Droopy wrote: ↑18 Oct 2022 10:40
Wipr wrote: ↑18 Oct 2022 02:31
Blij dat iedereen nu zonder enige schaamte het vaccin kan nemen of weigeren. Vooral dit laatste is nu geen schande meer. Hoeveel mensen de weigeraars hebben verweten moordenaars, crimineel te zijn, onverantwoord was het en vandaag wordt er geen heisa meer om gemaakt. Zo hoort het ook.
die coronapasjes waren er voor mij wel over, zo creëer je wrevel tussen mensen en dat was niet nodig.
Voor de rest verwijt ik de politici enkel dat ze nog geen deftig draaiboek hadden klaarliggen voor zo'n epidemie maar ik ga ervan uit dat deze crisis een draaiboek op zich was waaruit ze geleerd hebben (en hopelijk nooit meer nodig hebben).
Zoals meestal speelt er toch wat meer dan vaak op het eerste zicht misschien duidelijk is.
Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat de vaccins nut hebben, als ze de infectie niet tegenhouden (wat ze dikwijls wel doen) temperen ze toch de gevolgen serieus.
Uit recent onderzoek (van het Max Planck instituut en Oxford University) blijkt bijvoorbeeld dat België zich in 2021 een pak sneller dan gemiddeld hersteld heeft op het vlak van oversterfte door corona.
Er is een directe link te maken met de hoge vaccinatiegraad die we hier kennen.
Zeker in ons dichtbevolkte land is dat geen min signaal (Zweden scoort bijvoorbeeld ook goed maar heeft totaal onvergelijkbare demografie en sociologie).
Ik zit nogal kort op de maritieme wereld en de risico's reiken een pak verder dan je eigen gezondheid of die van de zwakkeren in de omgeving.
Als een schip de haven binnenvaart komt er volk aan boord, mensen om te laden en/of lossen, leveranciers, herstellers...
Vaak zijn dat onmisbare schakel voor het functioneren van een zeeschip, zonder voldoende proviand of ene technisch zeewaardig schip kan er immers niet gevaren worden.
Verschillende schepen hebben in havens wereldwijd vastgelegen door zieke bemanningen.
In Antwerpen zijn zowel de kapitein als de eerste stuurman van een schip opgenomen in het ziekenhuis met een ernstige corona besmetting.
Vanaf dan loopt alles in het honderd, zowel voor het vervolg van de hele logistieke keten maar ook voor de hele bemanning en hun families (vaak ver weg van hier).
Een schip en zijn bemanning vormen best wel een fragiel ecosysteem dat in elke haven afhankelijk is van, maar ook blootgesteld wordt aan buitenstaanders.
We dragen daar vandaag, onder de vorm van de hoge containerprijzen en bijgevolg duurdere verbruiksgoederen, nog altijd de gevolgen van.
Dat is maar één voorbeeld waar ik toevallig wat van op de hoogte ben maar in dit soort context is het toch enorm belangrijk om je bewust te zijn dat je zelf ook deel uitmaakt dat veel groter is en gevolgen heeft die verder doorwerken dan wat je zelf ziet of weet...