R1300 GS

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

Muug wrote: 24 Oct 2023 11:34 .En Harley dan, die sowieso verlaagt als ge bijna in stilstand zijt, zodat ge gemakkelijker uwe voet aan de grond krijgt. :dontknow:
Dat zit toch ook (als optie) op de GS1300.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Ik heb de Adventure-modellen altijd al zwaar (pun intended) overroepen gevonden. De 1200 GS daarentegen was een elegante verschijning, vergelijken met de 1150GS, die toen de norm was.

Terug on-topic: dat die nieuwe GS supergemakkelijk te berijden valt geloof ik graag. Als ik zie hoe goed de standaard ESA II-vering is van mijn "ouwe R1200RS, waardoor zelfs de slechtste wegen worden gladgestreken alsof je in Duitsland aan het rijden bent, dan moet deze nieuwe GS je het gevoel geven dat je aan het zweefvliegen bent. En dat je er nog messcherper mee kan sturen, geloof ik ook graag. Kort samengevat: ik rij nu met mijn RS echt al veel rapper dan ooit, zelfs met een duo, zelfs op de wegen in de Eifel. De combi van een GPS, die u een zicht geeft op de aankomende bochten waardoor je dus al kan anticiperen, met zo'n perfecte motorfiets maakt dat je uw grenzen een héél pak verder legt. Zonder dat het een greintje moeite kost, trouwens. En dat is an sich behoorlijk griezelig als je er wat over nadenkt. Want de fysica blijft onveranderd. Het zijn echt wel je eigen veiligheidsmarges die je een heel pak vernauwt. Dus áls het fout zal gaan, zal het écht goed fout gaan, want al je persoonlijke marges (reactietijd, reflexen, breinsnelheid, denktijd, etc) zijn dan al opgebruikt. Daarin schuilt het grote gevaar van die perfecte moto's. :|
Last edited by Muug on 24 Oct 2023 13:24, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: R1300 GS

Post by Koeno »

Jopet wrote: 24 Oct 2023 13:11
Koeno wrote: 23 Oct 2023 19:06 1200 GSa naast R1300GS
Ja maar dit zijn appels met peren vergelijken, een uitverbreedde GSA 1200 is ook veel breder dan een gewone GS 1200.
Toen ik mijn Gsa gekocht heb in '18 had ik ook eerst een testrit gedaan met de GS, en dan voelde ik ook hoeveel ranker de gewone GS was, het zadel van GSa is ook breder dan de GS, en ook rijdend is de GS gemakkelijker om van links naar recht te smijten, maar de GSa heeft een veel betere windbescherming en dit heeft mij overtuigd, zeker niet omdat hij beter reed, integendeel.

Dus in feite moet je de gewone GS 1200/1250 eens ernaast zetten en dan zal het wat minder schelen, de 1300 zal wel nog ietsje ranker zijn maar niet zoveel.
Ik vergelijk toch helemaal niets?

Ik toon een foto waar een R1200GSa naast een R1300GS staat? :peepwall:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: R1300 GS

Post by Koeno »

Muug wrote: 24 Oct 2023 13:17 Ik heb de Adventure-modellen altijd al zwaar (pun intended) overroepen gevonden. De 1200 GS daarentegen was een elegante verschijning, vergelijken met de 1150GS, die toen de norm was.
Tetoet, niet akkoord (vind ik).
De GSa (in mijn tijd) had een zwaarder vliegwiel en hogere vering.
Dat zwaarder vliegwiel was allroad/offroad gewijs leuk(er).
De hogere vering was toen handig ook... beetje bodemvrijheid....

en qua gewicht, als je die niet voltankt... valt dat verschil goed mee...

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: R1300 GS

Post by Stefke »

Muug wrote: 24 Oct 2023 13:17 Ik heb de Adventure-modellen altijd al zwaar (pun intended) overroepen gevonden. De 1200 GS daarentegen was een elegante verschijning, vergelijken met de 1150GS, die toen de norm was.

Terug on-topic: dat die nieuwe GS supergemakkelijk te berijden valt geloof ik graag. Als ik zie hoe goed de standaard ESA II-vering is van mijn "ouwe R1200RS, waardoor zelfs de slechtste wegen worden gladgestreken alsof je in Duitsland aan het rijden bent, dan moet deze nieuwe GS je het gevoel geven dat je aan het zweefvliegen bent. En dat je er nog messcherper mee kan sturen, geloof ik ook graag. Kort samengevat: ik rij nu met mijn RS echt al veel rapper dan ooit, zelfs met een duo, zelfs op de wegen in de Eifel. De combi van een GPS, die u een zicht geeft op de aankomende bochten waardoor je dus al kan anticiperen, met zo'n perfecte motorfiets maakt dat je uw grenzen een héél pak verder legt. Zonder dat het een greintje moeite kost, trouwens. En dat is an sich behoorlijk griezelig als je er wat over nadenkt. Want de fysica blijft onveranderd. Het zijn echt wel je eigen veiligheidsmarges die je een heel pak vernauwt. Dus áls het fout zal gaan, zal het écht goed fout gaan, want al je persoonlijke marges (reactietijd, reflexen, breinsnelheid, denktijd, etc) zijn dan al opgebruikt. Daarin schuilt het grote gevaar van die perfecte moto's. :|
bof op een GPS afgaan om beter te anticiperen op de bochten lijkt mij een vreemd plan. Ik doe dat eigenlijk nooit , zelfs niet in die zeldzame gevallen dat de GPS er op staat. Die moderne spullen rijden meestal beter en de grenzen verleg je ook. Maar je blijft toch altijd met marges rijden denk ik dan. :dontknow: In de jaren 80 werden de Group B rallywagens afgeschaft wegens te krachtig (500-700pk), nu staat die 700pk (of zelfs 1000!!! :shock: ) gewoon elektrisch op de oprit als gezinswagen. In de jaren 70 dropte Honda een bommetje met de geweldige CB750 met 70pk, nu is een MT07 met 70pk gewoon een rijschoolmotoke... Ik zie in die lichte makkelijke spullen vooral voordeel in minder vermoeiend en plezanter om mee te rijden.
Koeno wrote: 24 Oct 2023 13:27 en qua gewicht, als je die niet voltankt... valt dat verschil goed mee...
tja... :wall: :wall: :wall: :wall:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: R1300 GS

Post by Koeno »

Ziet dat ge geen hoofdpijn krijgt he Stef van zo tegen de muur te bonken...
Maar mijne GSA werd enkel volgetankt als ik wist dat ik alle naft nodig zou hebben.

BV op reis in de Alpen met Muug, tankte ik die zeker niet vol.
Daar had ik (voor mijzelf) het voordeel van de GSa-vering, beter in lagere toeren, en toch geen massief gewicht van een volgetankte gsa...

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

Stefke wrote: 24 Oct 2023 15:35 bof op een GPS afgaan om beter te anticiperen op de bochten lijkt mij een vreemd plan. Ik doe dat eigenlijk nooit
Mij lijkt dat een strak plan, ik doe dat eigenlijk altijd. Waarom zou je waardevolle informatie niet gebruiken?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

F M wrote: 24 Oct 2023 15:51
Stefke wrote: 24 Oct 2023 15:35 bof op een GPS afgaan om beter te anticiperen op de bochten lijkt mij een vreemd plan. Ik doe dat eigenlijk nooit
Mij lijkt dat een strak plan, ik doe dat eigenlijk altijd. Waarom zou je waardevolle informatie niet gebruiken?
Elk zijn keuzes eh, FM.
Met één oog op de gps kan je véél sneller rijden, en tegelijk met minder risico, want de bocht verkeerd inschatten kan haast niet meer.
Het is tegelijk een vloek en een zegen.

