Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Bij »

Muug gij leest de verkeerde gazetten.... ;) ;)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230201_92123097 :peepwall:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Schussboelie »

2040 is nog lang he mannen...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11799
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 15 Feb 2023 13:04 2040 is nog lang he mannen...
Ja en nee, als ge ziet dat een autofabrikant gemakkelijk drie jaar werkt aan een nieuw model.

Nog een mooi voorbeeldje: iemand bij baggerfirma De Nul heeft mij eens verteld dat ze ook zo eens "gepakt" zijn geweest door een reeks uitstootnormen. Ze hadden nl. zoveel jaar eerder een nieuwe bestelling geplaatst van enkele baggerschepen. Die zijn dan zo en zo ontworpen dat die optimaal en het zuinigst draaien bij dit of dat toerental, en dan is de uitstoot zus en zo. Heel geavanceerd allemaal. Maar toen die boten te water werden gelaten moesten die voldoen aan euronormen die strenger waren dan waarvoor ze ontworpen waren. En natuurlijk moesten die motoren dan functioneren buiten het voor hun optimale regime. Met een groter verbruik en veel technische misérie tot gevolg.

User avatar
Muug
Posts: 11799
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Muug »

Bij wrote: 15 Feb 2023 12:12 Muug gij leest de verkeerde gazetten.... ;) ;)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230201_92123097 :peepwall:
:lol: :lol: :lol:

Stoffel
Posts: 487
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Stoffel »

Schussboelie wrote: 15 Feb 2023 13:04 2040 is nog lang he mannen...
Dan gaat den deze met pensioen :ricky:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Jopet
Posts: 829
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Jopet »

Bij wrote: 15 Feb 2023 12:12 Muug gij leest de verkeerde gazetten.... ;) ;)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230201_92123097 :peepwall:
Onder het mopje staat ook iets over de uitstoot, maar kan helaas het artikel niet volledig lezen.....

Een haalbaar CO2-doel motiveert meer
Inge Ghijs
woensdag 15 februari 2023 om 3.25 uur

De Europese Commissie stelt voor dat de CO2-uitstoot van vrachtwagens en langeafstandsbussen met 90 procent daalt tegen 2040. In de praktijk komt het erop neer dat er tegen dan alleen nog bussen en vrachtwagens met een nuluitstoot geproduceerd worden. Voor stadsbussen ligt de deadline al op 2030, voor auto’s op 2035.

Stoffel wrote: 14 Feb 2023 22:24 Ik zou ervan uitgaan dat 300km rijbereik in optimale omstandigheden zal zijn zonder teveel heuveltjes of vriesweer..
Inderdaad Stoffel, ik zou graag eens een volgeladen (44 ton) elektrische truck van Brugge naar GH Luxemburg en terug willen zien rijden en dit in winterse omstandigheden (koude, regen, wind), tot in Luxemburg stad is dat zo'n 300km, maar volgeladen en een paar serieuze hellingen wil ik ook wel eens zien of hij er komt in één trek.... Op zo'n traject bij slecht weer verbruiken wij ook gemakkelijk tot 5l per 100km extra, vol en leeg gaat dat verschil zelfs naar 10l per 100km, kan dus gerust tot zowat de helft meer verbruik leiden wat zou dit dan doen met batterijen?
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by OzzePaa »

Bij wrote: 15 Feb 2023 12:12 Muug gij leest de verkeerde gazetten.... ;) ;)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230201_92123097 :peepwall:
Schoon plastische voorstelling van wat ik bedoelde :lol: Merci, Bij :!: :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Schussboelie »

Jopet wrote: 15 Feb 2023 17:40 Onder het mopje staat ook iets over de uitstoot, maar kan helaas het artikel niet volledig lezen.....

Een haalbaar CO2-doel motiveert meer
Inge Ghijs
woensdag 15 februari 2023 om 3.25 uur

De Europese Commissie stelt voor dat de CO2-uitstoot van vrachtwagens en langeafstandsbussen met 90 procent daalt tegen 2040. In de praktijk komt het erop neer dat er tegen dan alleen nog bussen en vrachtwagens met een nuluitstoot geproduceerd worden. Voor stadsbussen ligt de deadline al op 2030, voor auto’s op 2035.
Hier is de rest, het is een opiniestuk van een redactielid:
Inge Ghijs wrote:Is die doelstelling wel ambitieus genoeg? Waarom moet het nog zolang duren? De sector komt van ver. Tot enkele jaren geleden geloofde bijna geen enkele industrieel dat zware vrachtwagens ooit elektrisch zouden kunnen rijden. De batterijen zouden te groot en te zwaar zijn, het rijbereik te klein. De eerste elektrische truck van Tesla werd vijf jaar geleden al voorgesteld, maar toen was er meer aandacht voor de blitse, snelste sportwagen ter wereld die uit de laadruimte rolde dan voor de vrachtwagen zelf. De transportsector hinkte ook lang op twee benen: wordt het waterstof of elektriciteit?

Maar er moest wel iets gebeuren. Het vrachtverkeer blijft toenemen, corona heeft op de consumptiedrift geen enkele blijvende impact gehad. Meer verkeer en dus meer uitstoot zijn een realiteit. De impact van de elektrificatie van het ­wagenpark verschrompelt tegenover deze evolutie.

Omdat de batterijen kleiner en lichter werden, groeide ook bij de producenten het inzicht dat een elektrificatie van het vracht- en bus­verkeer toch mogelijk is. Omdat bussen en vrachtwagens veel kilometers doen en voortdurend onderweg zijn, is de hoge aankoopprijs minder een issue dan bij elektrische auto’s die het grootste deel van de dag stilstaan, want je bespaart op het verbruik. En omdat bussen en vrachtwagens een vast traject afleggen, is ook de aanleg van de laadinfrastructuur makkelijker dan voor het onvoorspelbare autoverkeer. Het is binnen de hele transportsector de makkelijkst te nemen horde, want voor scheepvaart en vliegverkeer staan we technologisch eigenlijk nog nergens.

De horizon in 2040 lijkt erg ver. Tussentijdse doelstellingen moeten voorkomen dat de sector achteroverleunt tot kort voor de deadline. Hoge ambitieuze doelstellingen, waarvan je op voorhand al kunt vermoeden dat ze onhaalbaar zullen zijn, demotiveren en werken averechts. Daar wordt het klimaat ook niet beter van. Helaas is de belangrijkste regel waar het klimaat wél beter van wordt, vergeten: de schoonste kilometer is de kilometer die niet gereden wordt. Om transportkilometers te beperken en niet alleen te vergroenen, schoot het verbeeldingsvermogen van de Commissie nog wel tekort.
Dat laatste is de nagel op de kop.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

petervdc
Posts: 3464
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by petervdc »

Dit geldt niet voor auto's met een oplage van -1000, dus de hele rijke kunnen lustig verderdoen
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11799
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Muug »

Die kopen zulke auto's om in een garage/museum te zetten. Niet om mee te pendelen. 8-)

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Schussboelie »

En die gaan het ook moeilijker krijgen om aan brandstof, onderdelen en onderhoud te geraken hoor.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by F M »

Ik zie hier over 75 jaar een Cuba-beeld ontstaan. Allemaal oldtimers van meer dan 50 jaar oud die met alle mogelijke middelen in leven gehouden worden. :)

Ach nee.
Enerzijds zie ik er de noodzaak van in dat we naar een groenere maatschappij moeten overschakelen. Dus ja, allemaal elektrisch.
Anderzijds, hoe en waar gaat al die elektriceit geproduceerd en verdeeld worden? :dontknow:

Tot voor kort dacht ik dat waterstof de echte oplossing zou worden. Maar ondertussen weet ik dat dit ook niet zal werken. Opslag en vervoer zijn een gigantisch probleem. En het belangrijkste: de productie van waterstof is allesbehalve 'groen'. Je wint er niks mee. :(
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11799
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Muug »

We zitten gewoon in een troebele tussenfase. Er is geen magische oplossing à la benzine.
Afin, ook benzinemotoren zijn moeten groeien. Ik heb diverse old-timerboeken. Motootjes van 130 jaar geleden hadden doorgaans minder pk's dan je vingers aan één hand hebt.
Zo zal het ook zijn met de alternatieven: de fabrikanten proberen dit, testen dat, pushen nog iets anders, en binnen tig aantal tientallen jaren zal pas duidelijk zijn welke energievorm de beste of meest populaire of meest toegankelijke is.
Tjid en boterhammen, en niet al te snel al je zuurverdiende centjes vergooien aan een techniek die misschien wel al ten dode is opgeschreven. Dat is mijn advies.
Last edited by Muug on 16 Feb 2023 15:45, edited 1 time in total.

petervdc
Posts: 3464
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by petervdc »

Muug wrote: 16 Feb 2023 15:18 Tjid en boterhammen, en niet al te snel al je zuurverdiende centjes vergooien aan een techniek die misschien wel al ten dode is opgeschreven. Dat is mijn advies.
jip
Keep going

Stoffel
Posts: 487
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Stoffel »

Muug wrote: 16 Feb 2023 15:18 We zitten gewoon in een troebele tussenfase. Er is geen magische oplossing à la benzine.
Afin, ook benzinemotoren zijn moeten groeien. Ik heb diverse old-timerboeken. Motootjes van 130 jaar geleden hadden doorgaans minder pk's dan je vingers aan één hand hebt.
Zo zal het ook zijn met de alternatieven: de fabrikanten proberen dit, testen dat, pushen nog iets anders, en binnen tig aantal tientallen jaren zal pas duidelijk zijn welke energievorm de beste of meest populaire of meest toegankelijke is.
Tjid en boterhammen, en niet al te snel al je zuurverdiende centjes vergooien aan een techniek die misschien wel al ten dode is opgeschreven. Dat is mijn advies.
Dat is net het moeilijke de komende jaren, mensen hebben een wagen nodig..om te werken, naar de winkel te gaan… zeker hier op het platteland waar het openbaar vervoer te wensen over laat. Ik denk ook de we eerst nog een aantal jaren een soort Cuba effect gaan krijgen ….
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Bij »

Voor waterstof in huis hebben ze in nederland al een projectje lopen...
https://www.waterstofmagazine.nl/intern ... nd-geopend ;)
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Muug
Posts: 11799
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Muug »

Stoffel wrote: 16 Feb 2023 19:14 Ik denk ook de we eerst nog een aantal jaren een soort Cuba effect gaan krijgen ….
Dat is al bezig zelfs: sedert enige jaren rijden er opvallend veel eenvoudige wagens met een O-plaat, in gebruik door mensen die daar weinig kms mee doen.

Jopet
Posts: 829
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Jopet »

Muug wrote: 17 Feb 2023 08:08 Dat is al bezig zelfs: sedert enige jaren rijden er opvallend veel eenvoudige wagens met een O-plaat, in gebruik door mensen die daar weinig kms mee doen.
Daarom ook dat de keuringsvoorwaarden aangepast zijn en jonge oldtimers regelmatiger naar de keuring moeten...
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Droopy »

Stoffel wrote: 16 Feb 2023 19:14 Ik denk ook de we eerst nog een aantal jaren een soort Cuba effect gaan krijgen ….
Dat Cuba effect zal er waarschijnlijk wel komen, wij zullen ons rollend materiaal oprijden en gaan ervan uit dat over enkele jaren er meer duidelijkheid zal zijn en de elektrische wagens hopelijk al betaalbaarder zijn.
Als ik zo rond mij hoor ben ik niet de enige met die gedachtengang. :)

Mijn theorie over electrische wagens is hetzelfde als diarree, de eeuwige twijfel of je het wel zal halen tot thuis. :grin:

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Post by Schussboelie »

F M wrote: 16 Feb 2023 14:11Tot voor kort dacht ik dat waterstof de echte oplossing zou worden. Maar ondertussen weet ik dat dit ook niet zal werken. Opslag en vervoer zijn een gigantisch probleem. En het belangrijkste: de productie van waterstof is allesbehalve 'groen'. Je wint er niks mee. :(
Effe copy-pasten wat ik op een ander forum eerder schreef over waterstof.
Dat wordt vaak afgeserveerd als té energieintensief om ecologisch verantwoord te produceren en té gevaarlijk om in een auto te steken, maar dat is vanuit een beperkt perspectief met betrekking tot de toepassing.
Waterstof kan rond de evenaar perfect energieneutraal opgewekt worden en kan dan hier weer dienen om ad hoc en/of lokaal (in tegenstelling tot kerncentrales) extra stroom te produceren.
Het kan een alternatief bieden voor de verzwaring van het elektriciteitsnet én voor steenkool-, gas- en biomassacentrales die nog altijd CO2 produceren.
Een bijkomende voordeel kan dan zelfs zijn dat het de ongelijkheid tussen noord en zuid wat wegwerkt (als we niet te zelfzuchtig zijn) wat dan de migratiestromen weer wat kan temperen.

Voor de duidelijkheid, ik beweer niet dat waterstof de heilige graal is maar we moeten echt wel leren om over de grenzen van ons eigen hedendaagse referentiekader te kijken om te zien wat er eventueel kan of waar er mogelijkheden liggen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply