar de boodschap van de Nationale Bank om 'toch best een kleiner deel toe te staan voor de aankoop van oudere huizen, omdat ze hun waarde verliezen en de bank dat risico niet kan lopen', dat helpt ook niet echt. Zware risico's op de beurs met allerlei bandietenprodukten, ok, een gezin een lening voor een huis geven, ho, past maar op.
:evil:

En er is geen week dat door gaat waar ik niet wens dat ik alles en iedereen naar de maan zou kunnen sturen en gewoon een ouwe benzine camper zou kunnen kopen en weg gaan, ergens in de middle of nowhere, of Noorweegen of Schotland gaan leven. Into the wild? Past op wat ge eet hé. ;)
Of nog erger, alles verkopen en met een select groep van gekozen handige harry's and such een verloren dorp in Frankrijk kopen en daar proberen beter te leven en te genieten.
Iemand die Frans kent.
Een Bob de Bouwer.
Een tuinier pour les légumes
...
Mag mijne moto mee?
:mrgreen:

Maar bon, het is veel te ver weg van mijn comfort zone dus ga ik maar in mijn vers gekochte ouwe huis blijven klussen zeker.
En hopen dat ik nog een paar jaar kan bollen met mijn Euro5 diesel, en wanneer dat niet meer kan, hopen dat de 2pk in oldtimer wel mag blijven rijden.
En ondertussen blijven genieten van mijn motoren uiteraard!
Koeno, die redenering zou ik heel graag eens horen/lezen. Dat 'm het eens opschrijft. We zijn hier om te leren hé.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3470
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Blackbert »

Oh ja, als ge u eens echt kwaad wil voelen worden: Big Oil vs The World.
Gisteren deel 1 gezien op BBC. Volgende week deel 2, maar ik heb nu al mijn conclusie klaar: Iemand moet die bedrijven aanpakken: de vervuiler betaald. En tegelijk die CEO's voor het Hof in Den Haag: misdaden tegen de mensheid. :cry: :evil:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1238
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by TuttoTerreno »

ik lees toch vooral dat de huizen (ver) boven de vraagprijs vertikt worden: 1 kijkdag, bam, de biedingen boven de vraagprijs stromen binnen.

Mijn ouders hebben net hun huis verkocht, dat heeft dus een paar dagen te koop gestaan.

de geldkraan staat niet wijd open, de kraan is eraf geslagen, het geld spuit er nonstop uit. Bij 10% inflatie kunt ge geld lenen aan 2% = een reële intrestvoet van -8%.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2925
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by duibhce Kaelann »

Blackbert wrote: 29 Jul 2022 13:35 Oh ja, als ge u eens echt kwaad wil voelen worden: Big Oil vs The World.
Gisteren deel 1 gezien op BBC. Volgende week deel 2, maar ik heb nu al mijn conclusie klaar: Iemand moet die bedrijven aanpakken: de vervuiler betaald. En tegelijk die CEO's voor het Hof in Den Haag: misdaden tegen de mensheid. :cry: :evil:
Een van de belangrijkste principes om succesvol te zijn in een (hyper)kapitalistisch systeem: zoveel mogelijk van uw kosten en verantwoordelijkheden afwenden op de maatschappij. Tweede belangrijke principe: als uw winsten dalen moet ge werknemers ontslaan of een lager loon gaan betalen. Als ge moet gaan snijden in dividenden uitbetalen vraagt ge hulp aan de maatschappij "want anders gaan we failliet en dat is slecht voor de werkgelegenheid". Derde principe: het is belangrijker om de indruk te scheppen dat uw bedrijf veel waard is dan om iets van waarde af te leveren.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Locked