Page 1 of 1

Motorkeuring

Posted: 11 Mar 2020 01:29
by Stefke
Bon, 't ziet er naar uit dat de motorkeuring er komt en wel vanaf 1 januari 2022. Ik zit er niet op te wachten eigenlijk. Anderzijds wel benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken en wat men gaat keuren? 8-) En wat met getunede moto's? (ongeveer allemaal dus... :mrgreen: want; hoger scherm, andere uitlaat, handvatverwarming, verstralers, valbaren, kofferset, verlaagd (zadel)...)

Re: Motorkeuring

Posted: 11 Mar 2020 07:57
by Koeno
Ik vraag mij vooral wat ze gaan testen en hoe...
Langs de ene kant vind ik keuring niet slecht, maar het moet dan wel tegoei gebeuren,
en niet zoals de cowboy verhalen die nu over autokeuring rondgaan...

uiteindelijk kan het toch maar bijdragen aan veiligheid, en daar kunnen we toch niets op tegen hebben?
Misschien dat een paar lokale wannabe-mc-mannen nu hun voorrem terug gaan werkend maken op hunne moto...

Re: Motorkeuring

Posted: 11 Mar 2020 08:07
by Muug
Er zijn verschillende mogelijkheden.
- enkel OEM-accessoires zijn toegelaten. Dan zouden ze over accessoirelijsten moeten beschikken die tientallen jaren overspannen
- ze negeren de accessoires en kijken enkel naar de technische staat van het voertuig en het e- keurmerk van de uitlaat.

Afgezien daarvan vind ik het idee van een keuring vrij onnozel. Het ding heeft maar twee wielen, als er iets aan mankeert voel je dat rap genoeg. Natuurlijk, mannen gelijk Ozzepa die hun banden tot op de draad verslijten gaan wat beter moeten opletten. :laughing: En grapjassen die GSsen en KTMs voorzien van eigenbouwframes gaan ook moeten opletten.

Re: Motorkeuring

Posted: 11 Mar 2020 08:38
by F M
Bwa, ik zie ons al filefilteren tussen de rijen auto's die staan aan te schuiven... :mrgreen:

Re: Motorkeuring

Posted: 11 Mar 2020 10:28
by Droopy
Is autokeuring een Vlaamse of een Belgische bevoegdheid :?: :dontknow:

Voor zover ik weet kan onze Belgische regering bitter weinig beslissen over de toekomst en als het Vlaams is zie ik al heel wat klachten komen dat dit discriminatie is omdat de andere zone van de taalgrens misschien anders beslist. 2022 zou dus nog eens iets te snel zijn.
Verder ben ik echt benieuwd wat zal mogen en wat niet, mijn accessoires zullen geen probleem zijn en de uitlaat van het cbr'ke heeft een E keurmerk. :?

Als ze puur technisch kijken ik er geen problemen mee maar hoop ik dat het ook een niet te duur verhaal zal worden en dat het niet zoals met de wagens een halve dagtaak zal worden om daar te gaan aanschuiven en te wachten. :cry:

Re: Motorkeuring

Posted: 11 Mar 2020 10:54
by petervdc
Eigenlijk ist toch simpel... staat van banden, lichten, pinkers, lawaai uitlaat en dadist ?

Tis een geld spel, zoals zoveel peis k

Re: Motorkeuring

Posted: 11 Mar 2020 10:56
by Marsman
Droopy wrote: 11 Mar 2020 10:28 Als ze puur technisch kijken ik er geen problemen mee maar hoop ik dat het ook een niet te duur verhaal zal worden en dat het niet zoals met de wagens een halve dagtaak zal worden om daar te gaan aanschuiven en te wachten. :cry:
bof, aanschuiven hoeft al een tijdje niet meer: gewoon een afspraak maken en je bent daar in een mum van tijd weg. In januari moest ik met onze deutsche uberlimousine naar de keuring en had om 07:30 een afspraak. Om 08:00 was ik daar al weer weg.....een heleboel centen armer.
En de prijs? Wel, de TK, zoals ze in deze bananenrepubliek verloopt, is één van de meest nutteloze tijd- en geldbestedingen die je je kan inbeelden en dat zal voor motoren niet anders zijn.

Re: Motorkeuring

Posted: 11 Mar 2020 11:16
by Muug
Droopy wrote: 11 Mar 2020 10:28 de uitlaat van het cbr'ke heeft een E keurmerk. :?
Toen ik mijn KTM terug kocht, zaten er e-gekeurde Arrow-einddempers op, en die maakten zelfs al op ralenti méér lawaai dan mijn niet gekeurde Wings. :evil: Dus die Arrows heb ik verkocht en ik heb er weer die stillere Wings opgestoken. Dus dat e-keurmerk is kloterij om bij de fabrikanten geld uit hun zakken te kloppen, en ook bij de consument, want een fabrikant mét e-keurmerk verkoopt zijn gerief duuder dan die zonder e-keurmerk.

Re: Motorkeuring

Posted: 11 Mar 2020 11:17
by OzzePaa
Koeno wrote: 11 Mar 2020 07:57 .......
uiteindelijk kan het toch maar bijdragen aan veiligheid, en daar kunnen we toch niets op tegen hebben?
Ja, inderdaad, want wielen die (zogezegd dan nog !) 1,5mm buiten de kast steken zijn levensgevaarlijk :w00t: :pillepalle: :mrgreen:
Misschien dat een paar lokale wannabe-mc-mannen nu hun voorrem terug gaan werkend maken op hunne moto...
Jomma, Koen, Gertruud staat voor de moment idd met lucht in haar leidingen, maar 'k ben wel met den FJR tot Huy gebold zenne ;) :lol:

Re: Motorkeuring

Posted: 11 Mar 2020 12:51
by bompa
Ik had er eergisteren al iets van gelezen ,Dan koop ik eens een verbouwde moto :? ik moet volgens mij al zeker een ander achterlicht steken ,dat er opstaat licht wel hard en't stoplicht ook wel ,maar ik denk dat ze zullen zeggen dat het te klein is, en er staat een ARROW uitlaat demper op maar ik zie geen E keuring daar op staan, ik heb hem zelf al wel veel stiller gemaakt, maar ik heb gisteren toch al naar een andere demper uitgezien met een E keuring op, in Nederland die Zard dempers die ik mooi vond (die blinkende 18/8) zijn bijna allemaal uitverkocht alleen de zwarte nog en dat is maar niks vind ik ,maar ik zoek nog verder, maar voor de rest is die moto helemaal in orde alles werkt goed ,ik zou eigenlijk niet weten wat ze zouden moeten keuren aan mijne moto ,want minste dat er niet in orde is of niet werkt vervang ik altijd direct. Maar achter die uitlaatdemper zoek ik zeker nog verder, 'k heb nog 2 jaar :mrgreen:

Re: Motorkeuring

Posted: 11 Mar 2020 16:01
by pingu
Geldt er in Duitsland niet de regel dat alle gemonteerde accessoires een TüV keurmerk moeten hebben? Zou ik nog mee kunnen leven. Maar alles gaat inderdaad afhangen van de exacte bepalingen.

Aan het nut voor de verkeersveiligheid durf ik sterk twijfelen. 't zou veel nuttiger zijn om al die "varkensruggen", betonnen, houten en andere paaltjes langs de weg, vangrails zonder "vangplank", rap-rap met "pek" opgelapte stukken wegdek, enz. enz. aan te pakken :evil: . Dat gaat ongetwijfeld véél meer effect hebben op ge ongevalstatistieken. Maar ja, dat kóst geld i.p.v. van geld op te brengen, dus daar gaan we alleen van kunnen dromen :devil:

Re: Motorkeuring

Posted: 11 Mar 2020 17:01
by Blackbert
Mijn e-gekeurde Akra's hebben geen cat, zoals de originele reactorbuizen. Sas is ook afgedopt. En ik rij met een Xenonlamp.
Daar kan wel eens werk inzitten om erdoor te geraken.

Keuringsstations zijn Vlaamsch, anders zou je ook weten of je de LEZ in Bxl nog binnenmag.
't Zal wel in dezelfde categorie vallen als de 'levensgevaarlijke' US pickups die ineens niet meer thuishoren op Vlaamse wegen. Afgekondigd door die van financiën, onder een manteltje van veiligheid en milieu en zo, maar 't gaat hem eigenlijk om de duizenden €€ BIV en rijtax die ze mislopen. :twisted:

Re: Motorkeuring

Posted: 12 Mar 2020 09:51
by den Bullet
Droopy wrote: 11 Mar 2020 10:28 Is autokeuring een Vlaamse of een Belgische bevoegdheid :?: :dontknow:

...
Gewestelijke bevoegdheid, maar gebaseerd op de Europese regelgeving, dus de verschillen tussen Vlaams, Waals of Brussels niveau zullen miniem zijn.

Re: Motorkeuring

Posted: 12 Mar 2020 18:35
by Droopy
Bedankt Bullet. ;)