Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

ikke just nit geen klodden gedaan

De CRF heeft twee kapotte platte achterbanden.
De KTM moet ne keer binnen om op de testbank te zetten.
De GS mag van mij enkel buitenkomen als de zon schijnt en er geen sneeuw is en geen zout.

Moraal van de verhaal: hoe meer moto's, hoe minder ne mens rijdt? :dontknow:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by TRooPER »

eens nagedacht om de XR eens een boost te geven, zowel qua mechaniek als qua looks.

ik heb één en ander liggen qua 'fairing' om er een 'rally' bike van te maken, maar er spoken gedachten in mijn hoofd om er een
'scrambler look met adventure functionaliteit' van te maken.


en als ik terug nuchter ben, zal het waarschijnlijk een gewoon onderhoud worden en knallen met die XR. :ricky:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Gisteren was het zover demontage van het vork.

Stap 1:
Zet de motor met zijn pootjes van de grond
Image

Stap 2:
Demonteer alles wat aan een vork vast hangt.

Stap 3:
Maak de vorkdoplos terwijl deze nog in de kroonplaat zit.
Dat gaat zo simpel als dit: https://youtu.be/rC8DYlZudNc?t=35
Of zoals hier: https://youtu.be/mm2F08Ys_zU?t=313

Nu zo simpel ging het dus niet...
'k heb uiteindelijk een verlangarm van bijna 1meter gemaakt en daar met serieus wat kracht mogen op duwen...
Als ik reken dat ik iets meer dan 100kg weeg, de arm +/-1m was, dan concludeer ik dat ik toch ergens rond de 100nm aan kracht heb gezet......
Op een dop die feitelijk maar met 34nm moet vast zitten.
Resultaat: de dop is los, maar ook lichtje beschadigd:
Image

Het resultaat is wel dat de vork hangt leeg te druppen en dat ik vanavond alles kan monteren :-)
Image

Het leuke was dat mijn zelfgemaakt special tool, het heel goed gedaan heeft.
De gopro foto ervan is geheel mislukt, dus die kan ik nog eens nemen als ik de boel weer monteer...

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Tom Thumper »

Muug wrote: 16 Feb 2021 10:00 De CRF heeft twee kapotte platte achterbanden.
Bij platte banden op een enduro moet ik steeds terugdenken aan legendarische discussie op een Nederlands forum (ik dacht dat het een Ténéré forum was, dus niet de strafste enduromensen) waarop iemand vond dat bij een platte binnenband, ook de buitenband vervangen moest worden, want daar zat trouwens ook een gaatje in en die was bijgevolg ook kapot. Het strafste van al was dat die gast door een aantal mensen bijgetreden werd. En alle argumenten in de trant van "je hebt maar een contact met de weg ter grootte van 2 bierviltjes" werden bovengehaald. Dat was lachen. Maar dit geheel terzijde. Ik heb ook just niks met de moto gedaan, wel wat gedroomd van wat ik kan uitsteken als mijn gekneusde ribben genezen zijn.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Tom Thumper wrote: 18 Feb 2021 08:57
Muug wrote: 16 Feb 2021 10:00 De CRF heeft twee kapotte platte achterbanden.
Bij platte banden op een enduro moet ik steeds terugdenken aan legendarische discussie op een Nederlands forum (ik dacht dat het een Ténéré forum was, dus niet de strafste enduromensen) waarop iemand vond dat bij een platte binnenband, ook de buitenband vervangen moest worden, want daar zat trouwens ook een gaatje in en die was bijgevolg ook kapot.
Wel, ik heb 15 km gereden met die superplatte achterband, dus het karkas van die achterband heeft zwaar afgezien. Ook zit er geen gaatje in, maar een snee van zeker een centimeter. Om die twee redenen denk ik dat het verstandiger is om de hele achterband maar weg te zwieren.
Overigens zal ik hiervoor eerst advies vragen aan mijn lokale bandenman. Die kerel heeft mij al veel geld bespaard. :thumbsup:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by OzzePaa »

Tom Thumper wrote: 18 Feb 2021 08:57 ........ Ik heb ook just niks met de moto gedaan, wel wat gedroomd van wat ik kan uitsteken als mijn gekneusde ribben genezen zijn.
Toch niet op uwen toeter gegaan TT :?: :o :krabje: :lipsrsealed2:

Verder ook niet veel uitgestoken ... toch niet aan de moto's ;) :grin:
Het op tinternet gevonden "sehr preiswehrte Geweih" om den FJR zijne voorkant weer aan op te hangen, blijkt toch niet zo'n lucky find : op eerste zicht pico-bello, maar toen ik het gisteren provizorisch monteerde viel direct op dat de linkerkant toch wat scheef stond. Het lampenhuis is enkel onder spanning te monteren en de linker plastiek past er niet mooi op aan. Zelfs in die mate dat de gaten om de spiegel aan die kant vast te zetten, totaal niet overeenkomen met de opening voorzien in het betreffende kuipdeel. Too bad ... soms valt het tegen :dontknow:
Ding gaat dus terug richting Bonn, en het wél gegarandeerd exemplaar aan 200€ is besteld bij Kees in IJmuiden.
Toch nog altijd niet de helft van wat Mr. Yamaha voor dat stuk aluminium verlangt :tongue:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

tachterwiel van de CRF eruit gehaald, zodat er nief rubber op gelepeld kan worden. :thumbsup:
KTM bij Mototech binnen gestoken, ne keer zien hoeveel peekaatjes hij nog heeft, en of de carbs te rijk staan. Quasi zeker wel. Dan eens nadenken wat daaraan gedaan kan worden.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Raketman »

Koeno wrote: 18 Feb 2021 08:51 Nu zo simpel ging het dus niet...
'k heb uiteindelijk een verlangarm van bijna 1meter gemaakt en daar met serieus wat kracht mogen op duwen...
Als ik reken dat ik iets meer dan 100kg weeg, de arm +/-1m was, dan concludeer ik dat ik toch ergens rond de 100nm aan kracht heb gezet......
Op een dop die feitelijk maar met 34nm moet vast zitten.
Resultaat: de dop is los, maar ook lichtje beschadigd:
Image
Wat ik mij afvraag...om de doppen los te zetten terwijl ze nog in de kroonplaat zitten is een goed idee. Maar hebt ge de bouten in de kroonplaat wel op voorhand los gezet ? Of hebt ge die pas losgedraaid nadat ge de doppen eraf gewrongen hebt ?
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Mijn eerste motoremork gekocht! :wav: :wav:

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Jopet »

Muug wrote: 18 Feb 2021 22:30 Mijn eerste motoremork gekocht! :wav: :wav:
:worthless:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Raketman wrote: 18 Feb 2021 22:21 Wat ik mij afvraag...om de doppen los te zetten terwijl ze nog in de kroonplaat zitten is een goed idee. Maar hebt ge de bouten in de kroonplaat wel op voorhand los gezet ? Of hebt ge die pas losgedraaid nadat ge de doppen eraf gewrongen hebt ?
Ge zit mijn gedachten te lezen.
Ik heb de 2 poten anders aangepakt.

De eerste heb ik de raad gevolgd om alles vast te laten en te wringen..
aangezien dat niet echt lukte, heb ik geredeneer: misschien knijpt die bovenste toch zo in die poot dat die een beeeeetje wringt....

maar uiteindelijk maakte géén van beide manieren volgens mij een verschil...


ondertussen staat ons beestje terug op zijn pootjes:
Specialtool voor de poot in elkaar te krijgen (icm spanband met ratel)
Image

Hmm, welke olie ziet er het beste uit?
Image

Terug op eigen rubber, met de originele uitlaat erop...
Morgen alles nog eens op moment zetten (alleh, vooral de as) en dan testritje maken...
ALSSSSS ik de motor door de tuin geduwd krijg :s
Image

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Ge zijt ne kastart.

En echt, maakt volgende keer eerst de pootklemmen aan de bovenste kroonplaat los. Zelfs al denk je dat er geen verschil is, er zal er toch zijn. :thumbsup:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Muug wrote: 19 Feb 2021 10:23 Ge zijt ne kastart.
Positief, negatief?

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Koeno wrote: 19 Feb 2021 10:25
Muug wrote: 19 Feb 2021 10:23 Ge zijt ne kastart.
Positief, negatief?
Positief :grin:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by TRooPER »

Koeno wrote: 18 Feb 2021 23:19
Morgen alles nog eens op moment zetten (alleh, vooral de as) en dan testritje maken...
ALSSSSS ik de motor door de tuin geduwd krijg :s
Image

of ge moet eerst een bandenmachine bestellen, en in uw werkplaats monteren.
noppenrubber voorzien voor uw tweewieler en gebruik maken van de motor in uw tweewieler om door uw tuin te sjezen :ricky:

een tweede set velgen om door de tuin te sjezen tot aan uw voordeur is een andere luxe optie :rayof:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

korte pijn, motor buiten gekregen (ook niet echt simpel), en met lichte spoorvorming van slippend achterwiel toch in de garage gekregen...
dat glijspoor werk ik wel weg in't voorjaar....
maar amai, 't was toch ff spnnend...

mijn in/uit-rij systeem zijn 2 vrij smalle planken.
de motor moet vanuit het tuinhuis op een kortstukje 15cm omhoog, om dan op een langere plank 20tal cm te zakken...
komt dus neer op goed mikken om niet naast de plank te landen...

Eind goed al goed, vanavond testrit :-D

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by den Bullet »

Felix geassisteerd bij het instellen van zijn quick shifter op zijn R6-crotch rocket met zijn smartphone.
Effe goed gelachen dat bij één van de stappen hij moest testen of hij de motor kon stilleggen. Ja dus :o
Wel een gekke ervaring ... (aloewel ik tegenwoordig met de smartphone de sfeerverlichting of DAB+ radio kan instellen vanuit om 't even waar).
Nu nog een nieuw kuipke bestellen.

Image

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by OzzePaa »

den Bullet wrote: 20 Feb 2021 17:18 Felix geassisteerd bij het instellen van zijn quick shifter op zijn R6-crotch rocket met zijn smartphone ...
.
Nu nog een nieuw kuipke bestellen.

Image
... en een paar race-botten ;) :?: :mrgreen: :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by den Bullet »

En straks een (illegaal) testritje doen ...

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

Zaterdag de moto eens schoongemaakt en dat vandaag nog eens in detail gedaan. Helaas, dit jaar was het zout van zééér goede kwaliteit.... :roll:

Locked