ergernissen met de auto

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
User avatar
Muug
Posts: 11800
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ergernissen met de auto

Post by Muug »

a dan hebt gij chance gehad eh Jopet :-)
Maar wie een auto koopt van 1500 € heeft geen omnium nodig. ;-)
En als die perte total is dan is de eigenaar maar 1500€ kwijt.

Het is wel een sterk verhaal waarin maar weer blijkt dat een dashcam meer en meer aan belang wint. :?

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: ergernissen met de auto

Post by Droopy »

Bij wrote: 21 Oct 2020 12:13 Dan naar de verzekering ne nieuwe auto dus omnium verzekering... en dan beginnen ze met courante bestuurder en als dat dan iemand is die pas in rijbewijs heeft komt ge op een premie van rond de 2500€.... :peepwall:

Inschrijven als tweede wagen met de sporadische bestuurder van -26 jaar erbij vermeld. ;)
Realistisch in ons geval want wij rijden er ook nog mee en met zo een iets duurdere premie te betalen ben je wettelijk in orde. :)

Maar het zal geen nieuwe wagen worden, morgen afspraak bij onze vaste garagist, die heeft iets staan dat ons zou kunnen interesseren.
Ook zo'n vierkante praktische compacte doos op vier wielen van 11 jaar maar met weinig km's. Ik ben benieuwd. :grin:

User avatar
den Bullet
Posts: 1478
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: ergernissen met de auto

Post by den Bullet »

Droopy wrote: 21 Oct 2020 17:17 ...
Ook zo'n vierkante praktische compacte doos op vier wielen van 11 jaar maar met weinig km's. Ik ben benieuwd. :grin:
Euronorm hoeveel, kwestie van u nog overal te kunnen bewegen?

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: ergernissen met de auto

Post by Droopy »

den Bullet wrote: 21 Oct 2020 18:14

Euronorm hoeveel, kwestie van u nog overal te kunnen bewegen?
Benzine euronorm 4, daar zijn we nog een tijdje gerust mee.

User avatar
Blackbert
Posts: 3462
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: ergernissen met de auto

Post by Blackbert »

Verse gevaren op de baan? Een ouwe voituur.
De oudste heef het geleerd in een Polo van 500€ met veel ervaring. Na 2 jaar is die overleden aan een koppakking. Opgehaald door een knutselaar die er nog wat centen voor gaf ook. Opgevolgd door een Clio van 1200€ waarvan ik de krukassensor vervangen heb om stilvallen op te lossen. Rijden maar. Tot die in de gracht stond. Beide op onze kosten, met de afspraak 'potje breken ...'
Nu heeft ze een zelf betaalde Sandero van 4500€, die door Corona niet zoveel beweegt als voorzien was.
De jongste heeft net zijn rijbewijs gehaald. Beschikt over een Rio van 500€. Kost ook geen geld als daar kreukels in komen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: ergernissen met de auto

Post by Droopy »

Het is de gulden middenweg geworden. :)
Een Citroën c3 Picasso, elf jaar oud maar slechts 63000km op de teller (met Citroën onderhoudsboekje erbij) en vermoedelijk altijd binnen gestaan. Een jaar verplichte garantie erbij en €50 korting voor de oude wagen. :whistling:
Hier en daar wat parkeerblikschade maar dat lappen ze nog op. (Vandaar dat hij nog niet op zijn website stond omdat dit de meeste kopers afschrikt) .
Het design van die wagen is simpel, voor de ene een mottige vierkante camionette -achtige koekdoos, voor de ander een zeer praktisch eigenzinnig wagentje.😉

Jopet
Posts: 829
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: ergernissen met de auto

Post by Jopet »

Droopy wrote: 21 Oct 2020 17:17
Inschrijven als tweede wagen met de sporadische bestuurder van -26 jaar erbij vermeld. ;)
Realistisch in ons geval want wij rijden er ook nog mee en met zo een iets duurdere premie te betalen ben je wettelijk in orde. :)
En toch moet je met de term sporadisch zeer goed opletten, bijvoorbeeld 2 x per week naar de manege rijden om paard te rijden is niet sporadisch of occasioneel met een auto rijden. Al gebruik je de auto buiten die 2 X de rest van de week niet, wordt dit bij verzekeringen wel degelijk beschouwd als zijnde regelmatig.... Sporadisch of occasioneel is dus eigenlijk wanneer je iets met de auto onregelmatig doet en zelden. Dus ook naar school of werk rijden zal nooit aanvaard worden als sporadisch tenzij je bvb kan bewijzen dat ze anders met het openbaar vervoer gaan en nu is er toevallig vandaag staking van het openbaar vervoer....

Even opgezocht en volgende gevonden;

De gouden regel die wij aanbevelen is: als je in een halfjaar de auto minstens vijf keer gebruikt, breng je de verzekeraar op de hoogte van een occasionele bestuurder. Vier keer op een maand, of gemiddeld één keer per week, en je brengt de nieuwe chauffeur in als een regelmatige.

Voornaamste of hoofdbestuurder: de voornaamste bestuurder is de bestuurder die het voertuig het meest gebruikt. Indien er twijfel is tussen ‘de tijd achter het stuur’ en ‘het aantal afgelegde km’, is het in het algemene ‘de tijd achter het stuur’ die bepalend is.

Gewone of regelmatige bestuurder: een gewone bestuurder is een bestuurder die regelmatig rijdt met het aangeduide voertuig zonder er de voornaamste bestuurder van te zijn. ‘Regelmatig’ interpreteren we als minimaal eenmaal per week. Indien deze persoon een jongere is kan u deze beter laten opnemen in de verzekeringspolis als bijkomende bestuurder.

De occasionele bestuurder is diegene die de auto maar af en toe gebruikt en vooral op onregelmatige basis.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2922
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: ergernissen met de auto

Post by duibhce Kaelann »

Jopet wrote: 23 Oct 2020 00:38 Sporadisch of occasioneel is dus eigenlijk wanneer je iets met de auto onregelmatig doet en zelden. Dus ook naar school of werk rijden zal nooit aanvaard worden als sporadisch tenzij je bvb kan bewijzen dat ze anders met het openbaar vervoer gaan en nu is er toevallig vandaag staking van het openbaar vervoer....
Als dat altijd gebeurt wanneer het openbaar vervoer staakt dan is dat automatisch regelmatig :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: ergernissen met de auto

Post by Droopy »

Jopet wrote: 23 Oct 2020 00:38

En toch moet je met de term sporadisch zeer goed opletten, bijvoorbeeld 2 x per week naar de manege rijden om paard te rijden is niet sporadisch of occasioneel met een auto rijden. Al gebruik je de auto buiten die 2 X de rest van de week niet, wordt dit bij verzekeringen wel degelijk beschouwd als zijnde regelmatig.... Sporadisch of occasioneel is dus eigenlijk wanneer je iets met de auto onregelmatig doet en zelden. Dus ook naar school of werk rijden zal nooit aanvaard worden als sporadisch tenzij je bvb kan bewijzen dat ze anders met het openbaar vervoer gaan en nu is er toevallig vandaag staking van het openbaar vervoer....
Goede tips Jopet. :thumbsup:

Om die reden zijn we ook met al onze verzekeringen aan het verhuizen, we betalen naargelang de wagen evenveel of minder als vroeger maar zijn nu beter verzekerd.
Het loont dus wel degelijk de moeite om na enkele jaren verzekeringen na te kijken en aan te passen aan je huidige behoeften. (en helaas er is bij elke maatschappij wel iets en het zijn geen liefdadigheidsinstellingen)



Uw Autoverzekering van Ethias dekt automatisch alle bestuurders van de wagen die in het bezit zijn van een geldig rijbewijs!


Er is wel een uitzondering wat betreft bestuurders jonger dan 26 jaar.
We maken een onderscheid tussen jongeren die af en toe rijden en jongeren die dagelijks rijden.


Een jongere < 26 jaar rijdt af en toe.
Verwittig ons dat deze bestuurder geregeld met de wagen rijdt. Je dient ons een bewijs van zijn rijbewijs toe te sturen.

Bijgevolg wordt uw tarief aangepast, dit betekent een verhoging van 15% op uw BA verzekering.
Wanneer deze jongere niet in de polis is vermeld en een ongeval veroorzaakt, geldt er steeds een vrijstelling van € 800.
Wanneer een bestuurder jonger dan 26 jaar, die wel in de polis is vermeld, een ongeval krijgt tijdens het weekend of op feestdagen zal er een vrijstelling van € 500 gelden.


Een jongere < 26 jaar rijdt dagelijks.
Als de jongere dagelijks met uw wagen rijdt dient hij/zij een verzekering op eigen naam te nemen.
Het tarief en de bonus-malus worden herberekend in functie van zijn leeftijd.
Zoals u weet liggen de tarieven voor jongeren hoger.

Goed nieuws.
Bij Ethias weten we dat jongeren moeilijk een interessante verzekering kunnen bekomen omwille van het feit dat ze gezien worden als een risicogroep.
Om die reden hebben wij een verzekering ontwikkeld die beantwoordt aan de noden van de jongeren en die betaalbaar blijft!


Onze dochter heeft voor haar eigen wagen een young drivers verzekering en staat bij onze wagen vermeld als sporadische bestuurder, onze zoon mag zelfs niet met de wagen van zijn zus rijden want anders is zij haar young drivers voordelen kwijt en ik ken onze dochter "he shall not pass"; :P

Ik mag wel met haar wagen rijden, van thuis naar de benzinepomp en terug. :lol:
duibhce Kaelann wrote: 23 Oct 2020 08:08
Jopet wrote: 23 Oct 2020 00:38 Sporadisch of occasioneel is dus eigenlijk wanneer je iets met de auto onregelmatig doet en zelden. Dus ook naar school of werk rijden zal nooit aanvaard worden als sporadisch tenzij je bvb kan bewijzen dat ze anders met het openbaar vervoer gaan en nu is er toevallig vandaag staking van het openbaar vervoer....
Als dat altijd gebeurt wanneer het openbaar vervoer staakt dan is dat automatisch regelmatig :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: :lol:

Jopet
Posts: 829
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: ergernissen met de auto

Post by Jopet »

duibhce Kaelann wrote: 23 Oct 2020 08:08 Als dat altijd gebeurt wanneer het openbaar vervoer staakt dan is dat automatisch regelmatig :mrgreen:
'K zat achteraf eigenlijk hetzelfde te denken duidhce, was misschien niet het beste voorbeeld :lol: :lol: :lol:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Stefke
Posts: 2923
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: ergernissen met de auto

Post by Stefke »

misschien nog wel mijn grootste ergernis mat de auto; naar de keuring gaan... :veryangry: Maar bon, 't is op afspraak nu, op 20 minuten binnen en buiten. Alez, ge moogt niet meer mee binnen. Zo moet ge ook niet meer zien hoe ze 'm verkrachten bij de ophangingstest of roettest. :furious3: Ik heb ze daar wel nog nooit zo hard zien werken. 8-) Ook gezien dat ik afgelopen jaar toch de volle 2900km met de auto gereden heb... 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3462
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: ergernissen met de auto

Post by Blackbert »

Mogen die blijven werken, de keuring? Ik zou ook dringend een afspraak of 2 moeten vastleggen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2923
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: ergernissen met de auto

Post by Stefke »

Blackbert wrote: 30 Oct 2020 22:13 Mogen die blijven werken, de keuring? Ik zou ook dringend een afspraak of 2 moeten vastleggen.
Ik denk dat wel dat die zullen verder doen. Of ik mag verder doen weet ik niet, ze zijn momenteel aan't overleggen op't kabinet. :dontknow:
Edit: Keuringen blijven gewoon open.

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: ergernissen met de auto

Post by Droopy »

Stefke wrote: 31 Oct 2020 10:36
Blackbert wrote: 30 Oct 2020 22:13 Mogen die blijven werken, de keuring? Ik zou ook dringend een afspraak of 2 moeten vastleggen.
Ik denk dat wel dat die zullen verder doen. Of ik mag verder doen weet ik niet, ze zijn momenteel aan't overleggen op't kabinet. :dontknow:
Edit: Keuringen blijven gewoon open.
@ Stefke : :? https://www.km.be/corona-rijbewijs

@ Blackbert: https://www.km.be/corona-autokeuring :)

User avatar
Stefke
Posts: 2923
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: ergernissen met de auto

Post by Stefke »

yep, ik weet sinds 14u vanmiddag dat ik mij tot 13 december met andere dingen kan bezighouden... 8-) Dubbel gevoel, bijzonder jammer voor de klanten. Maar ook niet houdbaar wat betreft veiligheidsmaatregelen.... :( En een berg extra werk voor de planning...

User avatar
Muug
Posts: 11800
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ergernissen met de auto

Post by Muug »

Mét behoud van loon hoop ik voor u.

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: ergernissen met de auto

Post by Raketman »

Natuurlijk niet...tijdelijke werkloosheid met behoud van ongeveer 70% van het loon gebaseerd op uw contractuele uren.

Ik lig er niet wakker van...er zal hier dus wat harder en meer gerestaureerd worden 8-) .
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2923
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: ergernissen met de auto

Post by Stefke »

Muug wrote: 02 Nov 2020 11:02 Mét behoud van loon hoop ik voor u.
Sinterklaas bestaat niet zenne. Ik weet wel wie weer de zwarte piet zal zijn... :roll:

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: ergernissen met de auto

Post by Droopy »

Verzekeringen en logica. :roll:

we hebben een pechbijstandverzekering, voor onze wagen die nu perte-total is was de kost als bijkomend voertuig €50 per jaar.
De dertien jaar oude stoomketel met 152.000 km wordt dus vervangen door een betrouwbare Jap van tien jaar en (zeer belangrijk) twee maand oud met amper 36.000 km op de teller. :)
Die km's kloppen als een bus want we kennen de vorige eigenares en het onderhoudsboekje zit erbij als bewijs.

De Jap mag niet in de pechbijstandverzekering worden opgenomen want hij is ouder dan tien jaar bij aanvraag tot verzekeren. :cry:

Er zijn alternatieven bij andere verzekeraars. ;)

User avatar
F M
Posts: 5064
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: ergernissen met de auto

Post by F M »

Klopt. Hadden wij ook voor. Voor een auto ouder dan 10 jaar geeft de verzekering geen bijstandsverzekering meer.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply