Moto roulette

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Moto roulette

Post by Koeno »

Kom kom, wat peper opt forum, wat voer voor discussie.
Wat hersenvoer....

Momenteel staat er in mijn garage/tuinhuis/hangarke iets te veel moto's (het aantal maakt even niet uit).
Ik speel meer en meer met de GSa in de modder, maar dat ding weegt soms toch wel veel...
Er zijn wel wat mogelijkheden natuurlijk, maar 1 ding staat vast: de GSa blijft. (alleh denk ik momenteel toch).
GSa is op de baan en met duo gewoon gemakkelijk voor weekendjes weg enzo...

Sowieso wil ik bij de "grotere" merken blijven... zelfs KTM voelt al als een sprong in het duister...

Dus ik zie voor mezelf 3 mogelijkheden (en ik gok dat jullie er nog wat zullen toevoegen).
Follow me through:

1. Ik heb hier een puzzel van een transalp staan: ik mis velgen, kuipwerk in stukjes en geen idee hoe goed het motorblok is;
Maar ik knutsel graag, maar de kosten gaan natuurlijk oplopen... als ik mij ooit bedenk is dat ppuuurrrr verlies... en dat ding is ondertussen ook bijna 30 jaar oud....
En natuurlijk: geen electronica :p

2. Tenere 700 staat hier heeeeel hoog aangeschreven, niet te veel poespas maar schoon masjien...
Maar ga ik zo'n modern/schoon/nieuw spul wel durven allraod gebruiken?
en aangezien 90% van mijn kilometers solo zijn, gaat die dan niet mijn gsa vervangen?

3. CRF 250/300 rally: 150kg niet veel vermogen, basic electronica... maarrrr misschien wat weinig umph op snelweg...

4. Ktm 690 enduro / Husqvarna 701 /... soortgelijks: beetje spartaan misschien voor mij?

5. KTM 950/990 om één of ander reden al sinds ik de Varadero ooit kocht bijten die spullen in mijn been...
maar dan mag de GSa buiten, zo'n 950/990 voelt voor mij iets of wat hetzelfde aan...

wat heb ik net bewezen?
1. ik kan niet tellen ;-)

2. Ik zit met het probleem dat ik aan elke motor moet wennen... dus een testrit vind ik altijd moeilijk....
mijn eerste rit op een r1200Gsa was voor mij genoeg om te zeggen dat ik bij een varadero ging blijven...
een 2e & 3e rit deden mijn ogen open gaan... Dus testritten als vergelijk zal misschien wel iets brengen, maar heoveel?
+ een testrit die ook offroad gaat zal wss niet geappriceerd worden bij verkopers...

3. Mijn gedachten veranderen van dag tot dag nog altijd, het voordeel? ik moet niet echt nu beslissen...
optie 2 & 3 kunnen altijd gebeuren. Optie 1 is lastiger want transalp neemt plaats in tuinhuis in beslag, en de onderdelen die ik wil upgraden zijn niet altijd 2de hands te vinden...

Dus voeg jullie logisch verstand eens toe aub
wat zie ik over het hoofd, wat kan helpen de knoop te hakken?

Ik besef ook dat een motor nu kopen/verkopen niet betekend dat ik later niet iets anders kan terug kopen of verkopen...
Maar ik wil mijn huidige systeem (praktisch zonder verlies) blijven werken :p

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Moto roulette

Post by Muug »

1. TA buiten
2. Koop, hou een half jaar, verkoop -> tot ge uw goesting hebt. Één tegelijk.

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Moto roulette

Post by zappa »

Ik weet enen die een 990R verkoopt met amper km's op, en met hem een weekendje offroad gaan rijden zal hij zelf wel leuk vinden ;)
sig nature

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Moto roulette

Post by Koeno »

Den Terre zijnen 990r? Of zijnen 701?

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Moto roulette

Post by Blackbert »

De CRF is niet gemaakt voor de snelweg. Iemand heeft dat ooit ondervonden en de aanhangwagen uitgevonden ...
T7, 701, 690, kunnen alles aan, de 2 laatste ofwel aangekleed vinden of er misschien nog wat geld naartoe gooien als je niet op een naakte fiets wil rijden.
TA is waarschijnlijk nog steeds de goedkoopste wanneer hij rijklaar is, maar ook de zwaarste en de oudste. Kilo's van een droge GSa met de pk's van de CRF ... Maar wel fun om te bouwen.
950/990 kan ook alles aan, maar toch wat giftig in de modder. en best mogelijk dat de duo de GS prettiger vindt om op te zitten.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Moto roulette

Post by zappa »

Koeno wrote: 10 Jan 2022 07:33 Den Terre zijnen 990r? Of zijnen 701?
Die 990r nieuwe motor, die heeft hij een jaar of 2 geleden pas ingeschreven, maar beiden staan te koop, aja verandering van kost doet eten? :mrgreen:
sig nature

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Moto roulette

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 09 Jan 2022 20:35Sowieso wil ik bij de "grotere" merken blijven... zelfs KTM voelt al als een sprong in het duister...
...
1. Ik heb hier een puzzel van een transalp staan: ik mis velgen, kuipwerk in stukjes en geen idee hoe goed het motorblok is;
Maar ik knutsel graag
Dat vind ik al een stevige tegenstrijdigheid hoor...

Koeno wrote: 09 Jan 2022 20:352. Tenere 700 staat hier heeeeel hoog aangeschreven, niet te veel poespas maar schoon masjien...
Maar ga ik zo'n modern/schoon/nieuw spul wel durven allraod gebruiken?
en aangezien 90% van mijn kilometers solo zijn, gaat die dan niet mijn gsa vervangen?
Op de eerste vraag "ja", die schroom ben je snel kwijt na het eerste proevertje.
De tweede is moeilijker.
Ik heb de indruk dat je nogal gehecht bent aan de GSa en het hele concept ervan dus ik vermoed dat je voor jezelf altijd wel redenen zal verzinnen om die te houden naast de T7 maar het gaat el steeds blijven knagen vrees ik.

Koeno wrote: 09 Jan 2022 20:353. CRF 250/300 rally: 150kg niet veel vermogen, basic electronica... maarrrr misschien wat weinig umph op snelweg...

4. Ktm 690 enduro / Husqvarna 701 /... soortgelijks: beetje spartaan misschien voor mij?
Waarom niet een echte enduro voor erbij?
Een KTM EXC-f 350, Suzuki DR, dat soort dingen van een jaar of 6 oud (of ouder)?
Daar verlies je quasi niets op bij herverkoop, kan je onbeschaamd en onbezorgd mee los gaan op het onverhard en je hebt het beste excuus om de 'grote' nog te houden.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Moto roulette

Post by Koeno »

@Schuss
Een echte enduro is niet echt iets voor mij, ik wil vooral dingen als aanhangwagens om ergens te geraken vermijden.
GSa & gehecht: da's mijn eerste "dure" motor ooit, en het concept ligt mij wel... ergens geeft het een kick om die olifant op plaatsen mee te nemen waar hij niet thuis hoort...
Transalp & tegenstrijdigheid snap ik niet goed, ik knutsel graag (en al enkele motoren zo aangepakt) maar in dit geval speelt vooral het kosten/baten spelletje mee...

@Zappa
dan spreekt de 701 mij nog meer aan als de 990R eigenlijk.

@Blackbert:
CRF heb je mogelijks een punt, maar aanhangwagen wil ik net vermijden, zeker voor ritjes zoals ik vorige week deed... dat omkleden van modderkledij naar proper gedoe om in de wagen te raken zie ik al niet zitten...

@Mezelf: toch eens afwegen hoe vaak ik nog met DUO rijd en of de GSa dan echt nog nut heeft...

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Moto roulette

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 10 Jan 2022 11:20 @Schuss
Transalp & tegenstrijdigheid snap ik niet goed, ik knutsel graag (en al enkele motoren zo aangepakt) maar in dit geval speelt vooral het kosten/baten spelletje mee...
Ik vind het feit dat je je bij de grotere merken wil blijven, en zelfs KTM een gok vindt, tegenstrijdig met het idee om zelf een hele brommer in elkaar te gaan steken op basis van een motor waarvan je niet weet hoe betrouwbaar die is.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Moto roulette

Post by Muug »

:stupid:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Moto roulette

Post by Koeno »

Ok, op die manier. Zo had ik het niet begrepen: Ik ga akkoord :grin:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Moto roulette

Post by F M »

Mijn bescheiden mening:
Je wil een motor die lichter is en gemakkelijker berijdbaar is op de velden, maar waar je toch gemakkelijk kilometers mee kan afleggen op asfalt.

De TA gaat volgens mij vergeleken met de GSA niet veel gemakkelijker off road gaan, en je hebt er nog veel werk aan. Zou ik niet doen.
Volgens mij zou de Tenere je het beste passen, maar ze zijn nog niet veel 2ehands te vinden.
De KTM 950/990 is ook een bruut beest off road, maar je gaat er ook veel werk mee hebben (zowel in het rijden als in het onderhoud)
De KTM 790/890 R kan evenveel off road als een 950/990, maar is wel veel lichter, bijgevolg gemakkelijker off road, en ook heel capabel op asfalt.
De KTM 690 is ook een goede keuze, zeker goedkoper te vinden. Maar in de tijd dat ik mijn 790 kocht, heb ik nogal wat mensen gezien die overstapten naar een 790, en ze waren allemaal dolenthousiast over het verschil...

Over de andere opties kan ik me niet uitspreken.

Dus: op 1 de T700 als je hem al 2ehands vindt, op 2 de 790/890R.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Moto roulette

Post by Koeno »

Momenteel FM speel ik met hetzelfde idee als wat jij hier oppert...
790R is in BE tweedehands niet te vinden op dit moment (heb een pracht exemplaar zien verdwijnen vorige week). En eens zoeken om met zo'n 790 te rijden voelen of die mij ligt.
990 zou ik eens moeten rijden om die injectie te voelen (hoort ge toch veel horror over)
maat van mij heeft een tenere 700 dus die ga ik ook eens lief aankijken of een testrit mogelijk is...

misschien moet de tenere 700 of 790R toch maar de GSa & cb1000R & VTR1000 gaan vervangen...
hoe meer ik er over na denk... de laatste 4 jaar heeft mijn liefste wederhelft nog maar 1 keer meegereden voor een weekendje...
zot om altijd een duo in rekening te brengen, als duo eigenlijk maar zelden mee rijdt...

kijk alle meningen doen er toe: blijven roulette spelen mensen!!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Moto roulette

Post by Muug »

Ktm 690 Enduro wordt slechts heel af en toe te koop aangeboden. Ik heb al een jaar een alert op 2dehands.be. En ze zijn niet goedkoop.
Go for the 701 of de 890R.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Moto roulette

Post by Blackbert »

euh FM, als ge die 3 KTMs naast elkaar zet in vergelijking, dan scheelt dat een zakske patatten. Pkgewijs ook dicht bij elkaar.
Het grote voordeel van de 2 jongste zal zijn dat ge van die pks en koppel een stuk kunt buitenspel zetten als het te vettig wordt. De 950/990 is altijd full power, met een schakelaarke aan 't stuur te bouwen kunde op de 950 de ontsteking een beetje aanpassen (low octane setting) om in 2 of 3 toch weg te geraken, maar voor de rest: leert rijden. (niet dat ik dat kan)
grease up your baby for a ball on the hill

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Moto roulette

Post by Werner »

Ik krijg bijna medelijden met je luxeproblemen.
En zoals men zegt in het frans: c'est l'embarras du choix :roll:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Moto roulette

Post by Muug »

Het is allemaal Danny.

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Moto roulette

Post by Werner »

Muug wrote: 10 Jan 2022 19:21 Het is allemaal Danny.
Nee?
Wie of wat dan wel?
Last edited by Werner on 10 Jan 2022 19:52, edited 3 times in total.

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Moto roulette

Post by Werner »

Muug wrote: 10 Jan 2022 19:21 Het is allemaal Danny.
Nee?
Wie of wat dan wel?
Last edited by Werner on 10 Jan 2022 19:55, edited 2 times in total.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Moto roulette

Post by Muug »

't leven is ne streit.

Post Reply