Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Blackbert
Posts: 3458
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Blackbert »

Als de 2 andere gewesten het voorbeeld van Bxl volgen, waar ga je dan nog rijden met die aftandse euro 4, 5 of 6?
Die trouwens gegarandeerd nog eens duurder zullen worden, gebruikte ice (internal combustion engine) voertuigen, vraag en aanbod.
Ev's die goedkoper worden? Je kan het prijsverschil ook op een andere manier wegwerken: VOLKSwagen.
Chinese Ev's zijn goedkoper, zoals die MG die hier net passeerde. Maar of ik zin heb in nog meer 'made in China' ...
Gelijk in welke windrichting je de grens oversteekt, kan je O-plaat voertuig ombouwen naar EV en inschrijven. Hier weer niet natuurlijk. Zou nochtans een erg groene en budgetvriendelijke bijdrage zijn aan de oplossing van het probleem.
Misschien let ik ook niet goed op, maar waarom zijn er zo weinig Ev-versies van bestaande Ice modellen? Maar dan nog, een 1.2i Fiat 500 kost een dikke 10K. Een hybride ineens de helft meer ongeveer en een full E bijna maal 3. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat het allemaal in materiaal en ontwerpkosten zit, dat verschil.

Waterstof, écht groene, kan zeker een oplossing zijn waar stroom tekort schiet, vooral om praktische redenen of omwille van het aanbod.
't zou kunnen dat bij het horen van "waterstof" veel mensen nog prentjes van de Hindenburg zien. LPG en CNG zijn ook van die gevaarlijke dingen die eigenlijk veiliger zijn dan benzine wegens extreem beveiligd.

Zoals Boellie zegt, hoog tijd om ons huidig referentiekader los te laten en helemaal buiten de lijntjes beginnen denken. Alleen vrees ik dat winstoogmerk, kortetermijnvisie, luchtkastelen en gekibbel allerlei in de weg gaan zitten. En ons ingebakken conservatisme.

Maar geen nood, nog enkele jaren en AI neemt alle zorgen weg. Uw luie zetel, een breedbandverbinding en een 3Dbril zijn alles wat ge nog nodig hebt om over de wereld te heersen. HAL schrijft uw teksten, produceert uw foto's, zorgt dat ge er goed uitziet en 't kunt uitleggen online en maakt uw dagelijkse portie prak warm. No worries.
Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Muug »

:thumbsup: Blakkenbert.
Ik had op FB ook al ChatGPT vergeleken met de Skynet AI van de Terminator-films. :geek:

Wat waterstof betreft: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/11 ... ning-voor/

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Marsman »

Blackbert wrote: 17 Feb 2023 18:09 Maar geen nood, nog enkele jaren en AI neemt alle zorgen weg. Uw luie zetel, een breedbandverbinding en een 3Dbril zijn alles wat ge nog nodig hebt om over de wereld te heersen. HAL schrijft uw teksten, produceert uw foto's, zorgt dat ge er goed uitziet en 't kunt uitleggen online en maakt uw dagelijkse portie prak warm. No worries.
Image
gij kijkt teveel naar oude, slechte films, gij!






:peepwall: :mrgreen: :mrgreen:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Blackbert
Posts: 3458
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Blackbert »

Sorry, voor pubers gelijk gij is dat oudbakken ja.
Decors van bij de plaatselijke toneelclub
Veeeeeeeeeeeeel te traag, daar ontploft niet om de 30 sec iets
De muziek is voor bompa's
En er is geen superheld die de wereld redt.

:whistling:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Marsman »

Blackbert wrote: 18 Feb 2023 19:04 Sorry, voor pubers gelijk gij is dat oudbakken ja.
Decors van bij de plaatselijke toneelclub
Veeeeeeeeeeeeel te traag, daar ontploft niet om de 30 sec iets
De muziek is voor bompa's
En er is geen superheld die de wereld redt.

:whistling:
but still: Stanley Kubrick was a genius!!!
De originaliteit van die film is jaaaaaaaren een leidraad geweest voor veel SF-films.
Tot die werd doorbroken door Ridley Scott's Alien.

:smitten:


Maar we wijken af...
:whip:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Muug »

We wijken helemaal niet af!
Wat zit er tegenwoordig in het Europees Parlement? Inderdaad: allemaal wereldvreemden, dus aliens!!! :veryangry:

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Raketman »

Onlangs in een boekske een interview gelezen met nen hogen pief van BMW. Daar zouden ze op dit moment radicaal gestopt zijn met de verdere ontwikkeling van elektrische voertuigen. Omdat ze er niet meer in geloven...De ontwikkelingsafdelingen zouden nu bezig zijn met het uit de kast halen van de "oudere" benzinemotoren om ze te optimaliseren voor e-fuels. Aldaar zou BMW dus wel in geloven. Als ik morgen tijd heb zal ik eens zien of ik dat boekske hier nog ergens liggen heb, maar het is mij wel stevig bijgebleven.
Nil volentibus arduum

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Schussboelie »

Raketman wrote: 24 Feb 2023 22:29 Onlangs in een boekske een interview gelezen met nen hogen pief van BMW. Daar zouden ze op dit moment radicaal gestopt zijn met de verdere ontwikkeling van elektrische voertuigen. Omdat ze er niet meer in geloven...De ontwikkelingsafdelingen zouden nu bezig zijn met het uit de kast halen van de "oudere" benzinemotoren om ze te optimaliseren voor e-fuels. Aldaar zou BMW dus wel in geloven. Als ik morgen tijd heb zal ik eens zien of ik dat boekske hier nog ergens liggen heb, maar het is mij wel stevig bijgebleven.
Ik zeg niet dat het niet waar is maar dan vrees ik toch dat BMW zijn mening zal moeten gaan herzien.
Het moratorium van de EU slaat immers op alle verbrandingsmotoren...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Stoffel
Posts: 487
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Stoffel »

Ik hoop stiekem ook dat die e-fuels er door komen.
Ik had ergens eens gelezen dat er van bepaalde grondstoffen er niet genoeg zou zijn om alle wagens door elektrische te vervangen… ik dacht dat Audi dat gesteld had..l
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Muug »

Alles elektrisch is niet haalbaar. Punt.
Zelfs niet als je het enkel over wagens hebt. Of enkel over vrachtwagens. Of schepen. Of vliegtuigen.
Het kán gewoonweg niet met de huidige technologieën.

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Bij »

Mijnenen oude schoolkameraad Mark Pecqueur timmert al meer dan 20 jaar aan de waterstofweg. Laatste keer dat ik hem heb gesproken ging het er over dat we best eerste alle weg en watervervoer op waterstof zouden doen. De personenwagens zouden dan ook wel volgen. Alles Full electrik is volgens hem niet haalbaar. ;)
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Schussboelie »

Bij wrote: 25 Feb 2023 19:02 Mijnenen oude schoolkameraad Mark Pecqueur timmert al meer dan 20 jaar aan de waterstofweg. Laatste keer dat ik hem heb gesproken ging het er over dat we best eerste alle weg en watervervoer op waterstof zouden doen. De personenwagens zouden dan ook wel volgen. Alles Full electrik is volgens hem niet haalbaar. ;)
Vergis je niet, een waterstof aandrijving is géén verbrandingsmotor he.
Daar wordt gebruik gemaakt van brandstofcellen waarin via een chemische reactie waterstof direct omgezet wordt in elektriciteit, zonder via mechanische en thermische energie te gaan.
De aandrijving op de wielen is daar dus ook elektrisch.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 25 Feb 2023 14:12 Alles elektrisch is niet haalbaar. Punt.
Zelfs niet als je het enkel over wagens hebt. Of enkel over vrachtwagens. Of schepen. Of vliegtuigen.
Het kán gewoonweg niet met de huidige technologieën.
Soooooo true en als ge een halve hersencel bezit ook het enige rationele besluit :headbang:
Ellentrieke personen(stads)voertuigen : OK als niche-product (die niche kan wel enige omvang hebben) maar alles en overal :?: Dikken BS :ugeek:
Vorige week een itemke op TV-Kempen : probleem van laadkabels ergens over een stoep :
Verbouwereerde vaststelling : "Jamaar, dat is gevaarlijk voor de mensen om over te vallen enzo hé :o "
Allez madam, wat ge nu zegt ... :Oscar: :lol: :lol:
Het besef begint dus door te dringen ...

Over het waterstof-alternatief : de brandstofcel-naar-ellentrieke aandrijving is evenzo een niche-product, waar Toyota (Mirai) en Hyundai (Nexo) nog wel in geloven ...
Maar er zijn ook andere meningen :
https://www.waterstofmagazine.nl/12-int ... -waterstof

Een verbrandingsmotor op waterstof is nog het meest realistische nabije alternatief, maar daar zijn evenzeer kanttekeningen te zetten bij het productie- distributie en opslagfacet.
Al eens bekeken hoe en waterstof-tankstation er uit ziet ? Wel even wat anders dan een paar tonnen in de grond en pompen aansluiten ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Muug »

Hop hop hop, waar blijven ze met die kernfusie-aandrijving?!

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Schussboelie »

OzzePaa wrote: 27 Feb 2023 17:10
Muug wrote: 25 Feb 2023 14:12 Alles elektrisch is niet haalbaar. Punt.
Zelfs niet als je het enkel over wagens hebt. Of enkel over vrachtwagens. Of schepen. Of vliegtuigen.
Het kán gewoonweg niet met de huidige technologieën.
Soooooo true en als ge een halve hersencel bezit ook het enige rationele besluit :headbang:
Ellentrieke personen(stads)voertuigen : OK als niche-product (die niche kan wel enige omvang hebben) maar alles en overal :?: Dikken BS :ugeek:
Vorige week een itemke op TV-Kempen : probleem van laadkabels ergens over een stoep :
Verbouwereerde vaststelling : "Jamaar, dat is gevaarlijk voor de mensen om over te vallen enzo hé :o " Het besef begint dus door te dringen ...
Allez madam, wat ge nu zegt ... :Oscar: :lol: :lol:

Over het waterstof-alternatief : de brandstofcel-naar-ellentrieke aandrijving is evenzo een niche-product, waar Toyota (Mirai) en Hyundai (Nexo) nog wel in geloven ...
Maar er zijn ook andere meningen :
https://www.waterstofmagazine.nl/12-int ... -waterstof

Een verbrandingsmotor op waterstof is nog het meest realistische nabije alternatief, maar daar zijn evenzeer kanttekeningen te zetten bij het productie- distributie en opslagfacet.
Al eens bekeken hoe en waterstof-tankstation er uit ziet ? Wel even wat anders dan een paar tonnen in de grond en pompen aansluiten ...
Ik moet toch weer wat tegenwringen hoor:
- Dat alles elektrisch niet kan met de huidige technieken, dat is niet gelogen, net hetzelfde geldt echter ook voor waterstof en andere alternatieve bronnen, de huidige technieken zijn echter niet de technieken van 2035, laats taan van 2050.
- Wat laadkabels op trottoirs betreft, dat is omdat we elektrisch precies allemaal thuis willen 'tanken', maar dat doen we met benzine toch ook niet? We stellen dus andere en hogere eisen aan deze technologie dan dat we aan traditionele verbrandingsbronnen doen. Eigenlijk is dat zelfs een teken van het succes van deze energievorm, het feit dat dit verlangen nog maar kan ontstaan, eerder dan een nadeel.

Ik heb ook het artikel gelezen en het is inderdaad één andere mening, toevallig of niet van iemand die een bedrijfje heeft dat waterstofverbrandingsmotoren ontwikkelt.
Er worden daarbij toch een paar claims en stellingen gelanceerd waar ik me meteen ernstig vragen bij stel:
- Als nadeel van brandstofcellen wordt er als eerste verwezen naar de massa, dat lijkt me wat vergezocht, batterijen OK maar de elektrische aandrijving zélf is niet zwaarder dan een ICE;
- Het volgende (tweede) nadeel zou de moeilijke distributie van waterstof zijn maar hoe kan dat een nadeel zijn voor brandstofcel aandrijvingen en niet voor waterstofverbrandingsmotoren? Dat slaat nergens op.
- Als men dan nog zegt dat op de lange afstand de efficiëntie van een waterstof ICE 'vergelijkbaar' is met die van een brandstofcel, dan impliceert dat eigenlijk dat dit op kortere afstanden helemaal niet het geval is.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Blackbert
Posts: 3458
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Blackbert »

Het lijkt mij ergens ook logisch dat ge uw elektrische koets thuis op 't gemakske een nacht aan de pries wilt hangen en eventueel uw eigen stroom erin steken (al of niet zelf opgeslagen overdag), en niet ergens te velde aan een openbaar stopcontact een uur of 2 staan niksen terwijl ge eigenlijk iets anders zou moeten/willen doen.

Het probleem van den draad over 't trottoir waar dan alle smartfoonturende voetgangers over struikelen was al in 2021 opgelost door enen uit Haaaasselt. Alleen niet veel meer te vinden op zijn sdroom site.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by OzzePaa »

Schussboelie wrote: 27 Feb 2023 18:19
Ik moet toch weer wat tegenwringen hoor:
- Dat alles elektrisch niet kan met de huidige technieken, dat is niet gelogen, net hetzelfde geldt echter ook voor waterstof en andere alternatieve bronnen, de huidige technieken zijn echter niet de technieken van 2035, laat staan van 2050. Dees is niet tegenwringen hé Schuss ;) want niemand zegt dat er (zoals dat altijd al is geweest) de volgende 10-15 jaar geen technische vooruitgang zal geboekt worden, maar het gaat ook om grondstoffen bv.
- Wat laadkabels op trottoirs betreft, dat is omdat we elektrisch precies allemaal thuis willen 'tanken', maar dat doen we met benzine toch ook niet? We stellen dus andere en hogere eisen aan deze technologie dan dat we aan traditionele verbrandingsbronnen doen. Eigenlijk is dat zelfs een teken van het succes van deze energievorm, het feit dat dit verlangen nog maar kan ontstaan, eerder dan een nadeel. Bij een manier om den otto van goedkope peut te voorzien, is de idee van een naftpomp in mijnen hof te hebben nog nooit bij me opgekomen ... dat is geen "hogere eis" maar logisch denken : een kabel waar goekope ellentrik uitkomt is desgevallend wél evident want ietske gemakkelijker te realiseren. Als niemand thuis oplaadt zullen er nog een pak méér publieke laadpalen annex parkeerplaatsen moeten geplaatst worden. Maar, inderdaad, misschien zal voor een groot aantal EV-rijders hunnen baas een batterij laadstations ter beschikking stellen en hen als deel van hun loon (gratis) laten opladen terwijl ze bv aan de lopende band staan. Opladen kan natuurlijk ook "als het nodig is" in publieke laadparken. Die moeten dan wel véél aftappunten gaan hebben want met toch al snel 20 minuten benodigde tijd gaan er daar anders files staan mijgedacht. Het gemak van benzine of diesel is dat je daar bij wijze van spreken op elke hoek van de straat kunt aan geraken. Er zal een heel grote mentale aanpassing nodig zijn om dat uit ons systeem te krijgen.
Ik heb ook het artikel gelezen en het is inderdaad één andere mening, toevallig of niet van iemand die een bedrijfje heeft dat waterstofverbrandingsmotoren ontwikkelt.
Keyou is inderdaad een opstart, maar DAF is toch niet zo'n keuterboerke als je 't mij vraagt ;)

Er worden daarbij toch een paar claims en stellingen gelanceerd waar ik me meteen ernstig vragen bij stel:
- Als nadeel van brandstofcellen wordt er als eerste verwezen naar de massa, dat lijkt me wat vergezocht, batterijen OK maar de elektrische aandrijving zélf is niet zwaarder dan een ICE;
Same here : misschien iets met de OPSLAG in het voertuig die anders is of kan zijn bij een OTTO-motor op waterstof dan bij een brandstofcel :dontknow:
- Het volgende (tweede) nadeel zou de moeilijke distributie van waterstof zijn maar hoe kan dat een nadeel zijn voor brandstofcel aandrijvingen en niet voor waterstofverbrandingsmotoren? Dat slaat nergens op. Ook hier : inderdaad, vond ik ook ... misschien doelt de DAF-directeur pruductontwikkeling op een (mij onbekend) verschil tussen waterstof tanken voor brandstofcel dan wel voor een verbrandingsmotor :dontknow:
- Als men dan nog zegt dat op de lange afstand de efficiëntie van een waterstof ICE 'vergelijkbaar' is met die van een brandstofcel, dan impliceert dat eigenlijk dat dit op kortere afstanden helemaal niet het geval is. Ja, camions zijn er dan ook voor de lange afstand, niet voor toerkes rond de kerk hé ;)

In het "Waterstof Magazine" waar hierboven naar gelinked wordt, staat trouwens nog heel wat interessants ... dit bv : https://www.waterstofmagazine.nl/opinie
:arrow: :arrow: Jef Colruyt : wrong decission, man ;) :mrgreen: :whip:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Stefke
Posts: 2921
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Stefke »

OzzePaa wrote: 27 Feb 2023 22:00 In het "Waterstof Magazine" waar hierboven naar gelinked wordt, staat trouwens nog heel wat interessants ... dit bv : https://www.waterstofmagazine.nl/opinie
:arrow: :arrow: Jef Colruyt : wrong decission, man ;) :mrgreen: :whip: [/b]
Ach, bij Colruyt hebben ze een paar jaar geleden wel eens werk gemaakt van een CNG wagenpark... Dat is toch ook niet helemaal goed gekomen door de huidige prijzen... 8-)
Dus neemt men daar ook wel eens verkeerde beslissingen... ;)

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Muug »

Stefke wrote: 27 Feb 2023 22:22
OzzePaa wrote: 27 Feb 2023 22:00 In het "Waterstof Magazine" waar hierboven naar gelinked wordt, staat trouwens nog heel wat interessants ... dit bv : https://www.waterstofmagazine.nl/opinie
:arrow: :arrow: Jef Colruyt : wrong decission, man ;) :mrgreen: :whip: [/b]
Ach, bij Colruyt hebben ze een paar jaar geleden wel eens werk gemaakt van een CNG wagenpark... Dat is toch ook niet helemaal goed gekomen door de huidige prijzen... 8-)
Dus neemt men daar ook wel eens verkeerde beslissingen... ;)
Wat niet erg is, helemaal niet zelfs. Beter een slechte beslissing dan géén beslissing.

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 28 Feb 2023 07:32
Stefke wrote: 27 Feb 2023 22:22
Ach, bij Colruyt hebben ze een paar jaar geleden wel eens werk gemaakt van een CNG wagenpark... Dat is toch ook niet helemaal goed gekomen door de huidige prijzen... 8-)
Dus neemt men daar ook wel eens verkeerde beslissingen... ;)
Wat niet erg is, helemaal niet zelfs. Beter een slechte beslissing dan géén beslissing.
Een waarheid als een koe!!!
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply