België beter!

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: België beter!

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 27 Apr 2023 08:22Omgekeerd: waarom lukt dat in Nederland bvb wél? Afin, 't is daar ook niet allemaal koek en ei natuurlijk, maar kijk eens naar de Deltawerken. Een project dat op een gegeven moment bedacht is, beslist werd, uitgewerkt en gepland werd en vervolgens gedurende 43 jaar werd uitgevoerd, terwijl de politieke leiders kwamen en gingen, en hun kleuren veranderden. Maar die werken gingen verder.
Ik ben ook fan van veel beleid in NL maar je romantiseert het nu wel erg.
In de tijd van de Deltawerken kregen wij hier ook nog wel een autosnelweg gelegd hoor.
En vorig jaar was het daar heel wat minder toen de hele bouwsector stil lag omdat de regering het stikstofprobleem niet opgelost kreeg.
Nog altijd niet trouwens, net zoals de toeslagenaffaire en de schade door winning van aardgas in Groningen.
Ons land is defect en inefficiënt maar van zulke invasieve menselijke drama's op die schaal zoals bij onze noorderburen zijn wij toch nog gespaard gebleven.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11801
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: België beter!

Post by Muug »

Jopet wrote: 27 Apr 2023 21:16
Muug wrote: 27 Apr 2023 08:01
OK, maar zowat al die staten zijn dan ook belachelijk groot eh. Hier de oppervlakte van die staten: https://usa.vlaggen-landen.nl/lijsten-d ... ppervlakte
En België is ochot 30.000km²
Ja ok de VS is heel wat groter (300x) maar naar inwoners aantal is dat iets heel anders, als je het aantal inwoners deeld door het aantal staten dan heb je zo'n 6,5 miljoen gemiddeld per staat wat idem is aan Vlaanderen.... Dus per 6,5 miljoen inwoners in de VS is het ok om andere taxen en belastingen, regels en wetten te hebben maar niet tussen Vlaanderen en Wallonië :dontknow:
Jopet, naar mijn aanvoelen is het gedoe met de snelheidsregels eerder een geografische kwestie, en niet te relateren aan een bepaald aantal mensen. Het gaat er namelijk omdat je op een heel klein oppervlak verschillende snelheidsregimes ontmoet. Dat is toch niet het geval voor grote landen (Frankrijk, Duitsland, Polen...) , en de meestal grote tot zeer grote Amerikaanse staten, waar je honderden en honderden kms in één richting kan rijden zonder met andere snelheidsregels te worden geconfronteerd. Behalve als je natuurlijk letterlijk in de buurt van een drie- of vierstatenpunt woont natuurlijk. :mrgreen:

User avatar
Muug
Posts: 11801
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: België beter!

Post by Muug »

Ik noteer: ik ben een dromer, een romanticus, ik denk te simpel, en al eerder is gebleken dat ik ook een calimero ben. :whistling: Allez, mijn profiel is bijna compleet. :freak:

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: België beter!

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 02 May 2023 20:17Ik noteer: ik ben een dromer, een romanticus, ik denk te simpel, en al eerder is gebleken dat ik ook een calimero ben. :whistling: Allez, mijn profiel is bijna compleet. :freak:
:grin:

Jij houdt dat allemaal bij?
Maar bon, je bent niet voor niets achter dat muurtje gekropen op het einde van je eerste post, je wist dat dit ging komen. ;)

Je kan het ook anders bekijken.
Als België gedefederaliseerd kan worden, wat is dan nog het bestaansrecht van België binnen Europa?
Waarom dan niet gewoon álle landen opheffen? Vanaf wanneer is een additioneel beleidsniveau wel of niet verantwoord?
We vergelijken graag met andere landen en regio's waar meerdere talen leven zoals Zwitserland, maar ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat de breuklijn bij ons toch wat fundamenteler is.
Ze gaat dieper dan enkel de taal, zoals eerder al aangehaald, die Romeinse steenweg scheidt het Latijnse zuiden van het Teutoons-Saksische noorden.

De initiële analyse, de vaststelling die geleid heeft tot jullie gedachtenexperiment is wel degelijk terecht.
We zijn volledig verzand in een moeras van structuren en gespleten verantwoordelijkheden.
Dat slorpt niet alleen geld op maar zorgt ook voor een immobiliteit die ons als maatschappij op termijn enorm veel meer gaat kosten én die het onwaarschijnlijk moeilijk maakt om aberraties effectief recht te zetten.
De drijvende kracht achter deze evolutie is ideologie geweest, te vaak gespeend van pragmatisme.
De werkelijke afweging die zou moeten gemaakt worden bij iedere overweging van het federaliseren of regionaliseren van een bevoegdheid, is de impact op de verschillende stakeholders.
Zo is onderwijs heel erg taalafhankelijk en lijkt he me logisch dat dit grotendeels regionaal georganiseerd en beheerd wordt.
Sport is echter ook geregionaliseerd en hoewel dat voo rde amateursport misschien nog logisch klinkt, heeft dat voor topsport en zelfs op lagere niveaus enorm veel ongewenste negatieve invloed.
Naast of boven de regionale federaties moeten er immers ook nog altijd nationale verbonden zijn want zijn de enigen waar internationale organisaties mee communiceren.
Als er dan conflicten ontstaan tussen die niveaus (vaak door individuele karakters) doet dat onze sport op internationaal vlak veel schade.

Enfin, een bijzonder interessant onderwerp dat al decennia lang actueel is en dat wellicht ook nog vele tientallen jaren zal blijven!
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11801
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: België beter!

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 03 May 2023 13:19
Muug wrote: 02 May 2023 20:17Ik noteer: ik ben een dromer, een romanticus, ik denk te simpel, en al eerder is gebleken dat ik ook een calimero ben. :whistling: Allez, mijn profiel is bijna compleet. :freak:
:grin:

Jij houdt dat allemaal bij?
Maar bon, je bent niet voor niets achter dat muurtje gekropen op het einde van je eerste post, je wist dat dit ging komen. ;)
Zelfkastijding :laugh3:

User avatar
Muug
Posts: 11801
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: België beter!

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 02 May 2023 14:08 1) Als je in een gebied geboren wordt waar een bepaalde taal de dominante taal is, kan je moeilijk verwachten dat iedereen zich assimileert aan de plotse nieuwe eigenaar.
Wij hebben Oost-België gekregen als oorlogsschuld, je kan die inwoners niet van de ene dag op de andere om alles te doen in een taal die ze niet machtig zijn.
Ehm, ze werden geannexeerd na WO1. Meer dan 100 jaar geleden. Da's tijd genoeg hoor om een taal te doen uitdoven. Maar dat moet nagestreefd worden natuurlijk, net zoals men met de BOB campagnes toch behoorlijk wat resultaat heeft bereikt.

2) Het Duits parlement, ocharme 25 man, 4 ministers.
Daar zit het probleem heus niet hoor.
OK dan, weg ermee. :mrgreen:

3) dat lijkt op het eerste zicht misschien een simplificatie maar het maakt alles alleen maar complexer.
Dat vereist namelijk dat iedereen overal in zijn eigen taal geholpen moet kunnen worden, en dat lukt in Brussel al niet.
Iederéén de twee talen leren lijkt me helemaal een utopie.
Maar neen, da's een kwestie van onderwijs. Opnieuw, neem daar de tijd voor, een halve eeuw zou genoeg moeten zijn. In alle vormen van onderwijs de twee talen goed aanleren. Dat moet niet perfect zijn. Verre van zelfs. Denk je dat er in de kantoorgebouwen van Brussel perfect Frans gesproken wordt? Laat staan geschreven. :shock:

6 & 7) dat is broekzak vestzak.
Antwerpen is een grote stad maar dis is dan weer opgedeeld in districten.
Je gaat altijd lokaal beleid, kort bij de burgers moeten hebben.
Met steeds grotere gemeentes en nogal wat uitvoerende macht bij de relatief kleine gewesten zouden we wel de provincies moeten kunnen opheffen.
Ik blijf erbij: fusioneer Brussel. Net zoals ooit in Vlaanderen is gebeurd. Deelgemeenten moeten kunnen bestaan, waarom niet? Maar geen elvendertig gemeentebesturen en politiecommisarissen meer. Ik zie niet wat daar zo moeilijk aan is, om zoiets te bereiken. As always: het is een kwestie van willen.

8) Je loopt wat achter.
Europees, federaal en gewestelijk kiezen we al een tijdje om de 5 jaar.
Provinciaal en lokaal zelfs om de 6 jaar.
10 jaar is belachelijk lang, 5 jaar is meer dan zat, ik betwist dus dat een termijn van 8 of 10 jaar veel verstandiger is.
10 jaar Trump, kan je het je voorstellen??
En dan liefst nog beperken, maximaal 1 maal een mandaat voor een tweede termijn verlengen.
We hebben echt nood aan nieuw bloed.
In een normale gezonde politieke wereld zou een Trump of een Bolsonaro nooit aan de macht gekomen zijn... Afin, dat is mijn utopische zelve weer die spreekt.

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: België beter!

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 03 May 2023 13:54In een normale gezonde politieke wereld zou een Trump of een Bolsonaro nooit aan de macht gekomen zijn... Afin, dat is mijn utopische zelve weer die spreekt.
De realiteit overtreft doorgaans de fictie met de vingers in de neus.
Ik vind het ook bizar dat zulke dingen, en dat Poetin Oekraïne binnenvalt en dat er zelfs in België mensen te vinden zijn die zeggen dat we dat zelf hebben uitgelokt.
Maar kijk, helaas zijn die dingen allemaal werkelijkheid en daar moeten we het dus mee doen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: België beter!

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 03 May 2023 13:54
Schussboelie wrote: 02 May 2023 14:08 1) Als je in een gebied geboren wordt waar een bepaalde taal de dominante taal is, kan je moeilijk verwachten dat iedereen zich assimileert aan de plotse nieuwe eigenaar.
Wij hebben Oost-België gekregen als oorlogsschuld, je kan die inwoners niet van de ene dag op de andere om alles te doen in een taal die ze niet machtig zijn.
Ehm, ze werden geannexeerd na WO1. Meer dan 100 jaar geleden. Da's tijd genoeg hoor om een taal te doen uitdoven. Maar dat moet nagestreefd worden natuurlijk, net zoals men met de BOB campagnes toch behoorlijk wat resultaat heeft bereikt.
Deze vind ik echt bizar, waarom zou je dat überhaupt willen??
Als je die logica aanhoudt hadden wij vanaf 1830 allemaal mooi Frans moeten spreken.
En daarvoor Spaans...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11801
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: België beter!

Post by Muug »

:laugh3:
OK
ge hebt een punt. :thumbsup:

Ik ga mijn Hollander laten rusten, denk ik. :thumbsup:

User avatar
Blackbert
Posts: 3462
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: België beter!

Post by Blackbert »

Een taal laten uitdoven lijkt een beetje op aan de verkeerde kant naar beneden schuiven. niet doen.
Maar als ge een paar advertenties doorneemt op de VDAB, dan is er bijna 1 constante: kennis van meer dan alleen de moedertaal. Als dat gevraagd mag worden op bedrijfsniveau, waarom zou dat dan geen eis mogen zijn voor ambtenaren aan het (virtuele) loket? Alle documenten in minimum de 3 officiële landstalen en een ambtenaar die u in minstens 2 van de 3 te woord kan staan.
Brussel is in deze een zweer, de kolk waar de 2 zeeën samen komen. Misschien moeten die 19 gemeenten dan maar de officiële hoofdstad van Europa worden, los van België. En schaf dan ineens die Straatsburg farce ook maar af.

Marc Reynebeau heeft het ooit ook eens op tafel gelegd, nav weer eens hetzelfde rijmpje van de geelzwarte partijen: ooit wordt Europa een verzameling regio's die voor algemene belangen onder 1 vlag varen en de rest zelf kunnen invullen, eventueel in een gemeenschappelijk kader. Maar eer die 27 neuzen op 1 grote lijn staan zal de aarde misschien al terug afgekoeld zijn.

Verder, ik keur Poetin zijn fratsen niet goed, integendeel; Maar wat is er gebeurd toen de muur omviel? Gorbatsjov wilde wel, maar kreeg geen medewerking van ons, we stonden liever te wijzen en te lachen dat wij gewonnen hadden. Met nonkel Sam op de eerste rij. Terwijl die al lang had moeten inzien dat je daar geen regimes mee kweekt die u goed gezind zijn.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: België beter!

Post by Schussboelie »

Blackbert wrote: 03 May 2023 17:57Misschien moeten die 19 gemeenten dan maar de officiële hoofdstad van Europa worden, los van België. En schaf dan ineens die Straatsburg farce ook maar af.
:stupid:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply