ABS Remmen & Hydraulische koppeling
ABS Remmen & Hydraulische koppeling
Hoi Hoi
Met het winterseizoen in aantocht is het tijd om enkele motoren wat TLC te geven...
1tje daarvan heeft ABS & hydraulische koppeling, beide DOT 4 vloeistof (en volgens mij is DOT 4 vloeistof hetzelfde voor de remmen als voor de koppeling, juist?)
Kameraad van mij heeft zo'n brake-bleeder-ding, waardoor het vervangen poepsimpel is...
Hij sluit dat aan op de ontluchtingsnippel van de klauw en zuigt de vloeistof erdoor (terwijl vanboven iemand nieuwe vloeistof er bij giet zodat het reservoir niet leeg komt te staan).
Op die manier moet je niet meer ontluchten...
Maar werkt dat op een zelfde manier bij een motor met ABS?
En.... werkt dat hetzelfde voor de hydraulische koppeling? 'k Heb al gezien dat die ook gewoon een ontluchtingsnippeltje heeft, dus het lijkt mij zelfde procedure te zijn?
Met het winterseizoen in aantocht is het tijd om enkele motoren wat TLC te geven...
1tje daarvan heeft ABS & hydraulische koppeling, beide DOT 4 vloeistof (en volgens mij is DOT 4 vloeistof hetzelfde voor de remmen als voor de koppeling, juist?)
Kameraad van mij heeft zo'n brake-bleeder-ding, waardoor het vervangen poepsimpel is...
Hij sluit dat aan op de ontluchtingsnippel van de klauw en zuigt de vloeistof erdoor (terwijl vanboven iemand nieuwe vloeistof er bij giet zodat het reservoir niet leeg komt te staan).
Op die manier moet je niet meer ontluchten...
Maar werkt dat op een zelfde manier bij een motor met ABS?
En.... werkt dat hetzelfde voor de hydraulische koppeling? 'k Heb al gezien dat die ook gewoon een ontluchtingsnippeltje heeft, dus het lijkt mij zelfde procedure te zijn?
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
hydraulische koppeling --> ja.
ABS --> best efkes een procedure opzoeken hoe het moet. Je remleidingen vertrekken immers naar de ABS-module, en vandaar vertrekken remleidingen naar de remklauwen. Toch best effe de correcte procedure opzoeken voor je specifieke moto.
edit: ik heb efkes (vijf minuten?) gezocht op internet maar vind voorlopig enkel tegenstrijdige berichten. Er zijn er bvb die beweren dat het leegzuigen problemen kan geven in de abs-units. Goed te onderzoeken dus.
ABS --> best efkes een procedure opzoeken hoe het moet. Je remleidingen vertrekken immers naar de ABS-module, en vandaar vertrekken remleidingen naar de remklauwen. Toch best effe de correcte procedure opzoeken voor je specifieke moto.
edit: ik heb efkes (vijf minuten?) gezocht op internet maar vind voorlopig enkel tegenstrijdige berichten. Er zijn er bvb die beweren dat het leegzuigen problemen kan geven in de abs-units. Goed te onderzoeken dus.
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
Ondertussen gevonden hoe het moet.
1: links voor bleeden
2: rechts voor (bovenste ontluchtingsnippel) bleeden.
3: rechts voor (onderste ontluchtingsnippel) bleeden (is namelijk een Combined Brake System, waar rempedaal ook de voorrem beroert).
4: links achter bleeden
van abs moet er blijkbaar niet veel aangetrokken worden...
alleh da's een taakje voor tijdens de volgende nog strengere lockdown
1: links voor bleeden
2: rechts voor (bovenste ontluchtingsnippel) bleeden.
3: rechts voor (onderste ontluchtingsnippel) bleeden (is namelijk een Combined Brake System, waar rempedaal ook de voorrem beroert).
4: links achter bleeden
van abs moet er blijkbaar niet veel aangetrokken worden...
alleh da's een taakje voor tijdens de volgende nog strengere lockdown
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
Een ABS module moet mee gepurged worden. Gewoon met een ontluchter doet ge enkel het open circuit van de module, maar niet het gesloten circuit. In feite moet ge dan de diagnose software van de fabrikant hebben die een reinigingsprogramma heeft voor het ABS-systeem, waarbij ge met het contact aan de ABS-module laat pulseren zodat daar ook nieuwe remvloeistof in gaat en dit apart voor de voor-en achterrem. Na die procedure moet er in theorie nogmaals ververst worden omdat de vervuilde remvloeistof van het gesloten circuit nu in het open circuit zit.
Indien ge geen software ter beschikking hebt kunt ge daar indien nodig rondzeilen door met de moto vlak na elkaar een aantal (minstens 5-6) ABS-remmingen te gaan doen op de baan, en dan opnieuw te gaan verversen.
De reden waarom ge al wel eens hoort dat de ABS module niet belangrijk is, is omdat velen gewoon niet weten wat ze ermee aanmoeten . Als ge regelmatig nekeer in den ABS hangt dan geraakt die oude vloeistof daar ook wel uit, maar als uw ABS nog nooit gewerkt heeft en nog nooit gespoeld geweest is dan komen de interne kleppen ervan gewoon volledig vast te zitten. Daar komt doorgaans geen foutmelding bij te pas (veel ABS systemen hebben nog steeds geen zelfdiagnose bij het begin van een rit buiten de test van de wielsensoren), maar den eerste keer dat ge het ABS dan eens nodig hebt gebeurt er niks. Dat het foutlampje dan pas zal branden als de moto tegen de grond ligt helpt ook niet veel meer.
Indien ge geen software ter beschikking hebt kunt ge daar indien nodig rondzeilen door met de moto vlak na elkaar een aantal (minstens 5-6) ABS-remmingen te gaan doen op de baan, en dan opnieuw te gaan verversen.
De reden waarom ge al wel eens hoort dat de ABS module niet belangrijk is, is omdat velen gewoon niet weten wat ze ermee aanmoeten . Als ge regelmatig nekeer in den ABS hangt dan geraakt die oude vloeistof daar ook wel uit, maar als uw ABS nog nooit gewerkt heeft en nog nooit gespoeld geweest is dan komen de interne kleppen ervan gewoon volledig vast te zitten. Daar komt doorgaans geen foutmelding bij te pas (veel ABS systemen hebben nog steeds geen zelfdiagnose bij het begin van een rit buiten de test van de wielsensoren), maar den eerste keer dat ge het ABS dan eens nodig hebt gebeurt er niks. Dat het foutlampje dan pas zal branden als de moto tegen de grond ligt helpt ook niet veel meer.
Nil volentibus arduum
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
Wow, da's weer een gans ander verhaal...
Merci daarvoor!
Hoe graag ik ondertussen dingen zelf doe, veiligheid staat altijd op de eerste plaats.
Dan zal ik toch eens bij de garagist moeten passeren.
Jammer maar helaas...
Merci daarvoor!
Hoe graag ik ondertussen dingen zelf doe, veiligheid staat altijd op de eerste plaats.
Dan zal ik toch eens bij de garagist moeten passeren.
Jammer maar helaas...
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
Hoe? Bedoel je nu dat die betweters op Youtube het soms niet zo goed weten? Dat kan toch niet!Raketman wrote: ↑18 Dec 2020 12:07 Een ABS module moet mee gepurged worden. Gewoon met een ontluchter doet ge enkel het open circuit van de module, maar niet het gesloten circuit. In feite moet ge dan de diagnose software van de fabrikant hebben die een reinigingsprogramma heeft voor het ABS-systeem, waarbij ge met het contact aan de ABS-module laat pulseren zodat daar ook nieuwe remvloeistof in gaat en dit apart voor de voor-en achterrem. Na die procedure moet er in theorie nogmaals ververst worden omdat de vervuilde remvloeistof van het gesloten circuit nu in het open circuit zit.
Indien ge geen software ter beschikking hebt kunt ge daar indien nodig rondzeilen door met de moto vlak na elkaar een aantal (minstens 5-6) ABS-remmingen te gaan doen op de baan, en dan opnieuw te gaan verversen.
De reden waarom ge al wel eens hoort dat de ABS module niet belangrijk is, is omdat velen gewoon niet weten wat ze ermee aanmoeten . Als ge regelmatig nekeer in den ABS hangt dan geraakt die oude vloeistof daar ook wel uit, maar als uw ABS nog nooit gewerkt heeft en nog nooit gespoeld geweest is dan komen de interne kleppen ervan gewoon volledig vast te zitten. Daar komt doorgaans geen foutmelding bij te pas (veel ABS systemen hebben nog steeds geen zelfdiagnose bij het begin van een rit buiten de test van de wielsensoren), maar den eerste keer dat ge het ABS dan eens nodig hebt gebeurt er niks. Dat het foutlampje dan pas zal branden als de moto tegen de grond ligt helpt ook niet veel meer.
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
Weet je dat ik in mijn leven nog maar 1 keer tot in abs geremd heb?
ondertussen 5 jaar geleden vermoed ik...
ik durf dat niet
Neejah, das iets dat ik graag doe als het wat warmer en droger is...
maar in dit weer? lijkt mij dat spannender om één of andere reden...
ondertussen 5 jaar geleden vermoed ik...
ik durf dat niet
Neejah, das iets dat ik graag doe als het wat warmer en droger is...
maar in dit weer? lijkt mij dat spannender om één of andere reden...
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
Want het foutlampje zou wel eens kunnen beginnen branden als je op het wegdek ligt ?
I understand...
I am confused. Oh no, maybe not!
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1238
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
Je zal al wel vaker in het regelbereik gezeten hebben, maar merkte je het niet eens.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2924
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
Op de Terra is dat een van de weinige zaken die naast het gewoon uitlezen en resetten van foutcodes en het updaten van de onderhoudsteller wél volledig werkte met de GS911: de purge-cyclus van het ABS systeem laten draaien.
Voor de T7 ben ik nog aan het kijken welke ODBII-lezer ik me ga aanschaffen en welke bijhorende apps dat ook ondersteunen. Maar vaker dan niet zijn die zaken enkel ondersteund via de speciale software van de fabrikant. Een toertje doen en een paar keer in de ABS trekken is dan inderdaad de gemakkelijkste oplossing. Dat gaat zelfs gemakkelijker zijn bij deze temperaturen dan bij zomerweer
Op sommige modellen zijn er ook nog truuken van de foor door 12V op de juiste contacten te zetten, maar daar heb ik me zelf nog niet aan gewaagd.
Voor de T7 ben ik nog aan het kijken welke ODBII-lezer ik me ga aanschaffen en welke bijhorende apps dat ook ondersteunen. Maar vaker dan niet zijn die zaken enkel ondersteund via de speciale software van de fabrikant. Een toertje doen en een paar keer in de ABS trekken is dan inderdaad de gemakkelijkste oplossing. Dat gaat zelfs gemakkelijker zijn bij deze temperaturen dan bij zomerweer
Op sommige modellen zijn er ook nog truuken van de foor door 12V op de juiste contacten te zetten, maar daar heb ik me zelf nog niet aan gewaagd.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
Zoals duib zegt, het gaat veel gemakkelijker met deze temperaturen. En ge moet dat leren vertrouwen. De eerste keren met de achterrem, daarna een tiende van een seconde met de voorrem, dan een halve, dan een hele. Tot ge dat durft tot ge stilstaat. Denk eraan: altijd goed ver voor u kijken.
En als ge niet durft omdat ge het niet vertrouwt, tja, jongens, leer eens wat hebben in technologie! Anders moet ge weer moto's kopen zonder ABS
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
ik koop geen moto's meer....
Ze slagen mij hier thuis dood....
Misschien moet ik op dat vlak nog iets bekennen...
Alleszins, ik durf niet keihard meer remmen sinds de circuitval...
(al moet ik dat in perspectief plaatsen natuurlijk, want zelfs met de CBR op circuit al hard moeten remmen in augustus)...
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
Ge zoekt een goed nat en vettig wegdek, trekt op naar 70 km/h en ge nijpt uw hendel in 1 snok, zonder loslaten, tot tegen het handvat totdat ge stilstaat. Niet meer, niet minder. Niks aan uw zithouding veranderen, uw gewicht niet op uw stuur smijten en gewoon voor u uit blijven kijken. Idem voor de achterrem, juist rekening houden dat uwe remafstand bij ABS remming op het achterwiel alleen wel eens heel groot zou kunnen zijn.
Als ge twijfelt of het ABS systeem nog zou werken begint ge eerst eens met de achterrem aan een lagere snelheid.
Als ge twijfelt of het ABS systeem nog zou werken begint ge eerst eens met de achterrem aan een lagere snelheid.
Nil volentibus arduum
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
Koeno, laat maar weten wanneer ik uw ABS eens in gang moet steken
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
't zal misschien toch niet nodig zijn...
Ik krijg eerstdaags een werkplaatshandboek doorgestuurd van iemand...
Die wist te vertellen dat daarin niets verteld wordt over het in gang zetten van de abs pomp bij dit model...
ik hoop dat zo'n werkplaatshandboek wel te vertrouwen is?
@Muug ge moogt gij altijd den abs eens in gang steken nadat ge uwen KTM als onderpand hebt afgezet
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
Jong, ik heb daar geen vliegveld voor nodig hoor Uw straat is daarvoor goed genoeg, ik doe dat gewoon voor uw deur.
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
Onbetrouwbaar is een groot woord, maar daar staan heel veel dingen ook gewoon NIET in...Haynes zijn nog de beste wat betreft juiste informatie, Clymer moet ge soms serieus mee opletten. Daar heb ik bvb bij BMW ooit al radicaal foute dingen weten instaan. En wat ze vantegenwoordig ook graag doen is hun boeken volzetten met verwijzingen :"tot hier moogt ge sleutelen maar als er dan nog iets mis is gelieve U naar de dichtsbijzijnde dealer te begeven."Koeno wrote: ↑18 Dec 2020 21:52 't zal misschien toch niet nodig zijn...
Ik krijg eerstdaags een werkplaatshandboek doorgestuurd van iemand...
Die wist te vertellen dat daarin niets verteld wordt over het in gang zetten van de abs pomp bij dit model...
ik hoop dat zo'n werkplaatshandboek wel te vertrouwen is?
In de Clymer van de Porsche (dat boek is toch al een paar tientallen jaren oud) is dat al niet anders. Nergens wordt het interne van de brandstofverdeler beschreven, of de warm-up regulator. Dat zijn toch wel dingen die heel vaak kapot gaan na lange stilstand. Het enige wat ge dan krijgt is een zinneke zoals hierboven, of de melding dat ge dan maar een nieuw onderdeel moet kopen. Terwijl die onderdelen reviseerbaar zijn. Ik heb ook nog nooit één enkele motorfiets manual gezien waar correct beschreven wordt hoe ge een ABS-unit moet behandelen. Da's uitleg die ge krijgt als gecertifieerd technieker op merkspecifieke cursussen, of via software die enkel bij nen officiële dealer te verkrijgen is. Het feit al dat Duib zijn ABS van zijnen Terra kan aanspreken via generische software (hoewel GS911 officieel van BMW is) is eigenlijk een half mirakel. ABS-modules zijn zelfs binnen een merk zelden tot nooit reviseerbaar, enkel vervangbaar als geheel.
Nil volentibus arduum
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
Dát heb ik ook al gelezen in mijn zoektocht om Koeno te helpen...de grootste geheimen staan er dus niet in.Raketman wrote: ↑19 Dec 2020 11:07Onbetrouwbaar is een groot woord, maar daar staan heel veel dingen ook gewoon NIET in............. wat ze vantegenwoordig ook graag doen is hun boeken volzetten met verwijzingen :"tot hier moogt ge sleutelen maar als er dan nog iets mis is gelieve U naar de dichtsbijzijnde dealer te begeven."Koeno wrote: ↑18 Dec 2020 21:52 't zal misschien toch niet nodig zijn...
Ik krijg eerstdaags een werkplaatshandboek doorgestuurd van iemand...
Die wist te vertellen dat daarin niets verteld wordt over het in gang zetten van de abs pomp bij dit model...
ik hoop dat zo'n werkplaatshandboek wel te vertrouwen is?
Re: ABS Remmen & Hydraulische koppeling
Bij deze de wphb ontvangen... maar daar wordt dus niets vermeld over software & toestanden:
http://koenonline.be/jGallery2/cache/al ... M)%201.pdf
da's toch spijtig feitelijk... dat zo'n dingen niet deftig beschreven worden...
of universeler gemaakt wordt....
maar goed als ik het goed begrijp moet ik dan feitelijk dosis remvloeistof extra gebruiken, namelijk: verversen... dan rijden & abs in gang laten schieten, en dan nog eens verversen?
(alleh als ik het volledig zelf wil doen)
http://koenonline.be/jGallery2/cache/al ... M)%201.pdf
da's toch spijtig feitelijk... dat zo'n dingen niet deftig beschreven worden...
of universeler gemaakt wordt....
maar goed als ik het goed begrijp moet ik dan feitelijk dosis remvloeistof extra gebruiken, namelijk: verversen... dan rijden & abs in gang laten schieten, en dan nog eens verversen?
(alleh als ik het volledig zelf wil doen)