R1300 GS

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Stefke
Posts: 2923
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: R1300 GS

Post by Stefke »

Blackbert wrote: 29 Sep 2023 19:39 Gelukkig is er een gearindicator ...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jopet
Posts: 830
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: R1300 GS

Post by Jopet »

Stefke wrote: 29 Sep 2023 19:12
Muug wrote: 29 Sep 2023 18:37
Allez, heeft er niemand een antwoord?
Ik denk dat niet, KTM heeft dat, toch op de 125cc...
Neen ik denk het niet, althans toch helemaal niets over gelezen, en mocht het zo geweest zijn dan hadden ze dit toch duidelijk meegegeven veronderstel ik want inderdaad in de donker is er niets te vinden tussen al die knoppen...
Mijn KTM 1190 had het ook niet maar ik denk vanaf de 1290 Super Adv er is gekomen dat ze het wel hebben.

Op mijn Honda vind ik 's avond ook mijn weg niet terug tussen al die knopjes, behalve die dat je regelmatig nodig hebt... Op de linker stuurhelft staan zo maar eventjes 14 knopjes en rechts 8...
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Stefke
Posts: 2923
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: R1300 GS

Post by Stefke »

Jopet wrote: 29 Sep 2023 20:22 Op de linker stuurhelft staan zo maar eventjes 14 knopjes en rechts 8...
:shock:
Ik gebruik links regelmatig pinkers, klaxon, grootlicht en cc en veel meer staat daar ook niet op, rechts juist de startknop denk ik. En het draaiwieleke van de boordcomputer soms. Dat is op de Tracer GT, meer heb ik eigenlijk niet nodig. Heb dus ook geen nood aan contourverlichting in de knoppen.

Stoffel
Posts: 489
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: R1300 GS

Post by Stoffel »

Same here, ik kan ze blindelings bedienen.
Ik moet wel zeggen dat die 1300gs wel iets heeft. Het zal waarschijnlijk wel een verkoopssucces worden.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11802
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Inderdaad Stefke, de Honda NT heeft 23 knoppen, gelijk Jopet zegt. Totaal onbegrijpelijk van die Jappen.

Stoffel
Posts: 489
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: R1300 GS

Post by Stoffel »

Wacht efkes…23 knoppen…slik :oops:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
den Bullet
Posts: 1478
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: R1300 GS

Post by den Bullet »

Content dat ik geen keuzestress meer moet hebben ... Mijn moto-verhaal zit er zowat op :cry:

User avatar
Muug
Posts: 11802
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Stoffel wrote: 29 Sep 2023 23:45 Wacht efkes…23 knoppen…slik :oops:
Links
Image

Rechts,
Image
Switch-gear example? The heated grip activation required pressing buttons on both left and right hand clusters, neither of which gave any indication that they were for heated grips, you just have to keep pressing buttons ‘til you stumble across it… And what do you reckon that star button is for? Guesses in the comments perhaps…
Snap je waarom ik enigszins ironisch om contourknoppen vroeg?

Het is onbegrijpelijk waarom geen enkele Japanse ingenieur dat beseft heeft.

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: R1300 GS

Post by Raketman »

Ik voel mezelf toch ook steeds meer afhaken met al die nieuwe technologische speeltjes op moto's...De essentie zal volstaan astublieft dankuwel.
Nil volentibus arduum

Stoffel
Posts: 489
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: R1300

Post by Stoffel »

Da noemen ze oud worden.. :peepwall:
Ik heb hetzelfde gevoel… het zal er niet op beteren in de toekomst, en al zeker niet wanneer de elektrische moto’s op de baan gaan verschijnen :lipsrsealed2:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11802
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Als die elektronica goed in orde is, dan heb je daar geen last van.
Maar o wee als dat niet in orde is. :?

User avatar
F M
Posts: 5064
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

Voor iemand als ik die absoluut niks van mechaniek kent, maakt het niet uit of de electronica of de 'oude' techniek kapot is. Ik moet dat toch laten maken door een ander...
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3223
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: R1300 GS

Post by Koeno »

F M wrote: 09 Oct 2023 12:11 Voor iemand als ik die absoluut niks van mechaniek kent, maakt het niet uit of de electronica of de 'oude' techniek kapot is. Ik moet dat toch laten maken door een ander...
En dat zijn nagels met koppen...
Die opmerking is van tel voor waarschijnlijk 90% van de motor gemeenschap...

Ik merk dat zelf genoeg.
Ik kan basis onderhoud van een motor doen, maar als het té faut gaat heb ik toch gewoon een garage nodig.

User avatar
Blackbert
Posts: 3464
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: R1300 GS

Post by Blackbert »

't verschil is: old school electro kunde 'on the road' nog wel fixen met wat geknutsel. als die high tech shit het opgeeft, bel de wegenwacht maar.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11802
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Blackbert wrote: 09 Oct 2023 12:35 't verschil is: old school electro kunde 'on the road' nog wel fixen met wat geknutsel. als die high tech shit het opgeeft, bel de wegenwacht maar.
OK, maar dat is een discussie die al enkele tientallen jaren bestaat, al van sinds men de vis platinés vervangen heeft door elektronische ontsteking. :? En jawel, er zijn nog steeds wereldreizigers die zo ver gaan dat ze die CDI vervangen door ene met contactpuntjes. Echt wel. :pillepalle:
Er zijn al meer dan genoeg computergestuurde moto's de wereld rond geweest. CRF's, KTM's, Yamaha's.... de overgrote meerderheid heeft geen issues met die computers.

User avatar
Blackbert
Posts: 3464
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: R1300 GS

Post by Blackbert »

klopt. ik ben ook content met mijn dr bean printje in de benzinepomp ipv de puntjes. en de electronische ontsteking.
maar wat er allemaal achter die 23 knoppen zit heeft niet zo heel veel meer met motorrijden te maken.
eerst een motor bouwen die veel te krachtig is voor de doorsnee rijder, wat dan in de hand moet gehouden worden door een computer of 2, 3.
aja, en ook op de motor moet je steeds en altijd "geconnecteerd" zijn. terwijl voor de meeste vrijetijdsrijders die motor eigenlijk dé manier is om een tijd niét geconnecteerd te zijn.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2922
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: R1300 GS

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 09 Oct 2023 12:52 En jawel, er zijn nog steeds wereldreizigers die zo ver gaan dat ze die CDI vervangen door ene met contactpuntjes. Echt wel. :pillepalle:
Over die CDIs: het probleem is imho niet zozeer dat het elektronica is. Die dingen zijn behoorlijk betrouwbaar en gaan niet vlug stuk. Ook redelijk gemakkelijk als reservestuk te krijgen en klein genoeg om in de bagage mee te pakken op wereldreis voor wie dat nodig vindt. Wat wel een probleem is zijn fabrikanten die hun CDI dichttimmeren voor niet-merkgebonden mechaniekers. Ondanks de Europese wetgeving is het aantal zaken dat je kan uitlezen en aanpassen via OBD-II zeer beperkt voor iemand die niet aangesloten is op het online systeem van de fabrikant.
Soms gaan ze nog verder (bvb op mijn Husqy) en kan je de CDI niet eens vervangen door een identiek merkeigen exemplaar zonder die te "activeren" via de software van Husqy die enkel voor officiële dealers beschikbaar is.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3464
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: R1300 GS

Post by Blackbert »

Volgende stap:
1 koop een dure motorfiets met een hoop electronica.
2 test gedurende 1500km al die opties uit en beslis welke je wel interessant of nuttig vindt.
3 betaal nog eens een stapel centen om uw selectie software-opties open te houden, want na die 1500km worden ze allemaal inactief.

Heeft al iemand de daaropvolgende stap gezet en heel die zooi gehacked?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11802
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 09 Oct 2023 13:40
Muug wrote: 09 Oct 2023 12:52 En jawel, er zijn nog steeds wereldreizigers die zo ver gaan dat ze die CDI vervangen door ene met contactpuntjes. Echt wel. :pillepalle:
Wat wel een probleem is zijn fabrikanten die hun CDI dichttimmeren voor niet-merkgebonden mechaniekers. Ondanks de Europese wetgeving is het aantal zaken dat je kan uitlezen en aanpassen via OBD-II zeer beperkt voor iemand die niet aangesloten is op het online systeem van de fabrikant.
Soms gaan ze nog verder (bvb op mijn Husqy) en kan je de CDI niet eens vervangen door een identiek merkeigen exemplaar zonder die te "activeren" via de software van Husqy die enkel voor officiële dealers beschikbaar is.
Exact gelijk bij wagens dus. Cruisecontrol kan je in het beste geval zelf nog monteren (zoals op mijn vroegere Viano) maar om dat te activeren moet je bij een Mercedes-garage passeren. Idem met onze huidige ouwe T4 trouwens.

User avatar
Muug
Posts: 11802
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Blackbert wrote: 09 Oct 2023 14:06 Volgende stap:
1 koop een dure motorfiets met een hoop electronica.
2 test gedurende 1500km al die opties uit en beslis welke je wel interessant of nuttig vindt.
3 betaal nog eens een stapel centen om uw selectie software-opties open te houden, want na die 1500km worden ze allemaal inactief.
da's erg eh :?

Post Reply