Auto's en dode hoek

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
Jopet
Posts: 829
Joined: 22 May 2014 09:27

Auto's en dode hoek

Post by Jopet »

We zijn weer een stapje verder in technologie om dode hoek ongevallen te vermijden.

Wanneer ik mijn richtingaanwijzer aansteek dan gaat ofwel de toerenteller of de snelheidsmeter weg en wordt vervangen door het beeld van de dode hoek camera's, en het werkt!
Ik heb eens geprobeerd om dit met foto's eens te tonen, ze zijn wel niet echt scherp maar je zal wel het verschil zien, tussen wat ik in mijn spiegel zie en wat het beeld van de camera toont...

Op het eerste beeld zie 4 palen van de afsluiting, in de spiegel nauwelijks 1.

Image

Image



Aan de andere kant zie je mooi wat er zich nog voor het bushokje afspeelt, in de spiegel zie pas iets vanaf het bushokje.

Image

Image
[/quote]

Er is wel een nadeel aan, met weinig of geen daglicht gaat de kwaliteit van het camerabeeld ferm achteruit, dat is iets waar de autofabrikanten wat werk aan hebben :mrgreen:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Auto's en dode hoek

Post by F M »

Mooi !

Nieuwe auto of update?

Edit/ een nieuwe Hyundai Tucson dus! :thumbsup:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Auto's en dode hoek

Post by OzzePaa »

Nice 8-) :thumbsup: ... ge gaat nooit meer ne kikker overrijden ook nie ;) :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Stefke
Posts: 2922
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Auto's en dode hoek

Post by Stefke »

Ik vind die camera's dan weer werkelijk cut. Het maakt je als chauffeur nog tammer, er zal nog minder moeite gedaan worden om life over de schouder te kijken. :furious3: Zolang die rommel blijft werken is dat misschien ok maar zoals hier gezegd bij minder licht toch ook niet weer dat. Maar het ergste is dat je als motorrijder/fietser/automobilist via de ontbrekende spiegel totaal niet meer kan zien of de andere chauffeur je wel gezien heeft. Je kan dus ook geen oogcontact maken, dus ik weet niet of die mij gezien heeft als ik wil inhalen of tussen de file wil rijden. Bij de vrachtwagens zie je het ook meer en meer en daar is dat waarschijnlijk wel een flinke stap vooruit om de dode hoek te verkleinen. En de trucker heeft geen gigantische spiegels meer die het zicht belemmeren. Maar verder weet ik ook niet meer of die trucker mij nu gezien heeft of niet en of die daarom nu gestopt is om mij door te laten? :dontknow:

User avatar
Muug
Posts: 11799
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Auto's en dode hoek

Post by Muug »

Oogcontact.
Dat blijft uw dada eh.
Als ik met de moto rij, dan zie ik nooit iemands ogen. Niet alleen omdat ik nooit zó dichtbij ga dat ik hun ogen kan zien, maar om de nog veel simpeler reden dat die autoruit één grote spiegel is waarin je enkel de hemel ziet.
Dus nee, ik ga nooit reclame maken voor oogcontact.

User avatar
Blackbert
Posts: 3461
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Auto's en dode hoek

Post by Blackbert »

Oogcontact niet persé, maar wanneer je een (rijdend) voertuig wil passeren, zoals tussen de files, is het toch interessant te kunnen zien of die bestuurder met het verkeer bezig is of met iets anders.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2922
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Auto's en dode hoek

Post by duibhce Kaelann »

Ik zoek toch ook oogcontact waar het kan, en bij gebrek daaraan zoals zwetten beire al aangeeft minstens een zicht op waar de bestuurder mee bezig is.
Maar als ik moet kiezen tussen degelijke (dode hoek en andere) camera's en het oogcontact verliezen weet ik niet of ik die camera's zou willen tegenhouden. :dontknow:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2922
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Auto's en dode hoek

Post by Stefke »

Muug wrote: 28 Feb 2022 18:10 Oogcontact.
Dat blijft uw dada eh.
Als ik met de moto rij, dan zie ik nooit iemands ogen. Niet alleen omdat ik nooit zó dichtbij ga dat ik hun ogen kan zien, maar om de nog veel simpeler reden dat die autoruit één grote spiegel is waarin je enkel de hemel ziet.
Dus nee, ik ga nooit reclame maken voor oogcontact.
Alez kom niet zeveren wat voor 'n onzin is dat nu. :shock:

User avatar
Muug
Posts: 11799
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Auto's en dode hoek

Post by Muug »

Ik herhaal, ik heb quasi nooit oogcontact. En in de zeldzame keren dat ik dat heb, ga ik er niet van uit dat ze mij gezien hebben.
Tja, misschien heb je x-ray ogen maar ik zie in de voorruit enkel de spiegeling van de lucht.

Een mooi voorbeeld.
Image

Afin, we weten van elkaar dat we daarover zeer uiteenlopende opvattingen hebben. Dus misschien hadden we beter eens een aparte topic geopend om dat een paar bomen over op te zetten.
En dan kan hier verder gegaan worden over die camera's :mrgreen:

User avatar
Blackbert
Posts: 3461
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Auto's en dode hoek

Post by Blackbert »

Als ge vanop uwe moto door de voorruit kunt kijken ga je inderdaad niet veel hebben aan die spiegels.
Als ge die auto van achteren nadert en ge ziet in die spiegel het gezicht van de bestuurder, dan kan je daar wat mee. Dan speelt die voorruit ook helemaal geen rol.

Kleine impact toch voor een motorhelm? :peepwall:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11799
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Auto's en dode hoek

Post by Muug »

Blackbert wrote: 28 Feb 2022 22:15 Als ge die auto van achteren nadert en ge ziet in die spiegel het gezicht van de bestuurder, dan kan je daar wat mee.
Allez jong, hoe traag rijdt gij, dat gij de tijd vindt om in dat klein achteruitkijkspiegelke de blik van de bestuurder op te zoeken, erin te kijken, er een blik van verstandhouding mee uit te wisselen en om die dan in te halen of voorbij te rijden of wat dan ook? :shock:
Nee, sorry, ik snap het niet. Blijkbaar zijn mijn ogen héééél erg slecht en zie ik alles flou. :oops: :dontknow:

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Auto's en dode hoek

Post by Schussboelie »

Ik ben het precies eerder met Muug eens.
Je kan gewoon superveel afleiden uit hoe het voertuig als geheel beweegt, en bij twijfel los ik het ook gewoon zelf op door ofwel wat langer te wachten, ofwel (meestal) gas bij te geven om eventuele verrassingen voor te zijn.
Oogcontact? Least of my concerns... :dontknow:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Auto's en dode hoek

Post by F M »

En heeft er niemand opgemerkt dat die auto ook nog buitenspiegels heeft? ;)

Daarnaast treed ik Schuss en Muug en zo bij. Als ik moet oogcontact zoeken via die buitenspiegels, dan zit ik me daar zot op te staren voor ik dat ook maar zou kunnen zien. Ik baseer me ook meer op het algemene beeld.
I am confused. Oh no, maybe not!

Online
User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1235
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Auto's en dode hoek

Post by TuttoTerreno »

ik vind het best een cool systeem in jopets voituur.


Toen men bij vrachtwagens een dode hoek spiegel/systeem wou verplichten, hield Merkel dat op Europees niveau tegen.

Nooit begrepen waarom, tenzij misschien dat de voorgestelde systemen niet van de Duitse autoindustrie kwamen. :wall:

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Auto's en dode hoek

Post by Droopy »

Stefke wrote: 28 Feb 2022 15:16 Ik vind die camera's dan weer werkelijk cut. Het...
Je kan dus ook geen oogcontact maken, dus ik weet niet of die mij gezien heeft als ik wil inhalen of tussen de file wil rijden. ...
Over die camera's heb ik eigenlijk nog geen mening want ik heb er nog niet over nagedacht. :dontknow:

Wat oogcontact betreft volg ik Stefke volledig, zowel te voet als met de fiets, moto als met de auto, zeker bij het oversteken van een straat of kruispunt. ;)

Waar Johan van VROM ook op hamerde was dat als jij de chauffeur in zijn spiegel kan zien hij/zij jou ook kan zien en dan weet je dat je niet in diens dode hoek aan het rijden bent. :)
Met die achteruitkijk camera's zal de dode hoek dus kleiner zijn maar heb je helaas het oogcontact niet, geen win/win situatie maar ook geen achteruitgang. :| (lap, nu heb ik toch een mening over die camera's)
Last edited by Droopy on 01 Mar 2022 11:27, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3223
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Auto's en dode hoek

Post by Koeno »

Ik vind het een cool systeem.
Ik vind dat ook van (adaptieve) lane assist,
en brake assist,
en hill assist,
en adaptieve cruise control
en dode hoek waarschuwingen...

maar langzaamaan word ik ook zot van alle piepjes & alarmkes in de wagen die soms ook nodeloos afgaan...
een auto die een noodrem uitvoert op snelweg omdat er vuiligheid op de sensor vliegt is niet aangenaam.
een waarschuwing voor een zijdelingse botsing terwijl je op een lege snelweg rijdt is ook niet zo nuttig...

Maar ook stompt het de mens af, als de wagen niet meer piept dan rijden ze (bij wijze van spreken) los op iets/iemand op...

maar true het systeem an sich vind ik iets leuks :)

User avatar
Blackbert
Posts: 3461
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Auto's en dode hoek

Post by Blackbert »

Ja. Technologie is cool. In een hoop gevallen maakt dat het leven aangenamer, veiliger, ...
Maar als de techneuten de pedalen verliezen en van hun boekhouder ook nog groen licht krijgen ...

Wat is bvb de meerwaarde van een elektrische handrem tov de manuele? Dat die zichzelf opspant zodra de motor stilligt?
Een hoop van die dingen zijn er gekomen om de onbekwaamheid van de gebruiker op te vangen.

Ja, dat maakt het veiliger voor de omgeving, maar het zorgt er ook voor dat de onbekwaamheid toeneemt. Of het gebrek aan vaardigheid, of oplettendheid, noem het zoals je wil.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2922
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Auto's en dode hoek

Post by duibhce Kaelann »

Blackbert wrote: 01 Mar 2022 11:42 Wat is bvb de meerwaarde van een elektrische handrem tov de manuele? Dat die zichzelf opspant zodra de motor stilligt?
of die nu elektrisch is of niet maakt mij niet zoveel uit. Wat ik er wel irritant aan vind is dat je niet meer op den tast weet of de handrem nu aan staat of niet. In mijn auto is dat via een klein ledverklikkertje op de knop zelf. Maar zicht op dat lichtje wordt belemmerd door de schakelpook.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Auto's en dode hoek

Post by OzzePaa »

Blackbert wrote: 01 Mar 2022 11:42 Ja. Technologie is cool. In een hoop gevallen maakt dat het leven aangenamer, veiliger, ...
Maar als de techneuten de pedalen verliezen en van hun boekhouder ook nog groen licht krijgen ...

Wat is bvb de meerwaarde van een elektrische handrem tov de manuele? Dat die zichzelf opspant zodra de motor stilligt?
Een hoop van die dingen zijn er gekomen om de onbekwaamheid van de gebruiker op te vangen.

Ja, dat maakt het veiliger voor de omgeving, maar het zorgt er ook voor dat de onbekwaamheid toeneemt. Of het gebrek aan vaardigheid, of oplettendheid, noem het zoals je wil.
:stupid: Dat is :smash: :smash: :smash: :smash: :smash: :smash: :smash: :smash: :smash: op de kop van twee heel dikke vette kepernagels, Bert :stupid:
En hoe meer die "heiden" allemaal verminderen c.q. vermeerderen, hoe meer ze gaan/moeten gecompenseerd worden door de technische snufjes die dat uit handen nemen ... visjeuze cirkel noemt men dat ;) :mrgreen:
Wat niet wegneemt dat ik de techniek op zich absoluut wel cool vind :thumbsup: ... net als mRNA-vaccins trouwens :whistling: :whip: :lipsrsealed2: :peepwall: :stop: :toilet: :behead: :hanged: :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11799
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Auto's en dode hoek

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 01 Mar 2022 15:05 net als mRNA-vaccins trouwens :whistling: :whip: :lipsrsealed2: :peepwall: :stop:
ah, je neemt me de woorden uit de mond :mrgreen:

Post Reply