Ingewikkeld gedoe voor een fenomeen dat op een heel eenvoudige wijze kan worden aangetoond. Zelfs per fiets. Per moto heb je wel iets van cruise control nodig, om de gas constant te houden.
Hoe gaat het :
1) bind een touwtje vast ergens links of rechts aan het stuur. Bvb aan de basis van je spiegel, of aan de stuurkap als je moto dat heeft.
2) vertrek en ga naar een constante snelheid van pakweg 40-50km per uur. Liefst meer dan 30, omdat de gyroscopische krachten vanaf 30km/u groot genoeg worden om effectief te zijn.
3) handen los -> moto hoort rechtdoor te rijden, anders is er iets fout
4) trek rustig en voorzichtig aan het touwtje. Observeer in welke richting de moto uitwijkt.
Ik zal het u al vertellen: als je aan de linkerstuurhelft trekt, dan zal de moto naar rechts gaan. En omgekeerd. Tegensturen dus.
Waarom het gedoe met het touwtje? 1) omdat je daar niet mee kan duwen
en 2) omdat je dan elke andere invloed van buitenaf weg neemt.
Tegelijk - als je een hééééééél groot leeg plein hebt - kan je nog verder spelen.
1) vertrek en ga naar een constante snelheid van pakweg 40-50km per uur. Liefst meer dan 30, omdat de gyroscopische krachten vanaf 30km/u groot genoeg worden om effectief te zijn.
2) handen los -> moto hoort rechtdoor te rijden, anders is er iets fout
3) tracht de moto met je knieën van richting te doen veranderen, of tracht er een bocht mee te nemen.
Ik zal 't ook maar vertellen: je gaat behoorlijk moeten snokken met je lichaam om de moto van zijn rechte lijn te doen afwijken. En hij gaat na de snok meteen weer rechtdoor rijden. Je zal ook merken dat het niet mogelijk is om een mooie bocht te maken, laat staan de straal ervan te kiezen.
Het zijn simpele proefjes waarmee je onomstotelijk bewijst dat tegensturen de allerallerbelangrijkste stuurtechniek is.