Dat zit toch ook (als optie) op de GS1300.
R1300 GS
Re: R1300 GS
Ik heb de Adventure-modellen altijd al zwaar (pun intended) overroepen gevonden. De 1200 GS daarentegen was een elegante verschijning, vergelijken met de 1150GS, die toen de norm was.
Terug on-topic: dat die nieuwe GS supergemakkelijk te berijden valt geloof ik graag. Als ik zie hoe goed de standaard ESA II-vering is van mijn "ouwe R1200RS, waardoor zelfs de slechtste wegen worden gladgestreken alsof je in Duitsland aan het rijden bent, dan moet deze nieuwe GS je het gevoel geven dat je aan het zweefvliegen bent. En dat je er nog messcherper mee kan sturen, geloof ik ook graag. Kort samengevat: ik rij nu met mijn RS echt al veel rapper dan ooit, zelfs met een duo, zelfs op de wegen in de Eifel. De combi van een GPS, die u een zicht geeft op de aankomende bochten waardoor je dus al kan anticiperen, met zo'n perfecte motorfiets maakt dat je uw grenzen een héél pak verder legt. Zonder dat het een greintje moeite kost, trouwens. En dat is an sich behoorlijk griezelig als je er wat over nadenkt. Want de fysica blijft onveranderd. Het zijn echt wel je eigen veiligheidsmarges die je een heel pak vernauwt. Dus áls het fout zal gaan, zal het écht goed fout gaan, want al je persoonlijke marges (reactietijd, reflexen, breinsnelheid, denktijd, etc) zijn dan al opgebruikt. Daarin schuilt het grote gevaar van die perfecte moto's.
Terug on-topic: dat die nieuwe GS supergemakkelijk te berijden valt geloof ik graag. Als ik zie hoe goed de standaard ESA II-vering is van mijn "ouwe R1200RS, waardoor zelfs de slechtste wegen worden gladgestreken alsof je in Duitsland aan het rijden bent, dan moet deze nieuwe GS je het gevoel geven dat je aan het zweefvliegen bent. En dat je er nog messcherper mee kan sturen, geloof ik ook graag. Kort samengevat: ik rij nu met mijn RS echt al veel rapper dan ooit, zelfs met een duo, zelfs op de wegen in de Eifel. De combi van een GPS, die u een zicht geeft op de aankomende bochten waardoor je dus al kan anticiperen, met zo'n perfecte motorfiets maakt dat je uw grenzen een héél pak verder legt. Zonder dat het een greintje moeite kost, trouwens. En dat is an sich behoorlijk griezelig als je er wat over nadenkt. Want de fysica blijft onveranderd. Het zijn echt wel je eigen veiligheidsmarges die je een heel pak vernauwt. Dus áls het fout zal gaan, zal het écht goed fout gaan, want al je persoonlijke marges (reactietijd, reflexen, breinsnelheid, denktijd, etc) zijn dan al opgebruikt. Daarin schuilt het grote gevaar van die perfecte moto's.
Last edited by Muug on 24 Oct 2023 13:24, edited 1 time in total.
Re: R1300 GS
Ik vergelijk toch helemaal niets?Jopet wrote: ↑24 Oct 2023 13:11Ja maar dit zijn appels met peren vergelijken, een uitverbreedde GSA 1200 is ook veel breder dan een gewone GS 1200.
Toen ik mijn Gsa gekocht heb in '18 had ik ook eerst een testrit gedaan met de GS, en dan voelde ik ook hoeveel ranker de gewone GS was, het zadel van GSa is ook breder dan de GS, en ook rijdend is de GS gemakkelijker om van links naar recht te smijten, maar de GSa heeft een veel betere windbescherming en dit heeft mij overtuigd, zeker niet omdat hij beter reed, integendeel.
Dus in feite moet je de gewone GS 1200/1250 eens ernaast zetten en dan zal het wat minder schelen, de 1300 zal wel nog ietsje ranker zijn maar niet zoveel.
Ik toon een foto waar een R1200GSa naast een R1300GS staat?
Re: R1300 GS
Tetoet, niet akkoord (vind ik).
De GSa (in mijn tijd) had een zwaarder vliegwiel en hogere vering.
Dat zwaarder vliegwiel was allroad/offroad gewijs leuk(er).
De hogere vering was toen handig ook... beetje bodemvrijheid....
en qua gewicht, als je die niet voltankt... valt dat verschil goed mee...
Re: R1300 GS
bof op een GPS afgaan om beter te anticiperen op de bochten lijkt mij een vreemd plan. Ik doe dat eigenlijk nooit , zelfs niet in die zeldzame gevallen dat de GPS er op staat. Die moderne spullen rijden meestal beter en de grenzen verleg je ook. Maar je blijft toch altijd met marges rijden denk ik dan. In de jaren 80 werden de Group B rallywagens afgeschaft wegens te krachtig (500-700pk), nu staat die 700pk (of zelfs 1000!!! ) gewoon elektrisch op de oprit als gezinswagen. In de jaren 70 dropte Honda een bommetje met de geweldige CB750 met 70pk, nu is een MT07 met 70pk gewoon een rijschoolmotoke... Ik zie in die lichte makkelijke spullen vooral voordeel in minder vermoeiend en plezanter om mee te rijden.Muug wrote: ↑24 Oct 2023 13:17 Ik heb de Adventure-modellen altijd al zwaar (pun intended) overroepen gevonden. De 1200 GS daarentegen was een elegante verschijning, vergelijken met de 1150GS, die toen de norm was.
Terug on-topic: dat die nieuwe GS supergemakkelijk te berijden valt geloof ik graag. Als ik zie hoe goed de standaard ESA II-vering is van mijn "ouwe R1200RS, waardoor zelfs de slechtste wegen worden gladgestreken alsof je in Duitsland aan het rijden bent, dan moet deze nieuwe GS je het gevoel geven dat je aan het zweefvliegen bent. En dat je er nog messcherper mee kan sturen, geloof ik ook graag. Kort samengevat: ik rij nu met mijn RS echt al veel rapper dan ooit, zelfs met een duo, zelfs op de wegen in de Eifel. De combi van een GPS, die u een zicht geeft op de aankomende bochten waardoor je dus al kan anticiperen, met zo'n perfecte motorfiets maakt dat je uw grenzen een héél pak verder legt. Zonder dat het een greintje moeite kost, trouwens. En dat is an sich behoorlijk griezelig als je er wat over nadenkt. Want de fysica blijft onveranderd. Het zijn echt wel je eigen veiligheidsmarges die je een heel pak vernauwt. Dus áls het fout zal gaan, zal het écht goed fout gaan, want al je persoonlijke marges (reactietijd, reflexen, breinsnelheid, denktijd, etc) zijn dan al opgebruikt. Daarin schuilt het grote gevaar van die perfecte moto's.
tja...
Re: R1300 GS
Ziet dat ge geen hoofdpijn krijgt he Stef van zo tegen de muur te bonken...
Maar mijne GSA werd enkel volgetankt als ik wist dat ik alle naft nodig zou hebben.
BV op reis in de Alpen met Muug, tankte ik die zeker niet vol.
Daar had ik (voor mijzelf) het voordeel van de GSa-vering, beter in lagere toeren, en toch geen massief gewicht van een volgetankte gsa...
Maar mijne GSA werd enkel volgetankt als ik wist dat ik alle naft nodig zou hebben.
BV op reis in de Alpen met Muug, tankte ik die zeker niet vol.
Daar had ik (voor mijzelf) het voordeel van de GSa-vering, beter in lagere toeren, en toch geen massief gewicht van een volgetankte gsa...
Re: R1300 GS
Mij lijkt dat een strak plan, ik doe dat eigenlijk altijd. Waarom zou je waardevolle informatie niet gebruiken?
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: R1300 GS
Elk zijn keuzes eh, FM.
Met één oog op de gps kan je véél sneller rijden, en tegelijk met minder risico, want de bocht verkeerd inschatten kan haast niet meer.
Het is tegelijk een vloek en een zegen.
Wat de marges betreft, Stefke, ze zijn er nog natuurlijk, maar ze zijn dunner. Niet als je gewoon rustig rijdt, maar wel als je met één oog op de gps en met semi-automatische vering onder je gat harder en harder gaat knallen.
Re: R1300 GS
Allez serieus, volgens GPS is het een bocht naar rechts, scherp zelfs. Dus kan ik daar gerust veel sneller induiken en dus met minder risico...
Die GPS laat mij niks weten van hindernissen, tegenliggers, ijsplekken, mos, steentjes, beschadigd wegdek, niveauverschil...
Re: R1300 GS
De gps is extra informatie, niet de enige. Op welke basis beslis jij welke info je niet gebruikt?
I am confused. Oh no, maybe not!
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1351
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: R1300 GS
Vroeger weten wat komt, is vroeger kunnen anticiperen.
Dat kan in twee richtingen werken.
Dat kan in twee richtingen werken.
Re: R1300 GS
Elke seconde afleiding is er voor mij één teveel. Daarom gebruik ik een gps eigenlijk niet. Als die opstaat is het om te weten waar ik mij ongeveer bevindt, zoals in ongeveer rond Chimay, ongeveer ten zuiden van xxx, maar eigenlijk zelden om te weten waar ik moet afslaan en al zeker niet om te weten hoe een bocht draait. Op gps globaal kunnen zien dat er een leuk slingerstuk aankomt is meegenomen maar hoe of waar naartoe zien we ter plekke wel.
Re: R1300 GS
Klopt, ik begin dikwijls vroeger te vertragen dan anderen.TuttoTerreno wrote: ↑24 Oct 2023 18:26 Vroeger weten wat komt, is vroeger kunnen anticiperen.
Dat kan in twee richtingen werken.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: R1300 GS
Exact.TuttoTerreno wrote: ↑24 Oct 2023 18:26 Vroeger weten wat komt, is vroeger kunnen anticiperen.
Dat kan in twee richtingen werken.
Plus je rijdt natuurlijk niet blindelings. Zoals FM perfect verwoordt, is een gps maar 1 van vele factoren die bepalen hoe je rijdt. Ik zou allang dood zijn moest ik enkel de gps gebruiken.
Re: R1300 GS
Toettoet, je vergelijkt wel hé, waarom neem je anders de foto en schrijf je erbij "1200 GSa naast R1300GS", als dat niet om te vergelijken is dan weet ik het niet zunne
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: R1300 GS
Hij toont ze gewoon.
Als een ander die dan begint te vergelijken, tja.
Dat doet me denken aan
Als een ander die dan begint te vergelijken, tja.
Dat doet me denken aan
Re: R1300 GS
Een GS zonder koffers zal je in real life ook weinig tegenkomen, denk ik dan.
I am confused. Oh no, maybe not!