BMW R1200RS

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

BMW R1200RS

Post by Muug »

Allez,
bleek gisterenavond de enige avond van dees week te zijn dat we de RS konden gaan afhalen. Gelukkig waren er geen fratsen op de brusselse ring en verliep alles lekker vlot.
Da spel is toch echt wel übercompleet.
Filip van BMW D'Haese te Zottegem (voorheen Lievens) wist mij te zeggen dat de moto eigenlijk nog meer opties heeft dan een full option. Zo zit er een quickshifter Pro op, en nog een alarmsysteem. En misschien zelfs nog enkele andere feauters. Extra full option dus. Perfect voor latere doorverkoopbaarheid. :thumbsup: :mrgreen:
(Rustig) rijdend over de R0 had ik al rap door dat België met deze moto véél kleiner zal zijn. :thumbsup: Ardennenritje of efkes doorsteken naar Moezel/Vogezen/whatever gaat "stuk van taart" zijn. 120 of 160 km/u maakt hem geen fluit uit, en zelfs de turbulentie valt mee. Ruitje is slechts in twee standen in te stellen, en de hoogste stand lijkt wel de leukste op de autostrade. Op gewone wegen zal dan de laagste stand plezanter zijn. En je kan het met één hand al rijdend verstellen, which is nice.
Cruisecontrol is wel iets raar als ge dat niet gewend zijt. Dat gashendel loslaten en die moto blijft rijden, zonder dat ge er controle over hebt, 't zal wennen worden.
In de bochten/afritten heb ik mij vréééé kalm gehouden. De baan lag nat, hier en daar toch regendruppels, plus die moto stuurt natuurlijk wel anders dan de KTM. Dat wordt weer oefenen.
Het dashboard heeft drie mogelijke layouts, maar ze zijn redelijk debiel, dus ik ga de standaard-versie blijven aanhouden.
Verder kunt ge ook de bandenspanning op 't dashboard aflezen. Maar enkel als ge aan 't rijden zijt. Wuk? :pillepalle:
Afin, we zijn zonder misérie thuis geraakt.
Wordt vervolgd! :ricky:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: BMW R1200RS

Post by Koeno »

Muug wrote: 14 Sep 2022 08:48 Verder kunt ge ook de bandenspanning op 't dashboard aflezen. Maar enkel als ge aan 't rijden zijt. Wuk? :pillepalle:
Omdat de sensor in de wielen (die batterijen heeft) enkel activeert als je begint te rijden.
Anders zou die sensor constant zitten zenden en zijn de batterijen nog sneller plat.
Bij bmw zijn de batterijen in de sensor niet te vervangen (tenzij je zelf de sensor open haalt en dicht maakt) en een nieuwe originele sensor kost 250euro

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW R1200RS

Post by Muug »

Koeno wrote: 14 Sep 2022 09:01 Anders zou die sensor constant zitten zenden en zijn de batterijen nog sneller plat.
Bij bmw zijn de batterijen in de sensor niet te vervangen (tenzij je zelf de sensor open haalt en dicht maakt) en een nieuwe originele sensor kost 250euro
Ah, daarom. :-)
Ja, gij hebt daar alleszins veel ervaring mee, met die sensoren. :|

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: BMW R1200RS

Post by F M »

Cruise control is geweldig, en je went daar snel aan. Dat maakt de saaie snelwegritten zo veel meer ontspannend.

Ik neem aan dat je toch geen nieuwe gekocht hebt?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW R1200RS

Post by Muug »

F M wrote: 14 Sep 2022 10:17 Cruise control is geweldig, en je went daar snel aan. Dat maakt de saaie snelwegritten zo veel meer ontspannend.

Ik neem aan dat je toch geen nieuwe gekocht hebt?
Nee gij zot ! :pillepalle: :mrgreen:
Van eind 2017, met 55000km, voor de helft van de nieuwprijs, want ik heb alle facturen meegekregen, incl de aankoopfactuur. Moto is als nieuw. Lijkt wel nooit regen gezien te hebben, wat bijna niet kan, want sinds april 2021 is er 20.000km bij gekomen. :thumbsup:

De brief van Luminus met hun voorstel tot hoger voorschot kwam trouwens een dag later. Lol. Als die brief eerst was geweest, hadden we die moto wellicht niet gekocht. :laugh3:

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: BMW R1200RS

Post by Bij »

F M wrote: 14 Sep 2022 10:17 Cruise control is geweldig, en je went daar snel aan. Dat maakt de saaie snelwegritten zo veel meer ontspannend.

Ik neem aan dat je toch geen nieuwe gekocht hebt?
:stupid:
ook de Guzzi is voorzien van zoiets ,alleen als ge een adaptieve gewoon zijt van in den otto is dat toch altijd even wennen.
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW R1200RS

Post by Muug »

Bij wrote: 14 Sep 2022 11:04 ook de Guzzi is voorzien van zoiets ,alleen als ge een adaptieve gewoon zijt van in den otto is dat toch altijd even wennen.
:shock:
Ik zou daar toch mee opletten: "Bewusteloze bestuurder blijft met cruisecontrol en Lane Assist 25 kilometer lang over E314 rijden"
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220814_97225258

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: BMW R1200RS

Post by Bij »

Wel Muug, sinds ik dat verhaal gelezen heb rij ik nog geruster... :grin: :grin:
(is wel het bewijs dat dat ding altijd goed zijn werk doet :thumbsup: ;) )
Ik hoop dat ik het nooit moet meemaken ;)
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: BMW R1200RS

Post by TRooPER »

ik heb onlangs eens een dag een testritje gedaan naar de classic bike race in gedinne....met een R1200S.

ja , dat is heel iets anders dan rechtop zitten op de ktm.
Waar je met de ktm zo vlot bochtjes neemt aan hoge of lage snelheid, moet je toch meer anticiperen op het motorkarakter van zo een boxercup om bij trage maneuvers vlot door te komen zonder zelf te schrikken.

zeer plezante dag en ervaring gehad met deze 'boxercup' r1200s,
na enige tijd voelde ik toch een niet zo aangename druk op mijn polsen, waarschijnlijk omdat ik niet van de kleinste ben en teveel op mijn polsen/handen duw aan de stuurhelften. Deze ervaring heeft de fysieke goesting in een boxercup toch wat getemperd. Ik blijf (en vooral de boxercupR1100S in bl/wit/rood) een fantastische moto vinden.
Na enkele reviews te lezen blijkt de 1200S ook meer sport te zijn, en de R1100s meer een sport tour bike.

nog even wachten en de ktm is terug 'back on track', zien hoe groot de liefde terug gaat opflakkeren en er nog goesting is in een 'boxercup'.

BRAAAAAAP
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW R1200RS

Post by Muug »

Een RS is helemaal iets anders dan een S ;)

De 1100's worden aan spotprijzen buiten gekeild, het is de moment om er een paar te kopen, zwart geel rood bvb, de bekende kleuren. Let wel op: de lak van die moteurs bladdert schandalig rap af. :devil:

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: BMW R1200RS

Post by Stefke »

Muug wrote: 14 Sep 2022 16:46 Een RS is helemaal iets anders dan een S ;)

De 1100's worden aan spotprijzen buiten gekeild, het is de moment om er een paar te kopen, zwart geel rood bvb, de bekende kleuren. Let wel op: de lak van die moteurs bladdert schandalig rap af. :devil:
en de lak van de achterveer is ook niet fameus, en de voorvork heeft last van de tand des tijds, en alle ander akkefietjes zoals cardans, tikkende gasklephuizen, krukaskeerringen, ABS-pompen... 8-)
Maar bon zo'n ouwe S blijft wel een cool apparaat. De schoonzoon van de buurvrouw is de zijne terug komen ophalen om er mee rond te rijden. Eerste eigenaar en toch dik 5000 km op de teller... :shock:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW R1200RS

Post by Muug »

Stefke wrote: 14 Sep 2022 20:02 Maar bon zo'n ouwe S blijft wel een cool apparaat.
Wat is dat toch met ouw BMW's... 't is gelijk of ze pas vanaf 20 jaar en ouder mooi worden. 8-) De 1100S, de K1100RS, de R1100GS, de R75/5 of /7, een R100RT met vooraan uitklapbare mistlichten, etc etc :grin:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: BMW R1200RS

Post by TuttoTerreno »

zo'n ne R1200RS, ik geloof dat het dezelfde is die mijne maat bij had in juli van dees jaar. Ook een "liquid cooled"?

'k wou daar wel eens wat mee rijden, maar we zijn er niet toe gekomen. Volgende keer dan.

Veel plezier met de verkoop binnen een week of zes. :mrgreen:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: BMW R1200RS

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 14 Sep 2022 21:16
Stefke wrote: 14 Sep 2022 20:02 Maar bon zo'n ouwe S blijft wel een cool apparaat.
Wat is dat toch met ouw BMW's... 't is gelijk of ze pas vanaf 20 jaar en ouder mooi worden. 8-) De 1100S, de K1100RS, de R1100GS, de R75/5 of /7, een R100RT met vooraan uitklapbare mistlichten, etc etc :grin:
Daar hadden we het zondag al efkes over, en ik dacht toen : hoe zou dat er uit gezien hebben ... :? :krabje:

Image
TuttoTerreno wrote: 14 Sep 2022 22:10 zo'n ne R1200RS, ik geloof dat het dezelfde is die mijne maat bij had in juli van dees jaar. Ook een "liquid cooled"? ...
De uitlaatbochten komen vanonder z'n t**tten, dus ja, 't is ne waterketel ;) :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW R1200RS

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 14 Sep 2022 22:10 Veel plezier met de verkoop binnen een week of zes. :mrgreen:
A nee, dat is te vroeg eh, zulke moto brengt meer op in de lente! :w00t:

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: BMW R1200RS

Post by Droopy »

Muug wrote: 14 Sep 2022 16:46 Een RS is helemaal iets anders dan een S ;)

De 1100's worden aan spotprijzen buiten gekeild, het is de moment om er een paar te kopen, zwart geel rood bvb, de bekende kleuren. Let wel op: de lak van die moteurs bladdert schandalig rap af. :devil:
'k Ben uit nieuwsgierigheid eens gaan piepen op de autoscout website.

De prijzen voor een tweedehands RS lijken mij toch realistischer dan die voor de gemiddelde GS(A).

Het verhaal van vraag en aanbod speelt uiteraard ook mee en een RS is een baanmachine en een GS kan ook off-road aan maar de basis van beide types is toch vrij vergelijkbaar. :dontknow:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BMW R1200RS

Post by Muug »

Met allroadbanden kan de RS ook allroad 8-)

De GS is extréém populair. Niet te vatten. Vandaar de onnozel hoge prijzen. De RS daarentegen... wilt geen kat, terwijl men in reviews ook héél lovend is. De échte batjes zijn de BMW's van de K-reeks, die wilt geen kat. Voor minder dan 2000 euro heb je een topmodel van de jaren '90. En de oudere Pan Europeans, en de eerste FJR's kosten ook heel weinig.

Op welk vlak zijn de RS en de GS vergelijkbaar, Droopy? Motorblok zal gelijk zijn, het merk is 't zelfde, maar verder zou ik het niet weten. Hoe zit het met de frame-geometrie? De wielmaten verschillen ook sowieso. Zitpositie helemaal. Kuipwerk is ook totaal anders. Maar verder? :dontknow: Is dan een Honda AT 't zelfde als een NT? Een Multistrada V2 't zelfde als een DesertX? ;)

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: BMW R1200RS

Post by Jopet »

Muug wrote: 16 Sep 2022 11:21 De GS is extréém populair. Niet te vatten. Vandaar de onnozel hoge prijzen. De RS daarentegen... wilt geen kat, terwijl men in reviews ook héél lovend is. De échte batjes zijn de BMW's van de K-reeks, die wilt geen kat. Voor minder dan 2000 euro heb je een topmodel van de jaren '90. En de oudere Pan Europeans, en de eerste FJR's kosten ook heel weinig.

Op welk vlak zijn de RS en de GS vergelijkbaar, Droopy? Motorblok zal gelijk zijn, het merk is 't zelfde, maar verder zou ik het niet weten. Hoe zit het met de frame-geometrie? De wielmaten verschillen ook sowieso. Zitpositie helemaal. Kuipwerk is ook totaal anders. Maar verder? :dontknow: Is dan een Honda AT 't zelfde als een NT? Een Multistrada V2 't zelfde als een DesertX? ;)
Volgens mij is er nauwelijks verschil tussen een RS en een GS, frame ziet ongeveer hetzelfde uit, opbouw van onderdelen ook, wielen, vering en kuipwerk zijn wel anders maar qua kostprijs zal dat niet veel schelen.

Waarom de prijzen dan anders zijn, heel simpel, vraag en aanbod, zolang de mensen zotte prijzen geven zullen ze zotte prijzen vragen, RS is niet zo populair dus vraagprijs is gewoon minder.
Maar als de zithouding voor jouw perfect is heb je wel een koopje gedaan t.o.v. vergelijkbare GS.

In diezelfde lijn kun je je afvragen waarom het Apple/Samsung topmodel 1600 euro moet kosten, terwijl een gsm van minder dan de helft van de prijs in principe even goed presteert.... Ja maar hoor je dan zeggen, de camera is veel beter en dan trekken ze een foto van 8mb die gecropt wordt naar 250kb om te verzenden....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: BMW R1200RS

Post by Droopy »

Muug wrote: 16 Sep 2022 11:21 Met allroadbanden kan de RS ook allroad 8-)
...
Op welk vlak zijn de RS en de GS vergelijkbaar, Droopy? Motorblok zal gelijk zijn, het merk is 't zelfde, maar verder zou ik het niet weten. Hoe zit het met de frame-geometrie? De wielmaten verschillen ook sowieso. Zitpositie helemaal. Kuipwerk is ook totaal anders. Maar verder? :dontknow: Is dan een Honda AT 't zelfde als een NT? Een Multistrada V2 't zelfde als een DesertX? ;)
Ik zoek het niet zover als jij Muug, daarvoor is mijn technische kennis te klein. :)
Het motorblok is gelijk en zal wel wat anders getuned zijn en de rest lijkt me rond dat motorblok gebouwd.
In die zin is een AT voor mij dus niet hetzelfde maar vergelijkbaar met een NT, maar da's mijn interpretatie. ;)

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: BMW R1200RS

Post by Stefke »

Jopet wrote: 16 Sep 2022 13:45 Volgens mij is er nauwelijks verschil tussen een RS en een GS, frame ziet ongeveer hetzelfde uit, opbouw van onderdelen ook, wielen, vering en kuipwerk zijn wel anders maar qua kostprijs zal dat niet veel schelen.
Tja dat is een beetje kort door de bocht. Alleen de motor is krak hetzelfde en verder nog wat andere onderdelen zoals knoppenwinkel of remklauwen enzo... Maar verder? :dontknow:

Post Reply