Leve Europa!

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Schussboelie
Posts: 487
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Leve Europa!

Post by Schussboelie »

Blackbert wrote: 20 Oct 2023 11:57 Akkoord. die zitten daar omdat ze verkozen zijn. Hun taak is dan beslissingen nemen, gebaseerd op bewezen feiten en cijfers, niet op gevoel, "ik denk" of druk van buitenaf door allerlei belangengroepen.

Zo zou ik de cijfers wel eens willen zien die bewijzen dat een zware auto (zoals een Tesla) gevaarlijker is dan een minder zware.
Verder worden ongeveer alle problemen in het verkeer herleid naar "overdreven" snelheid. De "zwakke" weggebruiker zit vastgebeiteld in de slachtofferrol, de verantwoordelijkheid ligt altijd bij de ander. Dat veel van die zwakke weggebruikers (en anderen) weinig tot geen verkeersinzicht hebben of zich toch minstens voortbewegen onder het moto "ik ga ervan uit dat ik gezien ben" is geen reden tot aktie.
Je gaat voorbij aan wat ik bedoel.
Ook die drukkingsgroepen hebben een basis.
Je zou ervan verschieten hoeveel mensen voorstander zijn van 70 buiten de bebouwde kom en van zone 30...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1230
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Leve Europa!

Post by TuttoTerreno »

Schussboelie wrote: 20 Oct 2023 15:16
Je zou ervan verschieten hoeveel mensen voorstander zijn van 70 buiten de bebouwde kom en van zone 30...
ik wil u best geloven, maar ik ben er nog nooit ene tegengekomen.

User avatar
Blackbert
Posts: 3459
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Leve Europa!

Post by Blackbert »

Drukkingsgroepen hebben vooral 1 doel: het eigen belang voorop stellen. Of tenminste dat van hun broodheer.
Zijn dat vrijwilligers met een fiets of gladde jongens voor de industrie, het enige verschil is dat naar de ene beter geluisterd wordt dan naar de andere.
Tuurlijk, sinds het donkerblauwe hart van de Eu een groen randje kreeg, worden de geitewollensokken beter gehoord.
Zoals wij allemaal willen ze gewoon hun ding blijven doen, zonder teveel risico. Snap ik helemaal. Maar ook hun vrijheid komt met een verantwoordelijkheid, en daar hebben ze precies niet teveel zin in. Helmplicht, nee hoor. Laat staan een opleiding voor een snelle fiets of een keuring, vooral van de Led koplamp.

Interessante lectuur: https://statbel.fgov.be/nl/themas/mobil ... allen#news
Cijfers. jaja.
2017 was de overgang naar 70 ipv 90. dat gaf een dipje, geen breuk.
De trajectcontroles hebben precies ook niet gezorgd voor een sterker dalende trend.
Wallonië doet het precies niet slechter dan Vlaanderen, ook al staat het daar niet vol camera's.
In 't weekend zijn er minder ongevallen maar ze zijn wel erger. Komen dan de hardrijders buiten?
2020 was een goed jaar, want iedereen moest thuisblijven.
In % zijn de grootste kanshebbers op slechte afloop, met voorsprong, de camioneurs en de motards.

Als ze verkeer en mobiliteit nu eens aanpakten zoals Covid, gebaseerd op expertise en gegevens ipv op de druk van buitenaf en "seat of te pants". Dat zou om te beginnen getuigen van politieke moed, misschien echt betere resultaten opleveren en wie weet, komt er een wijziging van het watjesgedoe van "de mensen" en nemen ze zelf ook hun verantwoordelijkheid. Kunnen we om 8 uur 's avonds in het deurgat staan klappen voor die goeie chauffeurs die die dag niemand omver gereden hebben.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Leve Europa!

Post by Muug »

Blekbert voor president!

Jopet
Posts: 829
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Leve Europa!

Post by Jopet »

Blackbert wrote: 20 Oct 2023 18:23
In % zijn de grootste kanshebbers op slechte afloop, met voorsprong, de camioneurs en de motards.
Hola hola hola, ik denk hier dat bepaalde cijfers totaal verkeerd geïnterpreteerd worden.....

De cijfers waarover dat jij het hebt dat zijn, wanneer er een slachtoffer is, hoeveel procent kans is er op dodelijke afloop...

Aandeel doden 30 dagen in verhouding tot het totaal aantal slachtoffers per type weggebruiker is bij vrachtwagens in 22 inderdaad 3.40 %
Aandeel doden 30 dagen in verhouding tot het totaal aantal slachtoffers per type weggebruiker is bij motards + 400cc in 22 3,09 %
Aandeel doden 30 dagen in verhouding tot het totaal aantal slachtoffers per type weggebruiker is bij fietsers in 22 maar 0,79 %

Als ik jouw redenering volg dan heb je als vrachtwagenbestuurder 4,3 maal meer en als motard +400cc 3,9 maal meer kans op dodelijke afloop in vergelijking met een fietser.... maar laten we nu eens de cijfers er bij nemen.

Alle Vrachtwagens + 3,5 Ton
In 22 waren er 324 ongevallen met slachtoffers, waarvan er 11 fataal waren, 11 doden op 324 is inderdaad 3,40 %
Image

Motards + 400 cc
In 22 waren er 1.650 ongevallen met slachtoffers, waarvan 51 fataal waren, 51 doden op 1650 is inderdaad 3,09 %
Image

Fietsers
In 22 waren zo maar eventjes 13.238 ongevallen met slachtoffers, waarvan 102 fataal waren, 102 doden op 13238 is maar 0,79 %
Image

Maar dit zijn enkel cijfers over slachtoffers bij een ongeval.

Als je deze cijfers hier volgt dan zijn fietsers bij 13.238 ongevallen en truckers maar bij 324 ongevallen betrokken, wat zou betekenen dat truckers maar bij 2,44 % en fietsers bij 97,56 % van de ongevallen betrokken zijn, maar toch heb als trucker 4,3 maal meer kans op dodelijke afloop.....
Dit klopt natuurlijk niet.

Wat we hier missen en niet in de cijfers terug te vinden zijn is het aantal ongevallen zonder slachtoffer.

Als morgen 100 truckers 100 fietsers aanrijden, dan heb je bij de truckers hoogstwaarschijnlijk 0 % slachtoffers en bij de fietsers waarschijnlijk 99% slachtoffers en ook een heel groot aantal dodelijke slachtoffers, maar toch volgens bovenstaande statistiek dat Blackbert aanhaalt zou de trucker 4,3 maal meer kans moeten maken op dodelijke afloop :dontknow:

Het probleem is, voordat een trucker bij een ongeval gewond geraakt het meestal al een zeer zwaar ongeval moet zijn, een fietser, motard, auto of ander obstakel aanrijden aan een niet te hoge snelheid zal bij de truckers meestal geen slachtoffers maken.
Terwijl een fietser die bij manier van spreken aan 5 km/u een duwtje krijgt van een andere weggebruiker al in het hospitaal terecht komt...

Als we dan terug keren naar dodelijke slachtoffers dan moet je ook eens afvragen hoeveel kilometers een trucker per jaar aflegt t.o.v. een fietser, ikzelf rij zo'n 70 80.000 km per jaar, mijn vrouw die laten we zeggen 5 dagen op 7 met de fiets rijdt zo'n 1500 km per jaar, als we dan een statistiek zouden maken slachtoffers per afgelegde kilometer dan zou je toch ook heel andere cijfers krijgen.

Conclusie: In tegenstelling tot de cijfers van Blackbert zou ik durven zeggen dat de minste kans op dodelijke afloop net bij de camioneurs ligt.....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Blackbert
Posts: 3459
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Leve Europa!

Post by Blackbert »

Daarom kan je met statistieken alles bewijzen, ook al is het niet zo. ;)

Zoals k het lees, en je haalt het ook aan:
Wanneer die categorie bestuurder een ongeval heeft mét letsels, is dat in x% van de gevallen fataal.
Ongevallen tussen bvb vrachtwagen en fiets, waarbij de vrachtwagenbestuurder geen fysiek letsel oploopt, worden hier niet meegeteld.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3459
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Leve Europa!

Post by Blackbert »

Ik moet toegeven, een lobbygroep hebben is ook al eens positief.
https://www.advrider.com/no-different-s ... n-eu-fema/
De Fema heeft blijkbaar op helderen, onderbouwde wijze duidelijk gemaakt dat een maximumsnelheid van 110km/u voor A-motorfietsen geen goed idee is.
Heel dat deel is dan ook geschrapt uit de globale hervorming van alle rijbewijzen in de EU.
grease up your baby for a ball on the hill

Stoffel
Posts: 487
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Leve Europa!

Post by Stoffel »

Jep, had het ook al gelezen 👍
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Post Reply