Een schakelaartje, zit dat beter op de rode of op de zwarte (=massa)kabel?
Of maakt het niet uit?
aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?
Re: aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?
mja
zo kan het ook natuurlijk. Maar da's eentje met drie draadjes. Er zijn er ook met twee draadjes.
Maar ge kunt bvb ook beslissen van een schakelaartje "in" één van de draden aan te brengen, om het circuit te onderbreken. Vandaar mijn vraag.
zo kan het ook natuurlijk. Maar da's eentje met drie draadjes. Er zijn er ook met twee draadjes.
Maar ge kunt bvb ook beslissen van een schakelaartje "in" één van de draden aan te brengen, om het circuit te onderbreken. Vandaar mijn vraag.
Re: aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?
Voor een 5/12V USB-poortje of GPS-aansuiting denk' niet dat het veel uitmaakt ... Mijn broer had ooit een ouwe Landrover Defender en daar zat een "massa-onderbreker" op : die zal dan de massa (-) wel geknipt hebben vermoed ik. Mannen met boten zweren bij een schakelaar op de plus ... iets met oxidatie op de anode alst wat nat wordt
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?
mja, dan is de vraag dus "is mijn moto een boot?"
Re: aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?
Ik sluit altijd via de positieve aan, met zo kort mogelijk bij de batterij / spanningsbron een zekering ( waarde afhankelijk van verbruiker)… De reden waarom de positieve heeft me ooit eens iemand uitgelegd maar weet het niet meer
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.
Re: aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?
Boot, moto, speelt gene film. (uw RS is gene boot, de kuip vertoont te veel lekken. )
Als er vocht (regen, hemelse dauw, mist, ... aan een onder spanning staand contactpunt komt gaat dat vlot oxideren en stopt dat met contact te maken.
Zoals de groene pootjes van een zekering of zekeringhouder slecht of geen contact geven, of de lampen/stekker van een aanhanger.
Ze hebben mij ene keer liggen gehad met mijn eerste GPS, nadat de moto een dag of 2 stilstond, buiten, zonder de GPS. sindsdien altijd een schakelaar ertussen en 't is niet meer voorgevallen.
Als er vocht (regen, hemelse dauw, mist, ... aan een onder spanning staand contactpunt komt gaat dat vlot oxideren en stopt dat met contact te maken.
Zoals de groene pootjes van een zekering of zekeringhouder slecht of geen contact geven, of de lampen/stekker van een aanhanger.
Ze hebben mij ene keer liggen gehad met mijn eerste GPS, nadat de moto een dag of 2 stilstond, buiten, zonder de GPS. sindsdien altijd een schakelaar ertussen en 't is niet meer voorgevallen.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: aan/uit-knopje : beter op rood of beter op zwart?
Ik doe het altijd met een relais, geschakeld door het achterlicht. Een schakelaar durf ik wel is vergeten ….
Enkel de druppellader gaat rechtstreeks via een zekering op de batterij
Enkel de druppellader gaat rechtstreeks via een zekering op de batterij
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.