Wat de marges betreft, Stefke, ze zijn er nog natuurlijk, maar ze zijn dunner. Niet als je gewoon rustig rijdt, maar wel als je met één oog op de gps en met semi-automatische vering onder je gat harder en harder gaat knallen. 8-)

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: R1300 GS

Post by Stefke »

Muug wrote: 24 Oct 2023 15:57
F M wrote: 24 Oct 2023 15:51
Mij lijkt dat een strak plan, ik doe dat eigenlijk altijd. Waarom zou je waardevolle informatie niet gebruiken?
Elk zijn keuzes eh, FM.
Met één oog op de gps kan je véél sneller rijden, en tegelijk met minder risico, want de bocht verkeerd inschatten kan haast niet meer.
Het is tegelijk een vloek en een zegen.
Allez serieus, volgens GPS is het een bocht naar rechts, scherp zelfs. Dus kan ik daar gerust veel sneller induiken en dus met minder risico... :shock: :dontknow:
Die GPS laat mij niks weten van hindernissen, tegenliggers, ijsplekken, mos, steentjes, beschadigd wegdek, niveauverschil... :dontknow:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

De gps is extra informatie, niet de enige. Op welke basis beslis jij welke info je niet gebruikt? :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: R1300 GS

Post by TuttoTerreno »

Vroeger weten wat komt, is vroeger kunnen anticiperen.

Dat kan in twee richtingen werken.

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: R1300 GS

Post by Stefke »

Elke seconde afleiding is er voor mij één teveel. Daarom gebruik ik een gps eigenlijk niet. Als die opstaat is het om te weten waar ik mij ongeveer bevindt, zoals in ongeveer rond Chimay, ongeveer ten zuiden van xxx, maar eigenlijk zelden om te weten waar ik moet afslaan en al zeker niet om te weten hoe een bocht draait. Op gps globaal kunnen zien dat er een leuk slingerstuk aankomt is meegenomen maar hoe of waar naartoe zien we ter plekke wel. :dontknow:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

Stefke wrote: 24 Oct 2023 18:40 maar eigenlijk zelden om te weten waar ik moet afslaan
Respect !

Ik daarentegen heb speciaal daarvoor een GPS gekocht. :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 24 Oct 2023 18:26 Vroeger weten wat komt, is vroeger kunnen anticiperen.

Dat kan in twee richtingen werken.
Klopt, ik begin dikwijls vroeger te vertragen dan anderen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: R1300 GS

Post by Stefke »

F M wrote: 24 Oct 2023 18:55
Stefke wrote: 24 Oct 2023 18:40 maar eigenlijk zelden om te weten waar ik moet afslaan
Respect !

Ik daarentegen heb speciaal daarvoor een GPS gekocht. :mrgreen:
Ik heb die van mij gekregen, anders had ik er nu waarschijnlijk nog altijd geen gehad. :-?

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 24 Oct 2023 18:26 Vroeger weten wat komt, is vroeger kunnen anticiperen.

Dat kan in twee richtingen werken.
Exact.

Plus je rijdt natuurlijk niet blindelings. Zoals FM perfect verwoordt, is een gps maar 1 van vele factoren die bepalen hoe je rijdt. Ik zou allang dood zijn moest ik enkel de gps gebruiken.

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: R1300 GS

Post by Jopet »

Koeno wrote: 24 Oct 2023 13:19
Ik vergelijk toch helemaal niets?

Ik toon een foto waar een R1200GSa naast een R1300GS staat? :peepwall:
Toettoet, je vergelijkt wel hé, waarom neem je anders de foto en schrijf je erbij "1200 GSa naast R1300GS", als dat niet om te vergelijken is dan weet ik het niet zunne :dontknow:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Hij toont ze gewoon. 8-)
Als een ander die dan begint te vergelijken, tja. :lol:

Dat doet me denken aan
Image

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Pure obesitas, trouwens 8-)
Koeno wrote: 23 Oct 2023 19:06 1200 GSa naast R1300GS

Image

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

Een GS zonder koffers zal je in real life ook weinig tegenkomen, denk ik dan.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply