webshops & Brexit: opletten!

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

webshops & Brexit: opletten!

Post by Muug »

Brexit.... dat gaat wat geven dit decennium!

Hou rekening met extra BTW en douanekosten als je spulletjes bestelt in Engeland! Het stond vandaag in de krant dat er inderdaad al extra betaald moet worden sinds begin deze maand! Wat volgt is een deel van een artikel uit De Standaard van vandaag:

"Wie bestelt bij een Britse webshop, leest best de kleine lettertjes. Sinds 1 januari loopt de factuur door invoerrechten en douane soms hoog op. Kleine Britse webshops zien zwarte sneeuw. ‘Ik weet niet of we dit overleven.’
‘Weet je nog dat de #brexit geen gevolgen zou hebben voor handel met Engeland? Wel: ik heb net 47 euro importkosten betaald op een pakje met 80 pond waarde.’ Steven Degryse, alias De Standaard-huiscartoonist Lectrr, is lang niet de enige die de voorbije weken zijn ongenoegen op sociale media ventileerde nadat hij een bestelling had geplaatst bij een Brits bedrijf. Het regent voorbeelden van klanten die bij levering van hun pakje plots stevige invoerrechten én btw moeten betalen – en wel meteen, aan de pakjesbezorger. ‘Alsof je losgeld moet betalen’, klinkt het bij een misnoegde klant.
Nochtans zou het Brexit-akkoord, dat de EU en het VK op kerstavond overeenkwamen, verzekeren dat beide partijen zonder tarieven en quota handel konden blijven drijven. Zeker de Britse premier Boris Johnson klopte zich op de borst voor die ‘tariefvrije’ deal, maar wie gaat shoppen bij Britse webwinkels leest maar beter de kleine lettertjes. Want alleen goederen die voldoende bewerkt zijn in het VK, zijn in principe vrijgesteld van invoerrechten. En dat zijn er bitter weinig.
Zoals de VS of China
Het Verenigd Koninkrijk is per 1 januari een derde land geworden, zoals de VS of China’, zegt Francis Adyns, woordvoerder van de FOD Financiën. ‘Dat betekent dat er invoerrechten moeten worden betaald als de waarde van het pakket hoger is dan 150 euro. Het tarief is afhankelijk van het product. Maar daarenboven kunnen de postbedrijven extra kosten aanrekenen om de douaneformaliteiten in orde te brengen én moet er btw worden betaald als de waarde hoger is dan 22 euro (die vrijstelling valt vanaf juli ook nog weg, red.). Zo kan het inderdaad dat de kosten bijna even hoog oplopen als de waarde van de bestelling.’
De koerierdiensten moeten die extra kosten innen, waardoor ongeïnformeerde klanten bij de levering kunnen worden opgezadeld met een onverwachte factuur. Sommige webshops zeggen alles op zich te nemen, maar het is niet evident om die kosten correct te kunnen inschatten, zegt Adyns. "
Last edited by Muug on 26 Jan 2021 10:16, edited 1 time in total.

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: webshops & Brexit: opletten!

Post by Schussboelie »

Niet meer dan normaal.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar écht verbaasd over is.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: webshops & Brexit: opletten!

Post by Tom Thumper »

Ik denk dat Triumph België ook een eigenlijk gewoon een webshop is, ik wacht al een maand op wisselstukken. Ze zeggen dat het door de Brexit is.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: webshops & Brexit: opletten!

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 26 Jan 2021 09:38 Niet meer dan normaal.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar écht verbaasd over is.
De mensen moeten er nog aan wennen, Schuss, het kan geen kwaad van dat nieuws eens te herhalen ;)

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: webshops & Brexit: opletten!

Post by TuttoTerreno »

Schussboelie wrote: 26 Jan 2021 09:38 Niet meer dan normaal.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar écht verbaasd over is.
die invoerrechten zijn niet zo hoog, t zijn de koeriers die er een lap op geven met woekermarges op de paar euro die ze "voorschieten", met een minimum vast bedrag.

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: webshops & Brexit: opletten!

Post by Schussboelie »

TuttoTerreno wrote: 26 Jan 2021 11:30die invoerrechten zijn niet zo hoog, t zijn de koeriers die er een lap op geven met woekermarges op de paar euro die ze "voorschieten", met een minimum vast bedrag.
Dan nog.
Het wordt hoog tijd dat mensen een bewuster in het leven gaan staan in plaats van alle verantwoordelijkheid altijd maar op een ander of een overheid af te schuiven.

Als je daar niet tegen kan, koop dan niet online.
Of ga zelf eens een paar dagen koerieren.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply