Garmin XT versus XT2

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Garmin XT versus XT2

Post by Muug »

Ik zie per toeval dat er nu sinds een paar maand een XT2 is.
Dus misschien is het moment aangebroken om een goede okkazie XT te kopen. :thumbsup:

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Garmin XT versus XT2

Post by Stoffel »

Hier al even een Xt, zeer content van…
Die blijft zeker nog een aantal jaren.
De xt2 zou ik eerder aanraden aan diegene die nog met een ouder type zumo rondrijden…
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Garmin XT versus XT2

Post by duibhce Kaelann »

Stoffel wrote: 15 Oct 2023 20:09 De xt2 zou ik eerder aanraden aan diegene die nog met een ouder type zumo rondrijden…
ipv de XT2 zou ik dan ook ne keer naar een DMD T665 kijken.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin XT versus XT2

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote: 16 Oct 2023 10:25
Stoffel wrote: 15 Oct 2023 20:09 De xt2 zou ik eerder aanraden aan diegene die nog met een ouder type zumo rondrijden…
ipv de XT2 zou ik dan ook ne keer naar een DMD T665 kijken.
Muug wil de XT 2dehands vinden, niet de XT2. Ik zou trouwens ook (nog) niet voor de XT2 gaan. Er zijn toch een aantal issues/bugs. Zoals altijd bij nieuwe toestellen.
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Garmin XT versus XT2

Post by petervdc »

Ik heb een XT gekocht vorig jaar, en daarvoor 12 jaar een 550.
Best content van !
Keep going

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Garmin XT versus XT2

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 16 Oct 2023 11:25 Muug wil de XT 2dehands vinden, niet de XT2.
Ik had het ook niet over muug, maar over diegene die nog met een ouder type zumo rondrijden en een XT2 zouden overwegen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin XT versus XT2

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 16 Oct 2023 12:59
F M wrote: 16 Oct 2023 11:25 Muug wil de XT 2dehands vinden, niet de XT2.
Ik had het ook niet over muug, maar over diegene die nog met een ouder type zumo rondrijden en een XT2 zouden overwegen.
ik heb een ouwe zumo 345. Maar eigenlijk doet dat ding heel goed wat ik ervan verwacht: een track tonen. Maar 't is dan wat vervelend dat ik eigenlijk de TomTom tegelijk aan 't gebruiken ben voor de routering dmv bluetooth. :lipsrsealed2: Eén toestel dat de twee vervangt zou handiger zijn, maar die TT zijn kronkelroutes zijn eigenlijk wel onevenaarbaar. Dus die wil ik eigenlijk wel niet weg doen. 't is dus louter uit opportunisme dat ik de 345 zou wegdoen voor een XT.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin XT versus XT2

Post by F M »

XT is idd beter dan 345, alleen al door het scherm.
routering dmv bluetooth
Dat moet je toch even uitleggen :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin XT versus XT2

Post by Muug »

F M wrote: 16 Oct 2023 13:32 XT is idd beter dan 345, alleen al door het scherm.
routering dmv bluetooth
Dat moet je toch even uitleggen :dontknow:
Gewoon, aanwijzingen via uwe headset. De madam van de 345 spreekt heel onverstaanbaar, gelijk ze zwaar overstuurd is. De TT-madam spreekt heel zuiver.

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Garmin XT versus XT2

Post by Jopet »

F M wrote: 16 Oct 2023 11:25 Muug wil de XT 2dehands vinden, niet de XT2. Ik zou trouwens ook (nog) niet voor de XT2 gaan. Er zijn toch een aantal issues/bugs. Zoals altijd bij nieuwe toestellen.
Ik heb nu enkele maanden een XT2, ben er mee op reis gegaan, behalve het herberekenen van nieuwe routes en het syncroniseren met de Tread App niet samen mogen gebruikt worden heb ik geen enkel probleem of issue gehad.
Ten opzichte van de XT heeft de XT 2 toch enkele voordelen

Groter en nog beter scherm
Kaartdekking van heel de wereld
Groene Michelin routes die je kan weergeven tijdens het rijden
Populaire moto routes die je ook kan weergeven tijdens het rijden
Groepstracking met andere XT2 rijders
USB C ipv de oude mini USB
Werkt op 12v en dus geen omvormer naar 5v nodig (XT2 werkt wel in oude houder maar XT werkt niet in nieuwe houder)
De houder zou ook verbeterd zijn waardoor toestel vaster in de houder zit
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Garmin XT versus XT2

Post by Jopet »

Muug wrote: 15 Oct 2023 20:04 Ik zie per toeval dat er nu sinds een paar maand een XT2 is.
Dus misschien is het moment aangebroken om een goede okkazie XT te kopen. :thumbsup:
Als je die nu al gaat vinden, de meeste die ik ken zijn zeer tevreden over hun XT en vinden de meerprijs die ze nu zouden moeten betalen voor de XT2 te duur.
De XT kost nu nieuw 399, dus wat kun je dan in occasie gaan vragen, als je bvb een occasie zou vinden van 2 jaar oud en ze vragen 300 € dan koop ik liever een nieuwe voor 399 met 2 jaar garantie.
Als je een oud toestel hebt en je moet dan kiezen tussen XT en XT2 dan zou ik XT2 aanraden.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin XT versus XT2

Post by Muug »

Merci Jopet :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin XT versus XT2

Post by Muug »

wel.... er is ene die zijn XT2 wegdoet voor 480 euro (vraagprijs), en die kost nieuw 599. Dus ik was mij aan 't afvragen of ik moet springen of niet. :whip:

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Garmin XT versus XT2

Post by Jopet »

Muug wrote: 16 Oct 2023 14:33 wel.... er is ene die zijn XT2 wegdoet voor 480 euro (vraagprijs), en die kost nieuw 599. Dus ik was mij aan 't afvragen of ik moet springen of niet. :whip:
1ste vraag die ik me daarbij stel is natuurlijk, waarom doe je dit na enkele maanden al weg?

Maar als je op het punt staat om een ander toestel te kopen waarom zou je deze niet overwegen.
Ik ken uw portemonnee natuurlijk niet maar als die er perfect nieuw uit ziet, en alle correcte accessoires (zeker de 12v houder) zijn er bij en je kan bvb nog een klein beetje afdingen dan zou ik liever 450€ betalen voor de XT2 dan 399 voor de XT.
Garantie heb je toch nog minstens zo'n 1,5 jaar.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin XT versus XT2

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 16 Oct 2023 10:25 ipv de XT2 zou ik dan ook ne keer naar een DMD T665 kijken.
Om hier even op terug te komen: vertel op! 8-)

Of een XT (nieuw aan 379 euro) of zo'n DMD T665 van 557 euro.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Garmin XT versus XT2

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 07 Apr 2024 21:39 Of een XT (nieuw aan 379 euro) of zo'n DMD T665 van 557 euro.
Ik heb geen uitspraak gedaan over de XT vs de T665, wel over de XT2. Nav het advies van Stoffel om voor de XT2 te gaan. Prijsvergelijking tussen T665 en XT2 is 557 EUR vs 539 EUR. Daarvoor krijg je dan wel een volwaardig Android systeem met alle bijkomende apps uit de play store. Plus frequentere updates waarbij de betalende klant niet steeds als beta-tester dienst doet.

In de goedkopere prijsklasse zou ik zeker ook eens kijken naar een waterdicht Android Auto of Apple CarPlay device icm met de smartphone ipv een XT.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Garmin XT versus XT2

Post by Blackbert »

Garmin, mijn idee daarover begint stilaan te veranderen.
Die ouwe streetpilot was accuraat, kwam niet met rare routes en kon je makkelijk instellen, inclusief meer of minder snelweg/grote baan/binnenwegskes. Met schuiverkes.
De nieuwere Nuvi in de bus. Hmm. Daarvoor gekozen omdat er een achteruitrijcamera kon aangehangen worden. Maar waar die mij soms wil langs leiden of doorsturen ...
Ook enkel de keuze tussen snelste of kortste.
Wel lifetime updates. De laatste was zo groot dat er een sdkaart aan te pas kwam. En daarna werd het precies nog erger, die merkwaardige keuzes.
Hoe die omgaat met vooraf gebouwde routes weet ik niet, hopelijk is dat beter bij de XT(2) dan wat de Zumo's allemaal uitstaken tenzij je er op studeerde.
Kortom, Garmin is de essentie wat uit het oog verloren denk ik, houdt zich vooral bezig met toeters en bellen maar innoveert niet echt.

Dus ook wel eens zitten vergelijken en lezen wat je kan met een android bakske. En waar het fout loopt.
1 een usb aansluiting is niet gemaakt voor op een motorfiets. Pinnekes zijn beter.
2 schermhelderheid is vaak onvoldoende in de zon.
3 bijna oneindige keuze uit software en kaartmateriaal

Een beetje rugged telefoon met de juiste specs heeft nog altijd een usb aansluiting. Soms nog goedkoper dan die T665, maar uiteindelijk kom ik daar toch steeds bij uit, omdat hij ontworpen is voor het bedoelde gebruik. Naast wat dubke zei hierboven.
De T865 (tablet) is het helemaal, met oa schroefconnectors. Maar dan begint uw dashbord te lijken op dat van een Tesla. Da's erover. En de prijs, tja.
grease up your baby for a ball on the hill

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Garmin XT versus XT2

Post by Stoffel »

Ik vind het nadeel van de op Android gebaseerde toestellen de updates van het besturingssysteem zelf..
Ik ben een Garmin gebruiker van het eerste uur (begonnen met een streepilot)) en dat heeft altijd goed gewerkt. Na een aantal jaren en updates verder merk je wel dat tijdens het rijden de oude toestellen soms moeite hebben om je werkelijke snelheid bij te benen. Nu dat was met de zumo 660 het geval, met de xt niet meer.
Ik ben tevreden van de xt ;)
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Garmin XT versus XT2

Post by duibhce Kaelann »

Als Garmin iets meer moeite had gedaan om hun Monterra Android toestel wat performantere hardware te geven en de software-ondersteuning niet na enkele maanden al op te geven hadden ze veel klanten die overgestapt zijn op telefoonnavigatie kunnen behouden. Mijn 0.02 EUR. :dontknow:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Garmin XT versus XT2

Post by TuttoTerreno »

@blackbert : de kwestie of een usb poort geschikt is op een smartfoon voor motorgebruik, kunt ge ontwijken via wireless charging. Die rugged foons hebben doorgaans ook wel een grote batterij, waar ge al ver mee geraakt op nen dag.

Post Reply