Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by duibhce Kaelann »

ik geloof dat zwetten beire zo ne 630 gehad heeft. Of was dat een 610? Mijn geheugen laat me in de steek.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Blackbert »

610. Nog steeds.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Goed, terug een laptop ter beschikking. (typen op phone is toch mijn ding niet).

Die 690/701/APJEJPAPJE7 zijn volgens mij voor mijn doel wat té spartaans / hardcore.
Eigenlijk is er (momenteel) niets dat ik met mijn GSa niet kan.
Maar die GSa weegt (waarschijnlijk) ergens 270kg... En ik voel dat die kilo's toch wat nadelen meeslepen, namelijk overgewicht.
De uitstekende cilinders heb ik soms echt schrik van schade te hebben bij omvallen (zelfs met de beschermende schildjes & valbaren)

Die allroad rit in Frankrijk was bij momenten vrij pikant voor de GSa, ook al was er niets niet haalbaar. (zelfs met mij in het zadel).
Waarom dan turen naar een T7 of KTM? Mss wilt mijn hoofd/lijf/hart (alweer) iets nieuws/anders.

Minder gewicht, vering die allroad-gewijs wat beter zal presteren, ne keer iets modern. 't speelt allemaal mee
Langs den andere kant vind ik het juist een geweldige uitdaging om stoten met de GSa uit te halen...
Waarom dan de GSa niet mee verkopen? 111.111km en hij ziet er ondertussen ook gebruikt uit... das gewoon weggesmeten geld om die nog te verkopen.... (en ja ik rijd er verdekke graag mee met mijn bertha).

't komt er op neer: er is hier beetje motobudget vrijgekomen.
En de verkoop van het huidige arsenaal geeft wat speelruimte...
Deze keer gaat er gewoon niet al te veel overhaast gebeuren (goed he :p )


edit: langs den andere kant staat hier zelfs nog nen puzzel die nen transalp zou kunnen worden...
als ik daar het budget in steek kan ik die misschien wel wat leuke vering voor/achter geven... maar of ene 1996transalp dat waard is... is weer een ander verhaal :p
Last edited by Koeno on 30 Dec 2021 17:15, edited 1 time in total.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Koeno wrote: 30 Dec 2021 16:57 Waarom dan turen naar een T7 of KTM? Mss wilt mijn hoofd/lijf/hart (alweer) iets nieuws/anders.
Dat gevoel ken ik :grin:
Ik zal met mijn 790 waarschijnlijk nog 1 seizoen volmaken en dan is het weer genoeg geweest en wil ik iets anders. En ik weet al voor 90 % wat het zal worden.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

F M wrote: 30 Dec 2021 17:06 Dat gevoel ken ik :grin:
Ik zal met mijn 790 waarschijnlijk nog 1 seizoen volmaken en dan is het weer genoeg geweest en wil ik iets anders.
oei, dat is snel... :roll:

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Schussboelie »

F M wrote: 30 Dec 2021 17:06
Koeno wrote: 30 Dec 2021 16:57 Waarom dan turen naar een T7 of KTM? Mss wilt mijn hoofd/lijf/hart (alweer) iets nieuws/anders.
Dat gevoel ken ik :grin:
Ik zal met mijn 790 waarschijnlijk nog 1 seizoen volmaken en dan is het weer genoeg geweest en wil ik iets anders. En ik weet al voor 90 % wat het zal worden.
Idem!
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

F M wrote: 30 Dec 2021 17:06
Koeno wrote: 30 Dec 2021 16:57 Waarom dan turen naar een T7 of KTM? Mss wilt mijn hoofd/lijf/hart (alweer) iets nieuws/anders.
Dat gevoel ken ik :grin:
Ik zal met mijn 790 waarschijnlijk nog 1 seizoen volmaken en dan is het weer genoeg geweest en wil ik iets anders. En ik weet al voor 90 % wat het zal worden.
Ai,
Zijt gij met het Muug- virus besmet geraakt?

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Dat virus sluimert al jaren rond hier. Maar ik heb het wel meer onder controle. 1 moto tegelijk maar :grin:
Sinds mijn 1190 Adventure heb ik mijn motoren maximaal 3 jaar en dan komt er een andere. Op mijn leeftijd moet ik snel veranderen om nog wat andere motoren te kunnen hebben ;)
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

wat is het geheim om dat onder controle te houden?
Asking for a friend :p

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Koeno wrote: 31 Dec 2021 14:03 wat is het geheim om dat onder controle te houden?
De baas des huizes.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

F M wrote: 31 Dec 2021 14:06
Koeno wrote: 31 Dec 2021 14:03 wat is het geheim om dat onder controle te houden?
De baas des huizes.
Ma Tang. :lol:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Blackbert »

Koeno,
Mijn Alpke zag er zo uit, letterlijk, toen ik die ophaalde. (XV600V)
Image
Al gauw bleek
- de grondspeling is te klein
- dat ABS-plastiek breekt al voor het de grond raakt.

