Aanhangwagen, zelf bak maken?

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Koeno »

Weet iemand wat de regels zijn rond zelf een bak te maken voor een aanhangwagen dicht te maken?
Ik heb eentje zoals de foto hieronder.

Op 8 circuitdagen tijd heb ik al 2 keer zonder tent gezeten omdat er te veel wind was en die tent iets te veel mismeesterd werd.
aan dichte aanhangwagen vliegt niet zomaar weg en geeft toch ook wat beschutting...

maar mag je zelf zomaar een bak er op maken?
probleem is dat ik de remork niet permanent dicht wil hebben...


Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Blackbert »

vooral rekening houden met het gewicht van de constructie. 750kg totaal is echt niet veel.
een slim opgebouwd buizenframe zodat het er eenvoudig weer af kan en daar een zeil laten op maken. lijkt mij de voordeligste en eenvoudigste oplossing.
zo laag mogelijk trouwens, want om in te slapen is een kleinere ruimte minder koud dan een grote.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Koeno »

Remork zou dienen voor het materiaal te slepen.
750kg is idd niet veel, huidige setup weegt al 255kg.
Dus blijft er nog 500-tal kg over.
dus met een motor van 200kg, 24mx-tent, jerrycan naft slinkt het laadvermogen enorm.

Ik rijd momenteel met een Skoda Superb of Peugeot 508 break, beide hebben kofferruimte genoeg om in te slapen.
auto is kleiner om niet zo snel kou te hebben.

buizen en zeil lijkt mij het makkelijkste idd.
maar mag dat allemaal zo maar?
of dan toch bij officiele remorkendealer gaan luisteren?

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Bij »

Best eerst even naar remorken dealer een eens prijs vragen voor een huif opbouw.
Heb dit zelf ook gedaan maar die prijs viel niet echt mee. Was interessanter om mijne remork over te laten en een nieuwe met huif te kopen. Uiteindelijk toch maar niet gedaan....
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Blackbert »

Volledige zelfbouw aanhangers zijn uit den boze geloof ik, maar een goede basis aanpassen aan uw noden ...

On the ander hand, als je eens gaat rekenen hoeveel tijd, geld en gereedschap dat je niet hebt het kost om iets deftigs ineen te steken, en dan nog het zeil.
Dan kom je redelijk snel op de ruilmarkt uit denk ik. Uw kar is zgan, verkopen voor en deftige prijs en eentje met huif in de plaats, nieuw of gebruikt.


Of als er nog een paar moto's de deur uit mogen kunde ne keer zot doen: https://www.2dehands.be/v/auto-diversen ... nhangwagen ;)
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Koeno »

volledige zelfbouw wil ik dan ook niet aan beginnen.
Ik dacht aan opzet stuk voor de huidige...

Die dat je deelt is leuk maar... 2000MTM peugeot & skoda mogen geremd max 1400kg & 1600kg trekken.
en ik moet dan nog eens gaan kijken wanneer BE-rijbewijs nodig wordt, want dat heb ik natuurlijk niet. :whistling:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Blackbert »

boven de 750 kg, BE
't is niet omdat die kar 2ton mag wegen dat je die niet mag gebruiken. maar dan wel maar tot de capaciteit van de trekker.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Koeno »

Blackbert wrote: 05 Apr 2022 16:04 boven de 750 kg, BE
't is niet omdat die kar 2ton mag wegen dat je die niet mag gebruiken. maar dan wel maar tot de capaciteit van de trekker.
wel, nu verras je mij.
Ik was net de regels gaan opzoeken ivm wie/wat ik allemaal mag trekken:
en ik vond:
MTM trekkend voertuig + MTM aanhangwagen is maximaal 3500 kg.
https://www.vlaanderen.be/rijbewijs-b-v ... e-96-en-be

Doordat die kar al 2t mtm heeft, mag dat inderdaad al niet meer.
skoda zit rond 2300mtm
peugeot rond 2005mtm

skoda mag wel 1600kg slepen
en peugeot "maar" 1400kg

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Blackbert »

Wel, als ik er dan art21§1 naast neem, dan mag het volgens mij wel, want daar wordt gesproken van beladen massa.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/140-art21

Maar ik kan er wel weer eens naast zitten natuurlijk.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Koeno »

dat dan weer wel.

Maar omdat je zei "boven de 750kg is BE", dat klopt toch niet?

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by F M »

Rijbewijs B
Met rijbewijs B mag u met een auto:

een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen;
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.
Rijbewijs BE
Rijbewijs BE voor 19 januari 2013 gehaald:

Met rijbewijscategorie BE van voor 19 januari 2013 mag u met een auto:
iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het leeggewicht + laadvermogen.
Let wel op de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto.
Rijbewijs BE na 19 januari 2013 gehaald

Met rijbewijscategorie BE van na 19 januari 2013 mag u met een auto:
een aanhanger of oplegger van maximaal 3500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger gebruiken die zwaarder is dan 3500 kilo.
Rijbewijs B+ (code 96)
Met rijbewijscategorie B+ (code 96) mag u met een auto:

iedere aanhanger gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 4250 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by TuttoTerreno »

Die regels zijn een ramp.

Ik heb blijkbaar ook lang "zonder geldig rijbewijs" rondgereden wegens die 3500kg regel, omdat mijn bus al 3250kg mtm heeft.

Ik heb dan mijn remorque van 1000kg naar max 750kg laten omschrijven, en plots was mijn rijbewijs weer geldig.

Was goedkoper dan protectie aan de rijschool maffia te betalen.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Koeno »

dus mtm van het trekkersvoertuig speelt niet mee zolang de aanhangwagen minder dan 750kg weegt?

dus ik kan een gigantische mobilhome voor mijn kleine remork hangen en da's dan wel ok?? :lipsrsealed2:

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Schussboelie »

Blackbert wrote: 05 Apr 2022 18:28 Wel, als ik er dan art21§1 naast neem, dan mag het volgens mij wel, want daar wordt gesproken van beladen massa.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/140-art21
Of je met een bepaalde combinatie mag rijden hangt van twee zaken af:
  • Het rijbewijs, en dan telt Maximaal Toegelaten Massa
  • De technische kenmerken van het trekkend voertuig, en dan telt de Massa in Beladen Toestand.
Je moet uiteraard aan beide voorwaarden conformeren.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Blackbert »

gigantisch niet nee, ne kleine, MTM 3.5T.

een "gewone" auto met een ongeremde aanhanger (MTM<= 750kg) B rijbewijs.
maar weer met een uitzondering blijkbaar. moet je wel voor rekenen.

een jeep, pickup, SUV, bus, MTM max 3.5T met geremde aanhanger MTM max 3.5T BE rijbewijs of B+code 96.

alles daarboven: C en CE, met een lading bijkomende regels: medisch attest, vakbekwaamheid, tacho, max 90 km/h, rijtijden, eigen rekening of voor derden, ...

da's de basis waar ik van weet. waarschijnlijk is dat nog gefinetuned zoals dat met alle regelgeving gaat.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 05 Apr 2022 21:57 dus mtm van het trekkersvoertuig speelt niet mee zolang de aanhangwagen minder dan 750kg weegt?

dus ik kan een gigantische mobilhome voor mijn kleine remork hangen en da's dan wel ok?? :lipsrsealed2:
Sjah, gigantisch... Vanaf de MTM van je mobilhome over de 3,5T gaat (en daar zit je snel aan) zal je toch een rijbewijs C moeten hebben.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Blackbert »

Schussboelie wrote: 06 Apr 2022 08:02
Blackbert wrote: 05 Apr 2022 18:28 Wel, als ik er dan art21§1 naast neem, dan mag het volgens mij wel, want daar wordt gesproken van beladen massa.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/140-art21
Of je met een bepaalde combinatie mag rijden hangt van twee zaken af:
  • Het rijbewijs, en dan telt Maximaal Toegelaten Massa
  • De technische kenmerken van het trekkend voertuig, en dan telt de Massa in Beladen Toestand.
Je moet uiteraard aan beide voorwaarden conformeren.
bvb/ ik heb een CE (zonder de bijkomende attesten, maar soit, dus ook een BE)

bus: MTM 3.5T + remork MTM 2.7T is volledig beladen 6.2T en da's ok.
die remork weegt leeg 900kg, dus leeg kan ik die trekken met mijn autootje, maximaal trekgewiicht 1100kg.
mijn kinders hebben een B rijbewijs, dus die mogen daar niet mee rijden, wel met de kleine aanhanger van MTM 750kg.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Schussboelie »

Blackbert wrote: 06 Apr 2022 08:06een "gewone" auto met een ongeremde aanhanger (MTM<= 750kg) B rijbewijs.
maar weer met een uitzondering blijkbaar. moet je wel voor rekenen.
Welke uitzondering?
De enige beperking daar is het sleepvermogen van het trekkend voertuig maar dta heeft niets met je rijbewijs te maken.

Blackbert wrote: 06 Apr 2022 08:06een jeep, pickup, SUV, bus, MTM max 3.5T met geremde aanhanger MTM max 3.5T BE rijbewijs of B+code 96.
Code 96 is voor een aanhanger met MTM > 750kg en een MTM voor de sleep tussen 3500 en 4250kg.
Alles met een MTM boven 4250kg sowieso BE (en dan hangt het er vanaf wanneer je je BE gehaald hebt).

Blackbert wrote: 06 Apr 2022 08:06alles daarboven: C en CE, met een lading bijkomende regels: medisch attest, vakbekwaamheid, tacho, max 90 km/h, rijtijden, eigen rekening of voor derden, ...
Vakbekwaamheid is voor een mobilhome niet nodig, evenmin als de tachograaf. :thumbsup:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Schussboelie »

Blackbert wrote: 06 Apr 2022 08:11
Schussboelie wrote: 06 Apr 2022 08:02
Of je met een bepaalde combinatie mag rijden hangt van twee zaken af:
  • Het rijbewijs, en dan telt Maximaal Toegelaten Massa
  • De technische kenmerken van het trekkend voertuig, en dan telt de Massa in Beladen Toestand.
Je moet uiteraard aan beide voorwaarden conformeren.
bvb/ ik heb een CE (zonder de bijkomende attesten, maar soit, dus ook een BE)

bus: MTM 3.5T + remork MTM 2.7T is volledig beladen 6.2T en da's ok.
die remork weegt leeg 900kg, dus leeg kan ik die trekken met mijn autootje, maximaal trekgewiicht 1100kg.
mijn kinders hebben een B rijbewijs, dus die mogen daar niet mee rijden, wel met de kleine aanhanger van MTM 750kg.
Klopt helemaal.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Aanhangwagen, zelf bak maken?

Post by Koeno »

Schussboelie wrote: 06 Apr 2022 08:08
Koeno wrote: 05 Apr 2022 21:57 dus mtm van het trekkersvoertuig speelt niet mee zolang de aanhangwagen minder dan 750kg weegt?

dus ik kan een gigantische mobilhome voor mijn kleine remork hangen en da's dan wel ok?? :lipsrsealed2:
Sjah, gigantisch... Vanaf de MTM van je mobilhome over de 3,5T gaat (en daar zit je snel aan) zal je toch een rijbewijs C moeten hebben.
Goh ik vergelijk op deze manier eventjes:

10 jaar geleden was mijn daily ride een Renault Clio 1.5dCi.
Op onze trouwdag reden we met een Chevy 2500LD Silverado uit 1995.
Beide mag je met een rijbewijs B besturen.

De Clio met een kleine remork erachter rijden zou ik geen enkel probleem vinden.
De Chevy daarentegen zou ik een veel lastigere combo vinden.
Dus een mobilhome met een mtm van 3499kg mag ik besturen, en daar mag ik dan weer wel een kleine remork van 750kg aanhangen en dan is mijn B-rijbewijs voldoende (want zou begrijp ik de regels nog steeds?)

en rijbewijs B is ook nog voldoende als de mtm van wagen & remork onder de 3500kg blijft?

Soms heb ik echt het gevoel dat ik niet meer kan lezen :lipsrsealed2:

Post Reply