Nen Ural

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Nen Ural

Post by Koeno »

OzzePaa wrote: 11 Feb 2022 23:23 Zit al te popelen op dat verslagske ... nen Ural ... da's nen oer-boxer tedjuh 8-) :thumbsup:
Awel.....

We hebben dus gereden met een Ural...
Zo'n ding heeft dus ongeveer 41pk... en 55nm aan koppel.

Onze rijtijd was in deze beperkt tot kortere bochten, 8tjes rijden, ne keer naar 2de schakelen.
Op de baan zijn we niet terecht gekomen, en eerlijk? Dat is maar best zo...

Alles wat je weet van motorrijden moet je even aan de kant zetten...
Gas geven en dat spel trekt naar rechts.
Gas couperen en dat spel trekt naar links.
Opschakelen en dat spel trekt naar rechts.
Voorrem gebruiken en dat spel trekt naar links.
Nen bocht nemen? Stop maar al met poging tot countersteer & beetje met gewicht naar binnenkant bocht te gaan. Nee, we gaan dat stuur in de juiste richting draaien...
Je keert eigenlijk gewoon terug naar de periode op de fiets met zijwieltjes.
Onmiddellijk ook de reden waarom bij een eerste kennismaking een rit op de baan niet zo interessant is...
Als je denkt ergens snel "tussen" te geraken en je geeft een dot gas, moet je het ding echt wel onder controle houden...

Maar het concept, ergens snapte ik het wel... Het heeft écht iets...
En door zelf eens te rijden met zo'n ding is mijn respect voor mensen die er toertochten mee rijden echt gegroeid...

De persoon die de initiatie gaf, had snel door dat Jo & ik ook wat allroad dingen deden...
En euhm, jah, hij heeft duidelijk gemaakt: Deze ural raakt op plaatsen door waar de gemiddelde allroad motor hopeloos vast komt...

Spul had natuurlijk ook een inschakelbare 2 wiel aandrijving...

Koeno in het bakske, bakske omhoog, Koeno had vlindertjes in den buik. :laughing:
Image

Koeno in het bakske, bakske in de modder, Koeno vond dit al een tricky stukje met de motor... Nadien hebben we met de Ural iets gedaan waar ik de GSa enkel zou insturen als ik weet dat er een tractor klaar staat om mij te takelen... :lipsrsealed2:
Image

Oldskool look, veelal oldskool techniek ook.
Wel met brembo remmen & injectie... :rayof: :rayof:
Image
De meneer had mij opt einde door, 'k stond blijkbaar iets te hard te glunderen.
Die wou al een bestelbon opmaken... Sjans dat ik geen centen op overschot heb... of mijn garage stond alweer een stukske voller :peepwall:

Wat mij wel bij blijft:
Je hebt een motorrijbewijs nodig om deze te besturen.
Je mag je motorrijbewijs niet halen met een zijspan.
Er is blijkbaar geen echte rijschool die leert rijden met een zijspan.

De Ural verdeler geeft zelf enkele initiaties om zijn klanten meer kans op succes te geven...
Blijkbaar zijn er in België geen echte instructeurs voor zij span rijders... :pillepalle:

Wat mij nog bij blijft:
Verdekke dat spul kan in de modder spelen... Zolang het paadje maar breed genoeg is natuurlijk...

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Nen Ural

Post by Stoffel »

Amai, schoon speelgoed, dat zal zeker wel plezant geweest zijn.
2 wiel aandrijving :mrgreen:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Nen Ural

Post by Stefke »

Koeno wrote: 13 Feb 2022 10:05 En door zelf eens te rijden met zo'n ding is mijn respect voor mensen die er toertochten mee rijden echt gegroeid...

Er is blijkbaar geen echte rijschool die leert rijden met een zijspan.
Op een vettige herfstrit reed er zo eentje mee. Dat kreng was absoluut niet bij te houden! Driften dat het een lieve lust was, hup het hoekje om!
Voor zijspanopleidingen zal je naar NL moeten, daar zijn wel wat "rijscholen" te vinden die dat doen.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Nen Ural

Post by Koeno »

blijkbaar slijten banden op zo'n combinatie ook gewoon 2 keer sneller...
Net omdat het allemaal sneller drift.. als je niet drift is het gewoon bompa gewijs tuffen...

maar vooral bizar hoe 40pk en 55Nm zo vlot kan aanvoelen,
wel maar topsnelheid van max 110km/u.

maar om de oefening op de pakring te doen?
gaskabel gewoon "op spanning" brengen, en eenmaal aan't bollen koppeling & gas loslaten en dat spul tuft gewoon verder...
de tuftuf club is er niks tegen...

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Nen Ural

Post by den Bullet »

Zijspannen ... :sweetheart:

Ik heb in redelijk veel zijspannen gezeten (één keer maar mee gereden).
Dat was dan telkens met oldtimerritten (vooral die van Vollezele). Harley van de jaren '40 met Précision, BMW R100 met EML, BMW 650 jaren '60 met Steib-onderstel ("Till Deaf Do Us Part" ... :mrgreen: ), ...

Met deze Gillet had ik dus es gereden:

https://i.postimg.cc/SRW6Tnsy/2207-1102 ... 8085-n.jpg

The lady of the house in den bak samen met een prille Felix tijdens een CMB-rit vanuit de Welriekendedreef (Oudergem).

En zelf had ik er ook eentje op de kop getikt.

Image

FBS 1932 (Fabrication Belge de Sidecars) die origineel aan een Exelsior hing.

Bedoeling was om die te koppelen aan dit ding:

Image

Harley WLA 1942.

Wat te zien is op de foto was alles dat ik er van had, dus daar moesten nog veel stukken voor worden bijgekocht en dat was toch iets tè kostelijk, dus had ik die naderhand omgeruild voor een Peugeot 350 van de jaren '30.

En de twee laatste foto's zijn genomen op de koer van ons cafeetje in Beersel begin jaren '80 ... 8-)

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Nen Ural

Post by Jopet »

Dit verhaal doet mij een beetje denken aan de Lada Niva bij de Jeeps, techniek uit de jaren '70, nauwelijks iets van luxe maar zeer gewild bij boswachters en zo want dat ding trekt zich ook overal door. Maar wel maar van 0 naar 100 in 19 sec., een topsnelheid van 140 km/u en een koppel van 128nm bij 4000rpm, zoek maar eens een auto met nog minder goeie specs....

Ge moet helemaal geen moderne moto of wagen hebben om fun te hebben, maar je moet deze voertuigen wel gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn, een Ural moet je gebruiken ergens in den Oeral te sjezen en niet op de E40 om dan vervolgens op de ring in file te gaan rijden, net zoals je de Niva gebruikt om door het bos te geraken zonder dat je asfalt ziet.... :ricky:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nen Ural

Post by Muug »

Jaaaaaaaaaren zie ik Urals enkel in boekjes, en de dag dat Koeno zijn tekstje schrijft, zie ik ene rijden in Aalst.
Straf.

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Nen Ural

Post by Stoffel »

Dan heb je geluk, ik heb er al veel over gelezen maar herinner me niet dat ik ooit eentje in levende lijve heb tegengekomen :|
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Nen Ural

Post by Koeno »

Jopet wrote: 13 Feb 2022 15:35 Dit verhaal doet mij een beetje denken aan de Lada Niva bij de Jeeps, techniek uit de jaren '70, nauwelijks iets van luxe maar zeer gewild bij boswachters en zo want dat ding trekt zich ook overal door. Maar wel maar van 0 naar 100 in 19 sec., een topsnelheid van 140 km/u en een koppel van 128nm bij 4000rpm, zoek maar eens een auto met nog minder goeie specs....
Ik wou het mopke anders nog maken:

O tot 100km/h: Ja.
100km/h tot 0: uiteindelijk wel.
Motor vol met top technologie, zoals een interne verbrandingsmotor die brandstof omzet in beweging.

Je hoort het vaak he, dat het onthaasten op zo'n machienes een enorm voldaan gevoel geeft....

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nen Ural

Post by Muug »

Ah, dus rondvlammen met een KTM werkt dus eigenlijk tegenovergesteld??? :|

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Nen Ural

Post by Koeno »

Dat zeg ik toch nergens, nu geen dingen gaan lezen die er niet staan he :lol:

Ik denk (voor mijzelf) dat er soms te veel heil gezocht wordt in meer, meer meer...
en concepten als deze zijn juist minder minder minder...
en net dat geeft ook zo'n kik...

nuja, uwe KTM is ook oud en basic... dus dat telt misschien ook wel ;-)

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Nen Ural

Post by Stefke »

Jopet wrote: 13 Feb 2022 15:35 Maar wel maar van 0 naar 100 in 19 sec., een topsnelheid van 140 km/u en een koppel van 128nm bij 4000rpm, zoek maar eens een auto met nog minder goeie specs....
Ik heb er hier wel een paar staan... 8-)
Jopet wrote: 13 Feb 2022 15:35 Ge moet helemaal geen moderne moto of wagen hebben om fun te hebben.
Idd... en al helemaal niet op de openbare weg 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nen Ural

Post by Muug »

Koeno wrote: 13 Feb 2022 20:36 nuja, uwe KTM is ook oud en basic... dus dat telt misschien ook wel ;-)
wel ja, da klopt wel,
maar er is gelukkig nog een gezond verschil tussen oud en basic van de jaren '00 en oud en basic van de jaren '50 :mrgreen:

Post Reply