R1300 GS

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

BMW = Beste Merk ter Wereld. :w00t:

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: R1300 GS

Post by Stoffel »

Muug wrote: 09 Nov 2023 14:38 BMW = Beste Merk ter Wereld. :w00t:
Meningen kunnen verschillen :mrgreen:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: R1300 GS

Post by OzzePaa »

Stoffel wrote: 09 Nov 2023 17:16
Muug wrote: 09 Nov 2023 14:38 BMW = Beste Merk ter Wereld. :w00t:
Meningen kunnen verschillen :mrgreen:
MKV ... da klopt nie hé ;) :mrgreen: :mad:
Hier in de Kempen wordt het merk nogallis "Bullen Mee Wielen" genoemd ... of, als na de impulsieve aankoop de realiteit doordringt : "Beter Moeten Weten" :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: R1300 GS

Post by petervdc »

Muug wrote: 09 Nov 2023 14:38 BMW = Beste Merk ter Wereld. :w00t:
Raar, dat is KTM toch ?
Keep going

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: R1300 GS

Post by petervdc »

OzzePaa wrote: 09 Nov 2023 23:44 Hier in de Kempen wordt het merk nogallis "Bullen Mee Wielen" genoemd ... of, als na de impulsieve aankoop de realiteit doordringt : "Beter Moeten Weten" :mrgreen:
Bucht Met Wielen
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Stefke wrote: 19 Oct 2023 23:31 De cardanassen zelf zouden schijnt nogal zeer onderhevig zijn aan roestvorming en kunnen vastlopen. De cardantunnel kan blijkbaar niet genoeg waterdicht gehouden worden waardoor het binnen onder water komt te staan. En omdat het daar blijkbaar nogal schaars van vet is voorzien durft de boel al eens roesten. Hier bij de vrienden is toch al zeker eentje (2018) onder garantie van een nieuwe cardan voorzien. Een motor die nochtans netjes wordt bereden en geen offroad gezien heeft. :dontknow: Maar bij de 1100/1150 sneuvelden ook regelmatig cardans. Alles hangt een beetje af van gebruik en rijstijl zeker, mijn cardan gaat waarschijnlijk en hopelijk wel de 200000km halen. 8-) Maar als ik zie hoe sommigen zo'n moto afbeulen is het niet moeilijk om problemen te verwachten. Maar bon, het is blijkbaar nog niet het meest duurzame/onderhoudsvriendelijke ontwerp, dus ik denk regelmatig inspecteren en/of invetten en dan moet dat wel een tijdje meekunnen... Tenzij je misschien overal en altijd alle pk's en Newtonmeters aanspreekt natuurlijk... :?
Zo, de R1200RS is net terug van een 60.000km beurt. En tot mijn verbazing zegt Filip mij dat ze de cardan preventief vervangen hebben. :shock: Er was niks aan, maar BMW heeft effectief beslist van bij ALLE 12xx, te beginnen bij de modellen van 2013, de cardannen gratis te vervangen als de moto's binnenkomen.
Er was effectief geen afwateringsmogelijkheid, waardoor de achterste kruiskoppeling ging roesten enriskeerde te "ontploffen".
In een eerste terugroepfase werd er een gaatje onderaan geboord zodat het water er uit kon, en de cardan werd pas vervangen als er bij bepaalde tests trillingen optraden.
Maar na enkele jaren heeft BMW dan toch beslist om ze bij alle 12xx'en voor niks te vervangen.
Daar heb ik toch wel een mooi cadeautje gekregen. 8-)

Dit hoort eigenlijk in de juich-topic. 8-)

Oja, bij de 1300's zullen die dus bij 80.000km vervangen worden, wist Filip nog te zeggen. En ze zullen echt vervangen worden. Niet efkes controleren of 't nog in orde is. Vervangen! En de eigenaar zal mogen betalen. Dat kost zéker 900 euro. Dus, als je binnen enkele jaren een R1300GS koopt die 72.000km heeft of zo, weet dan dat je op 80.000km een andere cardan gaat moeten laten steken.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: R1300 GS

Post by Blackbert »

ah bon, het beste merk ter wereld krijgt geen cardan gebouwd die waterdicht is of toch minstens waterbestendig, en dan mag de klant er voor opdraaien. ik zal mijn ketting wel smeren. :whistling:

en ge kunt die wintercadeaubonnen er ook niet voor opsparen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Hop hop, waar is die ouwe R100R 8-)

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: R1300 GS

Post by Stoffel »

Blackbert wrote: 16 Dec 2023 18:09 ah bon, het beste merk ter wereld krijgt geen cardan gebouwd die waterdicht is of toch minstens waterbestendig, en dan mag de klant er voor opdraaien. ik zal mijn ketting wel smeren. :whistling:

en ge kunt die wintercadeaubonnen er ook niet voor opsparen.
Bwa, ik denk dat condens ook wel zal meespelen, het zal eerder een combinatie van dingen zijn. Ik vind de vorige 1250 wel mooi… maar kopen zal ik niet doen.
Ik heb een voorliefde voor Honda :mrgreen:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: R1300 GS

Post by TuttoTerreno »

Al de tweede 1300GS die zichzelf wilde opstoken tijdens een test door/met journalisten...
https://www.tourenfahrer.de/nachrichten ... r-1300-gs/

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: R1300 GS

Post by den Bullet »

Wat was er mis of te weinig aan de 1150 GS ... :cry:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Mja, dat kunt ge van veel dingen zeggen eh, Bullet. Altijd "gevaarlijk", zulke opmerkingen. ;)

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: R1300 GS

Post by Koeno »

den Bullet wrote: 24 Jan 2024 01:29 Wat was er mis of te weinig aan de 1150 GS ... :cry:
Mis is een groot woord, maar we lachen hier allemaal met de olifant die een R1200/1250 GSadventure is...
Maar de 1150 GS woog nat evenveel als mijn 1200 GS adventure...
Voor mij is dat een beetje 'mis'...

Verder vond ik dat een machtig mooie moto, die best leuk reed (al heb ik daar maar weinig kilometers op kunnen rijden feitelijk).

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: R1300 GS

Post by Stefke »

den Bullet wrote: 24 Jan 2024 01:29 Wat was er mis of te weinig aan de 1150 GS ... :cry:
Alles. Daarom rij ik er graag mee. En heeft die al 19 jaar een plaatske in mijn garage. :ricky:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

De fabrikanten beschikken over ruim voldoende technologiën om motorfietsen pakken lichter te maken. Maar ze vinden het geen prioriteit. Het is te zeggen: ze vermelden nog steeds graag hoeveel gram lichter een motorblok of een frame geworden is, maar wat ze dan niet zeggen is hoeveel zwaarder de bredere wielen met bijhorende banden zijn geworden, of hoeveel zwaarder die coole achterbrug, of hoeveel zwaarder die telelever-constructie is, of hoeveel zwaarder die koele cockpit, of die ABS-TCS-met-al-zijn-sensoren. Of, bij véél moto's: hoeveel zwaarder al die aerodynamische paneeltjes all over the place. Bekijk een BMW XR, een Yamaha Tracer, een Honda Crosstourer, een BMW GS Adventure (of een RS) etc etc, 't is ongelooflijk hoeveel kilo's plastiek er tegen een moto gekletst wordt. :roll:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: R1300 GS

Post by TuttoTerreno »

De R1150's met iABS hadden ook wel hun probleempjes. Zoals rijkelijk gedocumenteerd in een prime time reportage op de ARD destijds.

maar 't gaat hier over een nieuwe motor.

Waarvan er al twee spontaan in brand gevlogen zijn, kennelijk terwijl ze geparkeerd stonden. Toevallig net twee motoren die aan de redactie van verschillende magazines waren uitgeleend.

Anders hadden we er wellicht nu nog niks van gehoord.

Nu heeft bmw voor de tweede keer de dealers tegengehouden om de R1300GS'en af te leveren. Ze gaan nog ne keer naar de draadjes kijken.

ik vraag me stilaan toch af wat ze daar bij BMW allemaal uitsteken. Na 90 jaar kunnen ze ineens geen fatsoenlijke kardan meer bouwen, en ze steken onderdelen in hun motor die op eigen initiatief kunnen ontvlammen.

Niemand meer aanwezig op de quality control?

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Ongetwijfeld moet de Quality Control zwichten onder druk van de directie.

Ik had er nog niet van gehoord, van die zelfontbrandingen, en van 't feit dat de roll-out al eens was gestopt.

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: R1300 GS

Post by Stefke »

Muug wrote: 24 Jan 2024 09:43 Of, bij véél moto's: hoeveel zwaarder al die aerodynamische paneeltjes all over the place. Bekijk een BMW XR, een Yamaha Tracer, een Honda Crosstourer, een BMW GS Adventure (of een RS) etc etc, 't is ongelooflijk hoeveel kilo's plastiek er tegen een moto gekletst wordt. :roll:
bof, 't is juist door het gebruik van die massa's plastiek dat het gewicht van zo'n moto naar beneden gaat. Dus spreken van kilo's plastiek lijkt mij wat overdreven. Vroeger ook nog echt glas in de koplampen, nu weegt zo'n plastieken unit een pak minder. Bij auto's is dat niet anders, plastieken voorvleugels, koffervloeren in plastiek... 8-)

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: R1300 GS

Post by Stefke »

TuttoTerreno wrote: 24 Jan 2024 11:50 De R1150's met iABS hadden ook wel hun probleempjes. Zoals rijkelijk gedocumenteerd in een prime time reportage op de ARD destijds.
r1150 in't algemeen, op (korte) termijn krukasdichtingen, cardan's, gasklephuizen, ABS-pompen, slijtage handgrepen, corrosie t-stukken, rechtse nokkenaskettingspanners,...

TuttoTerreno wrote: 24 Jan 2024 11:50 maar 't gaat hier over een nieuwe motor.

Waarvan er al twee spontaan in brand gevlogen zijn, kennelijk terwijl ze geparkeerd stonden. Toevallig net twee motoren die aan de redactie van verschillende magazines waren uitgeleend.

Anders hadden we er wellicht nu nog niks van gehoord.
Alsof een nieuwe motor geen issues kan hebben. Al 2 exemplaren met een probleem... :dontknow: Dat zou niet mogen maar het kan.
Elk nieuw model zal wel wat ziektes hebben, de ene al wat meer en sneller dan de andere.
En hoge bomen vangen veel wind, van een MV Agusta of een Bimota zullen maar weinig issues de pers halen... :?

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: R1300 GS

Post by Raketman »

TuttoTerreno wrote: 24 Jan 2024 11:50 Na 90 jaar kunnen ze ineens geen fatsoenlijke kardan meer bouwen
Hebben ze bij Gertag dan ooit al fatsoenlijke cardans en versnellingsbakken gemaakt ?

:mrgreen:

Azo ne schone voorzet...
Nil volentibus arduum

Post Reply