Honda CRF 250 Rally versus 300 Rally

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Honda CRF 250 Rally versus 300 Rally

Post by Muug »

Een Nederlander die nogal goed thuis is in Thailand, heeft een mooi vergelijk neergepend tussen beide Rally's. Het staat origineel op motor-forum.nl, maar ik mag het van hem ook hier plaatsen. Het verslag gaat hoofdzakelijk over het offroad rijgedrag.
Zoals ik eerder al beaamde en wat mij gelijk opviel toen ik van mijn 250 op de 300 stapte is de 300 loopt alsop rails, het is overdudidelijk ieen lange slag motor wat inhoud dat de motor graag rechtop staat ten gevolge van de natuurlijke aard van het blok, een veel groter gyroscopische werking tov de 250 wat een korte slag blok is zoals de meeste motoren dat zijn vandaag de dag.

Toen we het off road gravel pad in sloegen waar aan het begin wat dikke stenen liggen, viel me gelijk op dat dit alles geheel wordt glad gestreken door de nieuwe voorvork, daar waar mijn 250 alles doorgeeft, zoals het verschil tussen mijn crf en bv een Husqvarna 250 TE, voelt de 300 luxe aan, indrukwekkend en geeft vertrouwen aan de berijder.

Bergop is het koppel onderin lekker smeuig tov mijn 250 met aanzienlijk minder of geen wielspin.
Als ik mij ga positioneren voor de eerste bocht komt het lange slagkarakter en de comfort zithouding van de 300 wel naar voren, de 250 kijk je echt de bocht om, de 300 wil dat wat minder en vereist meer input, veel meer, het is hier zeer glad gravel dus ik ben voorzichtig, maar houd er wel een lekker tempo in.

De volgende kilometers zijn voor het merendeels bergafwaarts op glad gravel en op het bergafgedeelte begin ik ook de slipper clutch werking te merken, insturend in bochten bergaf is er geen motorrem, en ik weet niet of dit prettig is maar ik heb het gevoel minder controle te hebben over het geheel, misschien vereist het gewenning maar ondertussen zit Edwin inmiddels wel dreigend dicht in mijn spiegels, dat is ook iets wat ik niet gewend ben en ik probeer mij op het bergop gedeelte met de 300 power weer van hem los te rijden, maar hij lijkt wel aan mijn achter spatbord vastgekleeft, het lukt me niet om van hem los te rijden wat ik wel verwacht had, omdat dit altijd zo is.

Zo blijft dit een minuut of 20 gaan, wat ik ook doe, Edwin lijkt nu wel mijn meerdere en ik raak hem niet kwijt, de 300 gedraagt zich overigens prima, maar de 250 is hier duidelijk meer in zijn element, als we dan op het einde weer het pad afdraaien, met nog een stuk hard zand met wat gaten, dan strijkt die 300 die kleine potholes weer compleet weg, met Edwin nog op mijn achterscherm....slik.

De 250 Rally kleurstelling heeft wel duidelijk die ouwerwetse agressive Dakar look, zo van opzij opzij opzij, ik kom eraan.

Dan komen we weer op het asfalt, eerst bochtige wegen, met veel toeristisch verkeer, de 7 dodelijkste dagen in Thailand zijn weer begonnen.
Maar dan is de 300 weer meer in zijn element, auto's inhalen gaat gemakkelijk en zeer vlot, met dank aan het koppel blokje, nu moet de 250 weer lossen, en het steilere vorkje van de 300 boezemt vertrouwen in, het gaat allemaal vlot en vloeiend, en ik minder het gevoel op een offroad motor te rijden en na een halfuurtje rijden we de snelweg op en geef ik even gas, Edwin volgt, en ik merk niet overduidelijk snelheidsverschil tussen de beide motoren, de 300 is hier wel duidelijk heel geciviliseerd en comfortabel stabiel, zou bijna zeggen het gs gevoel, de motor is rechtuit zeer stabiel, en heeft dat twee cylinder gevoel, door de lange slag motor, je zit iets meer voorover dan op de 300, alleen heb ik wel iets pijn in 'n onderrug, omdat ik op mijn 250 meer rechtop zit, iets wat makkelijk op te lossen is met stuurverhogers natuurlijk.

Ik heb natuurlijk wel een beetje de neiging om de motor vol open te draaien, maar weet me te beheersen, de motor is hagel nieuw, en moet nog ingereden worden dus ik ga niet harder dan 110, en de 300 toert heerlijk met deze snelheid.

Als we uiteindelijk stoppen bij een restaurantje om een bakkie te doen en ik eigenlijk erg benieuwd ben naar Edwin zijn mening, roept hij al
......no difference...... al voor dat we van de motoren afgestapt zijn .

We doen nog een halfuurtje een bakkie, en zijn dan wel beiden van mening dat de 300 comfortabel is, en ik Edwin laat weten dat ik echt mijn best deed om hem echter mij te houden, dan bronst hij zijn voorhoofd, oh, nou dan rijdt die van jou wel erg makkelijk offroad.
Helaas kunnen we geen topsnelheid testen, maar dat gaan we binnekort doen, maar vooralsnog, de 250 Rally de betere motor offroad, de 300 Rally de betere motor op de gebaande wegen.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Honda CRF 250 Rally versus 300 Rally

Post by TuttoTerreno »

gezien Honda weinig of geen CRF300s naar Europa verscheept dit jaar, is het eerder een theoretisch oefeningetje :cry:

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Honda CRF 250 Rally versus 300 Rally

Post by Stoffel »

Ik ben toch aan het twijfelen om de cbr250 in te wisselen voor de 300 rally…maar de vrouwen hier in huis willen een zwembad.
Toch maar even wachten wat dit jaar de energie rekening gaat geven :wall:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Post Reply