Uit nieuwsgierigheid : hoe verteer je je vaccinatie ?

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Uit nieuwsgierigheid : hoe verteer je je vaccinatie ?

Post by Droopy »

Wipr wrote: 18 Oct 2022 02:31 Nogmaals. Ik ben allesbehalve tegen vaccinatie.
...

Blij dat iedereen nu zonder enige schaamte het vaccin kan nemen of weigeren. Vooral dit laatste is nu geen schande meer. Hoeveel mensen de weigeraars hebben verweten moordenaars, crimineel te zijn, onverantwoord was het en vandaag wordt er geen heisa meer om gemaakt. Zo hoort het ook.

Zoals in het begin ben ik voorstander dat zwakkere personen en ouderen het wel nemen.

...
:stupid:
Korte samenvatting van ons gezin: Drie volledig gevaccineerden, een half gevaccineerd, een niet-gevaccineerd.

Al drie coronagevallen, een gevaccineerde die een week in bed moest liggen en nog weken moe was, een gevaccineerde (deze triestige hond) die dacht dat hij verkouden was maar bleek corona te hebben, een gevaccineerde die voorlopig coronavrij is, degene die de eerste twee vaccinaties gehad heeft heeft ook corona gehad met niet de minste last en de niet-gevaccineerd... loopt nog steeds coronaloos rond.

Dus wat is wijsheid :dontknow:
die coronapasjes waren er voor mij wel over, zo creëer je wrevel tussen mensen en dat was niet nodig.
Voor de rest verwijt ik de politici enkel dat ze nog geen deftig draaiboek hadden klaarliggen voor zo'n epidemie maar ik ga ervan uit dat deze crisis een draaiboek op zich was waaruit ze geleerd hebben (en hopelijk nooit meer nodig hebben). ;)

User avatar
Schussboelie
Posts: 491
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Uit nieuwsgierigheid : hoe verteer je je vaccinatie ?

Post by Schussboelie »

Droopy wrote: 18 Oct 2022 10:40
Wipr wrote: 18 Oct 2022 02:31 Blij dat iedereen nu zonder enige schaamte het vaccin kan nemen of weigeren. Vooral dit laatste is nu geen schande meer. Hoeveel mensen de weigeraars hebben verweten moordenaars, crimineel te zijn, onverantwoord was het en vandaag wordt er geen heisa meer om gemaakt. Zo hoort het ook.
die coronapasjes waren er voor mij wel over, zo creëer je wrevel tussen mensen en dat was niet nodig.
Voor de rest verwijt ik de politici enkel dat ze nog geen deftig draaiboek hadden klaarliggen voor zo'n epidemie maar ik ga ervan uit dat deze crisis een draaiboek op zich was waaruit ze geleerd hebben (en hopelijk nooit meer nodig hebben). ;)
Zoals meestal speelt er toch wat meer dan vaak op het eerste zicht misschien duidelijk is.
Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat de vaccins nut hebben, als ze de infectie niet tegenhouden (wat ze dikwijls wel doen) temperen ze toch de gevolgen serieus.
Uit recent onderzoek (van het Max Planck instituut en Oxford University) blijkt bijvoorbeeld dat België zich in 2021 een pak sneller dan gemiddeld hersteld heeft op het vlak van oversterfte door corona.
Er is een directe link te maken met de hoge vaccinatiegraad die we hier kennen.
Zeker in ons dichtbevolkte land is dat geen min signaal (Zweden scoort bijvoorbeeld ook goed maar heeft totaal onvergelijkbare demografie en sociologie).

Ik zit nogal kort op de maritieme wereld en de risico's reiken een pak verder dan je eigen gezondheid of die van de zwakkeren in de omgeving.
Als een schip de haven binnenvaart komt er volk aan boord, mensen om te laden en/of lossen, leveranciers, herstellers...
Vaak zijn dat onmisbare schakel voor het functioneren van een zeeschip, zonder voldoende proviand of ene technisch zeewaardig schip kan er immers niet gevaren worden.
Verschillende schepen hebben in havens wereldwijd vastgelegen door zieke bemanningen.
In Antwerpen zijn zowel de kapitein als de eerste stuurman van een schip opgenomen in het ziekenhuis met een ernstige corona besmetting.
Vanaf dan loopt alles in het honderd, zowel voor het vervolg van de hele logistieke keten maar ook voor de hele bemanning en hun families (vaak ver weg van hier).
Een schip en zijn bemanning vormen best wel een fragiel ecosysteem dat in elke haven afhankelijk is van, maar ook blootgesteld wordt aan buitenstaanders.
We dragen daar vandaag, onder de vorm van de hoge containerprijzen en bijgevolg duurdere verbruiksgoederen, nog altijd de gevolgen van.

Dat is maar één voorbeeld waar ik toevallig wat van op de hoogte ben maar in dit soort context is het toch enorm belangrijk om je bewust te zijn dat je zelf ook deel uitmaakt dat veel groter is en gevolgen heeft die verder doorwerken dan wat je zelf ziet of weet...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Uit nieuwsgierigheid : hoe verteer je je vaccinatie ?

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 18 Oct 2022 11:43............ is het toch enorm belangrijk om je bewust te zijn dat je zelf ook deel uitmaakt dat veel groter is en gevolgen heeft die verder doorwerken dan wat je zelf ziet of weet...
Laat dat nu net de grootste manco zijn van het gros van de mensen tegenwoordig, op gelijk welk continent, in gelijk welke taal...

Ik ben enkele dagen geleden begonnen in het boek "Sapiens", van Yuval Noah Harari. Dé reden waarom de Sapiens het volgens hem gehaald heeft van alle soorten mensen (zoveel millenia terug) is de mogelijkheid tot communciatie, het kunnen gebruiken van een taal maw. De taal heeft het mogelijk gemaakt dat vele duizenden, en zelfs miljoenen mensen in het zelfde kunnen geloven, kunnen samenwerken en dingen op gigantische schaal kunnen realiseren.
Maar mij is het zonneklaar dat we op dat vlak momenteel - door de spiksplinternieuwe instantcommunicatie via social media - met ferme groeipijnen zitten. Iedereen gelooft zijn eigen waarheid en mensen met geljke waarheden groeperen zich en negeren al de rest. Zelfs de waarheden van wetenschappers worden tegenwoordig volop in vraag gesteld... De verraderlijke algoritmen van de social media versterken dat effect op exponentiële schaal want mensen krijgen enkel gelijkgezinde informatie te zien. Filsofen en denkers en schrijvers als Stefan Hertmans observeren dit gedrag, denken er het hunne van, en schrijven er essays over.
De dag dat de mens als soort opnieuw op een stabiele manier met elkaar zal kunnen communiceren, dat we op nuchtere wijze het kaf van het koren gaan kunnen scheiden, dat er een globale "eenheid van denken" ontstaat, zal de dag zijn waarop de mens eindelijk in staat zal zijn om zichzelf te overstijgen, om de aarde opnieuw gezond te maken, om succesvol te reiken naar andere planeten. Maar we gaan daar nog een paar millenia op moeten wachten denk ik, op die dag. En of we nog zoveel tijd hebben? :dontknow:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Uit nieuwsgierigheid : hoe verteer je je vaccinatie ?

Post by OzzePaa »

Ik wil toch niet meer terug naar de tijd toen meneer doktoor, de notaris, pastoors en andere schoolmeesters zeiden hoe "het" zat/moest en het ongeletterde plebs dat zonder morren (moest) aanvaarde(n).
Of het altijd de waarheid of juiste zienswijze was wat zij verkondigden mag je zelf invullen. Sinds ook Janneke en Mieke letters (mogen) eten is de klepel vandaag misschien de andere kant uit geslagen, maar dat wil niet zeggen dat zij die de officiële verklaringen/stellingen/waarheden soms in vraag stellen, dat niet doen op evenzeer wetenschappelijke-maar-niet-narratief-conforme basis. Andere bronnen dan die de MSM-waarheid uitmaken, hoeven niet altijd als ketterij beschouwd te worden. Als ze sowieso aan de kant geschoven worden zitten we eigenlijk weer bij "Gij weet niks, dus zwijgen".

@Schuss : natuurlijk hebben vaccins nut ... dit exemplaar is echter ontegenzeggelijk discutabel. Alleen al het in de loop van 2 jaar veranderde officiele narratief toont dat aan. En als sceptische burger ben je :furious3: daarom nog geen antivacer-tout-court.
Als je het Stockholm län ondersteboven draait komt dit qua bevolkingsdichtheid erg overeen met die van België. Het zal idd het sociologisch verschil zijn wat de goeie Zweedse cijfers verklaart.
Het gezondprobleem bij scheepsbemanningen en de gevolgen ervan zijn uiteraard een mooi voorbeeld, maar ook iets van alle tijden.
Last edited by OzzePaa on 18 Oct 2022 19:20, edited 1 time in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Blackbert
Posts: 3471
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Uit nieuwsgierigheid : hoe verteer je je vaccinatie ?

Post by Blackbert »

Paa, aan de ene kant hebben we u, die zich inleest in de degelijke literatuur, een gefundeerde beslissing neemt voor zichzelf en niet zeurt over de maatschappelijke consequenties.
Aan de andere kant leeft de flat earth society, die zonder enig inzicht in de feiten de druïde volgen die al roepend uit zijn internetgrot komt stormen (met een fles bleekwater in de hand). Mijn vrijheid, ik mag niet gaan feesten! Volledig voorbijgaand aan de laatste zin van Schuss.

Nu die intussen droge fles in ons hol geramd wordt door de echte evil elite, met hun al sinds dik 100 jaar verfijnde financiële black magic genaamd "de vrije markt", nu hoor je ze niet. Ze hebben nog niet door dat het feest straks gedaan zal zijn, omdat hun beurs leeg is.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Uit nieuwsgierigheid : hoe verteer je je vaccinatie ?

Post by OzzePaa »

Blackbert wrote: 18 Oct 2022 19:16 ...... Ze hebben nog niet door dat het feest straks gedaan zal zijn, omdat hun beurs leeg is.
Yup, laat dat nu net de reden zijn mijgedacht, Bert : de beurs is nog niet leeg (genoeg) ... we hebben het (voorlopig) nog (veel) te goed.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Uit nieuwsgierigheid : hoe verteer je je vaccinatie ?

Post by Muug »

Afin,
aangezien we meermaals de trein nemen, en die treinen tegenwoordig bomvol zitten, en wij daardoor dus eigenlijk met zéér veel mensen en microben in contact komen, hebben we toch maar beslist om voor een vierde prik te gaan. En "we", da's geen pluralis majestatis ;-)

petervdc
Posts: 3477
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Uit nieuwsgierigheid : hoe verteer je je vaccinatie ?

Post by petervdc »

Schussboelie wrote: 13 Oct 2022 11:21
Wipr wrote: 12 Oct 2022 17:23dat men de vaccinatieprogramma toen in het leven heeft geroepen als pressingsmiddel tot vaccinatie.
Dat vind ik een rare zin, kan je wat meer duiding geven?
en wat is daar onduidelijk aan ?
Keep going

User avatar
Schussboelie
Posts: 491
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Uit nieuwsgierigheid : hoe verteer je je vaccinatie ?

Post by Schussboelie »

petervdc wrote: 25 Oct 2022 14:55
Schussboelie wrote: 13 Oct 2022 11:21
Dat vind ik een rare zin, kan je wat meer duiding geven?
en wat is daar onduidelijk aan ?
Het is mij wat onduidelijk wat hij bedoelt met "het vaccinatieprogramma".
Het vaccinatieprogramma is het organiseren van de aankoop, uitnodigingen en toedieningen van de vaccins.
In sé is het nogal logisch het programma voor een bepaald doel (vaccinatie) met dat doel in het leven geroepen is.

Ik vermoed dus dat hij iets anders bedoelde.
Het CST misschien? En bepaalde toegangen of beperkingen verbonden aan het al dan niet hebben van dat CST?
Maar dat kan ik dus niet in zijn naam beweren.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply