Toeter vervangen

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Toeter vervangen

Post by Muug »

Wel,
ottomakers zijn de slimste nog niet. :pillepalle:
Ge zou zo denken.... de fabrikanten testen wekenlang allerlei montagemethodes uit om het monteren van voertuigen zo rap en efficiënt mogelijk te laten lopen. Er gaan jaren van ontwikkeling vooraf eer het opbouw proces van een wagen op punt staat.... dus ge zou zo denken.... dat die mannen hun motto is: hoe simpeler hoe beter.... en toch.... als ge de claxon van een Viano wilt vervangen omdat dat ding teut doet in plaats van TOEOEOOEOEOEOET....dan moet de hele bumper eraf. :furious3: :furious3: :furious3:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Toeter vervangen

Post by Blackbert »

Een moderne auto is als een diepvrieskist. Om hetgeen er eerst in ging te bereiken ... :wall:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toeter vervangen

Post by Muug »

Blackbert wrote: 13 May 2020 07:36 Een moderne auto is als een diepvrieskist. Om hetgeen er eerst in ging te bereiken ... :wall:
Wel, er bestaan staande diepvriezen met schuiven :lipsrsealed2:

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Toeter vervangen

Post by Bij »

Mijne maat is Renaultdealer.
Voor de meeste werken in het motorcompartiment.... koplampen eruit, Bumper eraf en ineens is alles veel bereikbaarder. :)
Als je het weet een pace of cake :mrgreen: :mrgreen:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Toeter vervangen

Post by Blackbert »

Muug wrote: 13 May 2020 07:53
Blackbert wrote: 13 May 2020 07:36 Een moderne auto is als een diepvrieskist. Om hetgeen er eerst in ging te bereiken ... :wall:
Wel, er bestaan staande diepvriezen met schuiven :lipsrsealed2:
Daweetikwel. Maar dat concept is nog niet doorgedrongen in de autowereld. :dontknow:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Toeter vervangen

Post by duibhce Kaelann »

Blackbert wrote: 13 May 2020 18:23 Daweetikwel. Maar dat concept is nog niet doorgedrongen in de autowereld. :dontknow:
Bij UAZ zijn ze nog niet aan de diepvriezers geraakt, daar doen ze het nog gewoon met ijskelders: https://www.uaznederland.com/modellen/bukhanka
En bij Lada hebben ze maar juist geld genoeg om het met een koelbox te doen: https://www.motor1.com/news/388306/2020 ... -facelift/
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Toeter vervangen

Post by Marsman »

Muug wrote: 12 May 2020 21:41
Ge zou zo denken.... de fabrikanten testen wekenlang allerlei montagemethodes uit om het monteren van voertuigen zo rap en efficiënt mogelijk te laten lopen. Er gaan jaren van ontwikkeling vooraf eer het opbouw proces van een wagen op punt staat.... dus ge zou zo denken.... dat die mannen hun motto is: hoe simpeler hoe beter....
Bon, ik heb een tijdje in een autogarage van een redelijk bekend duitsch merk gewerkt en ik geloof geen kloten van wat gij hier komt verkondigen, integendeel: als ze u het leven kunnen lastig maken zullen ze het ZEKER niet laten. :lipsrsealed2: :pillepalle: :devil: :devil: :devil: :wall: :wall: :wall:

Probeer de dag van vandaag maar eens een simpel lampje in uw koplamp te vervangen :furious3: :furious3: :furious3:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Toeter vervangen

Post by Marsman »

duibhce Kaelann wrote: 13 May 2020 21:24 En bij Lada hebben ze maar juist geld genoeg om het met een koelbox te doen: https://www.motor1.com/news/388306/2020 ... -facelift/
awel, ik heb in de jaren '80 een tijdje met een Lada 1300 rondgereden en, geloof mij, die heeft mij OVERAL naartoe gebracht (en vooral naar de naftepomp). En als er pannes waren, want die waren er wel degelijk, dan kon je dat makkelijk zelf oplossen in een minimum van tijd. Ik heb daar ooit een distributieketting op vervangen in een tweetal uurtjes tijd: 4 vijzen van de bumper (toen nog 'echte' chroom), 4 vijzen van de radiator (toen nog echt koper), frontplaat van de motor eraf en je kon aan alles aan zonder u in honderdmiljoenduizendmiljard bochten te wringen ofte speciaal gereedschap te moeten gebruiken. Met een platte sleutel van 10 en 13, een platte tournevis en een breekhamer kon je heel dat ding uit mekaar halen en daarna weer ineen steken. In een minimum van tijd. Simpeler vond je het niet :laugh3:

Alleen ging dat ding nogal gulzig om met naft... :o
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Toeter vervangen

Post by Stefke »

Marsman wrote: 14 May 2020 16:32 Probeer de dag van vandaag maar eens een simpel lampje in uw koplamp te vervangen :furious3: :furious3: :furious3:
dat ging supervlot bij de Polo... :furious3: de lamp eruit krijgen ging redelijk, daarna 3 kwartier sukkelen om die er terug in te krijgen en dat bleek onmogelijk. Handen en polsen lagen al open van overal tegen te schuren en die in duizend bochten te wringen. maar zie, de grille eruit, de voorbumper er af, dan kan je aan de bouten van de koplamp en kan je ook het lampje makkelijk plaatsen. En dan alles terug monteren... en we zijn dan 2 uur later... :furious3:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toeter vervangen

Post by Muug »

wel, is dat niet erg eigenlijk?
Een mens zou voor minder zo'n UAZ kopen, of een ouwe Jaguar XJ6 waaraan het gemakkelijk sleutelen is. Uw geld gaat dan wel naar naft ipv werkuren maar ge hebt er tenminste leute van.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Toeter vervangen

Post by Tom Thumper »

Muug wrote: 15 May 2020 08:09 wel, is dat niet erg eigenlijk?
Een mens zou voor minder zo'n UAZ kopen, of een ouwe Jaguar XJ6 waaraan het gemakkelijk sleutelen is. Uw geld gaat dan wel naar naft ipv werkuren maar ge hebt er tenminste leute van.
Heel erg! De eerste keer dat het voorlicht van de Volvo V50 kapot was ben ik in alle naïviteit naar de winkel gegaan en een nieuw lampke gekocht. Volvo stond er vroeger voor bekend dat het gemakkelijk sleutelen was aan die auto's. Na 10 minuten turen onder de motorkap had ik nog geen idee hoe ik doe lamp zou kunnen vervangen. Dan heb ik de owners manual erbij genomen, de uitleg gelezen, in de auto gestapt, naar de garage gereden en gevraagd het lampke te vervangen. Toen kwam de rekening, die was even Premium als het marketingsegment waarin Volvo zich positioneert. Heel erg dus.

Gelukkig zijn er in de buurt een paar heel goede en niet merk gebonden mechaniekers voor auto's en moto's waardoor ik eigenlijk enkel nog met de bedrijfswagen in een officiële garage kom, dan betaalt de baas de rekening. De prijs bij een officiële dealer is ongeveer 3x zo hoog als bij die onafhankelijke mechaniekers, zelfs als alles op factuur gebeurt. En de kwaliteit bij zo een zelfstandige is meestal ook maal 3. Ik heb geen behoefte aan een chique toonzaal, een onthaalbediende om de afspraak te maken, de technisch bediende die de wagen incheckt en terug overhandigt, een wachtzaal met Wifi, een koffiemachien en al die zever die moet betaald worden maar die geen knijt bijdraagt aan de kwaliteit maar héél veel aan de prijs.
Last edited by Tom Thumper on 15 May 2020 12:40, edited 1 time in total.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Toeter vervangen

Post by Muug »

en dan vraag ik mij spontaan af: vatten die directeurs van die grote fabrieken dat niet.???? Zijn die ziende blind?

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Toeter vervangen

Post by Tom Thumper »

Muug wrote: 15 May 2020 11:15 en dan vraag ik mij spontaan af: vatten die directeurs van die grote fabrieken dat niet.???? Zijn die ziende blind?
Die vatten dat maar al te goed en zien heel goed wat er op hun bankrekening blijft komen elke maand. Wat ik mij afvraag waarom consumenten dat niet vatten en teveel blijven betalen en naar die grote ketens van garages blijven gaan.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Toeter vervangen

Post by F M »

Omdat een mooie, ruime, glanzende toonzaal een betere indruk geeft en de verwachting doet ontstaan dat het er veel beter zal zijn dan in een kroezelige, kleine, vuile garage.

It's all about the looks tegenwoordig.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Toeter vervangen

Post by Tom Thumper »

F M wrote: 15 May 2020 14:22 Omdat een mooie, ruime, glanzende toonzaal een betere indruk geeft en de verwachting doet ontstaan dat het er veel beter zal zijn dan in een kroezelige, kleine, vuile garage.

It's all about the looks tegenwoordig.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat de garages waar ik ga alles behalve groezelig, klein en vuil zijn. Sammy zijn atelier is properder dan een willekeurig O.K. in een willekeurig Universitair ziekenhuis.

Maar ja inderdaad, blijkbaar zijn de looks voor veel mensen belangrijker dan de prijs en de kwaliteit.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Toeter vervangen

Post by den Bullet »

Tom Thumper wrote: 15 May 2020 15:58 ...

Maar ja inderdaad, blijkbaar zijn de looks voor veel mensen belangrijker dan de prijs en de kwaliteit.
Voor mij alvast niet; ik hou van garages waar ge ziet dat er ambachtelijk gewerkt wordt, waar ge nog 'sporen' van vorige reparaties kunt tegenkomen en waar de echtgenote/secretaresse u een taske koffie maakt 8-) :P

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Toeter vervangen

Post by pingu »

F M wrote: 15 May 2020 14:22 Omdat een mooie, ruime, glanzende toonzaal een betere indruk geeft en de verwachting doet ontstaan dat het er veel beter zal zijn dan in een kroezelige, kleine, vuile garage.

It's all about the looks tegenwoordig.
En de twee jaar extra garantie mits onderhoud door merkdealer. En de gratis pechverhelping, mits onderhoud door merkdealer. En...

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Toeter vervangen

Post by TRooPER »

of de auto waar je het binnenspartbord vooraan moet losvijzen om aan de koplamp te kunnen om het lampje te vervangen....


mijn eerste nieuwe camionet mocht op onderhoud , op afspraak.
Daar aangekomen kreeg ik ook de aanbieding van een kopje koffie in het salon van de showroom.
Ik bedank vriendelijk en ga langs de glazen deur mee naar het atelier waar ze aan MIJN camionet gaan werken.
De receptioniste; " maar meneer, u mag daar niet komen"
Trooper: " en waarom zou ik niet mogen kijken naar de werken aan MIJN camionet
de receptioniste: "wij zijn niet verzekerd in die ruimte voor onze klanten en eventuele ongevallen"
Trooper: " ik zal braaf blijven kijken, nergens aankomen, als ik niet naar MIJN camionet mag kijken , dan rijdt mijn camionet hier direct weer buiten"

Twas direct in orde.
En dan toffe babbelkes doen met de mechaniciens die ook raar kijken waarom er plots wel een klant naast hen staat. :P
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Toeter vervangen

Post by Raketman »

Muug wrote: 12 May 2020 21:41 Ge zou zo denken.... de fabrikanten testen wekenlang allerlei montagemethodes uit om het monteren van voertuigen zo rap en efficiënt mogelijk te laten lopen.
Awel, ge geeft eigenlijk al zelf aan waar het om draait hé...de montage in de fabriek moet zo snel en efficiënt mogelijk gebeuren. Wat de techniekers in een garage ergens ten lande voorhebben om daarna de meest basic
herstelling uit te voeren zal die fabrikanten geheel ende compleet worst wezen. Dat is allang hun probleem niet meer.
Ik kan de keren niet tellen waarbij ge voor de vervanging van gelijk welk onderdeel aan een motorblok een schoon en duidelijke procedure krijgt, waarbij getimed geweest is hoelang de herstelling mag duren en hoeveel de klant daarvoor mag aangerekend krijgen. In die procedure staat dan wel een naakt motorblok op ne stand, waarbij de steeds aanwezige praktische aanhangsels van zo'n motorfiets zoals kuipdelen, frames, bekabeling etc etc als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Of misschien had ik het niet goed begrepen en was het de bedoeling dat de klant zijn uitgebouwde motorblok kwam afleveren :twisted: :mrgreen: ...
Nil volentibus arduum

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Toeter vervangen

Post by Cotthem »

duibhce Kaelann wrote: 13 May 2020 21:24
Blackbert wrote: 13 May 2020 18:23 Daweetikwel. Maar dat concept is nog niet doorgedrongen in de autowereld. :dontknow:
Bij UAZ zijn ze nog niet aan de diepvriezers geraakt, daar doen ze het nog gewoon met ijskelders: https://www.uaznederland.com/modellen/bukhanka
En bij Lada hebben ze maar juist geld genoeg om het met een koelbox te doen: https://www.motor1.com/news/388306/2020 ... -facelift/
bukhanka camionetjes zijn geweldig he. Helaas niet verkrijgbaar in Belgie.
"...the path is the destination"

Post Reply