MotorPraat - to keep or not to keep

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

MotorPraat - to keep or not to keep

Post by Muug »

De vraag van één miljoen... :?

Heeft dit forum nog zin?

Waarom niet?
1) Want er zitten zo weinig mensen op.... slechts een handvol mensen frequenteert het op regelmatige basis. Op de vingers van mijn twee handen kan ik ze wel tellen eigenlijk. Héél misschien heb ik er nog mijn tenen bij nodig om de "regulars" geteld te krijgen. Het gaat dan om mensen die ook elkaars gsm-nummer hebben, elkaars e-mailadres, en zelfs al eens met elkaar op reis durven gaan. Dus die mensen kunnen ook zonder dit forum met elkaar in contact blijven als ze dat willen.

2) Meestal gaat het ook niet over motorrijden. Als iemand iets post, dan komen er hoogstens een handvol nuttige reacties en al vrij snel wordt er dan reusachtig offtopic gegaan (wat ik meestal niet erg vind). Dat het anders kan, bewijzen motor-forum.nl en het forum van de Nederlandse BMW GS-club. Twee vertegenwoordigers van de uitersten van een spectrum: motor-forum is voor de hele motorgemeenschap, het BMW GS-forum is - nogal wiedes - enkel voor de BMW GS-liefhebbers. Beiden zijn zeer levendige gemeenschappen zonder oogkleppen, waar ook met gretigheid wordt gereageerd en gediscussieerd. Hier echter, wordt haast vreemd gekeken als er eens een motorgerelateerde vraag gesteld wordt.

3) Hier waart een verkeerde attitude. Over mensen die graag van motorfiets veranderen, wordt eerder schertsend dan lovend gesproken. Stelt iemand een ernstige motorgerelateerde vraag, dan wordt er regelmatig heel gemakkelijk en onnadenkend met een enorme dooddoener geantwoord, waarop de topic geheel dood valt. Soms krijg ik de indruk dat men zit te wachten op topics om die asap dood te krijgen. :| Men wordt de zin ontnomen om hier nog iets te posten, men weet immers dat het gros van de reacties niet nuttig is, de kans om een erg spottende opmerking naar je kop te krijgen is bijna 100%. Sterker nog: het kan de belangrijkste reden zijn dat de vele tientallen lezers (want die zijn er wél) de moeite niet doen om aan te loggen.

3) dit forum heeft wat technische mankementen. Ben je je wachtwoord vergeten bvb, dan kan je het niet resetten. Dat is het resultaat van eerdere migraties van phpbb naar Kunena en terug. En er zijn wel nog wat andere update issues. Tel daarbij nog mijn onhandigheid die posts van diverse weken doet verdwijnen... het is een zorgenkindje, kortom.

Dus, vandaar mijn vraag: heeft dit forum nog zin?

Eind juni is de vervaldatum van de domeinnaam.

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by zappa »

Corona en het niet meer normaal leven? Geen motoritjes meer in groep om virale redenen? Misschien des te meer een reden om hier op te trekken aan wat ooit was en misschien nog ooit terug gaat komen?
Of sturen we maandag allemaal ons nr plaat binnen ? :(
sig nature

robman
Posts: 121
Joined: 02 Apr 2015 19:01

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by robman »

Ik post dan meestal niets , beetje zoals Facebook , daar kijk ik altijd en lees ik zonder ooit iets te posten .

Zou het jammer vinden dat dit forum verdwijnt , het enige waar je nog eens “ jezelf “ mag zijn . En dat leest fijn ;)

Hopelijk tot in 2022 !
Goei feesten iedereen !

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by Blackbert »

Eigenlijk reageer ik ook te weinig om goed te zijn voor de levendigheid hier. Sorry.
Maar ik kom hier wel alle dagen om de eenvoudige reden dat het overzichtelijk blijft, off-topic of niet. F#cking FB is waarschijnlijk al voor veel fora de doodsteek geweest, want dat is gemakkelijker. Maar het businessplan van die CEO, samen met de vluchtigheid van het concept doet mij daar wegblijven.

Denk eens Paul, zonder motorpraat, hoe groot is de kans dat dingen die nu hier terechtkomen, per mail of telefoon of FB gaan rondgedeeld worden?

Als jij de boel draaiende wil houden, evt samen met andere IT-ers, dan wil ik gerust mijn duitje in uw zakje doen om dat mogelijk te maken.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by F M »

Ik zou het ontzettend jammer vinden als dit forum zou verdwijnen. Ik ben het trouwens niet eens met je eerste punt 3. Misschien ben ik wel 1 van degenen die wat te veel 'schertsend' reageert. Maar dat is absoluut niet met de bedoeling om antwoorden tegen te houden. Eerder omdat ik niet al te veel zinnig kan zeggen over een topic en tegelijk mijn mond niet kan houden. Zelf apprecieer ik trouwens ook het 'gezever', ook off topic.

Maar ik heb geen idee wat het openhouden van het forum kost. Van mij mag je die kosten gewoon eens openbaar maken, dan heb ik een idee wat een nuttige bijdrage zou zijn.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by TuttoTerreno »

ja.


Tevens beste wensen voor 2022.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by Koeno »

Voor mij persoonlijk: Keep!

1. Er zit hier inderdaad niet zoveel actief volk, en van de nieuwkomers zijn er weinig blijven plakkers.
Maar dat is iets dat ik op andere fora ook merk, er verdwijnt een bepaalde dynamiek...
Desalniettemin, ben ik vrij overtuigd dat mocht dit forum verdwijnen dat het contact tussen sommige mensen totaal zou verdwijnen...
Heb slechts een handvol mensen ook op FB, en enkel Muug & TT kom ik (naar mijn weten) regelmatig eens tegen op een ander motor forum.

2. Doordat de groep kleiner is, zijn de nieuwe onderwerpen dat ook. Is volgens mij ergens onoverkomelijk met elkaar verbonden.
Edoch heb ik hier al verdekke heel wat bijgeleerd qua allroad, motorknutselen en motoren kopen (hier lopen dan ook goeie leermeesters rond).

3. Qua sfeer zit het voor mij ook gewoon goed hier.... Again door dat de groep beperkter is, heerst er een andere dynamiek.
Steken en grapjes zijn soms wat "intiemer" maar voor mij voelt het hier meer als "familie" aan (kan aan mij liggen).

3bis. Technische mankementen zijn op te lossen. Ik denk dat hier op vlak van IT & Web wel wat kennis aanwezig is.
Ik denk dat ge van mij al wel weet dat ik altijd wil helpen waar nodig...

Ik zou het zéér spijtig vinden mocht dit forum verdwijnen.
2fast & motorpraat zijn de fora waar ik het meest actief ben...
beide zijn voor mij verschillend, 2fast actiever & met een 'grotere groep' die alles organiseert / in goeie banen leidt maar ook daar is het pakken rustiger geworden doordat vele activiteiten weggevallen zijn door een of andere pandemie.

motorpraat heeft minder echte ritten.... dat alleen al zou veel kunnen veranderen...
Maar dan moet je iemand vinden die zoiets wilt trekken...

Samen rijden brengt naar mijn gevoel altijd meer activiteit op een forum zelf...

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by Jopet »

Ik zou het spijtig vinden mocht het verdwijnen.
Oké het is misschien een kleine groep maar dat vind ik helemaal niet erg.
Onlangs iets gepost van Einspur, de vader der motorfietsen, slechts 1 reactie gehad maar wel 41 views, dat wil toch zeggen dat er regelmatig gelezen wordt door mensen die niet actief deelnemen.
Andere fora, tjah, ben ondertussen ook lid geweest van diverse en die komen en gaan ook.
Zo was er onlangs een +50 groep opgericht op FB, daarna volgde een forum, zag er allemaal tof uit tot ze erna geld begonnen te vragen voor van alles en nog wat en als je geen lidgeld betaalde mocht je niets meer zien, of het ondertussen nog bestaat heb ik geen enkel idee :dontknow: .
Op 2 fast mij ook eens proberen in te schrijven wat niet lukte, op email hebben ze nooit gereageerd :wall:
Mocht het ook financieel zijn dat er een reden is om te stoppen dan wil ik gerust weer eens een bijdrage leveren, heb dit in het verleden ook al gedaan en wil het in de toekomst ook nog doen.
Muug ik hoop dat het blijft bestaan maar jij moet vooral voor jezelf uitmaken of je ermee verder wilt of niet, tenslotte is het vooral jij die hier je tijd en je geld in steek....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by den Bullet »

Motorpraat is voor mij zowat de stamkroeg waar iedereen wel iedereen kent, al was het virtueel. En laat ik nu net een liefhebber zijn van stamkroegen; daarom ben ik voor het behoud ervan.

Zelf ben ik geen actieve rijder meer (ik hoop niet definitief), maar de passie voor de moto en wat er rond hangt blijft.

Er zijn topics die mij geen bal interesseren, maar ik heb hier al enkele meningen of oplossingen in die topics opgezocht om buitenstaanders te proberen helpen. En over die topics kan ik dan ook niks zinnigs posten.

En ja, Facebook is de boosdoener voor het verdwijnen van forums; maar het is zeker geen alternatief. Dat heb ik ondervonden bij het opdoeken van Motórum, dat dan wel een plek gevonden heeft op FB (https://www.facebook.com/groups/1826540377568518). Daar beweegt zo goed als niks meer en de die-hards ervan zijn uiteengevallen.

Voor mij: forum = kroeg; FB = marktplein waar wel contact is tussen twee (of meer) maar waar niet echt geluisterd wordt naar de boodschap.

Dus behouden, die handel! 8-) 8-) 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by Muug »

:stupid:
den Bullet wrote: 01 Jan 2022 11:49 Motorpraat is voor mij zowat de stamkroeg waar iedereen wel iedereen kent, al was het virtueel. En laat ik nu net een liefhebber zijn van stamkroegen;

Dus behouden, die handel! 8-) 8-) 8-)
Merci Bullet, ik hou wel van je vergelijking. :smitten:

Iedereen, dank voor jullie ondersteunende woorden. Ik had ook wel wat argumenten pro, natuurlijk, maar die had ik opzettelijk niet neer gepend omdat ik wou zien waar jullie mee zouden afkomen.

Ik zal eens zien wat de kosten zijn, maar dat is zeker niet het struikelblok. Daarom dat ik dat ook niet vermeld had.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by duibhce Kaelann »

Ik kan de rest ook enkel maar bijtreden. Zou het heel erg jammer vinden moest dit hoekje van het internet verdwijnen. Den Bullet heeft dat eigenlijk zo scherp verwoord met zijn stamcafe dat ik daar weinig of niets aan kan toevoegen.

Daarnaast gaat er toch wel heel wat verloren gaan moest het gebeuren naar whatsapp en bakkesboek moeten verhuizen. :cry:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by Droopy »

Muug wrote: 31 Dec 2021 16:06 De vraag van één miljoen... :?

Heeft dit forum nog zin?

Waarom niet?
Daarom wel !
1) Want er zitten zo weinig mensen op.... slechts een handvol mensen frequenteert het op regelmatige basis. Op de vingers van mijn twee handen kan ik ze wel tellen eigenlijk. Héél misschien heb ik er nog mijn tenen bij nodig om de "regulars" geteld te krijgen. Het gaat dan om mensen die ook elkaars gsm-nummer hebben, elkaars e-mailadres, en zelfs al eens met elkaar op reis durven gaan. Dus die mensen kunnen ook zonder dit forum met elkaar in contact blijven als ze dat willen.

Zover ik weet heb ik geen enkel gsmnummer of mailadres heb van een ander forumlid hier dus zonder dit forum zou ik er geen contact meer mee hebben, ook niet met de forumleden die ik al op ritten ben tegengekomen. :(


2) Meestal gaat het ook niet over motorrijden. Als iemand iets post, dan komen er hoogstens een handvol nuttige reacties en al vrij snel wordt er dan reusachtig offtopic gegaan (wat ik meestal niet erg vind). Dat het anders kan, bewijzen motor-forum.nl en het forum van de Nederlandse BMW GS-club. Twee vertegenwoordigers van de uitersten van een spectrum: motor-forum is voor de hele motorgemeenschap, het BMW GS-forum is - nogal wiedes - enkel voor de BMW GS-liefhebbers. Beiden zijn zeer levendige gemeenschappen zonder oogkleppen, waar ook met gretigheid wordt gereageerd en gediscussieerd. Hier echter, wordt haast vreemd gekeken als er eens een motorgerelateerde vraag gesteld wordt.