Lezen en shoppen en sleutelen en weer shoppen
XR600 vork past 1 op 1, hoog spatbord en een brace uit de US of A, via Advrider. remleiding op maat.
Grotere schijf vanvoren doet je toch denken dat 'm remt.
Ongeveer 5 cm langere shock vanachteren, samen met straffere veren vanvoor, verlengde zijpikkel
Alle plastiek eraf, een KTM SE koplamp erop, radiatorkappen en kont diy in Kydex
OEM zekeringdoos, lampkes en fietsteller van Louis, ook pinkers en achterlicht.
Zadel wat korter en dikker. Rechter stuur, groter tandwiel vanachter
Carterplaat in dik alu van een AT 650 past ook 1 op 1
Andere demper. niet luider, wel lichter. Valbaren laten zitten tbv de radiatoren.
Image
Nog beter zou een vork zijn van een KTM 640 Adv, in the UK zit ene die de kroonplaat aanpast.

Soms nog spijt dat die weg is, dokkerde overal door en omhoog bijna op ralenti. Maar 't was toch een stevige brok om weer recht te zetten. Maar 't is een overgedimensioneerde Honda, niet stuk te krijgen. Enige echte zwak punt: corrosie van de velgen aan de binnekant.

Of dat de moeite is? Ik vond het al even plezant om dat ineen te knutselen als om er mee te rijden. Vering is duur maar maakt een gigantisch verschil, de rest sprokkel je tweedehands bij elkaar.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

't is bij de transalp dat ik maar van 2 dingen bang ben:
1. is dat blok wel "sterk" genoeg voor zo'n werk.
2. is de input wel het geld waard... las ooit van iemand je kan de voorkant van een 990adv er wel in planten en achterkant upgraden, dan blijft het frame & blok nog de zwakke punten... Het overal doortractoren vind ik dan weer een leuk idee...
Alhoewel, misschien wil ik ook wel leren al driftend een bocht te nemen :p

Dan val je plots op een zoekertje als deze:
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/kt ... f19984874c

veel km, lage prijs... maar met de kennis die hier zit is dat toch geen probleem?
(wel spijtig van de niet originele uitlaat :p )

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

"Of het blok wel sterk genoeg is"?????
Kan je dat preciseren? Dat zijn toch onverwoestbare blokken mijn gedacht?

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Sterk als: aan de gaskraan draaien en gebeurt er werkelijk iets...
Of wordt het spelen met tandwielen tot je een topsnelheid van 100km/h kan aanhouden maar wel vlot optrekt.

zijn het 50Paardenkrachtjes, of 50ponykrachten...

qua verwoestbaarheid maak ik mij niet echt zorgen...

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Blackbert »

Dat is sterk genoeg.
Kan redelijk hoge toeren draaien als je het nodig zou vinden op noppen aan 120 over de autostrade te denderen.
Ik ging voor die TA op aanraden van mijn bandenboer.
Hij kon op een 10daagse door Marokko elke avond effe wat dingen nakijken en evt smeren om daarna een thee te drinken, terwijl de mannen met de "echte" 1cilynders in de weer waren met olie ...
Ja, dat ding weegt meer dan een moderne thumper en heeft even weinig pk's.
Zappa heeft hopelijk nog de foto van een B4B rit in de kempen, waar mijn madmax TA een streep in de bocht trekt ...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Het is ook de reden waarom Tutti een Japans crossmachientje heeft voor zijn zoon. Dat start direct, dat rijdt altijd, dat heeft heel weinig onderhoud nodig. Hij heeft dat eens heel plastisch opgeschreven, hier ergens.

Koeno, 50pk is genoeg om je voort te bewegen. Wat uiteindelijk toch ergens de essentie is.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Vandaag de GSa nog eens onder handen genomen.
Vrijdag had ik hem volledig gewassen en wat rubbers ingesmeerd.
En terwijl gemerkt dat de valbaar langs 1 kant was bewegingsvrijheid heeft.

toen niet kunnen bekijken, vandaag wel:
1 bout ontbreekt en 1tje lijkt was los te zitten (een 'dikke' torx die rechtstreeks in het blok gaat) hopelijk is die niet afgebroken...
Als kiddos in bed liggen werkgerief eens bij elkaar schrapen en onderzoeken...

Ook eerste poging gedaan om uit laat beeeeetje mooier te maken:
Image

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 01 Jan 2022 09:01 't is bij de transalp dat ik maar van 2 dingen bang ben:
1. is dat blok wel "sterk" genoeg voor zo'n werk.
2. is de input wel het geld waard...
1. Ja
2. Nee. Toch niet als je het louter euromatig bekijkt. Als je het sleutelplezier en de 'sense of achievement' in de vergelijking opneemt kan de uitkomst anders zijn maar dat kan alleen jij zelf uitrekenen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 03 Jan 2022 07:49 2. Nee. Toch niet als je het louter euromatig bekijkt. Als je het sleutelplezier en de 'sense of achievement' in de vergelijking opneemt kan de uitkomst anders zijn maar dat kan alleen jij zelf uitrekenen.
Ook mijn idee.
Eerlijk, dan denk ik dat je beter een NX250 wat upgrades geeft, die gaat offroad een pak beter presteren. Onlangs op motor-forum.nl nog een mooi upgrade verhaal gelezen.

Locked