Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by den Bullet »

CCC draait vooral om Wayne Carini zelf; restauraties zijn zelden te zien en die amerikaanders staan nu ook ni bekend om halve wrakken terug nieuw te maken (tenzij bij Kindig).

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by Muug »

den Bullet wrote: 30 Oct 2020 11:55 CCC draait vooral om Wayne Carini zelf; restauraties zijn zelden te zien en die amerikaanders staan nu ook ni bekend om halve wrakken terug nieuw te maken (tenzij bij Kindig).
Ik krijg er heel graag naar. Ernaar kijken werkt goed als kalmeringsmiddel, lol.
Kindig is ne krak. Respect, ook voor zijn sik.
De Gas Monkeys bekeek ik ook regelmatig, maar die zijn wat in overdrive gedaan qua emoties. Overacting, overreacting.... een beetje té.
Wheelers Dealers, tja, vroeger, met China eh. Nu niet meer.

User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by F M »

Gas Monkeys... Diene Richard Rawlings is zo typisch Amerikaans dat ik het niet meer kan zien.
Kindig is idd een crack. Ik vraag me af wat een customizing job bij hem zou kosten. Iemand een idee?
En Wayne Carini... als ik CCC zie zit ik ook constant die zijn 2 stopwoorden te zeggen: 'cool' en 'wow' :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 829
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by Jopet »

F M wrote: 30 Oct 2020 14:06
Kindig is idd een crack. Ik vraag me af wat een customizing job bij hem zou kosten. Iemand een idee?
Veel, heel heel veel kosten die restauraties, meestal zijn het de werkuren die de grootste kost bepalen, bij Fantomworks zie je af en toe eens wat prijzen, zo zag ik laats een restauratie van een +/- wrak van een Mustang GT500 waarvan de onderdelen 50.000 $ kosten en 2250 werkuren, die worden ongeveer aan 80 $ per uur berekend, dus ongeveer 180.000 $, samen kostte die restauratie 230.000 $. Vandaag hoorde ik Dan (Fantomworks) nog zeggen van de wederopbouw van een Ford T met onderdelen voor ongeveer 20.000 $ dat het toch een 6 cijfer kost was wanneer je de werkuren bij rekent, dus + 80.000 $ aan werkuren, samen zo'n 100.000 $.

De duurste heropbouw dat ik gezien heb was in Kindig IT Customs, de '39 GM Futurliner, die ze ook van bijna 0 moesten heropbouwen, wat de kostprijs was van de onderdelen dat weet ik niet maar weet wel nog dat Dave zei dat er 37.000 werkuren in zaten, als je die dan ook aan 80 $ berekent dan zit je aan werkuren alleen voor dit project op 2.960.000 $. Nu als je weet dat de laatste '39 GM Futurliner in 2006 aan 4.000.000 $ verkocht geweest is dan is dit misschien nog een goede investering....

Heel dikwijls hoor je die herstellers wel zeggen dat de restauratie van bepaalde modellen veel duurder uitkomt dan wat een auto daarna full restored waard is, dikwijls heeft het met sentiment te maken, en speelt het geld dan minder een rol.
Dealers zoals Wayne (Chasing Classic Cars) zal nooit een aankoop doen van een wagen waarvan die kosten de waarde zouden overstijgen (ergens logisch natuurlijk), dan zegt hij steeds dat hij voor de eigenaars een koper zal zoeken.

'39 General Motors Futurliner


Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by F M »

Bij Fantomworks krijg je inderdaad dikwijls het kostenplaatje voorgeschoteld. Maar dat zijn bijna allemaal restauraties. Bij Kindig worden de auto's gecustomized. Daar zal het kostenplaatje nog veel hoger liggen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by Muug »

37000 werkuren? Dat is 1000 weken! Nemen we tien man die er voltijds aan werkt dan zijn die nog twee jaar bezig :shock: :shock: :shock:

Jopet
Posts: 829
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by Jopet »

Muug wrote: 31 Oct 2020 20:08 37000 werkuren? Dat is 1000 weken! Nemen we tien man die er voltijds aan werkt dan zijn die nog twee jaar bezig :shock: :shock: :shock:
Inderdaad Muug, 22 maanden 5 à 12 mensen per dag, nu in de VS is een normale werkweek voor arbeiders nog steeds 40u of meer, ook maken ze in de VS heel gemakkelijk overuren waardoor er gemiddeld 44 uren gewerkt wordt....

According to Kindig, the build took a total of 22 months, over 37,000 hours and had anywhere from five to 12 crew members working on it at any given time to restore the Futurliner back to its original state including original motor, suspension, drivetrain and interior.

Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2921
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 31 Oct 2020 20:08 37000 werkuren? Dat is 1000 weken! Nemen we tien man die er voltijds aan werkt dan zijn die nog twee jaar bezig :shock: :shock: :shock:
ge moet denken gelijk ne projectmanager hé, Pol. Met 1000 man is diejen otto op een week klaar!
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by Tom Thumper »

duibhce Kaelann wrote: 01 Nov 2020 09:57
Muug wrote: 31 Oct 2020 20:08 37000 werkuren? Dat is 1000 weken! Nemen we tien man die er voltijds aan werkt dan zijn die nog twee jaar bezig :shock: :shock: :shock:
ge moet denken gelijk ne projectmanager hé, Pol. Met 1000 man is diejen otto op een week klaar!
En ik dacht dat gij een goeie PM waart, maar nee, ze zijn allemaal hetzelfde! ;)
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1230
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by TuttoTerreno »

ik geloof dat de (ex officiële dealer) waar mijn vader al eeuwig klant is, zich ondertussen op de totale restauratie van oldtimers concentreert.

zo'n project kost de klant ca. 150.000euro, maar zijn oldtimer bestaat dan volledig uit nieuwe onderdelen.

daar is blijkbaar een markt voor.

ik merk dat het bezitten van speciale oldtimers een statussymbool geworden is voor een resem snobs.
en heel erg "in" is.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2921
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by duibhce Kaelann »

Tom Thumper wrote: 01 Nov 2020 10:52 En ik dacht dat gij een goeie PM waart, maar nee, ze zijn allemaal hetzelfde! ;)
Wacht, wacht, ik kan nog een paar "kunt ge niet gewoon..." uitspraken uit mijn mouw schudden, dan kan het volgens mij nog in de helft van die tijd. :twisted:
ik ben product manager trouwens, geen project manager
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote: 01 Nov 2020 13:38 "kunt ge niet gewoon..."
Ik krijg spontaan buikpijn :wall:

@Tutti:
  • Raketman kan met heel veel werk erin te steken een oldtimer oplappen. :thumbsup:
  • Veel mensen houden van oude wagens. Nostalgie, herinneringen aan de kindertijd... Als ze dan geld hebben, dan kopen ze dat toch gewoon. Moet je daar nu snob voor zijn? :dontknow:
  • Ik zit ook te dromen van een klassieker uit de tijd toen ik jong was. Maar ik hoor tot de derde categorie: ik kan het niet zelf, en ik kan het niet maken om daar zo veel geld in te steken. Ben ik dan een mislukte snob? :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1230
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by TuttoTerreno »

zoek eens op wat een non sequitur is, F M.

Het zal u leven een stuk makkelijker (of minder verwarrend) maken, als je dat begrijpt.

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 01 Nov 2020 11:20 ik merk dat het bezitten van speciale oldtimers een statussymbool geworden is voor een resem snobs.
en heel erg "in" is.
Aja, wat kunt ge nog wensen als ge al een buitenzwembad hebt, ne pergola, ne perfecten tuin, ne BMW, ne Porsche, ne Ferrari (in die volgorde), een 2de en 3de buitenverblijf? Zo'n ding past perfect in die almaar stijgende lijn van overtreffende trappen. :mrgreen:

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 02 Nov 2020 11:37 zoek eens op wat een non sequitur is, F M.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik moest het wel efkes opzoeken hoor, en er nog wat over nadenken ook :lol: :lol: :lol:

@FM: er is een oneindig groot verschil tussen iets geheel nieuws maken waarin ergens heel diep misschien wel nog een sprankel van een kern van authenticiteit (een stuk chassis bvb) verborgen zit en waar gigantische fortuinen worden voor gegeven, en wat Raketman doet. En dat weet gij ook wel. ;)
Denk aan wat Drew Pritchard van Salvage Hunters altijd zegt: mensen willen betalen voor authenticiteit, niet voor namaak. Als iets té goed gerestaureerd wordt, is het niet meer authentiek, en in zijn ogen een pak minder waard. Waarbij het woord "waard" eerder slaat op emotionele waarde dan op geldelijke waarde.
Last edited by Muug on 02 Nov 2020 12:15, edited 1 time in total.

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 01 Nov 2020 09:57
Muug wrote: 31 Oct 2020 20:08 37000 werkuren? Dat is 1000 weken! Nemen we tien man die er voltijds aan werkt dan zijn die nog twee jaar bezig :shock: :shock: :shock:
ge moet denken gelijk ne projectmanager hé, Pol. Met 1000 man is diejen otto op een week klaar!
Wacht, wacht, ik kan nog een paar "kunt ge niet gewoon..." uitspraken uit mijn mouw schudden, dan kan het volgens mij nog in de helft van die tijd.
Lol, ik lig plat van 't lachen! :ImaPoser:
Binnen een paar weken word ik iets wat men in dit bedrijf een "technisch coördinator" noemt. ik ben benieuwd met hoeveel van die denkpistes ik te maken ga krijgen! :lol:
Laat uw adviezen maar komen! Da'k mijn excuzenboekje alvast klaar heb! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by F M »

Muug wrote: 02 Nov 2020 12:07
TuttoTerreno wrote: 02 Nov 2020 11:37 zoek eens op wat een non sequitur is, F M.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik moest het wel efkes opzoeken hoor, en er nog wat over nadenken ook :lol: :lol: :lol:

@FM: er is een oneindig groot verschil tussen iets geheel nieuws maken waarin ergens heel diep misschien wel nog een sprankel van een kern van authenticiteit (een stuk chassis bvb) verborgen zit en waar gigantische fortuinen worden voor gegeven, en wat Raketman doet. En dat weet gij ook wel. ;)
Denk aan wat Drew Pritchard van Salvage Hunters altijd zegt: mensen willen betalen voor authenticiteit, niet voor namaak. Als iets té goed gerestaureerd wordt, is het niet meer authentiek, en in zijn ogen een pak minder waard. Waarbij het woord "waard" eerder slaat op emotionele waarde dan op geldelijke waarde.
Authenticiteit heeft inderdaad veel waarde voor velen. Maar niet voor iedereen.
Ik zou bv heel blij zijn met een restomod. De looks van vroeger met (veiligheids-)techniek van het heden.

@Tutti, ja het zijn natuurlijk niet allemaal snobs...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by Muug »

F M wrote: 02 Nov 2020 13:42 Authenticiteit heeft inderdaad veel waarde voor velen. Maar niet voor iedereen.
Ik zou bv heel blij zijn met een restomod. De looks van vroeger met (veiligheids-)techniek van het heden.
Moja, gij wilt het onmogelijke? Bvb die auto van Raketman maar dan met ABS, tractiecontrole, airbags etc etc? Of pakweg een Citroën 2cv met al deze electronica???
Hey dat is misschien wel een gat in de markt! :w00t:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2921
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by duibhce Kaelann »

Een 2CV met electromotor in. Volgens mij is daar een markt voor.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Toffe autozoekertjes - goestingskes waarvan uw verstand zegt dat ge ze beter niet koopt ;-)

Post by F M »

Muug wrote: 02 Nov 2020 15:07
F M wrote: 02 Nov 2020 13:42 Authenticiteit heeft inderdaad veel waarde voor velen. Maar niet voor iedereen.
Ik zou bv heel blij zijn met een restomod. De looks van vroeger met (veiligheids-)techniek van het heden.
Moja, gij wilt het onmogelijke? Bvb die auto van Raketman maar dan met ABS, tractiecontrole, airbags etc etc? Of pakweg een Citroën 2cv met al deze electronica???
Hey dat is misschien wel een gat in de markt! :w00t:
Het onmogelijke ? :shock: :shock:
Ik dacht dat jij toch ook naar Wayne Carini keek? Nog nooit Restomods zien voorbij komen? Of bij Fantomworks ? In de Us of A is dat helemaal geen gat in de markt, maar een bloeiende bizniz. Daar komen ze met een Camaro van de 70-er jaren af, en vragen ze een modern onderstel en remmen, elektrische ruiten, powersteer en airco te installeren.

Toegegeven, hier wordt dat eerder als heiligschennis beoordeeld. Amerikanen met hun Customcultuur zitten daar helemaal niet mee. En het snobgehalte van die mensen ligt misschien ook wat hoger dan gemiddeld ;) .
I am confused. Oh no, maybe not!

Locked