Page 1 of 1

Bio-vuiligheid...

Posted: 21 Jun 2020 18:48
by Raketman
Vandaag werd ik opgebeld door iemand wiens recent gerestaureerd oldtimerke niet meer startte. Na de aflevering was het winter en corona, dus 6 maand stilgestaan aan de batterijlader. Aangezien ik dat zelf gerestaureerd had ben ik maar direct naar daar gegaan. Motor ging rond, sloeg niet aan. Tankdop open...daar kwam ne stank uit, niet normaal :puke:

Dit is dan het resultaat van 6 maand stilstand met moderne euro 95 erin.

Image

Het resultaat van de fantastische biocomponent, die ervoor zorgt dat den binnenkant van uwe carbu verandert in ne plantenbak. Vlotternaald vast, beide sproeiers dicht. De echte miserie is dat dees vuiligheid zich niet zomaar laat verwijderen met wat thinner, zoals dat wel het geval is bij oude naft die jaren staan desintegreren heeft. Zelfs een sessie in het broebelbad bracht nauwelijks resultaat. Uiteindelijk was het een Dremel met een haaks staalborstelke erop dat redding moest brengen. En veel gepeuter met naaltjes en tooltjes allerlei :? . Na montage en verse 98 was hij binnen de seconde aan't draaien.

Kon het mij niet laten om te vragen "En wat hebben we vandaag geleerd ..." :?

Re: Bio-vuiligheid...

Posted: 21 Jun 2020 20:24
by Muug
Er zijn voze filmkes te zien op youtube van mannen die diverse soorten naft maandenlang aan de kant gezet hebben, met in elk potteke diverse stukskes ijzer, aluminium en ander metalig spul.
Kort samengevat: de ouwe getrouwe loodhoudende was op 't eind zo vers en brandbaar als in 't begin en 't ijzer kwam er blakend van gezondheid uit. De moderne bio-ethanol-brol was aggressieve bucht die de metalen aanvrat en rare vorte aanslagen achterliet na opdrogen. :pillepalle:

Re: Bio-vuiligheid...

Posted: 22 Jun 2020 08:02
by Koeno
:shock: wow, op 6 maand tijd??

Wat als ze beslissen om EUR 98 ook zo aan te pakken?
hoe kan je zoiets dan tegengaan?

Mijn CB staat ook soms een tijdje stil, 'k heb geen zin om elke 2-3 maand mijn carbu's te moeten kuisen :p

Re: Bio-vuiligheid...

Posted: 22 Jun 2020 10:31
by Davy78
Koeno wrote: 22 Jun 2020 08:02 Wat als ze beslissen om EUR 98 ook zo aan te pakken?
Was ik mij ook aan het afvragen. Ik tank tegenwoordig enkel 98.

Re: Bio-vuiligheid...

Posted: 22 Jun 2020 10:41
by Blackbert
Als je die hebt, benzinekraan dichtzetten en carbs laten leegdraaien. :ugeek:

Alles wat hier op viertakt draait en veel stilstaat: 98 :evil:

Re: Bio-vuiligheid...

Posted: 22 Jun 2020 10:44
by Koeno
Blackbert wrote: 22 Jun 2020 10:41 Als je die hebt, benzinekraan dichtzetten en carbs laten leegdraaien. :ugeek:

Alles wat hier op viertakt draait en veel stilstaat: 98 :evil:
Is dat voldoende?
ik had mij laten wijsmaken dat ze laten leegdraaien niet voldoende is/was/...

das natuurlijk niet de grootste moeite om hem leeg te laten draaien...

Re: Bio-vuiligheid...

Posted: 22 Jun 2020 11:52
by Muug
Als er gene naft meer inzit, kan die ook niet meer verdampen eh.
Ik tank nog steeds 95, in de voertuigen die regelmatig rijden.
Anders ook 98.

November '19 was hierover al een topic.
Dit was het filmpje dat ik toen postte.
Zet wel uw speakers stiller want die kerel spreekt echt luid. Afin, hij roept eigenlijk.
https://www.youtube.com/watch?feature=y ... vS_D4_lF5U

Re: Bio-vuiligheid...

Posted: 22 Jun 2020 15:39
by petervdc
ik tank enkel nog 98

die in luxemburg wel goedkoper was :-

Re: Bio-vuiligheid...

Posted: 22 Jun 2020 19:46
by Marsman
Raketman wrote: 21 Jun 2020 18:48 Kon het mij niet laten om te vragen "En wat hebben we vandaag geleerd ..." :?
De gretas en andere anunas zullen de fabrikanten eeuwig dankbaar zijn. De nieuwe naft is immers "beter" voor het milieu en al die stinkende vervoermiddelen zullen veel rapper naar de kloten zijn. Twee vliegen in één klap begot.
Dat ge uw voertuig op (on)regelmatige tijden al eens nodig zou kunnen hebben, dat zal dat groene gespuis worst wezen. :lipsrsealed2: :whip: :whip:

Gisteren in la douce France nog een naftepomp gevonden met goeie ouwe 98 (E5) in de aanbieding. En of het een aanbieding was: die stond zelfs 0.030ct per liter goedkoper dan de 95-bucht (E10). :P :thumbsup:

Re: Bio-vuiligheid...

Posted: 22 Jun 2020 20:25
by robman
mannekes ,

95 is bucht !


98 ...ook !


In allebei zit er tegenwoordig veel rommel

Wat ik zie op de fabriek ...wat ' financieel aantrekkelijke crude ' aanricht ...... :o

In 95 veel bio bucht :?
In 98 zit veel ijzer in zelle :shock:


Eindconclusie : VEEL RIJDEN !!

Re: Bio-vuiligheid...

Posted: 25 Jun 2020 11:05
by Marsman
voila: https://www.hln.be/auto/hoelang-blijft- ... ~adf45367/

tussen de lijntjes kan je lezen dat ze zelf toegeven dat hun bio-vuiligheid niet deugt
:thumbsdown:

Re: Bio-vuiligheid...

Posted: 25 Jun 2020 12:06
by duibhce Kaelann
Marsman wrote: 22 Jun 2020 19:46 De gretas en andere anunas zullen de fabrikanten eeuwig dankbaar zijn. De nieuwe naft is immers "beter" voor het milieu en al die stinkende vervoermiddelen zullen veel rapper naar de kloten zijn.
Ik denk dat ge moeite gaat moeten doen om gretas en anunas te vinden die voorstander zijn van de "bio"-additieven in benzine en diesel. Want het blijft natuurlijk een maatregel om de industrie waartegen ze strijden in stand te houden.
Het is eerder een verhaal van politiekers die een "groene" pluim op hun hoed willen steken zonder echt efficiënte, maar onpopulaire maatregelen te moeten nemen.

Re: Bio-vuiligheid...

Posted: 25 Jun 2020 12:44
by bompa
Verleden jaar had mijne Suzuki bandit 3 maanden stil gestaan omdat ik niet meer zoveel reed , maar ook omdat ik regelmatig den Ten . nam ,de suzuki was weg gezet en reed normaal,maar na drie maanden hem terug gestart ,hij starte nog wel, reed nog wel, maar elke keer tijdens het afdraaien moest ik de choke opzetten of hij viel stil,nadien altijd 98 getankt