Het off-topic gaan is soms ietsje te snel maar hier valt ook al heel wat bij te leren, zowel op gebied van toffe baantjes of reizen, nuttige doe het zelf info als absoluut niet motogerelateerde zaken. :thumbsup:
Vroeger zat ik ook op het Pan-European forum omdat dit jaren mijn droommoto was en dat was ook een leuk en open forum :) maar ik heb nog op een cbf forum gezeten waar ik mocht posten maar niet mee mocht op ritjes want ik was de enige met een naakte cbf, enkel de gekuipte cbf'ers mochten meerijden. :pillepalle:


3) Hier waart een verkeerde attitude. Over mensen die graag van motorfiets veranderen, wordt eerder schertsend dan lovend gesproken. Stelt iemand een ernstige motorgerelateerde vraag, dan wordt er regelmatig heel gemakkelijk en onnadenkend met een enorme dooddoener geantwoord, waarop de topic geheel dood valt. Soms krijg ik de indruk dat men zit te wachten op topics om die asap dood te krijgen. :| Men wordt de zin ontnomen om hier nog iets te posten, men weet immers dat het gros van de reacties niet nuttig is, de kans om een erg spottende opmerking naar je kop te krijgen is bijna 100%. Sterker nog: het kan de belangrijkste reden zijn dat de vele tientallen lezers (want die zijn er wél) de moeite niet doen om aan te loggen.

Wat jij schertsend noemt valt voor mij eerder onder de noemer plagen , voor zover ik het aanvoel heb ik niet het gevoel dat er hier iemand de keuze van een ander niet respecteerd, zowel voor zij die hun moto's oprijden als zij die regelmatig een andere moto onder hun gat schuiven. Misschien is het wel iets waar we op moeten letten om het hier gezellig te houden. :whistling:
Er zitten soms wat minder nuttige reacties tussen maar ik heb hier toch al regelmatig wat moto gerelateerd opgezocht en er zullen hier nog wel mensen zijn die dit forum gebruiken om hun met een of ander verder te helpen. :thumbsup:


3) dit forum heeft wat technische mankementen. Ben je je wachtwoord vergeten bvb, dan kan je het niet resetten. Dat is het resultaat van eerdere migraties van phpbb naar Kunena en terug. En er zijn wel nog wat andere update issues. Tel daarbij nog mijn onhandigheid die posts van diverse weken doet verdwijnen... het is een zorgenkindje, kortom.

Voor een techneut is dat misschien niet leuk maar voor de gemiddelde forumbezoek hier zal dit zeker niet storen of opvallen. :dontknow:

Dus, vandaar mijn vraag: heeft dit forum nog zin?

Bullet heeft het eigenlijk het prachtig kunnen verwoorden, dit is een stamkroeg waar iedereen mekaar (virtueel) kent en voor mij is dit ook mijn enige stamkroeg. :friday:
Een facebookpagina zou niet hetzelfde zijn, zowel qua sfeer als qua overzichtelijkheid.


Eind juni is de vervaldatum van de domeinnaam. :bash:

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by den Bullet »

Wel, hartelijk dank aan wie mijn vergelijking met de stamkroeg goed heeft begrepen. Voor mij voelt het in ieder geval zo aan, en laat mijn vaste kroeg nu op wankelen staan, had ik die vergelijking direct gemaakt.
Ik kom ook regelmatig op de wekelijkse markt en daar kom ik ook veel kennissen tegen, maar daar iets tegen mekaar vertellen is wel 'one to one', wat ge daarna moet herhalen in de kroeg.
Dus neje Pol, behouden!
En daar wil ik ook gerust financieel aan bijdragen 😎

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 01 Jan 2022 08:552fast actiever & met een 'grotere groep' die alles organiseert / in goeie banen leidt
Dat zou ik zelfs durven betwisten.
Tenzij je topics als "het 3-woorden-verhaal" en dergelijke prietpraat meetelt.

Ik ben hier redelijk nieuw (en meer een lezer dan een poster) maar vind hier meer interessants dan elders.
Zeker voor wie af en toe de platgetreden paden verlaat, letterlijk en figuurlijk, is Motorpraat leuker én opener. :thumbsup:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by TuttoTerreno »

2fast is wreed ononverzichtelijk. Gelukkig is er een knop met „posts laatste 3 dagen“.

Maar als je daar op klikt, verschijnt er toch weinig „activiteit“.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by Koeno »

Schussboelie wrote: 03 Jan 2022 07:45
Koeno wrote: 01 Jan 2022 08:552fast actiever & met een 'grotere groep' die alles organiseert / in goeie banen leidt
Dat zou ik zelfs durven betwisten.
Tenzij je topics als "het 3-woorden-verhaal" en dergelijke prietpraat meetelt.
Nu vind ik het niet zo fijn dat je zo selectief quote :whip:
Achter dat stukje zeg ik namelijk ook dat het daar pakken rustiger is. (al is het de laatste weken toch iets in gang aan't schieten zo lijkt).

Toen er meer ritten doorgingen werd er veel meer gepost...
Het team is wel degelijk groter x-aantal bestuursleden, x-aantal moderatoren en hier 1 praat admin.
voor volgend jaar zullen er terug vaste ritten georganiseerd worden via 2fast.

Verder heb je gelijk, de sfeer is hier anders tov 2fast, de insteek qua ritten ook.
Beide hebben voor mij voordelen, zoals bullet het al zei stamcafe.
waar 2fast (voor mij) als het actiever is qua ritten wat meer de sportschool is...
geen idee of die vergelijking sense maakt maar toch....

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 03 Jan 2022 08:41Nu vind ik het niet zo fijn dat je zo selectief quote :whip:
Achter dat stukje zeg ik namelijk ook dat het daar pakken rustiger is. (al is het de laatste weken toch iets in gang aan't schieten zo lijkt).
Beetje stout, kweetet. :whistling:
Koeno wrote: 03 Jan 2022 08:41Toen er meer ritten doorgingen werd er veel meer gepost...
Het team is wel degelijk groter x-aantal bestuursleden, x-aantal moderatoren en hier 1 praat admin.
voor volgend jaar zullen er terug vaste ritten georganiseerd worden via 2fast.

Verder heb je gelijk, de sfeer is hier anders tov 2fast, de insteek qua ritten ook.
Beide hebben voor mij voordelen, zoals bullet het al zei stamcafe.
waar 2fast (voor mij) als het actiever is qua ritten wat meer de sportschool is...
geen idee of die vergelijking sense maakt maar toch....
Ik weet ook goed genoeg hoe de structuur en het team daar in mekaar zitten hoor, en ik draag het nog altijd warm in mijn hart. ;)
Omtrent ritten is daar inderdaad vaak wel wat actie maar je kan er niet omheen, en de huidige stilte bewijst dat ook, dat er daar een heel eenzijdige visie op motorrijden heerst.
Ik heb daar jaren verandering in proberen brengen maar het heeft niet bijzonder veel zoden aan de dijk gebracht, al kan dat natuurlijk ook aan mij liggen.
Woon-werkrijders, offroaders, allroaders... die hebben daar nooit echt een plaats aan de toog gevonden/gekregen.

Maar bon, we moeten hier het proces van een ander forum niet maken maar waar ik op wou duiden is dat het elders echt niet zo heel veel drukker is dan hier.
En vooral, dat er hier, hoe stil het ook moge lijken, een breder spectrum van motorrijden aan bod komt én plaats krijgt.
Dat alleen al zou voldoende reden moeten zijn om dit forum in de lucht te houden. :thumbsup:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 03 Jan 2022 07:45 Ik ben hier redelijk nieuw (en meer een lezer dan een poster) maar vind hier meer interessants dan elders.
Zeker voor wie af en toe de platgetreden paden verlaat, letterlijk en figuurlijk, is Motorpraat leuker én opener. :thumbsup:
Merci voor de mooie woorden, Schuss! :thumbsup:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by OzzePaa »

Allez, Muug ... ge waart het in de aanloop naar weeralmaaris 365 dagen potentiële mizerie misschien wat muug, maar zolang wij u niet muug zijn zou ik het ook wel fijn vinden als je de boel hier draaiende houdt. Ik ben niet zo'n kroegenloper (meer :mrgreen: ) maar het goed gevoel na een bezoekje aan dees barak zou ik toch niet graag missen.
Toen de M&T-brasserie dicht ging, was ik trouwens dankbaar hier ook verwelkomd te worden in dees bruin café, samen met
Dus zoals hierboven kwazie unaniem betoogd is : 't is nobler in the mind to keep afloat than to strand the boat ;) :headbang: :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: MotorPraat - to keep or not to keep

Post by petervdc »

Ik zou het ontzettend jammer vinden als dit forum zou verdwijnen !!

Ik kijk elke week wel es, niet meer elke dag zoals vroeger, maar tvoelt zoooo vertrouwd, absoluut houden AJB...
Keep going

Post Reply