Capaciteitstarief = veel meer betalen

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Jopet
Posts: 825
Joined: 22 May 2014 09:27

Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Jopet »

Nu ik sinds eind oktober zonnepanelen en batterijen heb hou ik ook mijn verbruik wat extra in de gaten.
Door de komst van de digitale teller kun je opvolgen wanneer je piekverbruik is, bij mij was dat voor november 1 X 4,772 kwh, terwijl mijn gemiddelde afname in november slechts 7,7300 kwh per dag was.
Hoewel ik ze hier thuis allemaal uitgelegd heb hoe dit capaciteitstarief werkt voel ik nu al aan mijn dikke teen dat we dus allemaal dik zullen gejost worden.

Simpel uitgelegd : Capaciteitstarief dat is het piekverbruik van 1 X 15 minuten op een dag, 96 X per dag wordt het berekend door de digitale meter om daarna de netkosten te bepalen.
Piekverbruik heeft dus niets met tijdstippen te maken, dus niet bvb tussen 16 en 18 uur of zo, maar gewoon ergens 15 minuten een piekverbruik op 1 dag in de maand.

Ja maar wat is dan 15 minuten in percentage in je maandverbruik... 15 x 4 x 24 x 365 /12 = 43800 minuten in één maand, van die 43800 minuten worden telkens 15 minuten piekverbruik gemeten, dus van 2920 blokken van 15 minuten gebruiken ze 1 blok om te bepalen hoeveel 100% van de netkosten zullen zijn.... In percentage op 100 wil dit dus zeggen dat 0,03425 % van een maand gebruikt wordt als basis om 100 % van de netkosten te berekenen.
M.a.w. al verbruik je bvb 99,96 % van je blokken bvb minder dan 2 kwh en heb je 1 blok, dus 0.04 % van je blokken, 6 kwh piekverbruik dan betaal je toch alle netkosten aan het tarief van die 6 kwh....
Het maakt dus echt geen bal uit of je 99% van je tijd alles probeert om onder een bepaald kwh te blijven als ze op 0,03425 % de netkosten berekenen.

Hoeveel dit uiteindelijk zal schelen qua kostprijs vind je nog nergens terug, zou bij Fluvius normaal van 2023 te bekijken zijn.

Eigenlijk komt het er op neer dat we dus geen 2 apparaten die een hoog verbruik hebben gelijktijdig kunnen gebruiken, gedaan met wassen, drogen en strijken op hetzelfde moment, geen kip in de oven met verse frietjes, niet in bad gaan en je vrouw de afwas laten doen (als beiden boilers op elec. zijn) en zo zijn er nog tal van voorbeelden.

Maar nog één ding hebben we geluk, na het sluiten van de kerncentrales, geen gas of mazout meer gebruiken in huis en alles op groene energie zal draaien zal dat veel beter zijn voor ons milieu, hoe we het gaan betalen dat weten we nog niet, o ja en dan allemaal ook nog een auto/moto op electriek hé :ricky:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Muug »

Dank je voor deze mooie berekening, Jopet.
Maar ik wist dat helaas al. 't is gewoon leuk om er wat percentjes bij te zien. :(
Wij hier zijn zeker gesjost, zéker in de winter, omdat de gasbrander van onze centrale verwarming niet alleen hoog piekt, maar ook inderdaad meermaals per dag (in de winter) langer dan een kwartier vollenbak draait. :?
Het is een erge situatie, en wij burgers zijn zwaar klote.

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Blackbert »

Euh, uw gasketel zal niet enorm veel stroom verbruiken denk ik. Efkes ontsteking en het pompje.

Ik vraag mij eerder af hoe het zeur met de stroom die je op het net zet. In de zomer wanneer er niemand thuis is en er dus geen verbruik is, kan dat toch ook een mooie langdurige 'piek' geven.

Dat gaat dan nog maar om de netvergoeding. De volgende stap is de prijs van de stroom zelf. Op piekmomenten gaat die duurder worden, om ons aan te zetten ons verbruik te spreiden en liefst onze zelfgemaakte stroom direct te verbruiken of op te slaan. Mooie strategie om de kosten op ons af te wentelen eerder dan te zorgen voor een net dat up to date is.

't Is dat een offgrid installatie niet goedkoop en (nog) niet echt groen is, of ze mochten hun draad komen afknippen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Muug »

Blackbert wrote: 23 Dec 2022 12:57 Euh, uw gasketel zal niet enorm veel stroom verbruiken denk ik. Efkes ontsteking en het pompje.
Gij vergeet de turbine die de wind aanzuigt en verhit door de luchtkanalen stuwt. Dat ding werkt op elektriek. :|

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Blackbert »

ja ok. wees al blij dat ik niet over de waakvlam begin. :lipsrsealed2:

Soit, capaciteitstarief ligt in de lijn van het vorige bedenksel, het prosumententarief. Berekend op het maximale vermogen van uw omvormer, ook al ga je
1 dat vermogen zelden produceren (omvormers dikwijls iets zwaarder dan wat de panelen kunnen maken in real life).
2 je dat volle vermogen ook niet helemaal en alle dagen op het net steekt.

Zoals je, om uw reststroom te verkopen aan uw buurman, een leverancier moet hebben die dat in zijn aanbod heeft zitten. Eh, wat heeft die ermee te maken? De netbeheerder wel, want je gebruikt zijn kabels. Ha wacht. Eigenlijk verkoop je uw stroom voor een prikje aan uw leverancier, die het dan met mooie winst doorsluist naar uw buurman. Of ben ik niet mee?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Muug »

Dat heet injectietarief. Dat is wat je krijgt als je op het net steekt. Is redelijk hoog heeft een zonnepaneelmeneer mij vorige week verteld. Hij adviseert zelfs enkele panelen extra zodat de injectie opbrengsten meewerken om uw paneelkes rapper af te betalen. En hij zegt ook van nog efkes te wachten met thuisbatterij omdat ze onredelijk duur zijn.

Aja en er is geen waakvlam. :laugh3:

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Stoffel »

Zoals hierboven al gezegd is; we zijn gesjost, hoe je het ook draait of keert :furious3: .
Het enige wat we kunnen doen is allemaal op den dop of ziekenkas gaan en allemaal profiteren van alle sociale ‘zaken’.
Ik ken mensen die maandelijks meer aan uitkeringen hebben dan dat ik verdien :furious3: .. het zijn zotten die werken zekers?

Ik denk als we hier de rekening moesten maken dat de vrouw beter kan thuisblijven dan elke dag te gaan werken en de kids in de opvang te steken…
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Bij »

Ondertussen ben ik hier via de panelen installateur bij een andere energieleverancier gegaan en hebben we dynamische tarieven en is ook de batterij gestart met dynamisch laden.
Dus in deze donkere dagen wordt mijn batterij 's nachts opgeladen met goedkopere ellentriek dan die van in den dag. ;) Afgelopen nacht opgeladen tot 78% en we hebben daar mee kunnen doen tot ongeveer 19.00uur. :) Zolang je niks van het net pakt moet ge volgens mij geen rekening houden met de pieken want die ellentrik passeerd niet via de digitale meter.
Ben benieuwd naar de komende facturen :geek:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Muug »

Dat gezegd zijnde, de paneelverkoper van vorige week raadde sterk af om inductie kookplaten te kopen, omdat die een verdomd hoge piek hebben! Hij sprak van 7000 en meer. Ehm, welke eenheid is dat alweer?

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Stoffel »

Das leuk, gas raadde men ons een aantal jaren geleden af..
Tja, misschien moeten we een leuvense stoof aankopen zoals de grootouders vroeger :mrgreen:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Blackbert »

yup, beetje inductieplaat trekt max 7000W, ongeveer.
dat wil zeggen, alle zones full power.
wat die trekken bij opstart weet ik zo niet.
aan de andere kant, als je het verbruik in kWh van een inductieplaat vergelijkt met dat van een gasvuur zal je een heel stuk lager uitkomen. afhankelijk van de prijs van gas en stroom ook in de portemonee.

wat niet wil zeggen dat je niet gesjost zal zijn. als je de uitleg van luminus erbij neemt zal je altijd gesjost zijn, wat je ook doet.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Muug »

Ja, toch zegt die gast dat als ge twee inductie kookplaten aan zet, dat ge meteen aan die 7000 zit.
En aangezien koken langer dan een kwartier duurt. Afin, hij raadde het ons af.

Hoe zit het met de laadpalen? Wat is het piekvermogen daar?

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Stoffel »

Dat van die laadpalen ben ik ook curieus naar…
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Blackbert »

Dat zou kunnen, bij het opzetten. Alles wat enig vermogen kan trekken heeft een piekstroom bij opstart. Eens vertrokken daalt die stroomvraag en vlakt uit op het gevraagde vermogen. (daarom ook dat zware (3fase) motoren ster-driehoek geschakeld zijn: om de startpiek af te vlakken zodat de zekering niet springt en daarna vol vermogen te geven). Zware kookplaten zijn ook altijd voorzien voor een 400, 3x230 of 230V aansluiting. de eerste 2 zullen best werken: totale verbruik gespreid over 3 fasen, dunnere kabel nodig en lichtere zekering.

Wat een laadpaal nodig heeft zal afhangen van het voertuig (hoeveel kWh accu's) en vooral de snelheid waarmee geladen wordt.
Een snellader die uw batterijen op 2 uur van 20 naar 80% laadt zal meer vragen dan wanneer hij daar heel de nacht tijd voor heeft.
Voor zijn systeem aangepast werd kon een vriend met een hybride Volvo zijn oven niet aansteken terwijl dat ding geladen werd. Weet niet wat er juist veranderde, maar vermoed dat de lader nu op 3 fasen werkt zodat die stroom de fase waar de oven op zit niet meer zo zwaar belast.

Langs ene kant worden we volop aangemoedigd tot gedwongen om alles op stroom te doen werken. Koken, verwarmen incl. warm water en rijden.
het gemiddeld gezinsverbruik van 3,5kWh mag je ongeveer verdubbelen als er een warmtepomp bijkomt. (tenzij je plaats en geld genoeg hebt voor een geothermische WP met vloerverwarming) Nog 1 EV erbij, die voor de helft van zijn verbruik thuis wordt opgeladen, en er komt nog eens 40 à 50% bij.

Met die 15 zonnepanelen van 5 jaar geleden kom je dus bijlange niet meer toe om uw jaarverbruik af te dekken. Thuisbatterijen zijn nog veels te duur, dus zelfs als je voldoende zonnepanelen kan plaatsen zal het nog een hele tijd goedkoper zijn om het net als batterij te gebruiken, inclusief de piekgebaseerde tarieven.

Allemaal fraai, de stelling van de Vreg dat ge uw zelfgemaakte stroom moet gebruiken op datzelfde moment, maar in de echte wereld is dat niet haalbaar. De technologie bestaat om dat allemaal te realiseren en wordt steeds beter. Maar is nog steeds onbetaalbaar voor ons, jannekes en miekes modaal. Frans Timmermans kan het ook allemaal schoon voorstellen, inclusief zijn uit de hoogte glimlachje, wat er volgens mij op wijst dat hij heel goed weet dat we het niet aankunnen. Intussen lopen onze regeringen vanachter in het peloton, zelfs al eens in de verkeerde richting, en wordt alles wat Co2 produceert steeds hoger getaxeerd zodat er geen spaarcentjes meer overblijven om te kunnen overschakelen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by TuttoTerreno »

Kan moeilijk geloven dat inductie minder efficient is dan andere : veel minder warmteverlies. Mss is er ergens een “piek” bij het opzetten vd “power mode”, maar die duurt geen 15minuten.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by OzzePaa »

Diejen Timmermans mogen ze wat mij betreft inderdaad eens dichtimmeren ... verwaande hautaine kl**t :furious3:

Het piekverbruik wordt echter wel ietskes anders berekend dan op de manier die Jopet hierboven uitéénzet. Niet het éne "zwaarste" kwartier per maand bepaalt wat je gaat betalen, maar het gemiddelde van alle kwartierpieken per maand zal als dusdanig geregistreerd worden : dat vormt dan je maandpiek.
Het voortschrijdend gemiddelde van de voorbije 12 maandpieken op het ogenblik van je jaarafsluiting geeft dan uiteindelijk het kW-cijfer dat vermenigvuldigd wordt met het geldende jaartarief in geval van jaarlijkse afrekening. Bij maandelijkse afrekening wordt ook telkens het voortschrijdend gemiddelde van de voorbije 12 maanden in aanmerking genomen en elke maand vermenigvuldigd met 1/12 van het jaartarief (dat trouwens verschilt van netbeheerder tot netbeheerder).
Op de (Fluvius-site) CORRECTIE : VREG-site, kun je nu al een simulatie doen om te kijken wat voor jou situatie de impact is.
Er ging op tinternet de mare rond dat ook de kwartiermeting zelf op basis van een voortschrijdend gemiddelde zou gebeuren, maar ik weet uit zeer goedingelichte bron dat dat niet zo is. Elke dag wordt de piek in elk van de 96 klok-kwartieren geregistreerd. Dus van 00u00 tot 00u15, 00u15 tot 00u30, 00u30 tot 00u45 enz. Dit betekent dus dat je desnoods "zware" verbruiksmomenten kan verdelen over 2 kwartieren en aldus vermeden wordt dat dat hoge verbruik in één klokkwartier valt.
Bij het bepalen van de kW-pieken worden deze gegenereerd door injectie trouwens niet meegeteld.
Voor ons maakt het niet echt veel uit als er een digitale teller wordt geïnstalleerd, zo blijkt uit de Fluvius-simulatie die ik voor onze situatie deed. Heb nog een Ferraris-meter. Geen zonnepanelen of ellentriek vehicel, koken op gas, warm water op gas, HR gasketel voor luchtverwarming. Heb wel betekeningen gezien voor zwembad- of Jacuzzibezitters :shock: Die gaan wél iets moeten ondernemen want hun netcomponent in de factuur stijgt ten hemel, zo blijkt.
Voor "gewone" gebruikers zal het tijdens een vol kwartier tegelijk opzetten van een droogkast, 90-graden-waske doen, de kalkoen in de oven én tegelijk nog een kwartierke gaan strijken evenwel ook niet het beste plan meer zijn, maar desastreus wordt het evenmin. Als je dat scenario niet elk kwartier herhaalt, vlakken de lagere pieken van de andere klokkwartieren dat superkwartier wel fors af ...
Last edited by OzzePaa on 27 Dec 2022 21:28, edited 1 time in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Muug »

Jopet, Ozzepa: is het eventueel mogelijk een bronvermelding te vermelden? Want jullie info is tegengesteld. Zelf heb ik ook alleen maar weet van Jopets idee. Maar Ozzepa's verhaal is natuurlijk fijne om te horen.

User avatar
Blackbert
Posts: 3448
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Blackbert »

Het verhaal van Ozzepaa komt van de sites van Fluvius en de Vreg.

Als ik mijn gegevens (125kWh netto verbruik, PV installatie 3.5kWh, terugdraaiende enkelvoudige meter, 2kW boiler) in de simulator steek en wat vakjes aan- of afvink, komen er allerlei cijfertjes tevoorschijn.
- dat ik volgend jaar minder netkosten betaal.
- dat, zou er een slimme meter zitten, ik dit jaar meer netkosten zou betalen en volgend jaar hetzelfde als nu.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 27 Dec 2022 10:39 Jopet, Ozzepa: is het eventueel mogelijk een bronvermelding te vermelden? Want jullie info is tegengesteld. Zelf heb ik ook alleen maar weet van Jopets idee. Maar Ozzepa's verhaal is natuurlijk fijne om te horen.
I stand corrected :!: 100% klopt mijn uitleg evenmin : je capaciteitstariefbijdrage wordt namelijk ALTIJD afgerekend per maand.
Als je een jaarlijkse afrekening krijgt, staan al die maandbedragen daarop, en worden ze gewoon opgeteld.
Deze site laat heel het verhaal aanschouwelijk zien ;) :arrow: https://www.solar-batteries.be/capacite ... ze-detail/

TROUWENS : op de FLUVIUS-site is de simulatiepagina nog niet te vinden ... als je op de link die Bert hierboven aangeeft doorklikt naar wat een simulatiepagina zou moeten zijn, kom je hier terecht :arrow: https://www.fluvius.be/nl/thema/factuur ... ernemingen :roll:
Bij de VREG-link lukt het wel :headbang:

Dat de INJECTIE-kWh-waarden niet meegeteld worden om de maandpiek voor zonnepaneelhouders te bepalen, is mijgedacht weer maar eens een unfair voordeel zoals dat van de terugdraaiende teller in tijden pré-prosumententarief dat was :evil: ... de daardoor gegenereerde pieken vormen blijkbaar geen gevaar voor een overbelasting van het net. Of je verslijt de E313 alleen als je richting Antwerpen maar niet richting Hasselt rijdt misschien :dontknow: :?: :? :roll: :whip:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Jopet
Posts: 825
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Capaciteitstarief = veel meer betalen

Post by Jopet »

Muug wrote: 27 Dec 2022 10:39 Jopet, Ozzepa: is het eventueel mogelijk een bronvermelding te vermelden? Want jullie info is tegengesteld. Zelf heb ik ook alleen maar weet van Jopets idee. Maar Ozzepa's verhaal is natuurlijk fijne om te horen.
Image

Het gemiddelde verbruik gedurende vijftien minuten noemen we het kwartiervermogen (in kW). De maandpiek is gelijk aan het hoogste kwartiervermogen in één maand, dus is mijn berekening wel juist...

Maar !!! en daar heeft Ozzepa dus gelijk, ik was onvolledig, het is inderdaad het gemiddelde van de 12 maandpieken per jaar die de kostprijs zullen bepalen per maand.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Post Reply