Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by Muug »

Blackbert heeft het woord "politiestaat" al een paar keer laten vallen, en Michaël Van Peel heeft het ook al vermeld dat we stilaan in een land leven met een bepaalde vorm van despotisme, waar verregaande regelneverij de norm wordt. Maar gisteren heb ik aan den lijve kunnen ondervinden dat we effectief aanbeland zijn in een dergelijke staatsvorm. Gelukkig was ik er niet het slachtoffer van, ik was er gewoon onrechtstreeks in betrokken.

Na ons werk en het avondmaal wandelen we met ons gezinnetje wat doorheen ons schone Vlaamse land, met zijn bosjes en akkertjes. Bij één van die akkers aangekomen zien we dat ze in de verte bezig zijn met het opladen van die hooiblokken op een oplegger. Enkele tientallen mensen waren bezig met het bij elkaar halen van die blokken, en één voor één werden ze met een riek de oplegger opgesmeten waar ze weer door anderen mooi gestapeld werden. Een fijn ambachtelijk tafereel om aan te zien, kortom, een activiteit waar ik ooit ook aan deelgenomen heb op de akkers van de nonkel van een kozijn. De zon zat mooi, de sfeer zat goed, dus ik breng mijn fototoestel in de aanslag. Vanuit de verte komt een vrouw aangelopen en roept naar ons. Niet begrijpend wat het probleem is, maar wel vermoedend dat het met die foto's te maken zal hebben, wachten we ze op. En jawel, ze begint daar geagiteerd te vragen waar we mee bezig zijn, of we controleurs zijn, of ze niet gewoon hun werk kunnen doen, dat ze allemaal familie zijn. Dus ik zeg dat wij hier gewoon lopen te wandelen en dat ik wat foto's neem omdat ik dat een schoon tafereel vindt. "En waarom neemt gij foto's", zegt ze opgewonden. Tja, denk ik bij mezelf, waarom rijdt een coureur met een fiets, waarom schaakt een schaker? Dus ik zeg gewoon "omdat ik graag foto's trek". Ze vertelde dat ze vandaag al gecontroleerd waren, dat het allemaal familie is, dat alles in orde is, en dat ze niet kan controleren of wat ik zeg wel de waarheid is, dat de mensen mij zagen staan en al bang wegliepen. Ik zeg dus nogmaals dat ik helemaal geen controleur of inspecteur ben, dat ik gewoon foto's neem omdat het mij deed terugdenken aan de tijd dat ik zelf zo'n werk deed bij mij familie. Dat gaat zo nog een paar minuten heen en weer want ze was echt serieus overstuur. Afin, uiteindelijk heeft ze gezegd wat ze wou zeggen, en veel meer valt er dus ook niet meer te zeggen. Ze keert overstuur terug naar haar familie en wij stappen verder....

Arme mensen... zo erg dat ze voor zo'n werk gecontroleerd worden alsof ze bandieten en moordenaars zijn. Velen van ons hebben roots in een boerenfamilie. Velen van ons hebben ooit nog op een akker meegeholpen om het hooi of stro asap binnen te halen, samen met elkaar, super gezellig, de familiebanden aanhalen en achteraf nog eventueel een lekkere picknick erbij.... en nu, opgejaagd wild, ongetwijfeld verklikt door god weet wie, gecontroleerd op illegale arbeid ongetwijfeld, erg.

De tijd dat men rustig en zorgeloos zijn ding kon doen is toch écht wel voorbij, was mijn gedacht. En 't is dus niet omdat je zélf niet ervaart dat je in een politiestaat leeft, dat het geen politiestaat is... :evil:

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by den Bullet »

Geen politiestaat, wel een klikstaat.
Wat die mensen op het veld deden was waarschijnlijk volledig legaal, en daar gaat het "toezicht" zich niet mee bezighouden.
Via gratuite persartikels worden de mensen echter aangespoord om alles wat verdacht lijkt te melden, en als dan een getuige van het idyllisch tafereeltje daar een probleem in ziet (of erger: uit wrok/jaloezie/ ...) gaat die geheid een probleem melden. Met bovenstaande als gevolg.

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by Cotthem »

...ik heb vooral het gevoel dat veel mensen GRAAG verklikken en overdragen.....
We zijn op een kantelpunt van welvaartsmaatschappij naar een narcistische maatschappij...
"...the path is the destination"

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by Blackbert »

Wie al eens wat Twittert of het nieuws volgt, kent het misschien wel: Obamagate.
Een reeks bullshitberichten van professionele zeurkousen met een beperkte verstandelijke capaciteit, waar de opperkeun van de us nu opspringt om de aandacht af te leiden van zijn geklungel.
Die reeks komt dus hier onder de aandacht omdat een aantal geel-zwarte politiekers ze oppikken. Zij die dus vinden dat we onze medemens moeten aangeven en een volledige dekking van het land door slimme camera's alleen maar goed is voor ons. (Alleen is de kerel die de Britse mevrouw bespuwde waarna ze doodging aan corona nog niet gekend. Ondanks alle camera's daar)
De voorbije maanden leek het even beter. Overal staan klappen en solidair zijn. Maar straks zitten we alweer een jaar zonder regering een als dat uitdraait op verkiezingen vrees ik dat die pipos het weer eens gaan halen. Omdat ze sterk zijn op asociale media (zie boven), de populaire pers met hen meemekkert en ze van nergens echt tegenwind krijgen.
Zo'n verhalen verbazen dan ook niet echt.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by F M »

Dankzij een reactie van Tom ooit op de facebookpagina van het Vlaams Behang, heb ik daar ook eens gereageerd. Nu krijg ik nog altijd veel updates van die pagina. Dat is dus echt angstwekkend en beschamend wat je daar allemaal te lezen krijgt. Inderdaad, die bespelen het publiek op een magistrale wijze.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by Tom Thumper »

F M wrote: 20 May 2020 13:33 Dankzij een reactie van Tom ooit op de facebookpagina van het Vlaams Behang, heb ik daar ook eens gereageerd. Nu krijg ik nog altijd veel updates van die pagina. Dat is dus echt angstwekkend en beschamend wat je daar allemaal te lezen krijgt. Inderdaad, die bespelen het publiek op een magistrale wijze.
Ik vermoed dat ik de Tom in kwestie ben? Sorry Frans om je te laten delen in de bagger die daar geplaatst wordt. Ik veronderstel dat ik die pagina al lang geblocked heb.

Maar to the point, klikken en afgunst viert hoog tij, ik kan snappen dat mensen daardoor soms hun geduld wel eens een keertje verliezen.

En @blackbert, dat verhaal van het spuwen op die ene vrouw, wat natuurlijk héél erg is en echt niet kan, dat was natuurlijk ook weer een mooie afleiding waardoor die idioot in Engeland zijn eigen blunders weer eens kon verbergen. De media hoort natuurlijk liever een simpel verhaal van een stoute meneer die spuwt op een madam. Maar of die misschien door het spuwen maar mogelijk ook door de werkomstandigheden bij de geprivatiseerde Britse spoorwegen of gewoon op een andere manier besmet geraakt is , wordt er niet bij gezegd. Het aantal doden door het falend beleid van een clown die zich P.M. noemt, ligt vermoedelijk véél hoger maar dat kan je niet met 1 grote titel en een spectaculaire foto op de voorpagina's brengen waardoor dat voor bepaalde media niet interessant is. En als die clown, zoals de meeste illusionisten roept: 'kijk daar', dan trappen de media daar met open ogen in en kijken ze mooi in de richting dat de clown wilt dat ze kijken.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by F M »

En toch heeft ook het klikverhaal een andere kant.
'Mensen verklikken' heeft een hele vieze smaak. Anderzijds is wegkijken van problemen ook verwerpelijk. Als je anderen dingen ziet doen die schadelijk zijn voor anderen, wat doe je dan? Dat kan gaan van 6 mensen in een tuin die aan het BBQen zijn in volle lockdown, over een groep tieners die een mens aan het treiteren zijn, tot iemand echt fysiek bestookt zien worden.

Waar grijp je in? Waar laat je begaan? Het is een dunne lijn, en je weet niet goed waar je die moet trekken. :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by Droopy »

Zit ik hier een heel epistel te schrijven over illegale tweedeverblijvers en nu zie ik net dat het niet meer illegaal is. :lol:

Nu, ik denk wel dat er veel zullen verschieten, de winkels en supermarkten zijn open aan de zee maar daar moet je je ook aan de social distancing regels houden en zonder horeca, waaronder ook de strandbars, is het hier een saaie boel.
Het zou best kunnen dat er veel zullen ontgoocheld zijn. :|

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by Muug »

F M wrote: 20 May 2020 14:27Het is een dunne lijn, en je weet niet goed waar je die moet trekken. :dontknow:
Het is volgens mij niet altijd een dunne lijn FM, maar een goeie dikke die duidelijk getrokken kan worden.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by Muug »

Droopy wrote: 20 May 2020 15:11 Zit ik hier een heel epistel te schrijven over illegale tweedeverblijvers en nu zie ik net dat het niet meer illegaal is. :lol:

Nu, ik denk wel dat er veel zullen verschieten, de winkels en supermarkten zijn open aan de zee maar daar moet je je ook aan de social distancing regels houden en zonder horeca, waaronder ook de strandbars, is het hier een saaie boel.
Het zou best kunnen dat er veel zullen ontgoocheld zijn. :|
Wij zijn zondag voor de eerste keer in maanden naar de kust gegaan, mensen bezocht die weer bezocht mochten worden, en uit paranoia zijn we zelfs niet binnen geweest, we hebben gewoon lekker buiten afgesproken. Toch wel fijn zo weinig volk overal. OK, geen horeca misschien, maar alle andere winkels zijn wel open, en ijsjes en wafels kan je ook overal vinden. Dus er zijn wel degelijk genoeg zaken open om de gulzige 2dekustverblijvers te verzadigen. En 's avonds lekker zonder file naar huis, zalig. Momenten om te koesteren. 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by Blackbert »

Ik heb ook eens de politie gebeld. Omdat er ene zondagochtend vroeg, redelijk onder invloed, van elke geparkeerde auto de spiegel eraf wilde.
Ik heb nog nooit de politie gebeld omdat ik op zondag een grasmachine hoorde.
We zijn, als werknemers bij een aannemer, ooit eens gecontroleerd door de politie terwijl we bij een farmabedrijf op zaterdag ons werk deden. Op maandag heeft daar ene efkes mogen uitleggen waarom hij die gebeld had.

Maar aan de andere kant, als we echt in een politiestaat leefden hadden we nu allemaal een app op de gsm.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by Muug »

een klikstaat it is, then. Een land waar GDPR regeert en privacy heilig is, een land vol camera's die u zien, u volgen, in uw belastingen en boetes snuffelen, mensen die u verklikken...

User avatar
tandwieleke.
Posts: 35
Joined: 31 Mar 2016 03:53

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by tandwieleke. »

Het is tot een 'ieder voor zich' staat geworden. Ikke, ikke en nog eens ikke.
We gunnen onze buren het zonlicht niet meer.
In deze barre corona tijden, applaudisseren voor de zorgverstrekkers om 20h om te tonen dat we solidair zijn, maar verontwaardigd snuiven en grollen, als ze eens voor kruipen aan de Colruyt.
Kappers en garagisten, die iets bijvragen, voor Corona bescherming, op de limiet oké, maar als een arts, tandarts iets bij vraagt, zijn het plots poenscheppers, die deze supplementen best wel kunnen dragen.
De logica is mi. wel ver zoek.
Een beetje menselijke solidariteit zou best wel eens welkom zijn.

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by Droopy »

https://www.motoren-toerisme.be/nieuws/ ... Wcg1cKvRZg :o
Niet echt politiestaat maar ik wist niet goed waar ik het kon posten.
Lijkt mij niet echt slim want zo'n moto valt op omdat je die niet veel ziet.
In Oostende hebben ze jarenlang een annonieme doorsnee lichtgrijze bmw moto gehad. Die viel niet op en was een stuk
efficienter.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by Tom Thumper »

Droopy wrote: 15 Jun 2020 13:24 https://www.motoren-toerisme.be/nieuws/ ... Wcg1cKvRZg :o
Niet echt politiestaat maar ik wist niet goed waar ik het kon posten.
Lijkt mij niet echt slim want zo'n moto valt op omdat je die niet veel ziet.
In Oostende hebben ze jarenlang een annonieme doorsnee lichtgrijze bmw moto gehad. Die viel niet op en was een stuk
efficienter.
Nu denk niet dat de doorsnee achter het stuur bellende automobilist enig idee heeft welk type moto er in de buurt rijdt. Ik zou het al straf vinden dat ze sowieso opmerken dat er een moto is.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by F M »

En daarbij, een moto maakt toch lawaai? :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by Stefke »

F M wrote: 15 Jun 2020 18:27 En daarbij, een moto maakt toch lawaai? :dontknow:
maar nu komt de sirene beter tot haar recht... :mrgreen:
In St-Niklaas hebben ze al zeker één anonieme FJR1300. Ge moet toch al een beetje kenner zijn om er die uit te halen in het verkeer. 8-)
Dat zo een Zero geen lawaai maakt is wel aardig meegenomen om discreet vaststellingen te doen. Maar dan nag kijkt niet eens de helft van die smartfoongebruikers op als er een moto naast de deur staat... :roll:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Leven we in een politiestaat? Jawel dus

Post by bompa »

Blackbert wrote: 21 May 2020 06:31 Ik heb ook eens de politie gebeld. Omdat er ene zondagochtend vroeg, redelijk onder invloed, van elke geparkeerde auto de spiegel eraf wilde.
Ik heb is een keer naar het politiekantoor gereden (is vlak bij) dat ze is moesten komen kijken hoe die aannemer de asbest golfplaten van het gebouw aan het verwijderen was vlak voor mijn deur, die trok er die af met de kraan en stompte die dan kapot met zijn kraan,kreeg ik daar te horen , ja maar die heeft een vergunning , die mag asbest verwijderen,ik zegde dat kan allemaal goed zijn ,maar die mag dat zo niet verwijderen, dan maar verder gezocht naar die er wel iets over wisten, gebeld en ze zouden den dag nadien wel is komen zien want het was toen al 17 u, Maar die aannemer heeft dat gebouw toch niet verder afgebroken, want er is toen een firma gekomen en die hebben die platen plaat voor plaat verwijdert met hoogtewerker, en die werkmannen waren gekleed in witte overal met kap handschoenen bril en mondmasker ,dat is de enigste keer dat ik naar de politie gegaan ben, maar dat was voor onze gezondheid.

Post Reply